ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Blimp skrivet 5 september 2008 kl. 14:51:48

Titel: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: Blimp skrivet 5 september 2008 kl. 14:51:48
Hej..
Har införskaffat mig en z400 -07 men tycker att den är lite trött..vad är det enklaste och billigaste man kan göra för att få lite mer klös.Alla strypningar borta men annars original.

Mvh.Andreas
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: corba skrivet 5 september 2008 kl. 15:21:19
Om man ska trimma försiktigt så kan man göra följande.

steg 1.Ta bort snorkel och locket till luftburken och bestycka om förgasaren
steg 2. Helsystem sportavgas (bestycka om igen) Alternativt borra ur insatsen ur orginaldämparn
steg 3. DRZ cylinderfotspackning. Höjer kompressionen med 0.9bar
Steg 4. FCR Flatslide 39mm förgasare
steg 5. Dynatek/vortex CDI.
Steg 6. Race kammar, exv HotCams eller webcams
Steg 7. Bigbore 440 eller 454cc
Steg 8. Nitro

För att få en lugnarre gång tyckte jag att 15-40 drevningen blev perfekt (14-40 orginal)
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: Blimp skrivet 5 september 2008 kl. 19:38:54
Om man ska trimma försiktigt så kan man göra följande.

steg 1.Ta bort snorkel och locket till luftburken och bestycka om förgasaren
steg 2. Helsystem sportavgas (bestycka om igen) Alternativt borra ur insatsen ur orginaldämparn
steg 3. DRZ cylinderfotspackning. Höjer kompressionen med 0.9bar
Steg 4. FCR Flatslide 39mm förgasare
steg 5. Dynatek/vortex CDI.
Steg 6. Race kammar, exv HotCams eller webcams
Steg 7. Bigbore 440 eller 454cc
Steg 8. Nitro

För att få en lugnarre gång tyckte jag att 15-40 drevningen blev perfekt (14-40 orginal)


Tack för svaret!
Snorkel är borta men jag funderar på om det kan sitta ngt kvar i kröken/dämparen..det som är borttaget ur den är bara det där nätet och den sista "ändpluppen"(ursäkta fackspråket :D) men om jag fattat rätt ska det
sitta nått mer som stryper?
bytte till 15-40 idag med, går lite lugnare.
Önskar den var lite rappare på låga varv, nu är det som om kraften kommer lite sent men det kanske bara är jag som inte kan köra ordentligt.

/Glad amatör
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: klotsvenne skrivet 5 september 2008 kl. 19:46:30
börja med o byt till en flat side fcr !!!!....så blir den rappare... ()p
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: corba skrivet 5 september 2008 kl. 21:21:40
Nu ska jag inte vara sån men det finns en logik bakom ordningen på min lilla lista.
Att sätta dit en FCR innan helsystem är inte helt optimalt. Steg 1-3 är också väldigt billiga att göra, speciellt om man rensar ur orginalburken istället för att köpa nytt. Det ger inte samma bottenvrid men det hjälper.


Sen så har du rätt Blimp att det finns en till "strypning i kröken. Fast det är egentligen ingen srypning utan en katalysator. Om du tar bort ljuddämparen från kröken så ser du en rörbit som är meshad dvs ser ut som en bikupa innuti ungefär. Ta bort den.
Sen kan du slopa locket helt. Bestycka med ett DJ kti så får du en ställbar nål till fuggen.
Runt 150 DJ main om du har orginalsystemet kvar och 3.e clip på nålen. 2,5 varv på bränsleskruven. Du kan få gå upp eller ner ett hack beroende på hur mycket luft som du släpper in.
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: klotsvenne skrivet 5 september 2008 kl. 21:26:59
självklart....moddat avgas system o en keihin fcr....o lite mer luft...du har så rätt... ()p
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 5 september 2008 kl. 22:47:25
Om man ska trimma försiktigt så kan man göra följande.

steg 1.Ta bort snorkel och locket till luftburken och bestycka om förgasaren
steg 2. Helsystem sportavgas (bestycka om igen) Alternativt borra ur insatsen ur orginaldämparn
steg 3. DRZ cylinderfotspackning. Höjer kompressionen med 0.9bar
Steg 4. FCR Flatslide 39mm förgasare
steg 5. Dynatek/vortex CDI.
Steg 6. Race kammar, exv HotCams eller webcams
Steg 7. Bigbore 440 eller 454cc
Steg 8. Nitro

För att få en lugnarre gång tyckte jag att 15-40 drevningen blev perfekt (14-40 orginal)

Du glömde två saker Strokning och portning  :headbang: och kanske att man kan få den att gå på alcohol men det är jag inte säker på  :dntknow: Och just ja glömde att byta fly wheel på hojen ger den mer ax  :headbang:
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: Blimp skrivet 5 september 2008 kl. 23:08:58
Tack så mycket Corba.
Nu har jag lite att prova innan jag börjar lägga mycket pengar på det här, barnen ska ju också ha leksaker ;D
Det räcker nog om jag får bort alla strypningar + filter och ev dynojet för det känns inte som det saknas jättemycket.
Fast man blev ju lite sugen på förgasaren med...läste nånstans att Pete tyckte den gjorde mycket.
/Andreas
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: Pete skrivet 6 september 2008 kl. 00:34:19
Tack så mycket Corba.
Nu har jag lite att prova innan jag börjar lägga mycket pengar på det här, barnen ska ju också ha leksaker ;D
Det räcker nog om jag får bort alla strypningar + filter och ev dynojet för det känns inte som det saknas jättemycket.
Fast man blev ju lite sugen på förgasaren med...läste nånstans att Pete tyckte den gjorde mycket.
/Andreas

En keihin fcr 39 är det första du ska köpa till hojen... blir som natt å dag.... ltz:an blir riktigt skoj med en sån på... och det räckte till en andra plats i backtävlingen i hofors i fjol... 0.5 sekunder efter en trimmad yfz.... (miss piggy)  :) :)
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: Blimp skrivet 23 oktober 2008 kl. 09:37:16
Hallå
Lyfter denna tråd för nu har jag hittat en Edelbrockförgasare som verkar fin.
Men frågan är om jag blir besviken om jag får prova en fcr sen?
Om jag har förstått saken rätt så krävs det lite moddning på fcr för att det ska funka medans Edelbrock är "äkta" bolt on? Rätta mig gärna.
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: corba skrivet 23 oktober 2008 kl. 10:49:10
Hej.
Tyckandet om Eddyn går i sär i 2 läger, de som gillar den och de som hatar den.
Jag kan tillägga att de flesta som ratar Eddyn kör själva med FCR  ::)

Själv var jag inne på Eddyn ett tag, främst för att den finns speciellt framtagen för Z:an. De flesta som kör FCR har ju tagit en från Yamma 450. Och dels att Eddyn endast har en skruv att justera blandingen med. Skruven kan man justera utan att behöva ta bort något, dvs går att göra när man är ute och kör. Helt klart superlätt att göra.

MEN, den största kritiken Eddyn får är att det är omöjligt att få den perfect inställd, eftersom man bara har en justeringsmöjlighet, till skillnad från FCR som har 4 bränslekretsar (Main, Pilot, Leak, Nål)

Om man får till Eddyn så ger den ett något bättre vrid på låga varv men tappar lite vid höga varv jfr med FCR.
Detta beror på att Eddyn är något mindre i insuget 34x38 jämf med 39mm.

Anledningen till att jag trots allt valde en FCR var att jag fick ett bra pris, och jag har aldrig ångrat mig. Men jag har heller aldrig provat Eddyn.

Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: Blimp skrivet 23 oktober 2008 kl. 11:09:19
Hej.
Tyckandet om Eddyn går i sär i 2 läger, de som gillar den och de som hatar den.
Jag kan tillägga att de flesta som ratar Eddyn kör själva med FCR  ::)

Själv var jag inne på Eddyn ett tag, främst för att den finns speciellt framtagen för Z:an. De flesta som kör FCR har ju tagit en från Yamma 450. Och dels att Eddyn endast har en skruv att justera blandingen med. Skruven kan man justera utan att behöva ta bort något, dvs går att göra när man är ute och kör. Helt klart superlätt att göra.

MEN, den största kritiken Eddyn får är att det är omöjligt att få den perfect inställd, eftersom man bara har en justeringsmöjlighet, till skillnad från FCR som har 4 bränslekretsar (Main, Pilot, Leak, Nål)

Om man får till Eddyn så ger den ett något bättre vrid på låga varv men tappar lite vid höga varv jfr med FCR.
Detta beror på att Eddyn är något mindre i insuget 34x38 jämf med 39mm.

Anledningen till att jag trots allt valde en FCR var att jag fick ett bra pris, och jag har aldrig ångrat mig. Men jag har heller aldrig provat Eddyn.


Hej!
Hade hoppats att du skulle komma in och svara  ()p
Jo jag har förstått att frc är snäppet bättre, det är ju sällan man ser någon som bytt från fcr till Eddy.Men det som jag var lite orolig för var modifieringen på fcr.
Hittade en Fcr från Sparks som verkar vara klar för Ltz men då blir den ju dubbelt så dyr som Eddyn och dubbelt så bra tror jag inte att den är.
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: corba skrivet 28 oktober 2008 kl. 15:17:15
Hej Blimp
Jag håller med dig att Sparks fugge är för dyr.

Däremot kan jag inte hålla med om att det var svårt eller ens mycket att modifiera för att montera en FCR39 från en YFZ450.

Det jag gjorde var att kränga på orginal "booten" (gummit mellan fuggen och cyllen) på förgasaren, därefter monterade jag tilbaks alltihop. Sitter som en smäck. (Väldigt lite krångel om jag får säga det själv)

Nu har jag visserligen ingen luftburk alls vilket gör det lättare då man inte behöver bekymra sig för avståndet mellan förgasare och luftburk.

Vad gäller gaswiren så kör jag sedan tidigare med vridgas, så allt jag behövde göra vara att anpassa YFZ gaswiren (som jag fick med) till vridgasen, lätt som en plätt. Annars finns det färdiga hybrider (yamma-Suka) wirar att köpa.


Hoppas att det är till någon hjälp.  O0
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: Blimp skrivet 28 oktober 2008 kl. 22:36:13
Hej Corba!
Ja det var till hjälp ()p Jag hade fattat lite fel,Trodde man var tvungen och "klippa och klistra". Men nu läste jag lite nogrannare på 400central och insåg att det var bara för att få bort alla onödiga delar på den.
Jaha då öppnades en helt ny marknad med mycket bättre priser  ;D
Tack så mycket för hjälpen.
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: corba skrivet 29 oktober 2008 kl. 13:34:18
Jag gjorde samma missbedömning själv först.
Det gick alldeles utmärkt att få dit förgasaren utan att ta bort något.
Visst var det lite tight. Man ska inte tro att förgasaren 'är liten och nätt på något vis. Den är MEGASTOOOR, åtminstone min, jag var nära på att behöva hoppa och stampa på den för att den skulle gå ner, men det räckte att jag hotade med att "OM du inte går ner nu så tar jag F-N och STAMPAR ner dig".

Då slank den ner minsann.   :knupple:

Så jag förstår de som väljer att modda den enligt z400centrals instruktioner.

Väl på plats så är det bara och få dit anslutningen till cylindern (lätt gjort)


Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: Blimp skrivet 30 oktober 2008 kl. 08:31:48
Det ser ju ut som "yfz skräpet" bara bygger åt sidorna och jag misstänker att det är mellan cylindern och luftfilter som det är trångt? Utseendet är ju trots allt inte det viktigaste, utan funktionen  :djump:
Vet du om det skiljer något mellan årsmodellerna?
Ca 1500:- om man lyckas slippa tull och moms ()p då har man ju till och med råd att misslyckas  8)
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: MR-P skrivet 26 december 2008 kl. 14:22:28
steg 1.Ta bort snorkel och locket till luftburken och bestycka om förgasaren

Ursäkta en idiot som är ny med att köra Quad men vad fan är Snorkeln för ngt??
Titel: SV: Mest effekt för pengarna LTZ
Skrivet av: zupe skrivet 27 december 2008 kl. 10:37:17
Sitter ett lock på luftburken som har en slang på sig det är snorkeln, Bort med locket