ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: joff skrivet 3 september 2008 kl. 21:23:36
-
Om man tänker sig köpa en minst 650 cc vad skall man gå på då,
50% terräng 50% väg
kawa 750i
Can am 650/800
Polaris 800
yamaha
Ni som har dessa maskiner och har provat
vilka är fördelar och nackdelar,,
kör gärna med seriösa inlägg så lätt att det springer iväg och så dör tråden till ingen nytta,
vore bra med en ren tråd om rekomendationer för maskinerna, egna åsikter.
-
av dom jag hört gillar dom inte polarisen riktigt, varför vet jag inte. Kawan och renegaden har jag provat själv och tycker det var väldigt liten skillnad. yamahan måste va bra för det är ju samma motor som raptorn :D
-
av dom jag hört gillar dom inte polarisen riktigt, varför vet jag inte. Kawan och renegaden har jag provat själv och tycker det var väldigt liten skillnad. yamahan måste va bra för det är ju samma motor som raptorn :D
Menar du Brutten???
-
personligen tror jag att det är en smaksak vilken man väljer av dessa..riktiga maskiner alla,den enda jag inte kört är kawan och det har ju fått lovord lite överallt så det är nog en kanon maskin den med...går i bytes tankar jag med..
-
mm bytes tankar har man kör idag en mxu 500 men vill ha delad bakaxel och mer klipp,
can am verkar ju va dominerande på marknaden och själv har jag provkört både 800 outlander och renegade
och det är inga problem med klippet o styrkan där. men de kostar därefter med.
polaris vet jag inte så mycket om, har 2 st som har den och de verkar absolut inte missnöjda annat än med förbrukningen på dem. (det enda jag hört nämnas, som negativt)
Kawan brute force mmm vill nog veta mer om den, ser maffig ut och verkar gå bra skog
artic cat 1000 cc verkar inte heller dum, men kostar en del
-
Har kört polaris 800, kawwa 750/650, arcticcat 700/650/1000, grizzly 700,kingquad 700/750.. de mesta av de större maskinerna
Thundercatten går ju bra, och är bra för arbete iochmed kopplingen, men jag tycker att det känns lite EPA med en manuell diff, sen är priset lite i överkant.
Kingquaden är ju en fin maskin.
Kawwan känns lite "gammal" skulle behöva lite nya fräsha grejer..
Grizzlyn är ok men lite slö.
Polarisen tycker jag är på tok för tung, sen har jag hört och sett för mycket som krånglar på dem.
Köp en Can-am! ;D
-
Även can-am har väl en hel del grejer som strular?
-
Även can-am har väl en hel del grejer som strular?
en lindning i generatorn som gått sönder....330mil avverkade, annars är det bar å åk! ;D
-
köp någon av de "stora"märkena så blir du nöjd.
-
Har sett när dom rejsar Renegade 800, Kawa 750 och har provkört båda 2, Effektmässigt tycker jag INTE Renegaden är värd dom extra pengarna, dock kanske den är bra på annat vis vad vet jag.
Vad jag menade med motor så självklart Grizzly som har samma motor inte Brute :)
-
grizzlyns servo är mkt trevlig,borde sitta org på alla nya atv.
-
Personligen tycker jag Can-Am ligger bättre på vägen jmf med brutten, när jag har prövat brutten känns den sladdrigare i chassit och lägger sig mkt mer över hjulen när man svänger än vad can-am gör... Polaris har jag inte kört, Yamahan tycker jag inte lirar i samma liga, det är mer att jämföra med King Quad 700 och mindre maskiner som mxu500 vad gäller kraften.
Mitt personliga val hade således blivit Can-Am
-
Om det är ren accelrations prestanda ni är ute efter så har vi testat brute,canam,thundercat,dinli 450 och ltr450 i ett dragrace har på en film på hemsidan, ska kolla om jag hittar en länk, ltr450 vinner lätt före thundercatten,canam,dinli,brute
som sagt köp nåt av de stora 7 så blir du nöjd...... :)
-
Du får ta och provköra lite olika, Alla utom brutten finns ju faktiskt i din närhet så varför inte ta och provköra dom olika så får du chans att prova vilken som passar dig bäst.
En annan sak som jag tycker är viktig, väldigt viktig är återförsäljaren. En bra återförsäljare är guld värd faktiskt. Jag hade in min hos skoter-service idag för den vanliga servicen. När han provkörde upptäckte han att turfen inte gick i så han stod hela eftermiddan för att bli klok på varför. Jag är helt övertygad om att det finns ÅF som bara hade skitit i det tills jag själv som ägare upptäckt felet.
Vikt, ja polaris är tunga men även en "lätt" arbetsmaskin lyfter du inte loss ur leran då du fastnar. Winch krävs i vilket fall som hällst. Det är upp till var och en vad som är viktigt.
Alla har vi olika saker som är viktiga för oss själva. Gör upp en lista med vad du tycker är viktigt, prata med ÅF och skaffa dig en bild av dom, provkör, köp ;)
Om du väntar tills 09orna börjar släppas kan man ibland göra fynd på nya 08or.
-
Personligen tycker jag Can-Am ligger bättre på vägen jmf med brutten, när jag har prövat brutten känns den sladdrigare i chassit och lägger sig mkt mer över hjulen när man svänger än vad can-am gör... Polaris har jag inte kört, Yamahan tycker jag inte lirar i samma liga, det är mer att jämföra med King Quad 700 och mindre maskiner som mxu500 vad gäller kraften.
Mitt personliga val hade således blivit Can-Am
ja har man lågprofilsdäck e det klart att det kränger mindre ;) ;)
-
brutten väger ju väldigt lite så den e så jla skön tycker jag i alla fall.
ångrar inte köpet!!!! :headbang: :headbang: :headbang:
-
Jag har en Can-Am 650 och är väldigt nöjd.
Hade ett vattenläckage när den var ny, men det fixades och den har inte läckt en droppe sedan dess (ca 300 mil)
Bra på vägen, bra att köra med, verkar gedigen, skapligt snygg.
Visst önskar jag att det fanns en ATV med +100 hästar (som när det gäller snöskoter t.ex.) men än så länge är jag riktigt belåten.
Skall också säga att jag inte provkört de andra maskinerna du frågar om, så de kan mycket väl vara lika bra eller bättre.
-
Jag har en Can-Am 650 och är väldigt nöjd.
Hade ett vattenläckage när den var ny, men det fixades och den har inte läckt en droppe sedan dess (ca 300 mil)
Bra på vägen, bra att köra med, verkar gedigen, skapligt snygg.
Visst önskar jag att det fanns en ATV med +100 hästar (som när det gäller snöskoter t.ex.) men än så länge är jag riktigt belåten.
Skall också säga att jag inte provkört de andra maskinerna du frågar om, så de kan mycket väl vara lika bra eller bättre.
Men av dom kanske 150 hk som sn snöskoter har så kommer kanske endast 80 hk ner
i backen. Mattan går tungt, och snön bromsar enormt. Jag tycker Can-am accar rätt bra
i jämförelse,
och mer effekt i en ATV medför att maskinen blir svårkörd i terrängen, snöskotern
spinner ju nästan alltid så där märker man inte det.
-
Har en Arctic Cat 650 H1 -08 o den är toppen, iaf än så länge! Bästa markfrigång o fjädringsväg på marknaden!
Men dom stora märkena är nog rätt okej allihopa! Fast hittar man ett märke HELT utan problem så är det bara att gratulera den som lyckas med det! ()p
DOCK är man ju tämligen tveksam till "visco-lok" o "visco-4wd" då det aldrig fungerat på nån 4wd bil....Överhetta viscokoppingen o sen är det "gonatt", vet av några som gjort det så.. (både bilar o ATV's)
Nu RASAR det säkert in mothugg från Can-Am o Polaris-ägarna men men .. :D
-
Har en Arctic Cat 650 H1 -08 o den är toppen, iaf än så länge! Bästa markfrigång o fjädringsväg på marknaden!
Men dom stora märkena är nog rätt okej allihopa! Fast hittar man ett märke HELT utan problem så är det bara att gratulera den som lyckas med det! ()p
DOCK är man ju tämligen tveksam till "visco-lok" o "visco-4wd" då det aldrig fungerat på nån 4wd bil....Överhetta viscokoppingen o sen är det "gonatt", vet av några som gjort det så.. (både bilar o ATV's)
Nu RASAR det säkert in mothugg från Can-Am o Polaris-ägarna men men .. :D
Det är jag inte ett dugg tveksam om, den suger nämligen
gammal balle! Är det nåt som är dåligt på en Can-am, så är det diffen. >:(
Jag såg ett flertal skolexempel på det idag när vi var ute och åkte,
3 hjul som slirar fast maskinen.
-
Har en Arctic Cat 650 H1 -08 o den är toppen, iaf än så länge! Bästa markfrigång o fjädringsväg på marknaden!
Men dom stora märkena är nog rätt okej allihopa! Fast hittar man ett märke HELT utan problem så är det bara att gratulera den som lyckas med det! ()p
DOCK är man ju tämligen tveksam till "visco-lok" o "visco-4wd" då det aldrig fungerat på nån 4wd bil....Överhetta viscokoppingen o sen är det "gonatt", vet av några som gjort det så.. (både bilar o ATV's)
Nu RASAR det säkert in mothugg från Can-Am o Polaris-ägarna men men .. :D
Det är jag inte ett dugg tveksam om, den suger nämligen
gammal balle! Är det nåt som är dåligt på en Can-am, så är det diffen. >:(
Jag såg ett flertal skolexempel på det idag när vi var ute och åkte,
3 hjul som slirar fast maskinen.
07:or suger hårdare än 08:orna
-
Japp, men ändå så suger dom. O0
-
Jag är svinnöjd med min kava. Bra drag, ganska behändig i skogen. Inga direkt svaga punkter, men var noga med oljenivån om du ska köra på slangen. Kavan har även den skönaste diff-lösningen tycker jag.