ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: dinlinicke skrivet 24 augusti 2008 kl. 14:32:07
-
har läst lite här på forumet ang luftskruv och många skriver att luftskruven under plomberingen är utskruvad ca 1 varv orginal men på min 08 ss så var den utskruvad ca 2 varv och i och med jag satte på slipon , unifilter och bestyckade upp den så ökade jag bara på den ett halv varv och den går som ett skott , så min fråga lyder är det så stor skillnad mellan alla dinli och ska jag öka ännu mer på luft/blandskruven? någon som har nått tips
-
Jag har en fråga, finnes denna mystiska luftskruv på en Dinli 450 årsmodell 05 oxå? Mikuniförgasare ... Isåfall, bild kanske? =)
-
Jag har en fråga, finnes denna mystiska luftskruv på en Dinli 450 årsmodell 05 oxå? Mikuniförgasare ... Isåfall, bild kanske? =)
Lätt att den finns men den kallas för bränsleskruv då ;D
Tyvärr ingen bild men den sitter i framkant på gasaren under en mässingsbricka med ett litet hål.
MVH
Henke
-
Kan jag förvänta mig nån effekt på att borra fram, och jusetra denna eller?
-
ja om du har satt på öppet luftfilter bestyckat upp den och slipon så bör du skruva upp den för den går bara bättre och får rätt blandning
-
En följdfråga..... Hur ställer man skruven ? med maskinen igång?
eller kan man vrida på skruven med maskinen av ?
Läste nånstans att man ska ha ett spec. varvtal (med maskinen igång såklart) ::)
när man ställer in bland-skruven, stämmer det ?
mvh/
easos
-
svårt att ställa den med maskinen igång, eftersom du måste lossa gasarn och vrida den för att komma åt skruven om du nu inte har en mini mini mini skruvmejsel
-
Naturligtvis kommer du att märka skillnad oavsett om du har något effektsystem eller ej om den inte står bra.
Och man ska justera den under gång. En grov inställning är att ha den på tomgång och höja tomgången lite, sedan drar du skruven åt olika håll och när du märker att motorn går upp och ned i varv så drar du den mitt mellan dessa lägen.
skaffa en lång bits. då kan du vrida under gång.
/henke
-
Kan det stämma att jag skall skruva in skruven efter att jag bytt ljuddämpare,byggde ett eget system(slipon)med dämpare från biltema blackchromedämpare har 160 munstycke o unifilter,skruvade in den till c:a 1,5 varv svarade bättre på gas före detta var det som en gasfördröjning vid gaspådrag
-
Kan det stämma att jag skall skruva in skruven efter att jag bytt ljuddämpare,byggde ett eget system(slipon)med dämpare från biltema blackchromedämpare har 160 munstycke o unifilter,skruvade in den till c:a 1,5 varv svarade bättre på gas före detta var det som en gasfördröjning vid gaspådrag
Hej!
Det lät intressant med ett eget byggt system, kan du bifoga några bilder på detta? Låter det bättre?
// Johan
-
Kan det stämma att jag skall skruva in skruven efter att jag bytt ljuddämpare,byggde ett eget system(slipon)med dämpare från biltema blackchromedämpare har 160 munstycke o unifilter,skruvade in den till c:a 1,5 varv svarade bättre på gas före detta var det som en gasfördröjning vid gaspådrag
Hej!
Det lät intressant med ett eget byggt system, kan du bifoga några bilder på detta? Låter det bättre?
// Johan
Byggde klart mitt idag!!
Byggt på en Yamaha R6 dämpare kortad mm.
Har inte bestyckat om än men det är på G.
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Dinli%20450ss/DSC00020_mini.jpg)
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Dinli%20450ss/DSC00022.jpg)
-
Vart sitter "luft skruven" eller vad det nu är man ska skruva 2.5 varv på?
1 eller 2?
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Dinli%20450ss/DSC00029.JPG)
-
Vart sitter "luft skruven" eller vad det nu är man ska skruva 2.5 varv på?
1 eller 2?
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Dinli%20450ss/DSC00029.JPG)
1, bara att borra ur mässingspluggen med ett 4mm borr :)
Gjorde det själv för 1 timme sedan :)
Min var utskruvad 2 varv, så jag skruvade ut den 1/2 varv till.
-
TACK för snabbt svar står i garaget nu med borrmaskinen i handen
-
TACK för snabbt svar står i garaget nu med borrmaskinen i handen
Lycka till !!
-
Dum fråga kanske...
Men måste man alltid skruva på luftskruven om man byter dämpare eller gäller det bara om man byter munstycke?
-
DRA MIG BAKLÄNGES vilken J#### skillnad.
Ni får säga vad ni vill men det är grymt vilken skillnad det blev med effektsystem, UNI filter & 160 munstycke.
Smällde dit allt pån en gång.
sitter 15 frev på & stora feta jag åker på bakhjulet 1:a 2:a & lite 3:a med ryck.
-
ha ha ha roligt att du kände att den vart rappare min vart ochså en helt annan maskin och jag ökade bara på me ett halvt varv
-
är det bara jag som va tvungen att öka på me 170 munstycke när jag satte på slipon?för på 160 fick den för lite
-
DRA MIG BAKLÄNGES vilken J#### skillnad.
Ni får säga vad ni vill men det är grymt vilken skillnad det blev med effektsystem, UNI filter & 160 munstycke.
Smällde dit allt pån en gång.
sitter 15 frev på & stora feta jag åker på bakhjulet 1:a 2:a & lite 3:a med ryck.
Vad för effektsystem har du monterat ??
-
DRA MIG BAKLÄNGES vilken J#### skillnad.
Ni får säga vad ni vill men det är grymt vilken skillnad det blev med effektsystem, UNI filter & 160 munstycke.
Smällde dit allt pån en gång.
sitter 15 frev på & stora feta jag åker på bakhjulet 1:a 2:a & lite 3:a med ryck.
Vad för effektsystem har du monterat ??
Nja effektsystem. Byggde mig ett själv som du ser tidigare i tråden.
Kortad & moddad Yamaha R6 dämpare. Låter lagom & verkar fungera som det ska. Men visst jag har inte provat något annat effektsystem så jag vet inte om det finns mer & ge med annat system.
-
Hej dinlinicke troligen får min för lite efter ombyggnad av avgas märktes det som fördröjning av gasen jag var tvungen att skruva in luftskruven för att den skulle svara på gasen riktigt
-
huvudmunstycket ger bara effekt från mellan till topp isfl får din för lite på lågfart pröva skruva ut balndningsskruven ca 2,5 varv det funkar kanon för mig och jag har en 08 ss men som jag förstått så ar det väldigt olika från maskin till maskin
-
är det bara jag som va tvungen att öka på me 170 munstycke när jag satte på slipon?för på 160 fick den för lite
tjena jag har ett smärre problem med min Dinli 450 SS jag har ett helsystem wileyco och unfilter och i skrivande stund funderar jag lite över bestyckningen av min bsr42 mikuni fick med 170, 180 ,190, har testat 170 men den ville ej gå bra testat 190 gick sämre, känns som om det är onödigt att testa 180 får för mig att den får för lite soppa, stoppade tillbaka original munstycket kan de va 137 eller nått men då gick den iaf men man kände en tendens av att den vid gaspådrag blev en liten fördröjning sen kom den i gång, då måste den väl få för lite eller har jag fel i det läget.
-
bludrar den eller? när du satt på org munstycket och det vart gas fördröjning så får den för lite så den verkar få för mycket pröva 160 main och borra bort mässingpluggen under gasarn och skruva ut den ca 2,5 varv
-
bludrar den eller? när du satt på org munstycket och det vart gas fördröjning så får den för lite så den verkar få för mycket pröva 160 main och borra bort mässingpluggen under gasarn och skruva ut den ca 2,5 varv
Halloj, nej den bluddrar inte utan snarare dör ut pga troligen slut på soppa släpper man sen efter på gasen så kan man köra vidare igen .
-
den får för lite me org munstycket du hade ju ett 170 munstycke prova det och justera blandningsskruven ca 2.5 varv , min går kanon med det, men det lät som om din fick för mycket på 170 så köp ett 160 och sätt dit för du måste pröva dej fram
-
Det är mycket som måste kontrolleras
Luftfilter(hur det andas) sedan hela kedjan från tankens topp (hur andas tanklocket).
Sedan är det bara gå vidare om den fyller förgasaren ordentligt. Kontrollera nålen flytta den i olka lägen (oftast uppåt) sedan kan man fin justera med bränsleskruven Den är inte helt avgörande utan den ger bara det lilla extra.
MVH
Henke
-
då har man beställt lite nya munstycken efter att man haft ett samtal med killarna på stibo motor de jag hade 170 180 190 var för storea för min maskin så nya kommer upp med post i morgon det blir från 150 155 160 165 så då får vi se hur det slutar tänkte testa 165 för 170 kändes rätt nära innan man börjar pilla med nått annat de sa att först måste maskinen svara bra på hela gaspådraget sen justerar man luftskruven och sist nålen, tänkte att de borde veta som sysslat med mikuni i 33 år.
-
En förgasarmotor fungerar så att den har olika områden för dem olika prylarna man justerar på.
Så rent generellt så täcker låg munstycket tomgång upp till ca 1/4 dels gas sedan tar nålen över upp till 3/4 delar och sist huvudmunstycket. Naturligtvis sammarbetar dessa men det är som sagt inte bara förgasaren som avgör hur den går. Det är även tillförseln av bränsle och luft till dem olika delarna också.
Så om maskinen inte går bra på mellangas så varför ska man inte prova höja nålen först då det är där den jobbar?
Har inte så lång erfarenhet av förgasare men jag vet hur den fungerar :hmmm:
-
En förgasarmotor fungerar så att den har olika områden för dem olika prylarna man justerar på.
Så rent generellt så täcker låg munstycket tomgång upp till ca 1/4 dels gas sedan tar nålen över upp till 3/4 delar och sist huvudmunstycket. Naturligtvis sammarbetar dessa men det är som sagt inte bara förgasaren som avgör hur den går. Det är även tillförseln av bränsle och luft till dem olika delarna också.
Så om maskinen inte går bra på mellangas så varför ska man inte prova höja nålen först då det är där den jobbar?
Har inte så lång erfarenhet av förgasare men jag vet hur den fungerar :hmmm:
Japp konstaterat att min maskin går bra på 160 har även testat 165 men där tappade den igen som den gjorde på 170 i main.
har ej pillat på luftskruven den varvar nästan helt ut, men nu funderar jag på om man skall ta bort den lilla brickan undertill på förgasaren o skruva på luftskruven, den uppför sig på gasen rappt och varvar ut kan man då få ut mera på att skruva lite på luftskruven tror ni det?
-
borra bort mässingpluggen och prova dig fram min går kanon när jag skruvade ut den ca 2,5 varv men som sagt det är olika från maskin till maskin ,det är värt att pröva
-
Denna gasare verkar sitta på min CF ED -08 som jag har. Skruven, VAD är det man ändrar? Om man gängar ut den... får den mer luft...mer bränsle... mer bränsle/luft blandning?
Min 2;a hjuling har en Sym 250cc motor o på den justerar man luften, ut med skruven så får den högre toppfart (+15kmh) men den smäller skott i röven när man släpper gasen. IN med skruven o man får lite mer botten men tappar toppfarten men slipper smällarna. Skott vid gassläpp är ju vanligt vi för lite bränsle. Är det alltså olika på olika gasare, trodde att det var lika på alla 4T motorer/gasare?
-
Sitter skruven framför gasaren så kallas den bränsleskruv och ökar mängden när man skruvar ut den.
Den justerar mest från botten upp mot halv gas sedan tar nålen över.