ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: 4 baj 4 skrivet 27 augusti 2008 kl. 14:31:30
-
Jag har en Allroad 500 -07 med 65 mil på mätaren, jag upplever den som "tjurig" att växla, särskilt när man avser att lägga i Lågväxeln. Detta kräver i princip alltid att man tar i mer än man vill i spaken samt att man får gunga maskinen fram och tillbaka. Detta är riktigt irriterande när man exempelvis skall trixa runt med ett släp på en trång plats.
Hur bra kan man förvänta sig att växlingarna ska gå? Är det något som behöver justeras/smörjas på min? På första servicen ställde de ner tomgången för att det skulle gå lättare, men den är inte bra iallafall.
Hur fungerar era med avseende på växlingarna?
-
jag tog i sär uppe vid spaken där satt det en HÅRD fjäder o en kula som skulle haka i olika spår när du lägger i växeln det tog jag bort å då blev det en välldig skillnad. Kolla även den tunna wiren som går från bromsen som liksom har en spärr vid växel reglaget det kan va den som ligger på lite och då går det trögt som bara faen testa O0
-
ok, tack för tipset, jag får försöka riva isär och förbättra..
Behöver du som regel gunga maskinen för att få i L?? Återförsäljaren(funride) bytte olja i motor/låda/diffar till castrol=seriös olja vid första service så den biten borde vara ok.
-
nej det behöver jag inte men kolla den där lilla spärren man kan spänna själva wiren
-
Är det bara att slita av gummit runt växelspaken så kommer man åt, eller bör man ta bort några plastkåpor i hjulhus motsvarande?
-
jag tog bort plasten runt om sen va det bara att plocka i sär
-
Spärren som Mackan pratar om har jag kopplat bort helt.
På min CF ED (lång om det är skillnad?) så tar man bort plastflärpen i höger hjulhus, den som hänger mot ramen/fotbaljan. Där nere under o innanför fotstödet sitter ju fotbromspedalen o ett gäng fjädrar.
Leta reda på den vire som går upp till växelföraren. När man bromsar så Drar man i en "pigg" som frigör vxl-möjligheten. Obromsat läge så sitter "piggen" ute o förstör så man inte kan växla.
Jag tog reda på Vilken fjäder som det är nere vid fotbromsen, hakade Ur den för att sen haka fast den i Konstant Spännt läge. Resultatet är att gumman kan anv CFén, tom grabben som är 7år klarar att hantera spaken efter moddnigen. Det näst bästa är att man kan växla Utan att bromsa alls, bara att vispa runt spaken som man behagar vilket kan vara fördel i terrängen tycker jag.
Sen har det hänt nån gång för mig, efter ingreppet, att bromljuset vill hänga sig. Detta beror på att min flyttade fjäder ligger lite nära en annan fjäder som innehåller bromsljuskontakten för V hantag o fotbromsen. Jag skulle behöva flytta min vxl-fjäder så dom inte hakar i varandra.
Hoppas Nån fattade hur jag förklarare, är ju inte lätt att få till det så enkelt man vill med text.
-
Bra info där grabbar, stort tack, jag förstår säkert vad du menar med fjädrarna när jag ger mig in i maskinens innersta och ser hur det ser ut.
Återkommer med resultat i mitt fall efter ingreppet.
-
:)
Lycka till o glöm inte att tala om hur det blev.