ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: JPH skrivet 27 augusti 2008 kl. 13:16:52

Titel: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: JPH skrivet 27 augusti 2008 kl. 13:16:52
Hej! Har bestämt mig för att köpa fyrhjuling.
Det väger mellan Raptor 350 eller en Dinli 450.

Har läst en del om bristande kvalité på Dinli.
Det som jag hittar verkar röra 06 och äldre.
Hur är kvalitén på 07 och 08? Har den blivit bättre?

Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: Nazul skrivet 27 augusti 2008 kl. 16:41:50
Inget har hänt med min ännu iallafall har dock bara hunnit köra 200 mil.
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: JPH skrivet 27 augusti 2008 kl. 16:48:23
Vad jag har läst är det problem med framvagnen som blir glapp.
Är det någon ändring gjort till 07 eller nyare?
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: Saint skrivet 27 augusti 2008 kl. 17:37:36
Samma sak här 200 mil och bara små saker.
Kabelfäste gick av vid startrelä.
Stativen för bägge framskärmarna gick av vid ramen."Garanti"
Annars mycket glädje för pengarna.

Har alla 08or gått 200 mil  ;D ;D ;D
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: dinlinicke skrivet 27 augusti 2008 kl. 18:08:00
inget problem här heller.den går som ett skållat
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: JBlank skrivet 27 augusti 2008 kl. 21:08:52
Samma här inga som helst problem än... ;D

Min har gått ca 160 mil var av 60 av dom är körda av mig.. Jag är hel nöjd med mitt köp av Dinli..
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 27 augusti 2008 kl. 23:41:38
JPH, problem är det med alla fyrhjulingar oavsett märke!
Om man köper en Dinli får man mycket maskin för pengarna, visst
finns det brister, men det är inte mer brister än att dom är lätta
att åtgärda.
Man får en stabil maskin som har en vass motor som det är lätt att få tag
på delar till pga att motorn är identisk med Polaris Predator, det
är bara kubiken som skiljer dom åt.
Nackdelarna är väl att den är lite tyngre än många andra kända quad´s, så ett
ämne för crossbanan är den inte alls.
Men på grusväg är den det roligaste jag någonsin har kört, den ligger som ett strykjärn
genom kurvorna.
Jag har haft många Cross/Offroad hojar genom åren, men dom ligger ljusår efter körglädjen
som man har med Dinlin.

Dom vanligaste bristerna på Dinli´n är följande:

1) Dåliga Styrleder på tidigare modeller pga av att det inte fanns någon gummidamask som skyddade dom.
    Men det är uppdaterat nu, jag tror gummidamask kom från och med 2007, men jag är inte riktigt säker?

2) Lagerna i bakaxeln brukar ta stryk rätt fort pga att dom inte är gummitätade.
    Men jag tror även dom är uppdaterade på nyare modeller -07 -08?
    Kan bli dyrt att byta, man får räkna med ca 1500 - 2000kr beroende på var man köper lager och
    tätningarna.
    Men det är om man köper lager i Sverige förstås, om man skickar efter dom från Tyskland så kostar
    10st gummitätade 61908-2RS lager drygt 480-495kr inkl frakt och då har man till ett par byten :)

3)  Bussningarna i A-armarna är inte av bästa kvalité, men det finns bättre bussningar att köpa och det
     är möjligt att även dom är uppdaterade på -07 -08?
     

4)  Spindellederna bör man spruta in fett i, för annars så kommer dom att börja glappa efter några 100mil.
     Det är möjligt att dom inte har varit lika snål med fettet på -07 -08?

I övrigt så finns det inget att klaga på, allt annat verkar ha bra kvalité!




Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: Marqz skrivet 28 augusti 2008 kl. 00:27:04
Inga problem som sagt!!Har bara hunnit drygt 130 mil än  ;D
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: Lundberg skrivet 28 augusti 2008 kl. 07:34:32
180mil och har fått en glapp kulbult/spindelled (som ej gick på garantin) samt att ena blinkersen la av efter några mil bara.
Annars är jag nöjd.
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: fidd skrivet 28 augusti 2008 kl. 07:49:07
har bara kört 180 HÅRDA mil haft lite problem med laddning(ny regulator på garanti)ett skärmfäste som släppt
på 4 bra vurpor ang hjullager bak så är dom tätade på -08
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: stigw skrivet 28 augusti 2008 kl. 08:11:14
450mil och 3spindel leder + bak axel lager är vad som gått åt på min och 1st insug kamaxel  :(
Angående bussningarna i A-Armarna så är det i 07 och nyare är av uppgraderad modell !

Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: JPH skrivet 28 augusti 2008 kl. 08:14:21
Tack för alla svar.
Känns som man tryggt kan köpa en Dinli.
Finns ju många på blocket så det är bara att välja och vraka.

Det är svårt att få en uppfattning om kvalitén då man läser på ett forum. Det är många som svarar som inte ens har egen kunskap i ämnet.
Tycker att jag fick bra svar nu, tack!
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 augusti 2008 kl. 09:19:11
Tror nog inte du behöver oroa dig för mycket
Finns mycket erfarenhet här på forumet.

Sedan har det börja komma mer tillbehör då Dinli börjar vara ett mer etablerat märke här i sverige

Tänk bara på att försöka köpa en välvårdad maskin. sånt syns ganska fort när man tittar på den.
Köp hellre av en som kan lite än en som kanske bara kört och kanske inte vet så mycket.
Dinli verkar vara en sån där provapå-att-äga-maskin-innan-jag-vet-om-jag-tycker-det-är-kul.

Lycka till i ditt köp.
/henke 
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: 450cc skrivet 28 augusti 2008 kl. 13:33:34
Drygt 500mil landsväg med en Dinli -06 utan mer bekymmer än att jag bytt en spindelled + bussningarna till A-armarna.

Vissa har haft mer otur än andra verkar det som. Sen beror det väl på vem som sitter bakom styret  ::) ;D





Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 28 augusti 2008 kl. 19:36:35
min var grym under de 70milen jag fick nöjet att köra den. grymt drag och grym väghållning. drog väldigt lite soppa. sålde den pga av studier tyvärr

/j
Titel: SV: Hur är kvalité, på nya Dinli
Skrivet av: Lundberg skrivet 29 augusti 2008 kl. 07:55:10
Ett tips är att böja sig ner och kolla hur maskinen ser ut under.
Kolla efter grova repor osv.