ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: fyrre skrivet 27 augusti 2008 kl. 18:33:30
-
Tjenare.
Surfade runt på blocket och kikade på fyrhjulingar mest får skojs skull, och upptäckte att det finns flertalet importerade yamaha grizzly 700 -08 för 75-85 000:-. Det måste väll vara en toppenaffär att köpa en sån om man är ute efter en grizzly?
Vad gäller garantierna? Köpt av privatimporterad kan jag tänka mig att det kan bli problem med garanin, men denna säljs ju av en firma, då borde garanti ingå va?
http://www.blocket.se/vi/17459802.htm?ca=1_8_s
Eller denna för 75000:-, jävligt bra pris?
http://www.blocket.se/vi/17646856.htm?ca=1_8_s
Är det krångligt att importera själv måntro, någon som gjoprt det? Man kanske måste importera ganska många innan det lönar sig?
MVH
-
Tjena.
Dessa maskiner är oreggade, dvs varken terrängreggade eller vägreggade.
Du kan inte regga dom själv, du saknar CoC-intyget.
Du kan inte försäkra dom.
Du har inga som helst garantier.
MVH / Benny
-
Tjena.
Dessa maskiner är oreggade, dvs varken terrängreggade eller vägreggade.
Du kan inte regga dom själv, du saknar CoC-intyget.
Du kan inte försäkra dom.
Du har inga som helst garantier.
MVH / Benny
Ok. Det är med andra ord helt olaglig att använda till allting? Men går det inte på något sätt att få fram CcC intyget? Har hört folk som registrerat i efterhand, minns ej om det var i detta forum jag läst det men nånstans var det.
EDIT: Jag menade att jag hört att det går att terrängregga, och då krävs nått CE intyg och det skall tydligen inte vara omöjligt att få tag i, eller?
MVH
-
Tjena.
Dessa maskiner är oreggade, dvs varken terrängreggade eller vägreggade.
Du kan inte regga dom själv, du saknar CoC-intyget.
Du kan inte försäkra dom.
Du har inga som helst garantier.
MVH / Benny
Ok. Det är med andra ord helt olaglig att använda till allting? Men går det inte på något sätt att få fram CcC intyget? Har hört folk som registrerat i efterhand, minns ej om det var i detta forum jag läst det men nånstans var det.
EDIT: Jag menade att jag hört att det går att terrängregga, och då krävs nått CE intyg och det skall tydligen inte vara omöjligt att få tag i, eller?
MVH
Du får ju köra på inhängnat område bäst du vill, men det ger ju inte så mycket så länge man inte är på crossbana och har en Quad!
Vet ej hur det är med terrängreggning men det skulle inte jag göra iallafall för det är så pass begränsat att det inte skulle funka för min del.
Läs om terrängfordon på vv.se om du inte gjort det redan =)!
/Magnus
-
Jaa, jag har ju en terrängregistrerad maskin nu och dess begränsningar vet jag ju såklart om, men för min del spelar det ingen roll. Jag bor i en by nånstans jätte högt upp i landet där dom vanliga vägarna nästintill räknas som terräng. ;D
-
va bra att bo så långt bort att inte ens tjuvarna hittar ;)
-
EDIT: Jag menade att jag hört att det går att terrängregga, och då krävs nått CE intyg och det skall tydligen inte vara omöjligt att få tag i, eller?
MVH
Rent teoretiskt kan du regga den till vad du vill, i efterhand, om den är oregistrerad.
Problemet är att du inte är godkänd som fordonsbyggare så du får inte bygga om den med bromsarna, strypningar, blinkers etc.
Du kan däremot lämna iväg den till nån som får göra detta, för x antal tusen kronor. Du vinner inget på det i slutänden och jag vet inte om nån VILL göra det. Men det går.
Terrängregga är troligen enklare, som du säger men det låter jag vara osagt :)
/B
-
Tjena.
Dessa maskiner är oreggade, dvs varken terrängreggade eller vägreggade.
Du kan inte regga dom själv, du saknar CoC-intyget.
Du kan inte försäkra dom.
Du har inga som helst garantier.
MVH / Benny
Försäkra kan man göra fast den inte är reggad..
Skall du importera en maskin så är Polarisen bäst
för den GÅR att regga och få intyg..
Lämnar du bort det till en verkstad så kostar det ca 10-11000:-
Kollade detta häromdagen..
// Nesse
-
Tjena.
Dessa maskiner är oreggade, dvs varken terrängreggade eller vägreggade.
Du kan inte regga dom själv, du saknar CoC-intyget.
Du kan inte försäkra dom.
Du har inga som helst garantier.
MVH / Benny
Försäkra kan man göra fast den inte är reggad..
Skall du importera en maskin så är Polarisen bäst
för den GÅR att regga och få intyg..
Lämnar du bort det till en verkstad så kostar det ca 10-11000:-
Kollade detta häromdagen..
// Nesse
Ok, men detta gäller för vägregistrering eller är det lika krångligt att terräng registrera?
MVH
-
Tjena.
Dessa maskiner är oreggade, dvs varken terrängreggade eller vägreggade.
Du kan inte regga dom själv, du saknar CoC-intyget.
Du kan inte försäkra dom.
Du har inga som helst garantier.
MVH / Benny
Försäkra kan man göra fast den inte är reggad..
Skall du importera en maskin så är Polarisen bäst
för den GÅR att regga och få intyg..
Lämnar du bort det till en verkstad så kostar det ca 10-11000:-
Kollade detta häromdagen..
// Nesse
Det blir i så fall inte en försäkring på en fyrhjuling utan som på en "sak", du har ju inget regnummer. Det blir inget som liknar trafikförsäkring så den blir olaglig att åka med.
(Edit: olaglig på gata och i skog)
Sen när vi talar om reggning så är det bra att specificera vilken typ man menar.
Som jag sa så kan du (Med största sannolikhet, skall tilläggas) efterregistrera ett oregistrerat fordon, både till terräng och till väg.
Du får dock inte bygga om den själv så den passar våra regler, när det gäller vägreggad, utan det måste lämnas till en godkänd firma som får bygga om fordon.
/Benny
-
Tjena.
Dessa maskiner är oreggade, dvs varken terrängreggade eller vägreggade.
Du kan inte regga dom själv, du saknar CoC-intyget.
Du kan inte försäkra dom.
Du har inga som helst garantier.
MVH / Benny
Försäkra kan man göra fast den inte är reggad..
Skall du importera en maskin så är Polarisen bäst
för den GÅR att regga och få intyg..
Lämnar du bort det till en verkstad så kostar det ca 10-11000:-
Kollade detta häromdagen..
// Nesse
Ok, men detta gäller för vägregistrering eller är det lika krångligt att terräng registrera?
MVH
Kollade bara terrängreggningen väg vet jag inte
Nesse