ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: herrlilltroll skrivet 8 september 2008 kl. 20:02:40

Titel: Polaris eller king quad?
Skrivet av: herrlilltroll skrivet 8 september 2008 kl. 20:02:40
nu är det så att jag går i bytartankar :hmmm:

har kollat lite på polaris 500 efi och det lutar nog åt att det blir en sån!

är det nån här som har en eller provkört den?
polaris har ju rätt tunga maskiner, känner man det eller är det som o åka vilken annan som helst?
och tror ni jag dör av besvikelse iomed att jag byter till en tyngre maskin med mindre motor?
hur funkar fyrhjulsdriften? det låter ju jävligt bra o smidigt men funkar den i verkligheten?

tacksam för svar!  ()p
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 8 september 2008 kl. 20:23:19
hör med MICKEV han åker ju polaris 500
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: Mickev skrivet 8 september 2008 kl. 20:56:46
Ja nu är det lite svårt att vara opartisk då jag inte provkört en kingquad så jag får utgå från mina erfarenheter efter att ha åkt polaris sedan årsskiftet.

Ja dom är tyngre än dom andra och jag har ju dessutom en x2:a som väger upp på kring 370 pannor. Vikten är ju inte allt, kör man fast i leran sitter man lika mycket fast med denna som med en annan hoj som är lite lättare, man lyfter inte bara upp den för hand och kör vidare. Har man då en winch så är det sak samma vad maskinen väger, winchen pallar det ändå.
Om man kollar på dehär med marktryck så kan man sätta lite bredare däck på en polaris och få samma marktryck som en lättare maskin med lite smalare däck. Nu vet jag inte hur mycket jag kan röra till dehär men hoppas du förstår min poäng, att jag iallafall inte lider av en tungre maskin ;)

En fördel med tyngre maskin är när du ska dra en vagn efter, dels kan du få mer marktryck vilket ökar dragförmågan samt att du har större vikt att sätta emot i tex utförslöpor. Samma fenomen som inom bilvärlden. Jag drar hällre ett 1400kg släp med en Land Rover än med en Golf  ;)

Att byta till just en tyngre maskin behöver inte betyda besvikelse. Att byta till en mindre motor kan ibland kännas såklart. Jag åkte dinli förr och den var bra många gånger rappare än denna såklart och det är klart, ibland kan ju "bushornen" växa ut men jag vägde fördelarna mot nackdelarna, och det blev utan tvekan en "skogsmaskin". I rödljusen axar man fortfarande ifrån dom flesta bilarna :headbang:

4hjulsdriften funkar över förväntan tycker jag. Jag är såndär som gärna vill ha typ mekaniskt, när jag väljer 4hjulsdrift ska det vara 4hjul som driver, såntdär med att det ska kopplas in automatiskt... ja de har jag varit lite skeptisk till (kanske mest beroende på att jag jämför det med bilvärldens 4hjulsdrivningssystem), men jag måste nog börja ändra mig nu.
Med 4hjul som driver blir maskinen väldigt tungstyrd och då kan det vara bra att bara ha bakhjulsdrift tills det verkligen behövs för att spara på musklerna. När framhjulsdriften kliver i märker man det inte, det går mjukt och smidigt i när det behövs och man märker knappt att det börjar slira före systemet har klivit in.

En annan sak som jag upptäckte igår då jag körde tunga gruslass nerför en terrängslinga här var att när det blev tillräckligt tungt klev 4hjulsdriften in då vagnen sköt på, detta gör att man fick motorbroms på alla 4 hjulena och maskinen bromsade verkligen ruggigt bra trots den tunga last bakom och lutningen med div stenar och rötter på. Men som sagt, nästan hopplös att styra istället, men blir det för jäkligt vrider man av reglaget så framhjulsdriften kopplas ur medans man svänger och sedan slänger i den igen.

Oj vad jag skrev. Hoppas du fick ut något vettigt ur det.
Det är inget fartmonster de ska man komma ihåg, ca 95 är snabbaste jag fått upp min i och monterar man större terrängdäck... ja då håller man sig gärna under 80  ;) Men det är ju sällan man åker snabbare i skogen förståss :)

Har du fler frågor eller behöver förtydligande av mitt svammel är det bara att skriva så ska jag försöka svara i möjligaste mån.

En sista sak som jag värderar högt är återförsäljare. En bra återförsäljare är väldigt viktigt.

Just nu står faktiskt min hoj på verkstaden för att mekanikern upptäckte att det var något elfel på hojen då han servade den som jag inte märkt tidigare. Han visade vad som hände och inte hände och de ska han kolla på imorgon då han får diagnosdatorn. Jo det finns faktiskt en hel del el i dessa maskiner också. Men med en bra ÅF behöver man inte bry sig så mycket om det, det är bara att fara dit och säga: Fixa tack! ;)
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: herrlilltroll skrivet 8 september 2008 kl. 21:10:13
Tack!!

bättre svar än sådär kan man nog inte be om=) det verkar ju vara en helt ok maskin alltså.
jag gick ju iof från o köra husaberg 450 till king quaden o det kan man ju lugnt säga att jag böt ner mej lite i prestanda 8) o det överlevde jag ju ()p

och det där med att fyrhjulsdriften är som den är kanske inte är så tokigt, nu när jag kör o låser framdiffen nu så går det ju fan inte o göra annat än o åka rakt fram.

toppfarten är ju rätt oviktigt då det kommer bli 99% terrängkörning ^-^ kan ju tillägga att det vart kalsongbyte efter jag testade toppfarten på kingquaden på en grusväg i skogen  :o

King quaden ligger nu på blocket och så fort den blir såld så blir det o åka till hans Eriksson i frövi o beställa!
Har bara hört bra saker om dom där så det känns tryggt! är det nån som har erfarenhet av dom så berätta gärna!!

o tack igen Mickev!
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: fyrre skrivet 8 september 2008 kl. 23:11:38
..En annan sak som jag upptäckte igår då jag körde tunga gruslass nerför en terrängslinga här var att när det blev tillräckligt tungt klev 4hjulsdriften in då vagnen sköt på, detta gör att man fick motorbroms på alla 4 hjulena och maskinen bromsade verkligen ruggigt bra trots den tunga last bakom och lutningen med div stenar och rötter på. Men som sagt, nästan hopplös att styra istället, men blir det för jäkligt vrider man av reglaget så framhjulsdriften kopplas ur medans man svänger och sedan slänger i den igen.

Jepp, motorbromsen på 4 hjul (EBS har jag för mig att det heter..?) är suverän, men man får passa sig när du har en tung timmerkärrä med massa massa kilon timmer på och skall nerför en brantare kulle. Man måste nästan gasa på istället, för har du för tungt lass och för brant backe och bromsar på hjulen så trycker den upp bakändan på maskinen och viker ekipaget. Det är mkt obehagligt. Har provat.  ;)

MVH
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: STENE skrivet 8 september 2008 kl. 23:24:54
Sedan är det väl polaris som har på några av sina maskine något de kallar turf mode (eller något liknande) där man kan lägga ur diffspärren bak. Då slipper man riva upp hela gräsmattan när man skall vända samt att det borde vara mycket snällare mot däcken om/när man kör på asfalt.
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: herrlilltroll skrivet 9 september 2008 kl. 15:10:57
ja polaris verkar ha mycke finesser... men ju mer grejer man har destomer kan gå sönder!
nu ska väl inte det vara några problem när det nu är en ny maskin med garanti. men hade vi talat beg maskiner så hade jag nog blitt nervös över det...
polaris verkar ju iof vara bra hållbara maskiner som är värda pengarna, så det kanske inte är så farligt?

och få rumpan lyft av en timmerkärra låter som en upplevelse, jag kommer nog aldrig köra timmer med den men om den nu skulle hända så ska jag helt klart ha det i åtanke..
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: Mickev skrivet 9 september 2008 kl. 17:02:44
Turfen är riktigt bra faktiskt. Men om jag inte minns fel så finns den endast på X2orna för att kompensera den längre hjulbasen. Måste säga att med turfen i är den väldigt smidig.

som perssoonn skrev får man passa sig för hjullyft nerförs (ja självklart kan man lika väl få framhjulslyft uppförs också). Men då den motorbromsar på alla 4 hjulena känns det säkrare på nått sätt än då den bara motorbromsar där bak, då vill den väldigt gärna sladda vilket kan vara förödande i branter. Fördelen då 4hjulsdriften klivit i redan är att den är väldigt kvick på att dra ner baken då man gasar. X2an som har 14cm längre hjulbas är verkligen stadig i sådan terräng.
Hehe, jodå visst har jag provat bakhjulslyft nerförs också, dock var det med en gammal yamaha big bear på samma område med gruskärra efter... det är spännande upplevelser ;)

Man får ju tänka sig för hur man lastar beroende på terrängen man ska köra i, tex ska man åka mycket nerförs kan det vara idé att framlasta vagnen så den blir lite framtung. Har man en vagn som jag som går att flytta boggivaggorna på är det enkelt att bara skuta vaggan längre bak så blir vagnen lite mer framtung.

Ja destå fler finesser som finns destå mer kan strula, det håller jag med om. Men dom första 2 årena behöver man inte bry sig så mycket iom garantin. Min ÅF ringde idag och sa att dom hittat ett troligt fel på turfen, det är den som inte fungerat alltså, och dom skulle få hem grejer på torsdag om inget går fel. Jag märkte också igår då jag körde hojen till dom att den verkade ha läckt soppa någonstanns högt upp vid tanken, visade sig att det var själva tanken som gått sönder sa han, vid bränslepumpen. Så en ny tank får man också.
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: anderssson skrivet 9 september 2008 kl. 18:24:29
fick du kingquaden såld "herrlilltroll?vad kan man begära för en 07a?
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: herrlilltroll skrivet 9 september 2008 kl. 18:46:16
den är inte såld än, har den ligger ute på 60 000 var 8-10 tusen under den billigaste jag hittade iomed att den är oreggad.

och vad man kan begära för en 07':a vet jag inte... kanske 80? har dålig koll på vad dom kostar nya.. men 80-90 vore väl inte omöjligt??
Titel: SV: Polaris eller king quad?
Skrivet av: anderssson skrivet 9 september 2008 kl. 19:05:21
ja inte lätt med prissättning så lika bra kanske att byta in på firma...