ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Nicki skrivet 3 september 2008 kl. 22:05:53
-
Vad säger ni vad har ni för erfarenhetar
jag vill ha en liten trimmning för min 700 raptor
yamaha ska ha en egen box men kan byta ut ,, en cdibox
eller ska man köpa en bränslebox , min åf säger att raptorn går lite magert orginal ????
-
Börja med att köpa en bränslebox och börja modda avgas/luft, sedan kan det nog vara dags för en cdi. Att köpa en cdi utan några andra moddar känns lite som att börja i fel ända.
Tror bränsleboxen gör minimalt med effekt om du kör helt orginal.
-
Vad säger ni vad har ni för erfarenhetar
jag vill ha en liten trimmning för min 700 raptor
yamaha ska ha en egen box men kan byta ut ,, en cdibox
eller ska man köpa en bränslebox , min åf säger att raptorn går lite magert orginal ????
Har oxå hört yamaha ska ha nått eget. Som jag fattade det så är det en annan "mjukvara" som gör att man får lite mer bränsle. Vet dock ingen som har provat, har bara läst om det. Skulle även gå att flasha boxen som man redan har så man slipper köpa en till.
En sak är iallafall ganska säkert, den går nog inte att justera på själv, vilket man kan med alla andra eftermarknads boxar.
Du har helt rätt i att maskinen går lite magert orginal, detta pga avgaskrav odl. Därför gör du klokt i att börja med att köpa någon form av bränslebox om du ska trimma, annars förvärar du problemet...
-
Köp bränslebox tycker jag. så du får mer bränsle, sen kan du fundera på en CDI box.
Har kört både Dobeck och PC3 och jag gillar PC3 bättre vad gäller bränsleboxar
-
fan va lätt det är med svar ,, ni alla på yamahaforumet är helt enkelt grymma på att svara snabbt
TACK alla ()p O0 :sunny: :headbang:
-
Börja med att köpa en bränslebox och börja modda avgas/luft, sedan kan det nog vara dags för en cdi. Att köpa en cdi utan några andra moddar känns lite som att börja i fel ända.
Tror bränsleboxen gör minimalt med effekt om du kör helt orginal.
Bränslebox ger ordentligt mer kraft även original, det räcker med att ta ur insatsen i avgas och locket på luftburken.
-
Börja med att köpa en bränslebox och börja modda avgas/luft, sedan kan det nog vara dags för en cdi. Att köpa en cdi utan några andra moddar känns lite som att börja i fel ända.
Tror bränsleboxen gör minimalt med effekt om du kör helt orginal.
Bränslebox ger ordentligt mer kraft även original, det räcker med att ta ur insatsen i avgas och locket på luftburken.
Nu menade jag ju iofs just det med att "modda avgas/luft", att sen köra HELT orginal kan ju kanske ge lite lite mer effekt det också men jag tvivlar på att det skulle göra några underverk. Kanske nån här som provat och kan berätta om nån märkbar skillnad?
-
Börja med BIG3 du... altså Luftfilter, Bränslebox och Avgasrör (inte slipon!)
så får du 5-10hk mer...
Nästa steg är ju 11:1 komp's kolv, tändningsbox, trottelborrning, porta toppen etc
-
Då kommer frågan ,, hur får jag bort spärren för topphastigheten minh stannar vid 127-130km/h sedan har jag mycket gas kvar men det händer inget
-
Dynatek tar bort spärren pluss att du får en effektivare tändkurva.
-
Då kommer frågan ,, hur får jag bort spärren för topphastigheten minh stannar vid 127-130km/h sedan har jag mycket gas kvar men det händer inget
kolla på en sprängskiss efter speed sensorn och plugga sedan ur den det gjorde jag och sen vips från 130 till 140 ist 8)
-
Lassen var hittade du en sprängskiss
tack
-
Här finns en tråd med foto och beskrivning
http://www.raptorforum.com/forums/showthread.php?t=43471&highlight=speed+sensor
-
*Från Irocs fotoalbum*
(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/IM000513.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/IM000514.jpg)
-
Någon som gjort detta här i forumet?? några problem med detta???
-
Min motorlampa började lysa efter ett tag men det är bara att koppla ihop och rulla hjulen ett varv så funkar det igen. Orkade inte hålla på så det blev en Dynatek istället...
-
Var köpte du din dynateck och vad kostade den??
-
www.ebay.com och den kostade väl kanske 200 dollar med frakt, kommer inte ihåg riktigt.
-
Behöver man göra en egen tändkurva eller ligger det någon förprogramerad man kan använda ????
-
Den billigare varianten har bara en kurva, den dyrare/programerbara 4, men då måste man köpa med ett programeringskit om man vill ändra. Det är kurva 2 som är med på den enklare...
-
Det är alltså den här man ska ha,,,,,, O0 O0
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Accessories_ATV-Parts-Accessories__DynaTek-Yamaha-Raptor-700-Black-CDI-Rev-Box-Ignition_W0QQitemZ380059435716QQddnZPartsQ20Q26Q20AccessoriesQQadnZATVQ20PartsQ20Q26Q20AccessoriesQQddiZ2811QQadiZ2869QQcmdZViewItem?hash=item380059435716&_trkparms=72%3A543%7C39%3A1%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p4506.c0.m245
-
Det är den programerbara och vill du ändra dom befintliga kurvorna på den så måste du ha det här också.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DYNATEK-FS-PROGRAMMING-KIT-NEW-YFZ-TRX-LTZ-KFX-KTM_W0QQitemZ380061358507QQcmdZViewItem?hash=item380061358507&_trkparms=39%3A1%7C65%3A1%7C240%3A1318&_trksid=p4506.c0.m245
Men jag tror att dom flesta kör kurva 2, alltså den som är på den billigare.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_ATV-Parts-Accessories__DynaTek-Yamaha-Raptor-700-CDI-Rev-Box-Ignition-Dyna-Tec_W0QQitemZ380059678424QQadnZATVQ20PartsQ20Q26Q20AccessoriesQQadiZ2869QQcmdZViewItem?hash=item380059678424&_trkparms=39%3A1%7C65%3A1%7C240%3A1318&_trksid=p4506.c0.m245
-
Tack för hjälpen.... blir att beställa en sådan,,, 8) 8)
-
MEH! jag får snart min CDI box... en programerbar Dynatek... men ja fick inte veta något om någon extra mumbo jumbo för att programmera den... knasigt!