ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Jsa skrivet 20 augusti 2008 kl. 19:17:47
-
Hur mycket lägger ni atv-ägare ned på era maskiner årligen i försäkring, skatt m.m? Står nämligen i valet mellan att skaffa mig en reggad fyrhjuling eller en billigare bil. Vill självklart hellre ha en fyrhjuling men måste hitta bra anledningar till valet. ;D
När jag säger billigare bil tänker jag mig en för ca 20.000 kr och en Fyrhjuling i samma prisklass och mellan 200-300 cc.
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta! :)
(Ni får ha överseende med valet av flik i forumet, vet inte om jag prickade riktigt rätt :P)
-
Jag betalar väl ca 3000 i försäkring (helförsäkrat) samt ca 400 i skatt, sen är det väl inte så mycket mer fasta kostnader som man har förutom bensin då.
Än har jag då inte haft en bil som är lika billig att äga som en fyrhjuling.
-
Man måste ju serva en fyrhjuling betydligt oftare än en bil också. Det kan ju vara värt att ta med i beräkningarna. Det är ju värt dom extra utgifterna pga. nöjesfaktorn ;D
-
Däckskostnaden är ju rätt stor (30kr/mil). Mina e sopslut efter 150mil men köper man vägdäck och kör försiktigt kanske dom håller längre ::)
-
Tackar för jättebra svar! ;D
Finns det några mer skillnader eller nackdelar/fördelar?
-
Jag ser egentligen inga större nackdelar förutom att det kan bli lite blött då det regnar samt lite kallt på vintern.
Körde själv enbart med hojen förra året från maj då jag ställde av bilen och bilen fick då stå till september då jag tyckte det blev lite för bökigt med att klä sig för att inte frysa. Men bor du lite "längre söderut" så blir det nog inga problem att året runt.
-
Däckskostnaden är ju rätt stor (30kr/mil). Mina e sopslut efter 150mil men köper man vägdäck och kör försiktigt kanske dom håller längre ::)
Oj,det tycker jag lät mkt. Min CF har rullat 300+ på orginaldäcken sen juni, min Aie Magmax har rullat ca 600mil o det är mkt mönster kvar. Jag kör 95% asfalt med båda maskinerna.
-
Tycker det låter som du ska ha en bil.
Jag tror det blir dyrare med fyrhjuling på det hela taget, de kräver mer service och underhåll. De har inget som helst rostskydd. Jag antar att du ska ha ett transportmedel och då är bil så mycket bättre på alla sätt. Ska du sedan ha en leksak är det en annan femma. Fyrhjuling är skitkul!!!
Tråkigt men ärligt.
-
Tycker det låter som du ska ha en bil.
Jag tror det blir dyrare med fyrhjuling på det hela taget, de kräver mer service och underhåll. De har inget som helst rostskydd. Jag antar att du ska ha ett transportmedel och då är bil så mycket bättre på alla sätt. Ska du sedan ha en leksak är det en annan femma. Fyrhjuling är skitkul!!!
Tråkigt men ärligt.
Ja det kanske är så endå eftersom det jag i första hand söker är ett transportfordon. Men fyrhjuling skulle dock vara kul att ha så än har jag inte bestämt mig. ;D
Tack för svaren!
-
Hejsan alla!
Intressant tråd! Jag har startat tråden under denna (speedmoto vs. Bashan 200cc atv, vilken ?? )
Jag är i samma sits som dig trådskaparen..
Själv så lutar det mot en kines atv för dryga 17000 kr. (Motivering finns i min tråd..) Det jag grublar över är märket?
min sits: 2 mil till jobb (dit o hem) avfalt hela vägen o jag bor i skåne. Jag har funderat på eu moped också men det är verkligen bara A till B , inget roligt på vägen eller rolig körning på helgerna. Bil kostar för mycket med försäkring/skatt besiktning varje år där du skall vara glad om klarar dig under 5000 kr i rep kostader :-) Bensin slukare.
Näää, då tror jag att en kines atv för 17000 kr där för+ skatt är billigt o de drar 0,35 l/m är ett bra alternativ. Reserbdelar är snorbilligt till dem också. Ny motor för typ 4000 kr säger väl det mesta!
Beträffande bli blöt, etc..så finns det regnkläder O0 hehe..
-
0,35l/mil... det tror jag när jag ser det.
Min drar nog närmare 0.8-0.9 och det är ingen stor motor heller...
Jag håller helt med SLUG, en fyrhjuling är _inte_ ekonomisk att pendla med.
/johan
-
Ny motor för typ 4000 kr säger väl det mesta!
Jo... billig motor minsann.
Men hur ofta skall du behöva byta den?
Att bli stående utmed vägen... med rasad motor... är ju inte så kul...
...eller med knäckt bakaxel, brusten sving, mm, mm, mm.
Njae, knappast så billigt i längden.
Och du, testa den i 60-80 km/h... enligt mitt tycke så är det knappast en varken bekväm eller ens behaglig färd.
Snarare vinglig och livsfarlig.
Nej, hade jag varit i ditt ställe skulle jag köpt en begagnad SMC 250 eller en Suzuki LTZ 250 (de finns reggade) för typ 15-20 papp.
Då får man kvalité och driftsäkerhet, och bra totalekonomi.
Eller om det finns utrymme, så lägg på en femma på det och få en SMC 300.
Och att jämföra däckskostnader mellan så olika maskiner som en Raptor 700 och en Aie MagMax blir bara fel.
Är man gasglad så kan crossdäcken med lätthet ta slut på 50 mil med Raptorn...
Eller ja... fem mil.
Nej, men jag hoppas ni hänger med i hur jag menar!
Asfaltsdäck är dock en helt annan sak.
-
Finns det någon Bashan/speedmoto ägare som kan intyga det hydrolift säger ?? Om det nu är så (vilket jag tror är skitsnack), hur kan de då få köras på våra svenska vägar reggade ? har inte vägverket några krav.
Ta tex denna maskin från importlagret: HAWAII BADBOY EEC 250CC pris: 16900 kr
Teknisk beskrivning
NU är den tredje generationens 2008 BADBOY,Uppföljare till förra årets modell med ännu kraftigare motor!
Vägreggad för 2 personer och klar för B-körkort!!!
Utrustad med fotstegsskydd och samt "Läckra" alufälgar!
Ett KRAFTPAKET med en 250cc exklusiv
VÄTSKEKYLD 4-taktsmotor av Hondatyp.
4-växlad manuell växellåda för bästa prestanda.
mer utförlig info:
Type: single cylinder, water-cooling, 4-stroke Ignition mode: CDI Compression proportion: 9.2: 1 Start mode: electric Fuel tank capacity: 4L Transmission mode: chain Max. torque: 17.5N.m / 5, 500rpm Min. ground clearance: 100mm Max. speed & 8805, 80-90km/h Power source: 12V, 9Ah Transmission: 4 gears with one reverse gear, manual clutch Cylinder size: 63.5 x 62.2mm Engine oil: 0.9L Lubrication: press splash Displacement: 197ml Parking trig: mechanical lock Gas cylinder number: 1 Chassis Front wheels: 21x 7-10 Rear wheels: 20 x 10-10 Break type (F/R): disc / disc Front hanging: double arm-swing withadjustable ballonet absorber Rear hanging: Integral Dimensions Product dimensions : 1,800 x 1, 120 x 1, 130mm Carton dimensions: 1, 470 x 850 x 880mm Wheelbase: 1, 160mm Height of seats: 850mm Dry weight: 167kg Load capacity: 150kg Climbing degree: & 8805, 25° Min. turning radius: 2, 650mm fyrhjuling quad atv 4-hjuling
Denna atv har lättmetallfälgar och går få med landsvägsdäck för detta pris.
Jag kan aldrig tänka mig att den ger en obekväm, vinglig eller livsfarlig färd i 60-80 km/h! Personligen så tror jag inte det är någon större skillnad på denna och en SMC. Kina vs. Taiwan...visst är taiwan kända för att producera med lite bättre kvalite men inte i den utsträckningen många försöker framhäva. Kina är på framfart..
Jag tror du refererar till Kines atv som släpptes 2000 på den svenska marknaden och inte kines atv som släpps nu 2008. Det är en otrolig skillnad på kvaliteten nu från då kan jag lova att många experter kan intyga på. Kineserna börjar komma ifatt..
Jag skulle vilja att någon 2008 ägare av en kines uttalar sig, det hade varit mycket intressant!
Näää, jag tror mer på en sådan kines 2008 atv för 17000 kr istället för en sleten/hårt körd 2005 SMC luftkyld för dryga 20000kr. Det är min amatör uppfattning.
-
Även det jag skriver är ur en amatörs synvinkel.
Jag skrev för övrigt inte hur du skall göra... endast hur JAG skulle gjort i samma läge.
Och om man nu hittar en "sleten" SMC så behöver man ju inte köpa just den.
En kompis till mig köpte en SMC 300 i mer eller mindre nyskick för 22 000, så vid rätta tillfällen kan man göra goda affärer.
Priserna som står i annonserna på begagnatmarknaden skall man ta med en nypa salt.
Kinesernas nuvarande kvalité vet jag inte så mycket om, men jag vet fullt tillräckligt om hur det var innan... och typ nyss.
Och det räcker för mig.
Hur du gör är dock upp till dig.
-
Beträffande vägverkets krav så lär ingen av Kineshojarna ha inspekterats av SBP, och lär inte överleva länge nog att göra det heller (första besikningen är efter 4 år) Jag är inte heller ägare av en kineshoj men har provkört en 2006 års model och min sammanfattning är totalt livsfarlig! Den hade varken väghållning, bromsar eller något annat som den borde ha, jag vågade inte köra fortare än 60 km/t. Då jag var på jakt efter en maskin till min tant så var det totalt ointressant, så det blev en Barossa -05 för 14 000:- istället och den maskinen är i en helt annan klass. Men gör som du vill och tro på det som står i annonstexten......
-
Det är bara att söka i forumet efter badboy eller ps moto så finns det mycket att läsa.
Man vill gärna tro det som står i annonserna om dessa skit maskiner. Har själv gått i fällan. Jag rekommenderar ingen att köpa detta livsfarliga åk don som badboy är. Borde inte få framföras på vägen.
Nu har jag iofs inte testat smc men de har fått mycket god kritik på forumet.
Undvik de billiga kina skräpet och satsa på beprövade maskiner ist. det lönar sig.
En smc 300 tror jag du blir nöjd med.
-
Jag pendlade till mitt förra jobb 2 mil tur och retur året om.Köpte mig en scoter hjälm och en scoter overall till vintern för 2000:-
Overallen hade komfort temperatur till -30,jag hade som kallast -22.
Hade t-shirt och jeans under och frös aldrig.Fötter = fodrade gummistövlar.
Handskar hade jag ett par från ullared för 129:-(frös om lillfingret vid 22-) men annars helt ok.
Vill man pendla och inte är en vekling så går det.
Har aldrig köpt nya däck till mina maskiner (smc 250 och adly 300)
Kör med vägdäck (som man borde på väg) nabb däck eller som det oxå heter cross däck har inget på asfalt att göra tycker jag för dom slits för fort.
-
har en skoda octavia 4x4. endel som har samma modell hävdar att den drar 0.4 L/mil och min drar 0.65 l/m blandad körning, dvs jag återställer aldrig, man lurar sig ju själv bara. har vart nere i 0.55 som lägst med den och då gris snål körde jag. så det är skillnad på siffror och siffror.
"Endel tror dom är tuffa för dom har en tatuering som säger det"
Bil eller Fyrhjuling ja. Låt säga att du måste åka iväg typ 40 mil någon gång, roligt att ha fyrhjuling då. och sen tycker inte jag personligen att en typ 250-300 är något att ha ALLS!. farsan hade en 300 SMC. både jag och han tyckte den va skit. Den är stel, den är slö, den är liten.
Betalar 2500 typ i halvförsäkring på min quad och skulle tro den drar runt litern milen.
Jag hade prioriterat en riktig bil istället för en "leksak" vilket jag inte tycker att en 250-300 är. Du får en mycket bättre bil för 20.000kr än du får en fyrhjuling samt att du får med dig lite grejer och kanske kompisar, skulle vilja se 5 pers på en SMC ^^
Näää, då tror jag att en kines atv för 17000 kr där för+ skatt är billigt o de drar 0,35 l/m är ett bra alternativ. Reserbdelar är snorbilligt till dem också. Ny motor för typ 4000 kr säger väl det mesta!
Vet inte vilken modell du pratar om men till Hyosung så är sakerna ganska exakt DUBBELT så dyra som till Yamaha Raptor. och jag skulle gärna vilja sitta i min varma bil och se på när du står där med dålig startmotor, dåligt batteri och 20 minusgrader.
Sen att allt är snorbilligt. Jo visst må hända, men jag skulle tro att du får byta det 10 gånger oftare än på t.ex en kvalités maskin, jag har haft både korea skit och väl beprövad skramlaha. i ren reparationstid på saker som inte är självförvållat har jag ägnat Noll timmar på min raptor, ingenting har gått sönder på 200 mil.
På min hyosung har jag dragit åt bultar, fått köpa nya saker som ramlat av, styrstag har jag bytt 4 stycken, dom har seriöst vikt sig likt smörpinnar! har lätt ägnat 30 arbetstimmar på den.
som jag sa.... Köp en bil / begagnad moped... Nytt är inte bäst
GL
-
har en skoda octavia 4x4. endel som har samma modell hävdar att den drar 0.4 L/mil och min drar 0.65 l/m blandad körning, dvs jag återställer aldrig, man lurar sig ju själv bara. har vart nere i 0.55 som lägst med den och då gris snål körde jag. så det är skillnad på siffror och siffror.
Tackar så hjärtligt för ditt inlägg, bra syn på det hela. Min tanke att en fyrhjuling skulle vara billigare i drift än en bil kanske är mest en önskan. ;D
Det blir nog till att spara till en quad med lite mera sug i istället.
Tackar igen för alla vettiga svar!
-
det gör du nog rätt i :)
-
Finns det någon Bashan/speedmoto ägare som kan intyga det hydrolift säger ?? Om det nu är så (vilket jag tror är skitsnack), hur kan de då få köras på våra svenska vägar reggade ? har inte vägverket några krav.
Ta tex denna maskin från importlagret: HAWAII BADBOY EEC 250CC pris: 16900 kr
Teknisk beskrivning
NU är den tredje generationens 2008 BADBOY,Uppföljare till förra årets modell med ännu kraftigare motor!
Vägreggad för 2 personer och klar för B-körkort!!!
Utrustad med fotstegsskydd och samt "Läckra" alufälgar!
Ett KRAFTPAKET med en 250cc exklusiv
VÄTSKEKYLD 4-taktsmotor av Hondatyp.
4-växlad manuell växellåda för bästa prestanda.
mer utförlig info:
Type: single cylinder, water-cooling, 4-stroke Ignition mode: CDI Compression proportion: 9.2: 1 Start mode: electric Fuel tank capacity: 4L Transmission mode: chain Max. torque: 17.5N.m / 5, 500rpm Min. ground clearance: 100mm Max. speed & 8805, 80-90km/h Power source: 12V, 9Ah Transmission: 4 gears with one reverse gear, manual clutch Cylinder size: 63.5 x 62.2mm Engine oil: 0.9L Lubrication: press splash Displacement: 197ml Parking trig: mechanical lock Gas cylinder number: 1 Chassis Front wheels: 21x 7-10 Rear wheels: 20 x 10-10 Break type (F/R): disc / disc Front hanging: double arm-swing withadjustable ballonet absorber Rear hanging: Integral Dimensions Product dimensions : 1,800 x 1, 120 x 1, 130mm Carton dimensions: 1, 470 x 850 x 880mm Wheelbase: 1, 160mm Height of seats: 850mm Dry weight: 167kg Load capacity: 150kg Climbing degree: & 8805, 25° Min. turning radius: 2, 650mm fyrhjuling quad atv 4-hjuling
Denna atv har lättmetallfälgar och går få med landsvägsdäck för detta pris.
Jag kan aldrig tänka mig att den ger en obekväm, vinglig eller livsfarlig färd i 60-80 km/h! Personligen så tror jag inte det är någon större skillnad på denna och en SMC. Kina vs. Taiwan...visst är taiwan kända för att producera med lite bättre kvalite men inte i den utsträckningen många försöker framhäva. Kina är på framfart..
Jag tror du refererar till Kines atv som släpptes 2000 på den svenska marknaden och inte kines atv som släpps nu 2008. Det är en otrolig skillnad på kvaliteten nu från då kan jag lova att många experter kan intyga på. Kineserna börjar komma ifatt..
Jag skulle vilja att någon 2008 ägare av en kines uttalar sig, det hade varit mycket intressant!
Näää, jag tror mer på en sådan kines 2008 atv för 17000 kr istället för en sleten/hårt körd 2005 SMC luftkyld för dryga 20000kr. Det är min amatör uppfattning.
Jag kan intyga att dessa badboy 250 är pricis så dåliga som ryktet säger. Jag köpte en ny 08 i mars helt livsfarlig att färdas på och lika mycket mecka som köra. Hade min i två månader och han avverka ca 20mil sålde skiten och köpte en raptor 700 istället och trots att raptorn kostar typ 5 gånger så mycket så tycker jag den är mycket mer prisvärd. Raptorn är stabilare i 135knyck än vad BBn är i 30. Fattar inte att dessa ens får säljas som reggade. Jag är glad att jag inte hann skada mig innan jag köpte en riktig maskin synd att jag inte gjorde det från början bara istället för att först bränna massa stålar på detta kinesskit.
-
Jag kan intyga att dessa badboy 250 är pricis så dåliga som ryktet säger. Jag köpte en ny 08 i mars helt livsfarlig att färdas på och lika mycket mecka som köra. Hade min i två månader och han avverka ca 20mil sålde skiten och köpte en raptor 700 istället och trots att raptorn kostar typ 5 gånger så mycket så tycker jag den är mycket mer prisvärd. Raptorn är stabilare i 135knyck än vad BBn är i 30. Fattar inte att dessa ens får säljas som reggade. Jag är glad att jag inte hann skada mig innan jag köpte en riktig maskin synd att jag inte gjorde det från början bara istället för att först bränna massa stålar på detta kinesskit.
WORD!
-
Det som ni förspråkare av kina maskiner totalt missar i era sk ekonomiska kalkyler är andrahandsvärdet, själv sålde jag precis min Kymco MXU500 som jag köpte när den rullat 50 mil... sålde den nu och fick, minst sagt, åter varenda krona... Hade jag istället för att köpt den beg köpt en NY CF, hade jag inte fått tillbaka mer än kanske 40 - 45k, hade jag köpt en BAD BOY (med betoning på BAD) hade jag ev fått åter 50%.... Den värdeminskningen är inte att leka med, lägg där till att eländet inte håller... Och dessutom, en högst personlig åsikt, men en ATV med 200cc-300cc är kanske sist av allt rolig, det är mer spännande att åka fiesta årsmodell -90, framförallt på väg...
Nej pratar vi ekonomi, köp 100cc scoter av lämplig modell (dessa är billigare att försäkra jmf mot EU-moppe)
-
det är ju samma om du köper en ny kymco förlorar ju lika mycket på den som en cf
-
Du förlorar ja, men desto stabilare ett märke är desto bättre andrahandsvärde (med undantag för rena lyxattribut - men det finns inga jag kan komma på vad gäller ATV)
-
jo förvisso. Men helt klart har man ej långt till jobbet eller bor inne i stan så är ju en scooter moppe perfekt om man köper den som får gå 30 den e ju billigare i försäkring också :djump: :djump: