ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: joeychandlerson skrivet 28 augusti 2008 kl. 16:09:15

Titel: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 28 augusti 2008 kl. 16:09:15
Vad tror ni om den? Själv är jag lite sugen. Har försökt läsa på lite om predatormotorn (som sitter på smc 500an) i polaris avdelningen men inte hittat nåt direkt matnyttigt än. Ska kika mer sen. Någon som vet hur senaste 300 chassiet är och om det håller måttet för en 500cc motor? det verkar iof som det är en ny och kraftigare baksving samt förstärkt här och där så det kan ju mkt väl hålla måttet. det finns en film om maskinen på youtube där den verkar gå utav H-E. jag länkar.  http://www.youtube.com/watch?v=yrdYgsUVtzU  .det näms en atvfirma i swe som innehar denna. om någon mailar dem så får ni skriva svaret här om vad de tycker om den.

/j
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 21 september 2008 kl. 00:51:09
nån mer som diggar den?  :) ingen som tjackat den än????

//j
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Cummins skrivet 21 september 2008 kl. 01:46:11
Jag tänkte ta en sväng förbi i kil och ev provköra och se vad det är för maskin. Kan lämna en kommentar senare i veckan när jag har kollat på den. Det är ju inte så långt för dej heller att åka. :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: speedo_4 skrivet 21 september 2008 kl. 15:27:12
Tittat lite smått på den. Står mellan en 250 och en 500 känns det som.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: MrGoose skrivet 21 september 2008 kl. 18:28:34
Tittat lite smått på den. Står mellan en 250 och en 500 känns det som.

Vet inte om du har en hjuling nu.... Om inte så skulle jag helt klart satsa på 500:an (om pengar finns...) , För du kommer GARANTERAT vilja ha mer om du köper 250:n.
Jag hade en Magmax 250cc och bytte till en Dinli 450 nu, bästa bytet jag gjort!!!! :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: speedo_4 skrivet 21 september 2008 kl. 20:41:57
Tittat lite smått på den. Står mellan en 250 och en 500 känns det som.

Vet inte om du har en hjuling nu.... Om inte så skulle jag helt klart satsa på 500:an (om pengar finns...) , För du kommer GARANTERAT vilja ha mer om du köper 250:n.
Jag hade en Magmax 250cc och bytte till en Dinli 450 nu, bästa bytet jag gjort!!!! :)
Som du säger så har jag ingen hjuling nu. Tänker skaffa en i vår. Det är ju priset som bestämmer lite då med.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 21 september 2008 kl. 20:53:28
köp minst en 450  ()p tröttnar skitfort på mindre om du inte bara ska ha den typ fram o tillbaka från jobbet.
ska du leka lite så är mitt tips 450 eller större :djump: :djump:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: speedo_4 skrivet 21 september 2008 kl. 21:22:01
Hur blir det med strypningar och annat diverse som sitter i? Eftersom det blir en sprillans isåfall i vår.
Man vill ju inte sabba garantin.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: breakman skrivet 22 september 2008 kl. 10:32:54
ATVhuset säljer ju den som en streetversion då det följer med ett avstrypningskit...  ()p
http://www.atvhuset.se/Shop/Index.php?sArtId=smc_500
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: speedo_4 skrivet 22 september 2008 kl. 15:22:27
Men då ryker väl garantin all världens väg?
Ska ta och fundera fram till april, maj innan det blir affär i vilket fall som helst. :djump:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 24 september 2008 kl. 08:13:13
Jag tänkte ta en sväng förbi i kil och ev provköra och se vad det är för maskin. Kan lämna en kommentar senare i veckan när jag har kollat på den. Det är ju inte så långt för dej heller att åka. :)

Ja lämna en kommentar när du provat den! Mycket intressant att höra om den kan vara ett alternativ till Dinli 450! Nej det är inte så långt för mig heller som du säger men jag ska försöka hålla mig fr dyrare maskiner tills jag är klar i skolan och har råd med en dyr kärra igen  ()p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 24 september 2008 kl. 08:25:49
Tittat lite smått på den. Står mellan en 250 och en 500 känns det som.

att välja mellan 250 och 450/500 är som att välja mellan trimmad moppe och mc i prestanda. MEN sen är det inte sagt att man alltid har roligare på en dyrare maskin med tanke på att man ofta tar ett ordentligt lån samtidigt. I terrängen är min lätta kinamoppe helt grym på att ta sig fram faktiskt(sant även om det låter konstigt. de är ju väldigt lätta) så jag har väldigt kul nu för tiden. När jag inte är student längre så kommer jag direkt att köpa en 450 - 700. Men den kommer att gå på gatdäck och köras på gatan och kinamoppen kommer vara kvar för terräng körningen.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: speedo_4 skrivet 24 september 2008 kl. 14:56:28
Som du säger. Det är dubbelt så mycket pengar och jag undrar om det är vad jag vill.
Är student just nu men går ut i vår och börjar jobba direkt. Men det finns ju andra saker som känns att man behöver prioritera med.
Bil. Ev snöskoter å sådant.
Men hur vare med garantin på 500 nu?
Ryker den med av strypnings kittet eller?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 24 september 2008 kl. 22:01:49
Garantin kan ju inte försvinna är ju ingen som köper en 500 och kör omkring med 20hk för 59000kr, des utom är den ju byggd för 50hk inte 20
Köper nog snart en, suget är för stort!! :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: zupe skrivet 25 september 2008 kl. 18:06:23
Beror lite på ÅF men ingen kör ju strypt. Maskinen tar förmodligen mera skada av att köras strypt då den inte alls är byggd för det.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 25 september 2008 kl. 19:21:59
Då var den handlad och kommer hem till pappa imorgon :D
Dom säljer ju ett avstypnings kitt till den för några tusen lappar så det är ju meningen att den skall köras med 50hk. Innehåller nytt grenrör , ny slut del på dämparen, munstycke samt ett mindre bakdrev om man vill ha den lite mer drevad för cross banan.
Dom säger att den gör 145 original drevad :djump:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Cummins skrivet 28 september 2008 kl. 01:12:27
Jag har varit och kollat , men nja det var inget för mej. ;D Skulle inte betala det priset för den. Men lycka till ni som är ägare till en sådan maskin. ;D
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 28 september 2008 kl. 10:21:16
Jag har varit och kollat , men nja det var inget för mej. ;D Skulle inte betala det priset för den. Men lycka till ni som är ägare till en sådan maskin. ;D
Nu blev jag lite intresserad av varför, ligger ju i samma pris klass som Dinli, goes ,Hyosung och adly? Ingen premium men alla kan ju inte köpa de.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 29 september 2008 kl. 08:37:43
Andreas77:

Har du fått din smc 500 än? du måste skriva allt om den när du gasat lite ()p

mvh
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 29 september 2008 kl. 14:12:08
Andreas77:

Har du fått din smc 500 än? du måste skriva allt om den när du gasat lite ()p

mvh
Jo fan man har gasat rätt bra redan, den går ju sjukt bra, känns väldigt lätt och smidig om man jämför med adlyn ja hade innan,är det något man ska klaga på så är det ljudet låter nada, lite tråkigt men de går ju alltid att fixa.
Sen är den ganska ren så att säga finns inget x-stra på den(vilket jag gillar) och vissa grejor är av plast,backelit? istället för stål ex oljetanken men det är väl för att spara vikt. Ingen av hojarna i den pris klassen har ju någon större  del av alu och dom flesta väger över 200, Smc ligger på 195kg och det känns.
Men hur kvalitén är får tiden utvisa(undantaget motorn, den e bra)
Jag är nöjd som tusan ()p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: rolande skrivet 1 oktober 2008 kl. 23:27:31
Har haft min SMC 500 Wildcat lite mer än en månad nu.Har kört ostrypt hela tiden. (en riktig dräpare )
Har haft en Dinli 450 före denna, (blev stulen ) Men SMC har lite bättre vrid och känns lite stabilare.
Har du tänkt något i denna klassen köp SMC.
Hälsningar R
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 2 oktober 2008 kl. 07:10:07
Måste säga att bak drevat man får med är bara +2kugg så det gör väl inga under men blir lite bättre på ettan(va lång innan)
Sen är den ju inte helt avstrypt (enligt min åf) med det kitt man får med, behövs ett helsystem filter och större munstycke en de 145 man får med. Man har en 46hk med kittet den ska ju kunna lev 52 :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 2 oktober 2008 kl. 12:43:31
låter riktigt lovande detta gubbar! låter som en skön maskin!! :djump: ()p ()p ()p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 13 oktober 2008 kl. 20:09:53
provkörde en idag gick utav bara helvete var kittad med avstrypningskittet beställde en direkt efter det
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 13 oktober 2008 kl. 21:11:35
Med 13 kugg så är den mer körbar på skogs stigar o små grus vägar
+ att den går än nu bättre :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: doc skrivet 13 oktober 2008 kl. 21:38:14
vad sitter det fram orginal då?

har inte bytt till det större bakdrevet än som följde med avstrypningskittet, har du?

/Anders
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 14 oktober 2008 kl. 07:28:42
Fram sittter 14 , har även bytt till de 2 kuggar störe bakdrevet.
bör väl göra en 130 nu med tanke på att en viss snubbe hade haft uppe den i 145 med org drevning. Tyckte ettan blev så lång och drog på ordentlikt på trean en gång med org drevning och va uppe i 90 :hmmm:, men visst på landsväg e de ju kanon. :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: doc skrivet 15 oktober 2008 kl. 11:50:51
Jag hittade inget kedjelås när jag kollade, kan det stämma?
är det svårt att byta bakdrev, och hur spänner man bakaxeln igen?

krävs det specialverktyg till det?

vart köper man framdrev? är det märkesspecifikt eller passar dom från olika märken?

många frågor blev det  :hmmm:

/Anders
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 15 oktober 2008 kl. 13:46:03
kedjelåset har jag inte behövt pilla på.

Bakdrevet är bara att demontera och vrida lite sen får du det förbi hjulhubben.(lätt att byta) Axen späner du genom att sätta ett don tex genom drevet och in i ett hål på sidan svingen och sen rullar du maskinen inga specialverktyg behövs.(du fattar att man lossar dom två bultarna först som håller fast axen)

Bytte inte framdrevet själv men polaris predator drev passar men man måste byta låsbrickan(finns hos MMB Racing).  ()p :)                         
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: doc skrivet 15 oktober 2008 kl. 13:52:18
Ok, låter ju enkelt!  ()p
har man nått att pilla med medans man väntar på  :sunny:

blir väll att man byter framdrevet senare då

tack för snabbt svar!

/Anders
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: doc skrivet 17 oktober 2008 kl. 07:22:22
Har nu satt på ett UNIfilter, med det verkar som den inte vill dra ordentligt dom sista 20-25% på gasen?  :dntknow:

dax att byta till ett större munstycke då?

eller har ni något annat förslag?

/Anders
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Moonken skrivet 3 januari 2009 kl. 09:44:43
Hej Andresa77 jag ser i din info att din wildcat e skrot??? vad hände hjar jag missat något?  jag satt precis o kikade o funderade på om jag skulle köpa just en wildcat ..

mvh/Moonken
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 3 januari 2009 kl. 16:26:00
De stod en gran ivägen... :(
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 16 januari 2009 kl. 10:31:13
Hur ofta bör man byta olja/filter på smc 500:n ? Hur ofta byter ni ?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: doc skrivet 16 januari 2009 kl. 10:38:57
Har bytt olja 3ggr på 150mil

oljebyte1 ~ 30mil
oljebyte2 ~ 85mil
oljebyte3 + filter ~150mil

har tänkt byta ~var 100ade mil hädanefter (oftare om man kört hårt kanske)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 16 januari 2009 kl. 11:52:18
I boken så finns det att stämpla vid varje 200:ade mil, men de är när den körs strypt annars gäller var 100:ade mil.

Borde ju räka att lämmna in den va 200:ade mil för att behålla garantin och göra de anndra själv.

Om man har en bra åf.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 16 januari 2009 kl. 12:22:23
Satan så ofta alltså :-\, någon som vet hur ofta det ska bytas på en raptor 700?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Hydro skrivet 16 januari 2009 kl. 12:27:33
Var 240:e mil med 700... Vad som gäller vid strypt maskin vet jag inte, och tror ingan annan heller vet det, eftersom ingen kör så.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 16 januari 2009 kl. 12:31:26
Ok, 240 mil låter ju lite bättre, hur pass krångligt är det att byta olja, är det lätt att komma åt pluggen och filtret? Hur är raptorn annars med service och underhåll, ventiljustering ofta?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 16 januari 2009 kl. 17:18:32
hur kommer sig att intervallen just ligger på 240
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: _Firm skrivet 16 januari 2009 kl. 23:46:10
Var 240:e mil med 700... Vad som gäller vid strypt maskin vet jag inte, och tror ingan annan heller vet det, eftersom ingen kör så.



Måste bara fråga då... hur långt har din gått sen DU bytte olja på raptorn????  O0
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Hydro skrivet 16 januari 2009 kl. 23:52:57
Jag grejar inte med sånt... det finns de som lever på att göra det, och tack vare mig lever de gott.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: _Firm skrivet 16 januari 2009 kl. 23:55:59
hehe... tur att någon sponsrar i dåliga tider...  :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 21 januari 2009 kl. 18:08:54
Finns det någon smc 500 ägare som har lite mer bilder på sin maskin?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 22 januari 2009 kl. 16:14:38
Tänkte komma med lite trevlig information till oss som kör denna fina maskin.


I mitten av februari kommer det ett rostfritt helsystem till katten! Prislappen kommer ligga kring 4tusen.


Jag kommer beställa så fort det finns ute för försäljning!  ()p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 22 januari 2009 kl. 16:24:31
Hoppas det blir riktigt gött ljud i det..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 8 februari 2009 kl. 13:37:25
jag har en sådan 500 och kan bara säga en sak jag älskar den
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 23 februari 2009 kl. 10:20:58
http://www.smcatv.se/ShowProduct.aspx?prodid=248 (http://www.smcatv.se/ShowProduct.aspx?prodid=248)

Vem blir först å beställa ;) Jag ska ta en titt på hur ekonomin ser ut nu när lönen trillar in!

Tycker de ser mkt bra ut!  :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 23 februari 2009 kl. 11:13:39
Ser ju riktigt nice ut..synd man inte har 4 papp på fickan just nu  :-\
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 23 februari 2009 kl. 18:33:47
Hur mycket effekt får man med detta system? Står inte så mycket på hemsidan. :dntknow:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 24 februari 2009 kl. 00:30:45
Avgassystem i sig ger nog inte direkt så mkt mer hp. Men nog tror jag de blir skillnad i just bottendrag, kompletterar man dessutom med öppet filter och fixar mer soppa så blire garanterat skillnad.

I det stora hela så är det ljudet jag är ute efter, för just nu låter den så förbannat mesigt!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 24 februari 2009 kl. 00:41:57
Du behöver inte slänga ut 4 papp för o få gött ljud..Skruva bort sista pipen på ljudämparen sitter ju en noise killer i den..Sen gör du bara en egen rund liten platta och svetsar på ett nytt lite grövre slutrör så har du riktigt skönt ljud sen..Dessutom så e det ju bara o byta till orginal den dagen du ska besiktiga den  ()p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 24 februari 2009 kl. 01:00:37
Redan gjort, kapat bort allting som är på baksidan utblås-pipen. Låter som en symaskin ändå!

Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 24 februari 2009 kl. 09:50:48
Tycker den låter lagom..vill ju inte åka omkring i samhället o låta som en top fuel dragster..snuten e tokiga här som det e endå..  :-\
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 24 februari 2009 kl. 10:26:03
Hehe, tror nog alla drömmer om att få vakna 05:30 varje dag till ljudet av en 4hjuling med raka rör  :DV


Tror de kommer bli toppen med de där avgaset, blir nog riktigt snyggt med blankt rostfritt istället för det svarta möget som sitter orginal!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 24 februari 2009 kl. 11:11:10
Kommer helt klart bli riktigt läckert.Ljudet blir det säkert inget fel på heller...
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 24 februari 2009 kl. 19:33:10
Jag mailade och frågade JIAB angående det nya helsystemet, fick detta som svar:

Har ännu inte fått uppgifter på vad systemet ger, vet bara att om man byter till EPA paketet med avgasböj utan katalysator, slutdel ljuddämpare, samt större munstycke, så ger motorn 50 HK.
Helt klart andas motorn bättre med det nya systemet, men vet som sagt ej siffror.
Garantin gäller, men man bör bestycka om förgasaren till större munstycke.
Det farligaste ”trimmet” är, om orginalavgasrör och ljuddämpardel sitter kvar, och endast munstycke & luftfilter byts. Då riskerar motorn snabbt att överhettas.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: W3D3R skrivet 24 februari 2009 kl. 19:52:43
Jag mailade och frågade JIAB angående det nya helsystemet, fick detta som svar:

Har ännu inte fått uppgifter på vad systemet ger, vet bara att om man byter till EPA paketet med avgasböj utan katalysator, slutdel ljuddämpare, samt större munstycke, så ger motorn 50 HK.
Helt klart andas motorn bättre med det nya systemet, men vet som sagt ej siffror.
Garantin gäller, men man bör bestycka om förgasaren till större munstycke.
Det farligaste ”trimmet” är, om orginalavgasrör och ljuddämpardel sitter kvar, och endast munstycke & luftfilter byts. Då riskerar motorn snabbt att överhettas.

Men detta passar väl inte på Dinlin :hmmm: :D
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 24 februari 2009 kl. 21:45:11
Jag mailade och frågade JIAB angående det nya helsystemet, fick detta som svar:

Har ännu inte fått uppgifter på vad systemet ger, vet bara att om man byter till EPA paketet med avgasböj utan katalysator, slutdel ljuddämpare, samt större munstycke, så ger motorn 50 HK.
Helt klart andas motorn bättre med det nya systemet, men vet som sagt ej siffror.
Garantin gäller, men man bör bestycka om förgasaren till större munstycke.
Det farligaste ”trimmet” är, om orginalavgasrör och ljuddämpardel sitter kvar, och endast munstycke & luftfilter byts. Då riskerar motorn snabbt att överhettas.

Men detta passar väl inte på Dinlin :hmmm: :D

Det tror jag inte att det gör nej, men jag är snart SMC ägare  ;D
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: W3D3R skrivet 24 februari 2009 kl. 22:38:59
Lite OT Då får man gratulera till den nya maskinen då ()p :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 26 februari 2009 kl. 22:06:40
Lite OT Då får man gratulera till den nya maskinen då ()p :headbang:

Tackar =)


Ni som äger en wildcat idag, har ni någon service bok till era hojar? :dntknow:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 27 februari 2009 kl. 13:52:30
Japp, klart de finns servicebok vore väl konstigt annars  :hmmm:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 27 februari 2009 kl. 14:23:24
Japp, klart de finns servicebok vore väl konstigt annars  :hmmm:

Min ÅF fick inte med nån  :hmmm:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Andreas77 skrivet 27 februari 2009 kl. 16:33:57
Japp, klart de finns servicebok vore väl konstigt annars  :hmmm:

Min ÅF fick inte med nån  :hmmm:
Hehe, bok och bok är väl mer ett dåligt tryckt häfte.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 27 februari 2009 kl. 22:59:33
Japp, klart de finns servicebok vore väl konstigt annars  :hmmm:

Min ÅF fick inte med nån  :hmmm:
Hehe, bok och bok är väl mer ett dåligt tryckt häfte.

Nåja, min ÅF ringde upp JIAB och det löser sig med service häftet, dom skickar det. ;)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 28 februari 2009 kl. 21:24:55
Undrar om någon av er vet om det går att få klockan till 24h? Hittar inget om det i instruktionsboken :dntknow:
AM och PM vill man ju inte ha ???


Sedan undrar jag om någon har köpt det nya helsystemet till Wildcaten?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 7 mars 2009 kl. 17:55:37
jag ha rhelsystemet och märkte faktiskt skillnad på det asnöjd med min wildcat gått 130mil nu och inga dimmor kan varmt rekomendera den lätt goare att köra än en dinli samt att den går bättre
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 7 mars 2009 kl. 19:23:08
jag ha rhelsystemet och märkte faktiskt skillnad på det asnöjd med min wildcat gått 130mil nu och inga dimmor kan varmt rekomendera den lätt goare att köra än en dinli samt att den går bättre

Äntligen en med det nya systemet!! :D
Fick du ändra något i samband med bytet, ombestyckning?
Hur är ljudet i maskinen nu? kanske något litet filmklipp att erbjuda? ^-^
Någon bild på det nya helsystemet monterat?
På vilket sätt märkte du skillnad?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 9 mars 2009 kl. 11:19:16
Någon som vet vad det är för speciellt med denna edition: http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=0B6515121807DA&look=butikeneksjomc ?? Det står att det är lite andra fälgar och grejer, är det värt 5000:- extra ?? Någon som har denna ??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 9 mars 2009 kl. 17:12:02
Jag tror att det är värt pengarna, bara breddningen kostar runt 2000kr, sen andra däck och fälgar för 3000kr, ptja.. värt pengarna tycker jag.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 11 mars 2009 kl. 20:02:51
botten draget kommer få ut mer när jag ombestyckar förgasaren. den är breddad samt att dom tryckt dit beadlock fälgarna grymt snyggt faktiskt. plus att stefan är jätte bra att ha med att göra där i ekjö
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 14 mars 2009 kl. 10:12:19
Vart det att låta epa traktor? Bra passform osv? Funderar själv på att köpa det så fort jag får lite pengar över  O0
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 14 mars 2009 kl. 16:47:19
alleracing, du kan inte fixa nån bild på hojen med detta system monterat?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Gundalv skrivet 18 mars 2009 kl. 14:59:24
Vad har vi för prestanda på dessa maskiner.

Man borde ju kunna hålla sig på motorväg någolunda stadigt.
Utan att det varvar röven av en.

Har man en 250 cc å vill man ju inte pressa skiten ur den om man ska på långfärd.
Då har man skakat sönder.

Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 20 mars 2009 kl. 15:34:46
den kan du ligga och marcha med i hundra. ja det passade perfekt det är ju smc som själva tagit fram det
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 22 mars 2009 kl. 17:48:05
Någon med en SMC Wildcat som har satt på vanlig rullgas istället för tumgasen? Provkörde en quad för första gången i helgen och gillade inte tumgasen, men man kanske vänjer sig??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 22 mars 2009 kl. 18:00:36
Någon med en SMC Wildcat som har satt på vanlig rullgas istället för tumgasen? Provkörde en quad för första gången i helgen och gillade inte tumgasen, men man kanske vänjer sig??

Vanesak, jag personligen gillar tumgasen, har dock inte kört någon quad med rullgas än.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 22 mars 2009 kl. 18:39:34
Vad är grejen med tumgas, ser inte riktigt varför det ska vara bättre, kan förstå på en "skogsmaskin" men inte på en vägquad. Men det är väl en vanesak som du säger, är riktigt nära att beställa en SMC Wildcat nu...
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Hydro skrivet 22 mars 2009 kl. 18:48:43
Ligger man och åker väg så är skillnaden nog marginell... men i skogen eller på en bana vill jag inte ha rullgas på en fyrhjuling!

En tvåhjulig mc får sällan kast i sidled, "endast" uppåt.

Men med två framhjul så blir det lite studsigt även i sidled ibland, och då blir körningen enklare/säkrare med tumgas.

Om maskinen tex stegrar sig oväntat så vrid ju en rullgas ännu mera, medan med en tumgas lättare kan slöppa gasen och hålla fast istället.

Även snöskotrar har ju tumgas... och de har ju också "två stöd fram".

Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 22 mars 2009 kl. 18:56:47
Ligger man och åker väg så är skillnaden nog marginell... men i skogen eller på en bana vill jag inte ha rullgas på en fyrhjuling!

En tvåhjulig mc får sällan kast i sidled, "endast" uppåt.

Men med två framhjul så blir det lite studsigt även i sidled ibland, och då blir körningen enklare/säkrare med tumgas.

Om maskinen tex stegrar sig oväntat så vrid ju en rullgas ännu mera, medan med en tumgas lättare kan slöppa gasen och hålla fast istället.

Även snöskotrar har ju tumgas... och de har ju också "två stöd fram".


Ligger mycke i det du säger, har kört en del cross och det är faktiskt flera gånger man gett full gas i situationer där det inte varit så lyckat hehe.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 22 mars 2009 kl. 19:04:01
http://www.youtube.com/watch?v=z3AF0qlFPok så låter den med helsystemet
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 22 mars 2009 kl. 19:07:22
http://www.youtube.com/watch?v=z3AF0qlFPok så låter den med helsystemet
Det avgör saken, imorgon beställer jag en SMC med helsystem breddkit och en extra uppsättning "gatdäck"  :headbang: :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 23 mars 2009 kl. 21:46:10
Tack! Detta fick mig att bestämma mig  ^-^
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 25 mars 2009 kl. 12:19:47
Ska nog beställa ett jag med + luftfilter sen bestycka om. Vad tror ni är lämpligt att bestycka med? 150?
Är väl 147.5 som hör till avstrypningen.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 25 mars 2009 kl. 18:37:14
Idag beställde jag en Wildcat med breddkit, rostfritt helsystem och extra uppsättning msafälgar med gatdäck. Hoppas på att få den lagom till påsk.  :headbang: :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 25 mars 2009 kl. 19:46:07
Idag beställde jag en Wildcat med breddkit, rostfritt helsystem och extra uppsättning msafälgar med gatdäck. Hoppas på att få den lagom till påsk.  :headbang: :headbang:

Du kommer inte ångra dig, det lovar jag dig =)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 26 mars 2009 kl. 00:27:25
Äre nån som lämnat in sin katt för 30mila service? Hur mkt fick ni betala isåfall?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 26 mars 2009 kl. 11:14:18
Dom jag hörde med skulle ha mellan 1600-2000 för 30 mila servicen...Tycker det e rent ocker.. >:(
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 26 mars 2009 kl. 15:59:18
Vet att det finns en tråd om försäkring men jag frågar här oxå, vad betalar ni för era Wildcatar? och vilket bolag har ni?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 26 mars 2009 kl. 18:31:07
jag betalar ca 6000 helförsäkring vill dock till lägga att jag e 23 år och har krockat en gång:P
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 26 mars 2009 kl. 18:39:03
Jag betalar 3100 helförsäkring e 35 år..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 26 mars 2009 kl. 22:32:07
Jag betalar 3100 helförsäkring e 35 år..
Vilket bolag??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 27 mars 2009 kl. 00:07:37
http://www.dina.se/
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 27 mars 2009 kl. 00:56:37
Jo de är lite dyrt med 2000lax för ett oljebyte.. men jag gör det för stämpeln i boken om de skulle bli nåt garantiärende gällande motorn under 100mil.




Jag betalar 4200 (helförsäkring) för min genom Folksam. Är 24år gammal/ung.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 28 mars 2009 kl. 23:54:26
Jag betalar 3600kr hel, är 23 år. ()p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 30 mars 2009 kl. 12:35:09
Helsystem beställt! När det är monterat ska den in på 30mila service + ombestyckning så de blir riktigt gjort  8) Han får nog sätta dit ett öppet luftfilter oxå!


Då kommer det bilder och film  :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 2 april 2009 kl. 19:42:15
Hämtade paketet igår.. men olyckligtvis så var det fel system  :-\

Borde få rätt grejjer nästa vecka, så då kommer det bilder iaf  :D
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 2 april 2009 kl. 21:48:49
Ärch, vilket osis!
Men väntar med spänning på bilder/filmer :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 7 april 2009 kl. 17:11:53
Idag beställde jag en Wildcat med breddkit, rostfritt helsystem och extra uppsättning msafälgar med gatdäck. Hoppas på att få den lagom till påsk.  :headbang: :headbang:
Hämtar den om allt går bra på torsdag, faan va sugen man är nu !!  :djump: :djump:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 8 april 2009 kl. 13:10:43
Jadu mitt system verkar dröjja då jag inte ens fått retursedel hemskickad som   ATV-HUSET  skulle ha skickat den 2april.. inte fan ska det ta ett brev 1vecka att komma fram.

Fyfan så less jag är på detta, är bra sugen på att be om pengarna tillbaka så handlar jag av nåt annat ställe man kan lita på.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 8 april 2009 kl. 15:35:08
Idag beställde jag en Wildcat med breddkit, rostfritt helsystem och extra uppsättning msafälgar med gatdäck. Hoppas på att få den lagom till påsk.  :headbang: :headbang:
Hämtar den om allt går bra på torsdag, faan va sugen man är nu !!  :djump: :djump:
Som vanligt strular det lite men Stefan lovade att systemet till min skulle komma imorgon och att jag kan hämta den kl 12:00... Håller tummarna  :djump: :djump:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 9 april 2009 kl. 12:34:51
köper du den på mc butiken i eksjö?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 9 april 2009 kl. 17:26:06
köper du den på mc butiken i eksjö?
Japp, som vanligt när man köper saker så strular det, trodde Stefan var att lita på men systemet satt inte på när jag kom kl 12:00, nu får jag vänta till 30 mila servicen på att få det monterat :(veryangry): :(veryangry): blir så trött när man blir lovad en sak och det sen inte stämmer. Stefan var kanontrevlig och schyst när vi gjorde upp affären synd att det skulle strula till sig nu. Men jag ska prata med honom efter påsk så hoppas jag det löser sig på bästa sätt. Stefan var inte där idag så Frank lämnade ut SMC till mig istället, kanontrevlig kille det oxå. Men faan va synd att systemet inte är på, har ju lovat polarn att få höra på ett gott ljud till påsk...
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 9 april 2009 kl. 18:11:55
okej då var det din jag såg han var as stressad innan frank han hade massa leveranser men har dom lovat så har dom ju.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 9 april 2009 kl. 18:12:41
vart bor du bye the way?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 9 april 2009 kl. 18:19:06
okej då var det din jag såg han var as stressad innan frank han hade massa leveranser men har dom lovat så har dom ju.
Japp men det löser sig nog bra tillslut, vad tyckte du om fälgarna? ser bra ut tycker jag. Har redan varit på en trotoarkant tyvärr, en quad är bra mycke bredare än en motard  :-\ :( :DV
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 9 april 2009 kl. 18:19:30
vart bor du bye the way?
Västervik  :headbang: :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 9 april 2009 kl. 18:39:45
Vad tycker du förövrigt om MC-butiken ? Vad betalade du för 30 mila kontrollen? första service ?? Tycker personligen dom verkar vara bra och seriösa.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 9 april 2009 kl. 21:36:40
Någon som satt på rullgas på sin Wildcat ?, kommer inte riktigt överens med tumgasen  :hmmm: :hmmm:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 9 april 2009 kl. 23:21:41
Jag har rullgas på min..Funkar riktigt bra..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 10 april 2009 kl. 10:52:44
Jag har rullgas på min..Funkar riktigt bra..
Har du satt dit den själv ? isåfall, var är det köpt? är det svårt? pris?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 10 april 2009 kl. 12:11:13
Köpte den på atvhuset..Passar rakt av behöver inte korta vajjer eller nåt..Tog 10-15 min att sätta dit e busenkelt.Priset kommer jag inte ihåg men va inte dyrt..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fjellis skrivet 14 april 2009 kl. 17:05:31
Tja tänkte köpa mej en wildcat, men är det manuell eller automatlåda???

puss o kram
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 14 april 2009 kl. 17:13:57
Tja tänkte köpa mej en wildcat, men är det manuell eller automatlåda???

puss o kram
Manuell 5 växlad med back, och tumgas.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 15 april 2009 kl. 20:15:43
Sitter på jobbet nu, kan någon vänlig själ kolla vad det är för storlek på muttrarna till fälgarna på SMC Wildcat.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: doc skrivet 15 april 2009 kl. 21:41:43
Sprang genast ut i garaget och tittade när jag såg ditt meddelande!   ()p

muttrarna är 17mm

/Anders
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 15 april 2009 kl. 21:43:28
Sprang genast ut i garaget och tittade när jag såg ditt meddelande!   ()p

muttrarna är 17mm

/Anders
Tack  ()p tänkte köpa denna: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=009005 för att snabbt kunna skifta mellan gatdäcken och crossdäcken  :djump: :djump:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: doc skrivet 15 april 2009 kl. 22:05:45
Borde bli kanon!  :headbang:
Billig var den också

/Anders
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 15 april 2009 kl. 22:13:03
Borde bli kanon!  :headbang:
Billig var den också

/Anders
Japp som hittat  :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 16 april 2009 kl. 17:53:51
Vad drar era Wildcatar?? Tycker tanken är väldigt liten, den kan inte rymma mer än 7-8 liter eller ??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 16 april 2009 kl. 18:46:07
Vad drar era Wildcatar?? Tycker tanken är väldigt liten, den kan inte rymma mer än 7-8 liter eller ??

Runt 14 mil bör du komma, det är vad jag tror, körde 10 mil och jag hade då förbrukat 3/4 delar av tanken, och det var under normal körning, lite kurviga småvägar osv. och lite gaspådrag mellan varven :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fjellis skrivet 16 april 2009 kl. 22:00:03
Håller vildkatten för "riktiga" crosshopp?? eller skiter sej svetsar o grejer??

Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 17 april 2009 kl. 16:50:13
Idag tappade jag vänster framhjul  :banghead: :banghead: :banghead: som tur vad på grusväg men ändå... Nu är jag så förbannad att jag knappt kan tänka, nu får det bli en öl på balkongen och försöka lugna nerverna.....
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 17 april 2009 kl. 17:36:16
hade dom inte dragit åt hjulet??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 17 april 2009 kl. 17:58:20
hade dom inte dragit åt hjulet??
Nope uppenbarligen inte, helt sinnesjukt, tänk om jag legat i 100 på asfalt.......
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 18 april 2009 kl. 11:01:57
låg i 110 med min på assfallt med deras beadlock fälgar samt atrax däck då däcket helt plötsligt bara släpper från fälgen börjar starkt undra vad dom sysslar med där
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 18 april 2009 kl. 13:08:09
låg i 110 med min på assfallt med deras beadlock fälgar samt atrax däck då däcket helt plötsligt bara släpper från fälgen börjar starkt undra vad dom sysslar med där
Köpt från mc-butikrn eksjö oxå??!! Ja du man kan ju undra vem dom anställer på verkstaden som inte orkar dra åt en fälg......
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 18 april 2009 kl. 18:46:04
ja faktiskt visst är det så att man börjar fundera
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: ThaBazZ skrivet 18 april 2009 kl. 19:39:34
nu kommer jag o låter som ett miffo men det kan inte vara ett Wildcat problem ni upptäckt ?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 18 april 2009 kl. 19:57:44
nu kommer jag o låter som ett miffo men det kan inte vara ett Wildcat problem ni upptäckt ?
Nja vet inte, en bult är väl en bult och en mutter en mutter ?? Fler wildcatägare som tappat sina hjul?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 18 april 2009 kl. 20:06:45
Nope mina  sitter kvar..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: ThaBazZ skrivet 19 april 2009 kl. 03:10:56
Bra då köper jag en =)  :headbang: :headbang:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 19 april 2009 kl. 13:44:18
öhh köpte andra fägar från atrax beadlock inte wildcats orinal. dessa var det cross hjul på varav ena fälgen var fel gjord ¨å det var därför däcket krängde av fälgen har inga som helst problem med min wildcat. testade igår och ja den överlever cross hopp utan problem
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 20 april 2009 kl. 13:28:51
Nu har jag äntligen fått tag på Stefan på mcbutiken, har sa att han haft väldigt mycke och därför inte huttit ringa mig. Han erkänner att dom kanske inte dragit åt fälgarna ordentligt men säger samtidigt att det är jag som kund som ska kolla och efterdra, jag köper hans resonemang delvis. Nu har vi iallafall kommit fram till att jag ska åka ner med hojen och dom ska kolla igenom den ordentligt efter hjultappet och kolla så inget gått sönder, sen blir det 30 mila service och på med systemet. Han har lovat någon form av kompensation oxå, han var villig att ta tillbaka hojen men sa samtidigt att alla wildcater nu var slutsålda, jag har iallafall som bestämt att behålla den och som sagt låta dom gå igenom den. Som sammanfattning tycker jag Stefan skött affären lite dåligt, vilket han själv erkänner, men jag förstår samtidigt att man kan ha mycke att göra. Nu känns det iallafall bättre och jag hoppas det är slut med strulet nu så jag kan njuta hojen som det var tänkt. 
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: friberg skrivet 20 april 2009 kl. 15:11:22
ja någon kompensation har ja då aldrig sett av då min var på lagning över ett halvår men blev lovad det av MC-butiken och inte ens erbjöd mig ny hoj efter det då mitt problem var rasad motor pga felvänt ramlager.så inte var man nöjd efter den affären då ja endast hade min i ett halvår innan den rasade . skall påpeka att ja kör hyosung 450 en 08 modell så nu ska man byta på torsd el fredag till en annan 4hjuling
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 20 april 2009 kl. 17:23:39
ja någon kompensation har ja då aldrig sett av då min var på lagning över ett halvår men blev lovad det av MC-butiken och inte ens erbjöd mig ny hoj efter det då mitt problem var rasad motor pga felvänt ramlager.så inte var man nöjd efter den affären då ja endast hade min i ett halvår innan den rasade . skall påpeka att ja kör hyosung 450 en 08 modell så nu ska man byta på torsd el fredag till en annan 4hjuling
Vad ska du köpa istället ? och var ska du köpa den ??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: friberg skrivet 20 april 2009 kl. 18:44:22
ja ska byta in den mot en adly königser 542 cr och ja ska byta den uppe i eksjö men ja har fixat ett ställa på nära håll där ja bor som kommer att ta hand om all garantier.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 20 april 2009 kl. 18:48:54
ja ska byta in den mot en adly königser 542 cr och ja ska byta den uppe i eksjö men ja har fixat ett ställa på nära håll där ja bor som kommer att ta hand om all garantier.
Ok, vilken hoj är det ? länk ?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 20 april 2009 kl. 18:51:21
hittade lite bilder nu, ser ju rätt mysko ut hehe. Ska vara likadan motor som wildcaten tydligen.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: friberg skrivet 20 april 2009 kl. 18:56:39
jepp det är det finns ju lite klipp på youtube verkar helnice  :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fyrhjulingpunktse skrivet 20 april 2009 kl. 21:48:23
Citera
hojen men sa samtidigt att alla wildcater nu var slutsålda
Vi har 1st kvar! ()p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 23 april 2009 kl. 00:43:09
Avgassystem monterat och plugg urdragen ut slutdämparn!


Goddamn så bra de låter och ser ut!  ()p ()p Känner en klar skillnad i drag oxå, nu vill den verkligen varva + en mkt bättre respons när man trycker full macka. Tvekar ytterst lite på väldigt låga varv när man trycker på men de blir nog bättre efter ett större munstycke.


En ombestyckning är dock ett måste. Rödglödgad krök och avgassmällar.


Värt 4000kr? Varenda spänn! Ett måste för alla wildcat ägare!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 23 april 2009 kl. 10:14:11
Sluta säg så när jag e helt pank..Vill ju bara ha ännu mer  ;)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: husky skrivet 23 april 2009 kl. 16:51:59
vet ej om det är rätt tråd att skriva detta i.. men i allafall så beställde jag ett  alu polerat bagage rack från atv huset med kylbag.. såg hel tufft ut på bilden på deras hemsida..beställde ett.. döm om min förvåning när det dyker upp ett mattsvart som dessutom är till en 250 smc.. står på kartongen.. tar kontakt med dom å  förklarar att den va svart å inte passar..då kollar han de andra som finns på lagret .. de är svarta de oxo...det finns inga alupolerade hos dom.. beställ inga såna bagagerack för då får ni samma problem som mig..den finns kvar på deras hemsida..oseriöst å inte kolla vad man skickar till kund... dåligt :( :(
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: friberg skrivet 23 april 2009 kl. 17:05:11
det var ju inte bra
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 23 april 2009 kl. 18:18:32
Trist när man beställt nåt o det inte blir som man förväntat sig..Lite dåligt o inte ens kolla va dom skickar iväg..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 23 april 2009 kl. 19:57:10
Avgassystem monterat och plugg urdragen ut slutdämparn!


Goddamn så bra de låter och ser ut!  ()p ()p Känner en klar skillnad i drag oxå, nu vill den verkligen varva + en mkt bättre respons när man trycker full macka. Tvekar ytterst lite på väldigt låga varv när man trycker på men de blir nog bättre efter ett större munstycke.


En ombestyckning är dock ett måste. Rödglödgad krök och avgassmällar.


Värt 4000kr? Varenda spänn! Ett måste för alla wildcat ägare!
Hur fick du ut noicekillern ? Den sitter ju svinhårt...
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 23 april 2009 kl. 19:59:16
Trist när man beställt nåt o det inte blir som man förväntat sig..Lite dåligt o inte ens kolla va dom skickar iväg..
Extremt dåligt, va faan är det för fel på folk i den här branschen ?? Tycker man läser och hör hela tiden om kunder som är missnöjda....
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: husky skrivet 23 april 2009 kl. 21:32:04
ja det drabbar ju oss i slutändan som glada beställer grejer å får helt fel saker hem... lägga ner tid på att ringa å trassla för att få tillbaks mina pengar osv...herregud inte ens bry sig om att kolla att gejerna överenstämmer med det som annonseras på deras hemsida..va är det för ett företag?inte så särskilt seriöst.. :banghead:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 24 april 2009 kl. 00:58:43
Ja jag fick ju fel avgasrör först från atv-huset, tydligen va de fel paketerat redan från fabrik.. tog rätt lång tid innan jag fick det korrekta systemet.. över 2veckor! Jag kommer inte handla därifrån igen. Bristande information redan från början.



Fonico: Jag tog en vanlig insexnyckel som alltid följer med ikea grejjer  ;D ner med ena änden i skruvhålet sen dra fingerkrok! Fick ta i lite grann så ploppade den ut, lät förjävla illa med noicekillern i.. vart nå tjut/pip ljud när man släppte gasen  :tickedoff Nu låter den precis som den ska hehe!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 24 april 2009 kl. 01:00:17
Det kommer bilder imorron  ()p

Service blir det på torsdag nästa vecka, då ska det även bytas munstycke och monteras ett UNI öppet luftfilter! Kommer recension efter de  :D
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 24 april 2009 kl. 11:43:33
Ok ska testa det idag, min är ombestyckad, den vill liksom inte ge fullt på låga varv men högre upp skjuter det på helt sinnesjukt !!  :djump: :djump: Antar att det blir så med andra munstycken??

edit: nu har jag fått loss noicekillern, satan va fint det låter!!!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 24 april 2009 kl. 19:39:19
Någon som köpt detta: http://www.atvhuset.se/Shop/Index.php?sArtModelId=Wild3 bagagerack till wildcaten. Funkar det bra? sitter det bra?  någon som har bild på hojen med det monterat?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 25 april 2009 kl. 13:40:13
Vad har du för munstycke i? Tvekar den på lägrevarv så kanske det är för snålt iaf? För sådär upplevar jag min vildkatt med 147.5stycke. Min ÅF sa att han skulle prova med ett 160 de brukade bli bra på dinli med helsystem och öppet luftfilter.

Bra att han har mätutrustning så ser han ju direkt om de går för snålt eller fett.



Visst blire lite skillnad utan noicekillern  8) slipper de där störande pip ljudet!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 27 april 2009 kl. 19:37:42
Någon som köpt detta: http://www.atvhuset.se/Shop/Index.php?sArtModelId=Wild3 bagagerack till wildcaten. Funkar det bra? sitter det bra?  någon som har bild på hojen med det monterat?
Ingen som har bagagerack på hojen ?????
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 29 april 2009 kl. 17:00:33
Mailade idag och frågade om bagageracket på atvhuset verkligen passar på Wildcaten. Fick till svar att nej det gör det inte........ men ta för satan bort det på hemsidan då !! :banghead: :banghead: :banghead:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: chris gbg skrivet 29 april 2009 kl. 17:20:29
Får min wildcat 500 på måndag det ska bli så gött
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 29 april 2009 kl. 17:31:42
Mina crosshjul har inga "centrumskydd", hur ser era ut ?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 29 april 2009 kl. 17:41:05
Får min wildcat 500 på måndag det ska bli så gött

Kul !! beställt något extra till eller ska du köra original??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 29 april 2009 kl. 20:34:50
Mina crosshjul har inga "centrumskydd", hur ser era ut ?

Ska inte va några centrumskydd på dem..Jag har iaf aldrig sett några..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: husky skrivet 29 april 2009 kl. 21:45:51
Citera
Mailade idag och frågade om bagageracket på atvhuset verkligen passar på Wildcaten. Fick till svar att nej det gör det inte........ men ta för satan bort det på hemsidan då !!
:banghead:


kan bara hålla med dig... nu har jag fått retursedel på den felaktiga de skickade till mig... men några stålar har jag ej sett än..

jag har inte hittat någon annat rack att köpa...skulle va bra att ha ett sådant på :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 29 april 2009 kl. 22:32:21
Jaa, man vill ju kunna ta med sig lite grejer på hojen ibland.... Någon som har förslag på bagagerack som skulle passa efter lite modifiering ??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: W3D3R skrivet 29 april 2009 kl. 22:55:03
http://quad-world.de/grab-tasche-kymco-pi-3494.html?sessID=ddog94p8pr3l2qd5ka4nv2chs6p9jpje

Har sett denna till den gamla CBW 300.... men hittar inte den nu :-\ Jag har en till min raptor 350 och den är kanon!!!!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: W3D3R skrivet 2 maj 2009 kl. 10:59:41
Kollade på en annons på blocket och på den maskinen sitter där bagagerack. Annonsen är från tommysmotor... då borde han ha ett rack som passar

http://www.blocket.se/vi/21469981.htm?ca=23_10_s
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 2 maj 2009 kl. 11:47:54
De har du rätt i W3D3R! Jag har pratat rätt mkt med Tommy när jag köpte min wildcat hos han.

Kommer ihåg att han sa att smc xle 300 bagagerack passar!

Det här är kopierat från hemsidan "   Bagagerack bak till SMC 250/300/500 i svart stål pris 795kr ".
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 2 maj 2009 kl. 16:07:26
De har du rätt i W3D3R! Jag har pratat rätt mkt med Tommy när jag köpte min wildcat hos han.

Kommer ihåg att han sa att smc xle 300 bagagerack passar!

Det här är kopierat från hemsidan "   Bagagerack bak till SMC 250/300/500 i svart stål pris 795kr ".
Perfekt !! har skickat mail till Tommys motor och frågat för att vara på den säkra sidan,
passar det så kommer jag beställa det..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 3 maj 2009 kl. 10:55:36
Han svarade idag (jobbar söndagar, sånt gillar jag) men var inte säker på om det passade, han sa att det ev blev väldigt trångt vid skärmarna, men jag tycker det ser ok ut på bilden på blocket, han skulle iallafall kolla och återkomma.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 4 maj 2009 kl. 11:10:34
Ni som monterat rullgas på era kattar, har det gått bra?

Jag tänkte köpa den där vanliga rullgasen, qmax blå eloxerad. Behöver man korta vajjern nåt? Eller nåt annat mek?


Fonico: Du ser ut att ha den rullen jag funderar på, något att tillägga?  :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 4 maj 2009 kl. 13:00:42
Ni som monterat rullgas på era kattar, har det gått bra?

Jag tänkte köpa den där vanliga rullgasen, qmax blå eloxerad. Behöver man korta vajjern nåt? Eller nåt annat mek?


Fonico: Du ser ut att ha den rullen jag funderar på, något att tillägga?  :)
Jag tycker det funkar kanonbra, du behöver inte göra något annat än flytta på gaswiren, det tar typ 10 min sen är det klart !!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: friberg skrivet 5 maj 2009 kl. 14:56:49
när görs första servicen på era hojjar? är det vid 30mil
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 5 maj 2009 kl. 16:04:14
när görs första servicen på era hojjar? är det vid 30mil
Jag hade lite strul med min och gjorde första service vid bara ca 10 mil, enl min ÅF (som iochförsig haft fel i mycke annat) så spelade det inte så stor roll om den gått 10 el 30 mil, bara oljan byts. 
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 5 maj 2009 kl. 20:18:27
hur många kuggar har fram drevet orignal?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 5 maj 2009 kl. 20:22:36
14 eller?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 5 maj 2009 kl. 20:53:04
15 har jag för mig? 15/34 original och 15/36 med avstrypningskittet, är nästan säker på detta.


EDIT: fel av mig, 14/34 original :djump:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 6 maj 2009 kl. 00:25:06
Jag gjorde min första service vid 40mil. Höll koll på oljan vid varje tankning, den minskade inte en droppe på dom 40milen, stenhård inkörning är det enda rätta  ()p


Va blire för skillnad med 36drevet bak? Känns lite onödigt å ha en toppfart på 150+  ;D
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: husky skrivet 6 maj 2009 kl. 17:11:14
den kommer att varva mer å gå lite saktare i toppfart...fast mkt mer gasrapp än förut.. mer bakhjulsåka om man vill det :headbang: ;)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 8 maj 2009 kl. 00:01:54
vart sitter blandskruven på förgasaren??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 8 maj 2009 kl. 00:23:19
De va den jag tappade  :-\

Den sitter under längst ner på förgasaren, det "röret" som är längst av dom 3 där inne sitter den skruven. Du behöver inte öppna förgasaren..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 8 maj 2009 kl. 10:54:21
trodde det var avtappnings skruven för bensinen i förgasaren:P
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 8 maj 2009 kl. 11:20:53
Avtappningen som du menar är väl den skruven som sitter i sidan på förgasaren  :)

För att komma åt blandskruven så lär du borra ur en mässinbricka som sitter som plugg, vet inte helt säkert om det sitter en sån där eftersom det inte va jag som mekade med min förgasare :)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 8 maj 2009 kl. 13:21:27
har sett brickan den ska dö snarast:p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Leander skrivet 8 maj 2009 kl. 19:55:11
Har vart ute å gasat rätt mkt idag, hur jävla kul somhelst! Går ruskigt bra nu!

Monterade rullgas oxå, gjorde lite fel först så de gick å rulla gasen nån cm bakåt.. tänkte till å monterade rätt så nu äre helt stopp bakåt iaf  ;D Behöver nog nån mil bakom styret innan jag å rullgasen är överrens, men riktigt skönt är det!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 9 maj 2009 kl. 10:44:00
fan vad nice men rullgas på hjling e jobbigt ibland polarn har det på sin dinli och har lite problem när vi kör i terräng:P
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 9 maj 2009 kl. 13:19:13
Nu har jag fått på mina "balanserade" gatdäck, DRA ÅT SATAN !! vilken skillnad, är som natt och dag, nu går den hur stabilt som helst. Var ute och körde grusväg med crossdäcken sen hem till garaget och skifta till gatdäck och ut och körde asfalt. Nu är jag nöjd med min hoj, och ljudet blir bara bättre och bättre !!

Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: friberg skrivet 9 maj 2009 kl. 13:22:07
ljudet, har du skaffat slipon?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 9 maj 2009 kl. 14:52:04
han har la ett helsystem från smc:P film på din fyrhjuling hade vart najs dom e ju feta
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 10 maj 2009 kl. 18:43:21
ljudet, har du skaffat slipon?
http://www.youtube.com/watch?v=_8ESJ_ZUopw gör sig inte riktigt på filmen, låter bättre i verkligheten  :djump: :djump:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: erikssonfredrikswe skrivet 10 maj 2009 kl. 20:32:55
Hej.

Var tvungen att regga mig nu, då jag är sugen på en 4-hjuling . Första inlägget och allt.

Så till frågorna. Har hittat en begagnad Wildcat i grann-byn, och självklart vill jag ha ut det mesta av maskinen. I vanliga fall gillar jag att köpa saker där allt redan är fixat med strypningar, ljuddämpare och liknande, men det verkar det inte vara på denna. Det som är gjort är:
UNI luftfilter
Sänkningssats (asfaltshjul)
Vad behövs för att göra den roligare? Avstrypningskitet, om det inte redan är gjort. Helsystemet. Sen det här med öppna luftburkar och bestyckning och sånt vet jag inte ett smack om. Help me. Vad mer behöver göras?

MVH
Fredrik
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 10 maj 2009 kl. 20:39:56
Den bör vara avstrypt eftersom det är ett UNI monterat, men man vet ju inte säkert, annars är det väll ett helsystem som gäller också, då skall den leverera 52hk, men enbart avstrypninskit och utan UNI så levererar den 47.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: alleracing skrivet 11 maj 2009 kl. 03:57:23
vad har du för nått som kan styrka just dessa siffror??
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: xlm- skrivet 11 maj 2009 kl. 15:45:02
vad har du för nått som kan styrka just dessa siffror??


Detta är siffror som Jiab själva har tagit fram.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fjellis skrivet 16 juni 2009 kl. 21:50:32
Ett par små wildcatfilmer som jag har gjort...  :headbang:

http://www.youtube.com/watch?v=FCvBRDWXIi4 (http://www.youtube.com/watch?v=FCvBRDWXIi4)

http://www.youtube.com/watch?v=PPjqiWs1zAw (http://www.youtube.com/watch?v=PPjqiWs1zAw)

http://www.youtube.com/watch?v=QYKZpQPih_s (http://www.youtube.com/watch?v=QYKZpQPih_s)

http://www.youtube.com/watch?v=Ckcv7D5Gr-8 (http://www.youtube.com/watch?v=Ckcv7D5Gr-8)
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 17 augusti 2009 kl. 21:20:16
I morgon hämtar jag min Wildcat  :djump:

Det blev ingen racing edition som jag har dreglat över så länge..
Men det går säkert å få tag i längre A-armar och bredare bakaxel så småningom.
Vill ju ha den så låg och bred som möjligt
Det va ett så bra pris så kunde inte stå emot längre
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Rolle85 skrivet 17 augusti 2009 kl. 21:50:03
ja va på atvhuset idag och fick provköra deras Wildcat 500 som var nersänkt och med alla trimdelar enligt butikskillen. Tycker styrningen var väldigt tung att manövrera och gav ifrån sig en mkt ryckig gång när man släppte på gasen....farten va de inget fel på men känslan va som att sitta på en stel pinne som man helst inte ville svänga med  :nono:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 17 augusti 2009 kl. 21:53:13
Aj fan.. det lät ju inte så skoj.

Va det racing edition varianten då eller? den vita?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Rolle85 skrivet 18 augusti 2009 kl. 08:23:03
Hej

Ja den var vit med 50HK och hade allt man kunde tänkas ha på den sa killen. Jag lurar nu i efterhand på om den sega styrningen berodde på att den var breddad samtidigt som den var sänkt. Den ryckiga gången hade jag också väldigt svårt för men vad vet jag, har typ aldrig kört en fyrhjuling men den imponerade inte på mig iaf  :dntknow:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 20 augusti 2009 kl. 07:27:09
Det är ju ganska så trögt att svänga med fyrhjuling.
Om du aldrig har kört innan så är det nog inte så konstigt att du upplever det så.

Jag har inga problem alls med styrningen iallafall.

Rullgas däremot kommer att åka på snarast!

Är det någon som har fått dit ett bagagerack ännu?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 20 augusti 2009 kl. 16:00:56


Rullgas däremot kommer att åka på snarast!

Är det någon som har fått dit ett bagagerack ännu?
Har satt på rullgas på min, funkar skitbra!! Har letat länge efter bagagerack men inte hittat något som passar, dom som finns på bla atvhuset & tommysmotor passar inte på wildcaten. Hittar du någon som passar så pm:a mig!!
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 20 augusti 2009 kl. 19:25:07
Jag har ju en cbw250 sen tidigare med bagagerack.
Mätte idag och det ska nog passa i fästet. Däremot kommer nog bakskärmarna att böjas ner lite. men det är okej för mig.
Ska flytta över det sen när jag får tid.

Monterade rullgas idag. Mycket skönare

Däremot så funkar det inte att gasa alls. Jättebesviken på det.
Den svarar inte förren vid halvgas och efter ett tag.

provade att dra på lite choke och då blev det bättre så jag misstänker att munstycket är för litet.
Kanske tidigare ägaren inte bytte det då han satte på avstrypningskitet?


Skruva isär förgasaren med när jag får tid, föhoppningsvis imorgon.

Om det är någon som har fått deras wildcat att gå bra så får dom gärna berätta hur dom har bestyckat
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 20 augusti 2009 kl. 19:47:09

Ska flytta över det sen när jag får tid.

Monterade rullgas idag.
Däremot så funkar det inte att gasa alls.
Kan du inte ta lite bilder på racket då? Min tvekar oxå lite på gasen, men jag tycker det funkar bra ändå när man vant sig.
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Escobar skrivet 20 augusti 2009 kl. 20:13:48
Satte dit större munstycke (147,3) idag och J****R vilken skillnad, helt annan maskin  ;D. Släpper på på 1,2,3..helt otroligt vilken skillnad  :headbang:. Måste tacka Andreas på ATVHUSET för tel. support efter arbetstid, han fick guide mig, eftersom jag aldrig gjort det förut. Rekomderar alla att byta munstycke...  :djump: Jag har tumgas fortfarande, tycker att det är skönare, provade polarens hjuling var inte lika skön med rullgas. Jag är också intresserad utav racket, skulle vara tacksam för bilder också  ()p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 20 augusti 2009 kl. 21:24:29
 ()p   Härligt!

Vet du vad det satt för munstycke i tidigare?

Ska bli spännande å se vad det sitter för nåt i min nu.

Tvekar den inte alls när man drar fullt direkt?

Ska plåta hojen när racket är på plats.
Den tidigare ägaren har dragit eltejp runt hela racket för å skydda.
Kommer bli klabbigt som fan å få rent.

Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Escobar skrivet 21 augusti 2009 kl. 05:48:25
Det satt en 135 innan, kan bara säga, vilken skillnad...vilket drag. Skönt, för jag är inte ute efter topphastighet, jag vill bara att den ska dra på en gång och det gör den nu  :djump:
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 21 augusti 2009 kl. 07:21:01
Fan va kul att det löste sig för dig!
Jag har redan 147.5 i antagligen så då är det nåt annat som strular för mig..

Jag känner ett desperat behov av att sänka och bredda den nu.

Kan du Escobar som har racing ed. mäta hur långa stötdämparna är fram och bak. Om det är där sänkningen sitter eller om det är i A-armarna/baksvingen?

Tycker det är lite dåligt med tillbehör/reservdelar till wildcat ute i webshoparna
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Escobar skrivet 21 augusti 2009 kl. 07:48:42
Japp, det kan jag göra, sitter nu på jobbet men fixar det på eftermiddagen... Annars skulle jag rekomendera och ringa Anders eller Brigt (vet inte hur han stavar det) på ATVHUSET, dom är klockrena, kan mycket Wildcat. Anders har också en Racing ED.  ()p
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 21 augusti 2009 kl. 20:12:40
God afton.

Idag har jag hunnit med att montera spacers runt om (som jag plockade från cbw250 hojen)

Den blev gött bred. Mycket bättre.
Ett steg mot racing edition-konverteringen.
Vägdäck satt redan på då jag köpte den.

Jag plockade bort bagageracket från 250 hojen å det passade perfekt!

Läste tidigare i tråden om nån åf som sa att det inte passade?
Det tycker jag var konstigt.. exakt samma mått i fästena och det är precis så att inte bakskärmarna tar  i.

Köpte ett 155 munstycke idag, men det har jag inte testat ännu.
I morgon hinner jag inte meka nånting så det får bli på söndag

Har börjat kika på sänkningssatser till den.. det lutar nog åt att jag bygger egna. Men annars borde ju i stort sätt alla sänkningar fram som finns på marknaden passa. Bara stötdämparna är lika breda vid fästningen.   
..bak blir nog klurigare

god afton




Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 23 augusti 2009 kl. 11:44:01
 :lol:

Öppnade upp förgasaren precis och upptäckte ett 42,5 munstycke.
Pyttelitet! Inte konstigt om den inte svarar från lågvarv.

Det sitter nu 155 i och det är en helt annan maskin.
Lite tendenser att tveka fortfarande dock ..

Ska mixtra lite med höjning/sänkning av nål och justerande av luftskruv
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 25 augusti 2009 kl. 16:18:55
Märkte igår att min fläkt bakom kylaren inte snurrar.
Det har den nog aldrig gjort så länge jag har haft den.
Ska det vara så? Går den kanske bara om motorn håller på att överhettas?
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Unholy skrivet 25 augusti 2009 kl. 16:52:31
Den går bara igång när motorn blir tillräckligt varm..
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Fonico skrivet 26 augusti 2009 kl. 18:34:02
Den går bara igång när motorn blir tillräckligt varm..
Japp så är det, min gick igång för första gången härom dan iallafall första gången jag tänkt på det...
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Evangelion skrivet 17 oktober 2009 kl. 19:38:21
HJÄLP vart fasen rent ut sagt sitter luft/soppa skruven????
För att min har en liten tendens att sura ner sig vid fullgas givning samt att när man ligger å fis kör så blurrar den till sig lite. men jag är inte fan till att hitta justerskruven för soppa blandningen
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: sinistry skrivet 17 oktober 2009 kl. 20:31:47
Man måste borra ur ett litet "mässingslock" som sitter under förgasaren.
Mot cylindern till längst fram
Sen kommer man åt skruven med t ex ett spårmejsel-bits

Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Evangelion skrivet 17 oktober 2009 kl. 21:04:18
o fan är det det som är det största av de för det sitter 2 st där
 samt ett det är ett hål i det stora med
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 17 oktober 2009 kl. 23:48:09
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0

bränsleskruven finns mellan de större svarta hålen på bilden ()p

Mvh Joe
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Evangelion skrivet 18 oktober 2009 kl. 16:38:41
tackar för snabba svar.

Idag har jag fått fram skruven å den vart ca 6 varv ute, samt att nålen vart på det lägsta. efter ca 2 h pulade så blev det ett 155 munstycke å nålen på det högsta å luft skruven på ett vart ute. kan säga att den går bra mycket bättre på alla register. vart en mycket enkel förgasare att justera måste jag säga.
Har kört en hel del cross innan och det vart ju mucket mer att pula med på en 2t motor.
där fick man ju bestycka om om det så bara vart lite regn ute för att skiten skulle gå bra
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 18 oktober 2009 kl. 23:58:54
Det är nemas vet du ()p

Evangelion: Det ser ut som de flesta smc 500 åkare kör med huvudmunstycke under 160 men dinli 450 åkarna kör ofta med 160 som minst när de bestyckar upp. Många kör 170 och en del 180. Vad kan det bero på? Det är ju samma motor fast era är 50cc större. Jag har inte läst hela tråden så det kanske finns smc-riders som kör med över 160 oxå men prövade du större på din innan du valde 155. Och isåfall gick den sämre med större munstycke?

Mvh Joe
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Evangelion skrivet 19 oktober 2009 kl. 17:20:12
nope har inte prövat större än det det är det som är vanligast enligt mikunis egna setupper för 500cc motorn, men jag skall kolla vad jag har för låg munstycke för att jag har en liten tendens att det är lite för stor skillnad där imellan nu.

får se om man orkar att kolla upp det nogrannare i helgen nu.
så kan jag åter komma med vad som sitter i nu å vad graferna säger om soppan sen
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 19 oktober 2009 kl. 22:05:34
ok berätta gärna om du byter lågfart ()p grunna på det ja med

mvh Joe
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Escobar skrivet 19 oktober 2009 kl. 22:53:14
Hej..

Jag har läst nu denna tråd och jag förstår inte riktigt vad som menas med låg/mellan munstycke, jag själv har bytt till en 147,5 munstycke, jag förstår inte vad dom andra ska bytas för? Jag själv upplevde att maskinen blev mycket piggare och blöddrade inte lika mycket efter att jag bytt, är det så att den har ännu mer att ge än det jag upplevde som STOR skillnad? Om fallet är så, hur vet man vad man ska byta till och hur många varv man ska skruva? Var får man tag på större munstycke till maskinen? Jag fick mitt från ATVhuset gratis, vad kostar munstycke?

Tackar för svar...

MVH//Escobar
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 19 oktober 2009 kl. 23:10:08
bara två munstycken som det är idé att byta - lågfarts och högfarts munstyckena

om du höjer trotteln på nålen så kan du få starkare mellanregister

lågfarts munstycket styr bottenregister

högfarts styr toppregistret

Det kan finnas mer att hämta på att byta till mer än 147,5 men det är fr maskin till maskin (om du har öppet luftfilter o slipon elr helsys så är det läge att byte till större huvudmunstycke)

bränsleskruven justerar du bottenregistret med och måste du skruva ut den väldigt mkt för att den ska gå bra så kan de va läge o byta till större lågfarts munstycke

mellan 39kr och 60kr kan man säga att munstycken ligger på. Atvhuset har nog större till din smc kanske.

mvh Joe
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Escobar skrivet 20 oktober 2009 kl. 09:02:35
Ok, tack för svaret, men nu har jag andra frågor.
Vad menas med:
Mellan register?
Bottenregister?
Toppregister?

När faller dom in, alltså vid start, när man ligger konstant fart, känner man dessa alla register eller hör man det på hur motor låter/beter sig?

Skönt att det finns forum där man kan fråga såna här grejjer, jag känner nu att jag är verkligen newbie... Samtidigt så vill man ju ha det mesta av maskinen utan att köra sönder den...

//Escobar
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 21 oktober 2009 kl. 22:00:39
Haha nu ska jag bevisa att jag inte är nån expert jag heller men nån som vet mer får fylla i:

Bottenregister kan man ju säga är draget fr botten alltså när du lagt i ettan och ger full gas så drar den ju iväg mer eller mindre hårt direkt fr stillastående beroende på vad för maskin du kör.. En raptor 700 har ju högt vrid fr botten och går på bakhjulen utan ansträngning.. du kan powerwheela med den.. gasa upp den utan att ligga på halvgas och kasta sig bakåt samtidigt som jag får göra med min om jag vill ha den på bakhjulen (tror jag om Raptor iaf..har inte provat nån men de är kända för sitt vrid så jag tror de gör det).. När du gasar botten så arbetar alla delar i förgasaren vid olika tidpunkter eller tillsammans vid vissa tidpunkter. (Raptor har ju insprutning dock så tar den mer för att illustrera vad vridmoment är)

Nu skriver jag väldigt förenklat (eftersom jag inte vet mer) att du har lågfartsmunstycket som jobbar på 1/3dels gas upp till halvgas, nålen (som sitter i trotteln) på halvgas och lite uppåt och kanske nedåt också? Huvudmunstycket på halvgas till fullgas.. sedan överlappar dessa enheter varann också på olika sätt - och samarbetar och avlöser varandra. Sedan stämmer inte detta helt med verkligheten att det är exakt de bråkdelarna som jag anger utan lågfartsmunstycket kanske bara jobbar upp till 1/4 dels gas osv. Det finns mer munstycken som är med och jobbar osv. men något i denna stilen ska det vara iaf.


Det här med olika register är menat med vridmomentsregister som följer en motor på olika sätt beroende på hur den är konstruerad. En lastbilsmotor har vridet (styrkan) så tidigt som möjligt i varvregistret. Man vill att den ska vara stark på låga varv så den orkar dra igång ett tungt släp. En Raptor 700 har ett högt vridmoment tidigt i varvregistret. De är starka från låga varv alltså. När du gasar så känner du kraften direkt istället för att du gasar och väntar på att motorn ska varva mer och mer tills du känner att kraften börjar komma och sedan växer sig starkare när du kommit upp i mer elr mindre högt varv. En tvåtaktscross har vridmomentet där den är som starkast nära där den varvar som mest. Du gasar på och den drar iväg ganska bra men sedan så exploderar den och all kraft kommer på en gång och det är knappt du hinner växla..typ. Om du körde trimmad moppe när du var i den åldern så brukade de också dra iväg bäst när man kommit upp ordentligt i varv.

2 takts cross = svag på låg och mellan register på låga varv. Stark på höga varv till maxvarv/ toppregistret som brukar vara "smalt" också. Alltså att all kraft finns på de typ sista 1000varven innan den nått maxvarv.

Lastbil = stark på låg o mellan register och direkt på låga varv. "svag" på "höga" varv.. den tappar vridet på högre varv och vill inte gärna varva mer. Den har ett brett vridmoment register. Nästan all styrka fr tomgång till 3/4dels maxvarv. Typ fr 700varv till kanske lite drygt 3000varv.

Lite dum liknelse kanske me 2takts cross och lastbilsmotor eftersom det är såpass olika motorer. Lastbil har ju oftast dieselmotor som i sin tur alltid har insprutning och som varvar såpass olika mycket, men nån bild ger det väl.

Och man kan väl kanske säga att förgasarens register delvis följer och skapar vridmomentkurvan/registret hos en motor som har förgasare.

Jag får kolla igenom vad jag skrivit när jag är piggare i kolan. Du behöver inte ta detta som jag skrivit som sanning utan bara en liten fingervisning om hur det kan funka.

Mvh Joe
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Escobar skrivet 23 oktober 2009 kl. 18:41:40
Tack för förklaringen  ()p Om jag har förstått rätt så om jag byter till 150 munstycke så blir den "pigg" från början med utdragen varv när jag kommer upp i hastighet, eller? För just nu som den är så tycker jag att den är rätt pigg i början men väldig "skrikig" när jag ligger på femman och åker, man kan tro att kolven ska skjuta igenom toppen när som helst. Det jag är ute efter är att den ska vara starkare och pigg i början och lugnare när man kör längre sträckor. Just nu så sitter det en 147,3 munstycke.

//Escobar
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 23 oktober 2009 kl. 19:40:32
Inga probs ()p

Du måste dreva maskinen för att få den att varva mindre på 5an på landsvägen. Större framdrev och mindre bakdrev är receptet. Större framdrev är enklast att börja med om du ska göra det själv ;) Men kolla vad det kostar att få både fram o bakdrev bytt på samma gång hos din ÅF. Större bakdäck i höjd är också en variant för att öka toppfarten och därmed ge lugnare gång på landsväg.

Mvh Joe
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Escobar skrivet 27 oktober 2009 kl. 13:18:41
Aaah, ok. Men vad händer om jag byter till 150 munstycke? Blir den piggare då?

//Escobar
Titel: SV: SMC 500 Wildcat
Skrivet av: Evangelion skrivet 27 oktober 2009 kl. 16:58:03
På mikunis hemmis finns mycket godis att hitta när det gäller att sälla in förgasare, de anger även storlek på förgasaren samt hur många cc du har i din motor och vad som funkar bra i utgångs läge.
Sen är det ju alltid lite justering om det är regn eller sol varmt ute eller kallt vart här jag hittade vad jag skulle börja för någon stans.

För att det är lätt att skruva bort sig om man nte har en widelambda att kolla av mot vad som händer åsåvidare

bifogar länken till mikunis hsr 42 som sitter i dessa
http://www.mikuni.com/fs-tuning_guide.html