ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Jocko skrivet 7 september 2008 kl. 21:59:47
-
Bara en fråga av nyfikenhet....Ventilknack är ju inget nytt fenomen precis och jag har just börjat höra det lite grann nu efter 220 mil på min 06:a,
Jag undrar bara vad det är som kan ta skada?..och vad det är som händer?
En vänn lämnade in sin och där sa dom ungefär att " Ähh...det finns inget som egentligen tar så mycket skada utan att folk bara blir lite nerviga då det börjar knacka om motorn "....tyckte det lät som en dum kommentar från en mekaniker men ändå.....
-
Kolla ventilspelet och åtgärda om det inte är helt ok. Tror att dom schimsas på dessa. Inget konstigt alls. Bättre att ågärda nu än att vänta tills något pajjat typ brända ventiler eller liknande.
-
Lite ventilknack är inte farligt, om det däremot blir tyst är det bra. Tysta ventiler ligger an hela tiden och det är då det är risk för brända ventiler 8)
-
Du kan inte få större ventilspel på en motor med ventilshims iom att shimset ligger ovanpå ventilskaftet.
Och mellan kammen.
därigenom när ventilen "nöts" in i ventilsätet så blir spelet mindre.
Därför är det så VIKTIGT att man gör ventilspelsinspektioner när det ska göras enl serviceboken.
Vissa konstruktioner som ex gammla merca dieslar med vipparmar kan det bli större spel på.
Om jag får sätta lite pengar på ditt problem så tror jag att det är dekompmekanismen som har börjat slammra
lite grann oftast är det ingen fara.
ibland så kan det vara pga för dålig kvalitet på olja , för långa oljebytesintervaller , igensatta oljefilter,mm.
som äer orsaken till dessa fenomen