ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: corba skrivet 27 augusti 2008 kl. 15:14:45
-
Jag har en liten barn Atv med en 100cc loncin motor (tror att det är loncin ialla fall).
Den är 3 växlad med back med sk semiautomat, dvs den kopplar ur när man rör växelpedalen. Mycket smidigt.
Problemet är att den är så förbaskat hård växlad, jag orkar inte växla upp med foten utan måste ta hjälp med handen och dra. Ner är en annan sak då jag väger in på nästan 100kg. Grabben, som är en lättviktare har problem både med upp och nedväxlingarna, det räcker inte att han ställer sig på växelpedalen utan måste hoppa på den. Att växla upp är inte ens att tänka på.
Vad 17 kan jag göra åt det?
JAg har funderat på en sk heel-toe pedal men det skulle inte hjälpa ändå, det går för trögt.
Ingen annan här på forumet som har samma problem?
Till en början trodde jag att det berodde på att den inte var inkörd. Men nu, 1 år senare och med fin fin olja i så är det ingen skillnad.
-
Vet inte riktigt hur det ser ut,men det verkar ju som att den inte kopplar ur som den ska.Alt kanske kan vara att klackarna som vrider växelföraren inte går tillbaka och tar nytt tag alltså när du växlar rör sig axeln och när den går upp till utgångsläge om man säger så tar klackarna nytt tag om växelföraren.Gör den inte det så tvingas den till ett läge som den inte ska när du hoppar på den.
Kan vara helt ute och cykla,är inte hemma på sådana motorer.
Men lite ideer iaf
-
Hmm, jag kankse ska försöka justera kopplingen..
Jag har ingen aning om hur det ser ut på en semi-automat.... men det kanske finns en justering även på dessa.
Ska bara försöka hitta den :)
-
det är inte för hög tomgång?
-
Vad händer då du står med neutralen och lägger i växeln?
Kanske är som mackan säger
-
Nä, tomgången är fin.
Den rör inte alls på sig om man lägger i en växel (vilken som helst) utan att man rör gasen.
Och det spelar ingen roll vilken växel man ska lägga i så är den lika trög.
Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag att den inte kopplar ur helt, utan man "cross växlar" fast man inte vet om det.
Jag måste dock tillägga att om man håller jämn gas medans man lägger i en annan växel (tex från 2an till 3an) så varvar motorn till just innan växeln hoppar ur/i. Vilket borde betyda att den faktiskt kopplar ur.
Frågan är om det finns någon fjäder som håller emot. För växelspaken är tunglyft även innan växeln går i.
Känns som om en JÄTTE fjäder håller ner pedalen.
-
Kopplingen justeras väl med skruven i mitten på högra motorkåpan?
Grundinställningen brukar väl vara:
Skruva in den tills du känner att det tar emot, backa sedan ut skruven ett kvarts varv.
-
Jag skulle nog ta bort kåpan och slänga ett öga.Kan ju finnas lager som skurit alt något som lossnat.
-
Kopplingen justeras väl med skruven i mitten på högra motorkåpan?
Grundinställningen brukar väl vara:
Skruva in den tills du känner att det tar emot, backa sedan ut skruven ett kvarts varv.
Jag gjorde som du sa, lossade låsmuttern och kände på justerskruven.
Den var minst sagt inte inskruvad. Den som justerat den har skruvat motsols tills det tagit emot och sedan skruvat in den ett kvarts varv. Helt omvänt med andra ord.
Jag tog och skruvade in den, runt 2 varv, tílls det tog emot och backade sedan 1/4 varv.
Nu hann jag inte starta och testköra den men JISSES vad lätt växlarna poppade i med motorn avslagen.
Det sa bara klick klick, istället för HMPF KLONK Tjong (HMPF:et kom från mig).
Nu gäller det att kopplingen inte slirar hela tiden..... får testköra i kväll.
-
Härligt :)
-
Kul att jag kunde hjälpa till.
Motorerna baseras ju på Hondas gamla trotjänare, så det mesta stämmer vad gäller inställningar.
Loncins mindre motorer verkar ju dessutom hålla otroligt bra om man bara byter oljan ibland.
På BBR Motorsports hemsida finns en video som visar hur du justerar ventilerna.
Edit: såg i en annan tråd att du haft den i ett år, synd att du inte justerat kopplingen tidigare. Du borde ju dessutom ha haft garanti?
-
Om jag hade vetat att man kunde justera den så hade jag gjort det för länge sen.
Eller rättare sagt. Jag trodde att det skulle bli bättre efter inkörning, och även om grabben har haft den i ett år så har han kankse kört 10 timmar totalt. Det är ju så med barn, de vill köra så man sätter igång att preppa maskinen, laddar batteriet, tanka, kolla alla bultar (kina maskin) och klär på ungen. Det tar vär 1 timme innan man väl är ute.
Man startar den och han kör ett varv. Sen vill han gå in. :DV
Jag testkörde den igår och den gick väldigt bra. Kändes som att den började dra tidigare, dvs mindre gas behövdes innan den stack iväg.
Växlarna poppade i utan ansträngning. Dock kunde jag inte använda foten för att växla upp. Min fot räcker liksom inte till.
Det är ett låååångt spel innan växeln hoppar i. Skulle nästan tro att man ska ha en handväxelspak.