ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: husky skrivet 25 augusti 2008 kl. 19:58:21

Titel: Dinli
Skrivet av: husky skrivet 25 augusti 2008 kl. 19:58:21
Är det nån som vet om man kan bygga om så man får bättre spindelleder på dinlin?? För de som sitter orginal är ju för syns skull bara. Kul om nån har nått tips.    Finns det nån uppgradering man kan göra förutom att sälja å köpa nått annat märke??   Mvh Missnöjd
Titel: SV: Dinli
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 25 augusti 2008 kl. 23:39:57
Kan bara säga att dem inte är bra, men om du köper en ny och monterar så innan du monterar så tar du bort kletet som är under gummibälgen, (det är inte mycket) sedan fyller du hela leden med nytt bättre fett så håller dem faktiskt ganska bra.


MVh
Henke
Titel: SV: Dinli
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 26 augusti 2008 kl. 13:31:43
husky, jag har samma tanke som dig när det gäller spindellederna!
Man kan med all sannolikhet modifiera a-armarna så att man får
dit spindelleder från ett annat märke eller eventuellt från en bil.
Dom som sitter där är under all kritik och man vill ju att dom ska
hålla ett tag!
Titel: SV: Dinli
Skrivet av: husky skrivet 26 augusti 2008 kl. 18:33:17
Ja det borde inte vara våra problem att lösa igentligen.Det borde tillverkaren ta ansvar för å ge uppgraderade spindelleder till alla. Skit när man måste kolla på alla leder varje gång man kört en tur mer än en mil!! Tänk om en biltillverkare hade lika dålig kvalitet på en sån viktig grej!! De fick slå igen verksamheten.Hoppas att Dinli hittar nån lösning på detta problem.  Mvh Husky
Titel: SV: Dinli
Skrivet av: Lundberg skrivet 26 augusti 2008 kl. 19:38:58
Tänk om en biltillverkare hade lika dålig kvalitet på en sån viktig grej!!

Detta har faktiskt hänt.
När jag jobbade som Volvo mekaniker fick vi byta på S80 bla annat!
Vart många bilar som vart återkallade.
Titel: SV: Dinli
Skrivet av: husky skrivet 26 augusti 2008 kl. 19:53:05
Jaså,det ser man.Inte ens volvo kan göra saker ordentligt, skämt åsido.På min dinli har det bytts 5 spindelleder på 100 mil!! Lite väl mycket tycker jag.Å de dom sätter dit nya är ju samma skräp.Allt har ju gått på garantin. Men ändå  man blir ju Trött när man tror att man köpt en ny hoj för att slippa strul.
Titel: SV: Dinli
Skrivet av: Pizzaface skrivet 2 september 2008 kl. 17:28:29
Balansera däcken, det gjorde jag när jag åkte Dinli (jag saknar den)  :cry:. Däcken är inte runda direkt även om det ser så ut, jag lovar.
Jag jobbar på verkstad och har möjlighet att göra det själv. Det är inte alls ovanligt att det behövs ca:40-200+Gr per fälg. Då menar jag med klister vikter (såna som sitter på insidan av fälgen) vilket kan bidra till lite mer vikter, men vem vill ha synliga vikter på alu fälgarna? Jag körde typ 450mil med min Dinli 450 och jag bytte aldrig ett enda lager styr eller spindel leder på min. Inte min bror och min vän heller. Jag åker Atv 4x4 nu med offroaddäck/alu fälgar som jag självklart balanserat hjulen på. Har inte glapp någonstans. Som jämförelse kan du tänka att på en bil men 5gr obalans i ett framhjul så känner du direkt i ratten att det skakar, det sliter på alla rörliga delar i framvagnen på en bil även fast den har kraftigare delar.
Så självklart dör fram plus bakvags lager/leder på en Quad/Atv med ca:40-200+gr obalans efter 100mil!
Titel: SV: Dinli
Skrivet av: p_stman skrivet 3 september 2008 kl. 15:17:41
håller med..! balasera däcken.. på mina så behövde jag 150 gram som mest. det var på höger framhjul..
Titel: SV: Dinli
Skrivet av: Moonken skrivet 4 september 2008 kl. 19:28:26
Som jämförelse kan du tänka att på en bil men 5gr obalans i ett framhjul så känner du direkt i ratten att det skakar, det sliter på alla rörliga delar i framvagnen på en bil även fast den har kraftigare delar.
Så självklart dör fram plus bakvags lager/leder på en Quad/Atv med ca:40-200+gr obalans efter 100mil!


öööö 5 gram och d känns i ratten näää du så jädrans lite är inom marginal vid balansering av däck,,
Titel: SV: Dinli
Skrivet av: Pizzaface skrivet 4 september 2008 kl. 20:16:41
Ok, när börjar du känna obalans i din bil?