ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: Knicklas skrivet 20 augusti 2008 kl. 07:41:48
-
Här kommer mitt första (men förmodligen inte sista) inlägg.
Igår fick grabben en PSMoto Loncin 90 cc på sin födesledag. Den startade i början och körde ungefär sammanlagt 1 timme (med gasen ordentligt nedställd) på gräsmattan. Dock gick den bara med full choke, men då gick den även på tomgång.
Sen skulle en kusin (mer van förare) provköra med möjlighet till full gas. Då hördes det att den gick orent i lite högre farter.
Vi skruvade då lite på tomgångs- och luftskruven för att justera, med resultatet att den till slut inte startade på något sätt. Även då vi ställde skruvarna i utgångsläget...
Efter det provade vi det mesta med skruvarna och fick bara igång ett fåtal gånger (då dog den omedelbart efter start).
Ge mig gärna tips på åtgärder:
* Göra rent förgasare...?
* Ställa ventilspel...? (Hur gör man det?)
* Ställa tändningen...? (Hur gör man det?)
* Etc...
Sista utvägen är att lämna in den. Visst ska man väl även byta olja i den efter 1 timme?
Naturligtvis värker det i hjärtat när ens 4-åring går från total lycka till total besvikelse...
Vore mycket tacksam för hjälp med detta!!!
-
När jag köpte grabbens miniatv fick jag tipset att alltid blåsa rent förgasaren och tanken innan man fyller på med bensin. Tyvärr fick jag tipset 1 timme försent.
I tanken ligger ofta små små plastbitar som är rester från gjutningen, dessa rester förljer med bensinen ut till förgasaren och täpper till munstyckena helt eller delvis. På min så blockerade skräpet även flottörnålen vilket gjorde att bensinen rann över i förgasaren.
Så, gör rent förgasaren. Blås med tryckluft i alla munstycken överallt. Töm tanken och blås ur. Obs fyll inte tillbaks samma bensin O0
-
Det lättaste att börja med är "nog" att ta bort tändstiftet och kolla hur det ser ut.... Om det kommer någon bensin eller inte... Dvs torrt eller blött.
Hade ett snarlikt fel på min båtmotor för ett tag sen... Då hade flotören hängt sig så det blidde för mycket bensin och då blev den sur... Den startade ibland och ibland inte...
-
Vi kollade tändstiftet, och det såg tydligen rätt bra ut. Dessvärre sa de på den lokala 4-hjulingsverkstaden att originalstiften är skräp, och att gnistan kan vara för klen. Jag tänkte börja med att skaffa ett nytt tändstift, samt rengöra förgasarn. Nästa fråga är alltså:
Är det enkelt att göra rent förgasaren?
Nästa steg är väl att justera ventilerna. Verkstan ville ha ca 1500:- för oljebyte, rengöring av förgasare, ventiljustering och byte av stift. Ungefär 2 timmars arbete... Borde väl inte vara omöjligt att göra själv, eller krävs en massa specialverktyg?
-
Nää det där fixar du själv...
Åk till OK/Q8 eller nårr liknande och köp nytt stift...
Sen skruvar du bort förgasaren, och tar tryckluft och blåser den rent.. Och öppnar botten på den och kollar så flotören inte sitter fast..
Sen kanske du ska införskffa dig ett soppa filter så du inte får in "skräp" i förgasaren...
Ventiljustering har JAG dock ingen aning om... ???
-
Ventilerna behöver du bara justera om du har hört ett knattrande eller knackande ljud från motorn... då är ventil spelet förstort.
Eller att du upplever att tex.. start motorn går lätt då kan ventil spelet vara förlitet eller obefintligt och kompretionen går ut fel väg.
Jag tror mera på förgasaren.. grabbens 90cc startar alltid men går illa på höga varv om jag skruvar upp gasen (strypningen)...
och i mitt fall så är det nog nålen på trotteln som måste höjas så att den får mera bränsle
Jag vet inte om det var till någon hjälp men lycka till ;)
-
Stort tack till er alla som engagerat er!
Igår plockade jag isär förgasaren för att göra rent. Speciellt ett av munstyckena såg dåligt ut - två av tre hål var igensatta!! Nåja, allt blåstes rent med Biltema's "Tryckluftsspray" (man har ju ingen kompressor än... hrmmm... sorgligt va?). Och monterades tillbaka. Dessutom satte jag i ett nytt tändstift: NGK CR7HSA, och laddade upp batteriet lite.
Efter sena nyheterna igår kväll kunde jag inte hålla mig längre, och provstarten var ett faktum!!!
Motorn gick igång på andra försöket, och kunde sedan stå och knattra (kanske inte knattra - det är faktiskt mer åt mullerhållet...) på tomgång! Utan choke!!! Stor lycka...!
Eftersom vår 4-åring dessutom fick välja en skitcool crosshjälm igår så kändes det extra viktigt att få igång den. Det är ju även rätt gött att kunna snuva den lokala 4-hjulingsverkstaden på ca 1200:-...!
Som sagt, tack alla, och tack Corba för tipset om ventiljusteringen!
Lite märkligt dock att munstyckena var igensatta trots att jag blåst rent tanken innan jag fyllde på soppa första gången...
-
Helkul att det inte var allvarligare fel än så.
JAg kan också säga att den motorn kommer att gå problemfritt länge, jag har inte haft något som helst problem med min. Har haft den i 1 år.
En sak du troligen behöver göra dock är att byta batteriet. De är inte bra. Och är det en helautomatisk så går den inte heller att putta igång. Min är 3 växlad + back så den kan jag alltid knuffa igång. Hur som helst så köpte jag ett batteri från Biltema, de har flera små som passar.
-
Ja, jag hoppas att den kommer hålla länge. Känns skönt att man har koll på förgasarrengöring i alla fall - faktiskt första gången jag plockat isär en förgasare...
Jaså, batteriet är också av undermålig kvalité? Det känns som att man snarast ska försöka byta ut så mycket som möjligt, så som tändstift, batteri, olja o.s.v... Enligt den lokala verkstan så är den första servicen väldigt viktig av just den anledningen, framförallt så att man får i bra (bättre) olja. Efter den första översynen ska de tydligen lumma och gå i evighet...
Ska nog slänga i ny olja när man ändå håller på - den har väl gått en dryg timme nu...
-
Hej er.
Är ny här och glad att jag hittar hit.
Tack att det finns här som jag vill ha information om Loncin 90 cc, knappt svårt hitta instruktion eller handbok finns ute på nätet. Gärna ge mig adress om ni vet var finns.
Jag har hysteriet om vår pojken fick i fredags en ny Loncin 90 cc och väldig glatt och körde både och lördag. Lättstart och gick hur bra som helst bara far och avancerad men plötslig dålig söndag dag.
Vill inte starta svagt och hosta, trots ny batteri Biltema 12V 4Ah. laddade med batteriladdare efter en timme och starta efter några omstart minst tio gånger då startade det pigg.
Trolig var dålig tändstiften tror jag eller tändning inte är i sin rätt inställning ...?
... kanske bensin som inte kom igång till förgasare.
Men tack att jag hittade det här och läste det här. så jag ska prova göra lite samma som Knicklas gjorde.
Men jag vill veta som sagt vill ha handbok, jag undrar över finns det generator på den här Loncin så att den kan ladda upp batteri alltid?
Sen vad är där spak (färg: guldcrom) sitter framför förgasare, är det chock eller ...?
Är det rätt som det ska vara 12 Volt och 4 Ah eller... ?
-
Det är alltid bra att göra rent förgasaren och blåsa ur bensintanken ordentligt innan man fyller den med soppa första gången eftersom det finns rester kvar från tillverkningen i tanken. Dessa rester följer med bensinen ut i förgasaren och kan sätta igen munstycken eller flottören.
12v 4Ah passar alldeles utmärkt, jag kör själv med Biltemas 12v 5Ah (då det fick plats) men sen har jag märkt att om man inte håller rätt höga varv så laddas inte batteriet så mycket. Så puttrar man mest runt på halvgas så klarar batteriet ett dussin starter innan det börjar tryta. Gasas det en del så är det inga problem.
Spaken (den guldiga) är choken. Lyft upp den för att choka.
Lycka till med allt
-
Har varit fungerade fint ända fram till nu totalt död, så jag undersökte, så jag testade var loss ur tändstift och lägga på motorn så ser man att det ibland gnista det blått och sen dog.
Undrar kan man testa med tändspolare om den funger eller död, hur gör man...
Ska jag byta ny kabel och testa även ny tändhatten och tändstift eller byta hela sats?
-
Vad ska ventilspelet vara? nån som vet?