ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: MadeInflames skrivet 27 augusti 2008 kl. 23:34:49
-
Har nu kört ca 270 mil med min Raptor.
Är det dax att göra en ventil justering på min.
Hur länge har ni andra 700 ägare kört innan ni har justerat ventilerna.
-
Om det är första gången så skulle du gjort det redan för länge sedan! Du är egentligen inne på andra rundan av koll/justering vid 250 mil.
-
Har nu kört ca 270 mil med min Raptor.
Är det dax att göra en ventil justering på min.
Hur länge har ni andra 700 ägare kört innan ni har justerat ventilerna.
Precis som rptr säger så har du redan kört för långt.
Jag kör inte så mycket gata så jag brukar räkna timmarna istället och kontrollerar ca var 50 timme( Ja jag vet att det är oftare an vad manualen säger, men jag tar det säkra före det osäkra)
Det och allt annat nyttigt man behöver veta stör i servicemanualen som finns att ladda ner här http://www.maxmekker.com/atv.asp
Jag bifogade den delen som säger hur ofta du ska kontrollera ventilerna...
-
240 mil enligt manualen. Kollade min för två veckor sedan(220mil), men dom stod helt korrekt.
Du behöver nog iallafall inte ligga sömnlös på nätterna, sålänge maskinen startar lätt och inte missljuder.
Enligt min handlare så fanns det gott om exempel på maskiner som gått avsevärt mycket mer utan problem.
Men det skadar ju inte att vara noga heller ;)
edit: aha, du hade inte gjort den första kollen på 20 mil heller. Ja då är det nog dags
-
Har nu gjort ventiljustering gick på 1500sek. Snubben sa att det fanns lite att justera.
Har märkt nu efter justeringen att bensinförbrukningen har gått ner ca 0,2l milen o de är ju nice.
Edit.... De gick på runt 1000sek för ja hade lite problem med elen också som dom fixa.
Var hos Mc Montörerna i Norrköping.
-
Jag tror inte det beror på ventiljusteringen i så fall..... Min har gått nästan 1500 mil och jag har inte behövt justera alls, kommer att kontrollera med 500 mils intervaller hädanefter.
-
1500kr? Ventiljustering är något den som kör borde lära sig göra själv, visst det kanske låter lätt för mig att säga när det sitter nån stackars "data-nisse" (som jag är själv för övrigt) som bara vill köra sin leksak och inte göra annat än kolla olja.
MEN det är så gräsligt enkelt så det är inte sant, Jag kan gärna göra en "For dummies" guide nästa gång jag ska kolla ventilerna, vilket är ganska snart
På raptor 700 är det enkelt just för att du behöver inga specialverktyg eller så, jag använder en liten skiftnyckel och mina fingrar, funkar hur bra som helst, skillnaden är att Raptor 700 har en skruv för varje ventil istället för shims som dom flesta andra har.
du behöver bara
Skiftnyckel
Bladmått
Nån form av spärrskaft, funkar kanske med ett fälgkors, aldrig provat.
Det är grejer du kan köpa för runt 300kr totalt
-
En ventiljustering "for dummies" med bilder och text hade vatt kanon. Hoppas du ska kolla ventilerna väldigt snart :D
-
ska kolla ventilerna om typ 2 veckor eller nått sånt. får se hur mycket det blir kört, saknar en del till raptorn just nu och den väntas jag få nu i veckan, så ska det bli Måååååååååååånga mil i helgen, så blir det ventilkoll sen!.
Har smockat i ny kam så jag ska ju inte köra så långt förrän jag ska kolla
-
Det låter ju alla tiders O0
Har väl ett par åkturer innan jag ska serva min med ventiljustering å hela kittet. Har tummen placerat precis mitt i handen så en dummis guide hade säkert underlättat en hel del
-
Men du har ju en raptor 350? vet inte om det är ställskruvar på dom eller shims. går ju att fråga någon dock :) eller så öppnar du och kollar
ungefär samma sätt att ställa på dock, bara att istället för att bara skruva på en skruv så att avståndet ändras så måste man lägga emellan shims för att få rätt avstånd
-
Är samma på 350 som 700!
-
ska kolla ventilerna om typ 2 veckor eller nått sånt. får se hur mycket det blir kört, saknar en del till raptorn just nu och den väntas jag få nu i veckan, så ska det bli Måååååååååååånga mil i helgen, så blir det ventilkoll sen!.
Har smockat i ny kam så jag ska ju inte köra så långt förrän jag ska kolla
Vilken kam blev det, Stage 2 eller stage 3?
-
Stage 2, jag vill försöka hålla motorn förhållandevis lugn, då jag gillar bakhjulsåka och freestyle mer än bara 0-100 tider så säga :)
Har beställt extremt dekalkit som kommer inom någon vecka, sen fattas bara att få trotteln borrad, vet bara om 2 i USA som gör det, så jag ska försöka få "Jenspeed Engineering" att fixa min trottel, han KAN med all säkerhet göra det, men hur dyrt vet jag inte, har vart Raptor-lös i 2 månader nu, och kommer nog inte överleva ytterligare 1 månad, så ska Jenspeed göra det så tar det max 1 vecka.
Dock är han norsk, och norge är dyrt :) men ligger bara 5 mil ifrån mig så
-
Jag gick på Stage 3 efter att ha läst på amerikanska forum att man fick bottenvridet tillbaks med 11:1 kolven som jag beställde samtidigt. Ska bli kul att se hur det går... :djump: ska lämna toppen för portning samtidigt.
-
mja det är ju steg 1 kammen som ger mest bottenvrid, brorsan kör Hotcams 1 och 11:1
Hotcams 2 ska ju ge lite mer kräm över hela registret och Hotcams 3 ska ju ge mest kräm uppe på höga varv.
Ska bli riktigt skoj att få bänka den!
Har fått tag i bänkare nu i norge, 8 mil hemifrån, och dom bänkar med ROTOR :headbang:
-
En ventiljustering "for dummies" med bilder och text hade vatt kanon. Hoppas du ska kolla ventilerna väldigt snart :D
Om det duger med engelska så finns det redan väldigt utförligt beskrivet (till R700) med bilder å allt :)
http://www.raptorforum.com/forums/showthread.php?t=4509&highlight=valve+adjustment
I pdf format (utskrivningsbart)
http://pciii.raptorsource.com/files/Valves.pdf
-
bra då slipper jag :D
-
Jag skulle vilja se med bilder hur man gör på en raptor 350. För jag måste snart kolla ventilerna. Hur ofta ska ventilerna kollas på en yamaha raptor 350?
-
Jag ska ta och handla mig ett bladmått, och lite nya packningar/o-ringar.
Sen blir det en ventilkoll/justering.
Antagligen är mina rätt out of range nu, då den väsnas rätt mycket, och känns ganska svårstartad!
-
Jag skulle vilja se med bilder hur man gör på en raptor 350. För jag måste snart kolla ventilerna. Hur ofta ska ventilerna kollas på en yamaha raptor 350?
Saxat från manualen...
-
Jag ska ta och handla mig ett bladmått, och lite nya packningar/o-ringar.
Sen blir det en ventilkoll/justering.
Antagligen är mina rätt out of range nu, då den väsnas rätt mycket, och känns ganska svårstartad!
Gött kryckan
Då vet du va du har i uppdrag att dokumentera med bilder och hela kittet va? ;D
-
Jag gillar det faktum att man ska kolla och justera (vid behov) varje 6 månader SAMT varje år.
Blir det då typ 1 gång vid missommar och 2 gånger vid nyår eller?
-
Jag tror inte det beror på ventiljusteringen i så fall..... Min har gått nästan 1500 mil och jag har inte behövt justera alls, kommer att kontrollera med 500 mils intervaller hädanefter.
håller med. det här ventil snacket är bara överreklamerat.
-
Jovisst, många gånger är det så..
Men i mitt fall, då maskinen börjar låta som en mindre skördetröska, så börjar man fundera vad som är "fel".
När den dessutom börjar bli trögstartad, ja, då blir det ett måste att göra ventilkoll samt en ev justering. Om inte annat för att utesluta detta, och fortsätta felsöka! :)
/K
-
Alla racemaskiner väsnas :rtfm: