ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Rejsputte skrivet 14 september 2008 kl. 12:32:51
-
Vi är ett fyra grabbar på jobbet som funderar på inköp av en maskin och har kollat på 450 SS, blir både ToR jobbet 7mil, lite grusbus (läs grustouring) och kanske en och annan grusgrop. Funderar även på Suzuki LTZ400 lite mindre kubik men enligt funride så ligger dom rätt lika i hp, men hur är det med serviceintervaller vill ju åka mer än å meka. Tycker att Dinlins batteri sitter lite oskyddat under "hojen", inget problem med fukt mm?
Finns det annat för eller emot dom båda?
-
Hur är det med serviceintervallerna då, blir ju iaf 100 mil i månaden
-
Jag åker ifrån min kompis Dinli
:lol: :lol: :lol:
beror nog mest på föraren eller så är det en 150 kubikare
Vad jag har förstått så är ss:en en väldigt pålitlig maskin, en riktigt allround maskin.
LTZ är inte heller en dålig maskin men den har lite för lite kusar för min smak. Sedan är det ju det här med körställningen, tycker man har en lite mer avslappnad körställning på dinlin.
Ute på vägarna vill man gärna ha en lite tyngre maskin som blir stabilare= dinli är lite tyngre
-
när folk räknar vad som kör ifrån vad så räknar dom sällan vikt... en förare på 70kg eller 120 kg är bra stor skillnad. Sen med serviceintervaller så beror det ju lite på hur du kör också.. kör du extremt och gasen i bott jämnt så blir det ju tätare... men "puttrar" du bara kan du typ dra ut intervallen till det dubbla
-
Med dagens priser som finns på LTZ:an så är valet enkelt. LTZ:an anses av många som den bästa, och mest prisvärda allroundquaden. Jag är en i raden som stämmer in :headbang:
-
LTZ är inte heller en dålig maskin men den har lite för lite kusar för min smak.
Enligt Denada så är det dryga 45 på dinlin och Funride uppger 50 på LTZ:an
Någon som haft problem med batteriets placering på dinlin? Ser ut att sitta dumt under bakskärmen.
-
Funride uppger 50 på LTZ:an
Då vet jag inte vilken fantasivärld dem lever i ;D
kolla detta så tror jag det stämmer bättre.
http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html (http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html)
ang batteriet så det tål säkert en hel del när det sitter under skärmen(det finns fler "märkes" maskiner som har det så, kommer inte bara ihåg just nu vilka jag sett som har det där)
Men det är väldigt, väldigt enkelt att flytta in under sadeln. kan nästan rekomendera detta och sätta ett clamp on filter, så slipper man vissa problem med läckage (om man gör fel) med original.
Har faktisk en tråd som visar hur man gör här
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=3170.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=3170.0)
MVH
Henke
-
50 hk i LTZ är överdirvet, har för mig att det ska vara runt 40. Men satsa på LTZ!
-
Ja just då går ju dinlin inte som den ska.
Du har ju en dopad LTZ. Förklarar en hel del varför du kör ifrån.
Ett effekt avgas på en dinli gör en hel del.
Man behöver inte flytta batteri det gör bara att det blir bättre skyddat.
-
Funride uppger 50 på LTZ:an
Då vet jag inte vilken fantasivärld dem lever i ;D
kolla detta så tror jag det stämmer bättre.
http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html (http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html)
ang batteriet så det tål säkert en hel del när det sitter under skärmen(det finns fler "märkes" maskiner som har det så, kommer inte bara ihåg just nu vilka jag sett som har det där)
Men det är väldigt, väldigt enkelt att flytta in under sadeln. kan nästan rekomendera detta och sätta ett clamp on filter, så slipper man vissa problem med läckage (om man gör fel) med original.
Har faktisk en tråd som visar hur man gör här
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=3170.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=3170.0)
MVH
Henke
Är det -08:or som är bänkade eller talar funride om ostrypta kusar kanske?
Najs tipps på batteriplaceringen. Är allt förborrat för denna operation?
-
Vad funride snackar om får du fråga dem om.
När det gäller bänkning tror jag inte det är en 08 utan det kan vara 05-06 men det spealr ju inte så stor roll då det är likadana motorer. Stryp och stryp, är svårt att svara på, tror det är en original utan eu anpassning till 20 hk.
Ang batteriflytten
Du behöver inte borra bara skära bort lite från plastväggarna i lådan. sedan trycka ner det. kan ju vara bra att spänna fast det sedan med något (jag har inte gjort det men jag har filterlocket monterat)
-
vem som åker ifrån vem är skit samma för det 90% hänger ju på föraren .......
sen var dom ju 4st killar som ändå skulle köpa likadana maskiner så vad spelar det för roll som har säkert (nästan iaf) lika kul ihop om dom köper sig varsin badboy 200 tex ()p
nån skrev att det var en mera avslapnad körstil på dinli det kan jag lungt hålla med om Ltz är en cross maskin medans dinli är mera som att sitta på en glidar hoj
åker inte dinli själv men jag har samma generalagent som dinli (Dealy) och dom är inte roliga att ha att göra med tro mig jag har hafft många duster med dom under det senaste året :tickedoff
deras problem
*dom försöker alltid slingra sig undan deras garranti ansvar
*dom är otrevliga
*dom är enbart intreserade av att kränga NYA hojar så dom får in pengar (garrantierna kostar ju dom en massa pengar)
*det finns aldrig några delar hemma på lager när man behöver nått längsta vänte tid jag har varit med om är 6veckor !!!
så med andra ord om du/ni vill åka mycket köp er varsin LTZ
-
Ska kolla om vi hinner kika närmre på LTZ:an i morgon, viktigt är ju att man sitter så det inte känns fel.
-
Jag förstår att det kan bli jobbigt med garantierna ibland. Men jag tror det ligger mycket i vem man har som åf.
Vill verkligen inte försvara dealy på något sätt, men jag har då aldrig haft några problem med dem garantier jag har utnytjat, och dem reservdelar/slitdelar jag har behövt har aldrig tagit mer än ca en vecka att få (det gäller Dinli)
Så vad jag tror det mesta hänger på är vilken ÅF man handlar av.
Jag tror dem flesta är motståndare till garantier se bara på can-am.
-
Garantin på min LTZ:a vet jag inte så mycket om pga att den har helt enkelt inte strulat på nåt sätt, men jag tror att vi som åker Suzuki bara har en jäkla tur med våra quadar ;)
Ja alla Suzukiägare borde köpa en lott ;D ;D ;D
-
Så vad jag tror det mesta hänger på är vilken ÅF man handlar av.
Jag tror dem flesta är motståndare till garantier se bara på can-am.
tyvärr tror jag inte att åf har så speciellt stor betydels när det gäller Dealy då jag har hafft kontakt med dom vi 2 st olika åf med samma sega resultat
rejsputte mitt bästa tipps till dig är ändå att åka till åf och kläma och känna på dom olika maskinerna provköra båda 2 under samma förutsättningar och på så vis skaffa dig en/er en egen uppfattning om vilken maskin som känns rätt för just dig/er smaken är ju som baken ;)
-
köp en ss är hur nöjd som helst me min
-
köp en ss är hur nöjd som helst me min
jag med
-
köp en ss är hur nöjd som helst me min
jag med
Jag också!! :)
-
Köp en gammel honda funkar alltid ()p
-
köp en ss är hur nöjd som helst me min
jag med
Jag också!! :)
Här har du en till som är nöjd.
Min Åf har då fixat allt jag klagat på så det är nog lite olika
vem man pratar med.Kan bara rekomendera Kennet Ericsson på
http://www.transredo.se/ ()p
-
Min har också funkat grymt bra. Nada problem.
-
()p ()p450 ss är en grymt fin maskin,plus att den är mycket snyggare tycker jag
-
min med går kalas finns mycket att ploca ur maskinen.
bra köp, men kräver omtanke och service som alla fordon för att fungera.
-
åker ifrån polarens dinli utan några problem, och det var när han hade system och öppet filter. så nå rappare än ltz:an är den inte. sen är det inge överdrivet kul när man kör fast i ett gyttje hål och får lyfta ur det tunga asset där ifrån ^-^ tycker även eftermarknaden till dinli är kass. men de beror juh på om man vill köra orginal eller inte. själv ledsnar man efter en månad på det. men ska du ha den att pendla mycket med så är det helt klart skönare (gubbaktig) körstälning på dinlin :)
-
åker ifrån polarens dinli utan några problem, och det var när han hade system och öppet filter. så nå rappare än ltz:an är den inte. sen är det inge överdrivet kul när man kör fast i ett gyttje hål och får lyfta ur det tunga asset där ifrån ^-^ tycker även eftermarknaden till dinli är kass. men de beror juh på om man vill köra orginal eller inte. själv ledsnar man efter en månad på det. men ska du ha den att pendla mycket med så är det helt klart skönare (gubbaktig) körstälning på dinlin :)
blink, kass eftermarknad :hmmm:
Det finns ju mängder av trim till Dinlin eftersom allt från Predatorn passar.
Från USA kan man beställa allt från Cylindrar, Big Bore, Hot Cams, div cdi trim, Race Vevar mm,
vad mer kan begära?
Det är bara storleken på plånboken som sätter begränsningarna!
-
åker ifrån polarens dinli utan några problem, och det var när han hade system och öppet filter. så nå rappare än ltz:an är den inte.
Jag har svårt att se det, när brosan hade Dinlin med system, filter o bestyckning (jag kör fortfarande orginal) så körde han jämt med Raptor 700 o drog (inte mycket men...) KFX 700. Går LTZ:an så bra....?? :hmmm:
-
åker ifrån polarens dinli utan några problem, och det var när han hade system och öppet filter. så nå rappare än ltz:an är den inte. sen är det inge överdrivet kul när man kör fast i ett gyttje hål och får lyfta ur det tunga asset där ifrån ^-^ tycker även eftermarknaden till dinli är kass. men de beror juh på om man vill köra orginal eller inte. själv ledsnar man efter en månad på det. men ska du ha den att pendla mycket med så är det helt klart skönare (gubbaktig) körstälning på dinlin :)
Hmmm här kan man ju skriva precis vad som helst utan att behöva stå för det. Så jag kan väl skriva att min Dinli åker ifrån en lambo 0-100 men jag har inga bevis :D Nä lägg ner det är olika maskiner helt enkelt. Jag är nöjd med min och dem som har Ltz är ju nöjd med sina. huvudsaken är att man har kul. Och att man trivs på den man köper och att plånboken inte blir ledsen.
Finns ju lite att köpa, i a f till 450 modellen. Det är ju tillbehören som gör maskiner mer personlig och unik.
Bäst uppfattning får man ju om man har möjlighet att jämföra dem och prova innan köp. Så lycka till med era val.
Henke