ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: hoody skrivet 19 augusti 2008 kl. 10:15:27
-
Hej på er. tack till alla som skriver på forumet. klockrent forum! jag skulle behöva lite hjälp.
jag har en dinli 450 -08 nitro edition som vägrar starta när den är kall. Man får bogsera igång den varje gång:-(. Jag har rengjort förgasaren, tändstiftet har en gyllenbrun färg men är snustorrt. känns som om den inte får soppa. Kan det vara ett ventilproblem? Den startar alltid när den är varmkörd och går som en klocka då. Har provat att starta med startkabel och det är rejält med kräm i batteriet.
Skulle vara evigt tacksam om någon har ett tips.
MVH Hoody
-
Har gjort rent choke munstycket och den funkar som den funkar som den ska.:-(
-
Hej på er. tack till alla som skriver på forumet. klockrent forum! jag skulle behöva lite hjälp.
jag har en dinli 450 -08 nitro edition som vägrar starta när den är kall. Man får bogsera igång den varje gång:-(. Jag har rengjort förgasaren, tändstiftet har en gyllenbrun färg men är snustorrt. känns som om den inte får soppa. Kan det vara ett ventilproblem? Den startar alltid när den är varmkörd och går som en klocka då. Har provat att starta med startkabel och det är rejält med kräm i batteriet.
Skulle vara evigt tacksam om någon har ett tips.
MVH Hoody
Min Arbetskamrats Son hade liknande fel på sin 450 Nitro 08:a. Maskinen gick endast när den var varm eller när det stod i solen. Felet var då CDI boxen som var kass.
-
cdi boxen? ajdå blir en dyr historia isåfall..
-
cdi boxen? ajdå blir en dyr historia isåfall..
Garanti ???
-
Det låter som en bränd ventil.... :(
-
Om en ventil är bränd så tappar man kompression och den går illa
oavsett om den är varm eller kall, så jag tror inte det har med
en ventil att göra.
Snarare tror jag det är tändningen det är något strul med.
Har du ingen du kan låna en Cdi box av så att du kan se om det
är den som spökar?
-
låter som oom det skulle kuna vara magerbladning vid kallstart.
-
tjena har just samma problem jag har snart läst allt på detta forum och många fler.... kollat ventilerna,byt tändspolen +kabel+stift + skruvat sönder förgasaren snart utan resultat osv osv.. har dock inte byt cdi än....
mina problem uppkom efter en blöt runda i skogen med fylld luftburk med vatten :(
filret såg ut och kändes som en tvättsvamp
maskinen är en 450 nitroblabla 08 med en lagom dyr avbet för att bara stå....
hoppas på en lösning....
P&K
-
Tack till alla som tipsar, jag provar allt som skrivs. Tog idag bort luftburken och körde på starten, bensinen pytsade ut bakvägen så jag anar en ventiljustering. Sunbird prova det du också så ser vi ju om det är samma error.
MVh Hoody
-
Tjena har prövat och det är som du säger ... soppan verkar gå åt fel håll ..hmm men jag har juh kollat ventilerna... kan juh ha sett fel ::) Gahh.. orka riva igen ZZzzz
kolla gärna du först så kan du väl höra av dig här hur det går/gick
Mvh Sunbird
-
Jag ska kolla ventilspelet... är det schyst så vette fan. Om man kör på startmotorn 1-2min så borde ju tändstiftet vara blött, eller?
-
Tack till alla som tipsar, jag provar allt som skrivs. Tog idag bort luftburken och körde på starten, bensinen pytsade ut bakvägen så jag anar en ventiljustering. Sunbird prova det du också så ser vi ju om det är samma error.
MVh Hoody
Det kan lika gärna va normalt att den spottar i luftfiltret,
kamaxlarna har ganska extrema tider.
Startar den inte på startgas heller då?
-
har provat med startgas men förgäves...
-
min startar med startgas .. . tycker allt är mycket konstigt eftersom det började med vatten i luftburken jag har nu beställt öppet och munstycke 155 vi får se om det blir skillnad
hur går det med ventil kollen Hoody?
kan tillägga att min gått 45mil... :o
-
Låter som att insugsventilerna inte stänger helt.
kolla ventilspelet på insug, antagligen är det 0,0
-
Ja jag har hört att man bör motera ett större munstycke i samband med strypbortagningen men min pärla går ju kanon när den är varm så... Ska bli intressant och se skillnaden sunbird. Själv har jag inte haft tid idag att skruva men det blir nog till helgen. Håller detta forum uppdaterat! Trevlig helg tills vidare
-
Ja jag har hört att man bör motera ett större munstycke i samband med strypbortagningen men min pärla går ju kanon när den är varm så... Ska bli intressant och se skillnaden sunbird. Själv har jag inte haft tid idag att skruva men det blir nog till helgen. Håller detta forum uppdaterat! Trevlig helg tills vidare
kollat insug igen.... 0.000000 verkligen jätte nöjd med det... men men man lär sig så det är väl bara meka vidare...
jag hittar inget T på mitt svänghjul bara massa markeringar?
nollade kamdreven kl 9 och 12 och svänghjulet stannade på en av dom iaf... rätt?
skulle tippa på att du oxå Hr samma fel
-
Har du hört något skramlande från motorn? Min kamkjedja blev en länk för lång av någon knepig anledning? Då hoppade den så att den kuggade över! Då gick inte maskinen att starta utan skickade ut bensin via luftfiltret! Får man igång den så kan den gå ändå men skulle inte rekomendera detta! Nu hade jag tur klarade maskinen och har en ny kamkjedja utan missljud och rassel! Passade på att slipa in ventiler och justera lite när man endå var i skruvartagen!
-
kollat insug igen.... 0.000000 verkligen jätte nöjd med det... men men man lär sig så det är väl bara meka vidare...
Menar du att du har 0,0 ventilspel på insuget och att du är nöjd med det ???
-
Har du hört något skramlande från motorn? Min kamkjedja blev en länk för lång av någon knepig anledning? Då hoppade den så att den kuggade över! Då gick inte maskinen att starta utan skickade ut bensin via luftfiltret! Får man igång den så kan den gå ändå men skulle inte rekomendera detta! Nu hade jag tur klarade maskinen och har en ny kamkjedja utan missljud och rassel! Passade på att slipa in ventiler och justera lite när man endå var i skruvartagen!
När jag fick lite knackningar så var det min sträckare till kamkedjan. (moddat lite i den och knackningarna försvann) Rekommenderas inte att man moddar om man inte vet vad man gör. Byt den istället!
/Henke
-
kollat insug igen.... 0.000000 verkligen jätte nöjd med det... men men man lär sig så det är väl bara meka vidare...
Menar du att du har 0,0 ventilspel på insuget och att du är nöjd med det ???
japp verkligen jätte nöjd typ lika nöjd som du blev för 4e gången...
du om någon kanske kan hjälpa mig med ovan stående fråga om svänghjulet samt hur i H-/%&%ete man får bort muttern på undre kam drevet så jag kan kolla nollan...
måste kopplingen bort oxå?
hade hoppats på att få åka på fredag iaf :-)
tack på förhand Mas
-
nope inget skramlande tyst som en mus och gick som ett get-oll...
-
jag använde en insexnyckel för att låsa drevet mellan kopplingskorgen och drevet från vevstaken (det som kedjan sitter bakom)
sen är det bara att lossa på muttern.
jag använde en ganska liten insexnyckel typ 3-4 mm.
bara att du frågar om det är nått mer du undrar över
Grattis till en shims edition förresten ;D
jag vet hur kul det är :'(
-
Går även att använda mutterdragare om man har en sådan så lossar den direkt! men du har säker redan lossa på mutter nu *L* Lycka till!
-
Blir att åka och hämta mutterdragaren i garaget efter jobbet, storlek på hylsa?
varför har jag inget T på mitt svänghjul? har bara flera IiIiIiiI hur ska jag veta vilken?
oljan som runnit ur är väll bara att hälla tillbax samma mängd i burken framför motorn?
faan va bra det är med forum så man kan få hjälp av folk som kan tack grabbar!!
-
Tror att det va 30mm eller 32 hylsa till den muttern.
Jag hade ett T och ett I på mitt svänghjul, kollar du på rätt ställe ?
-
Tror att det va 30mm eller 32 hylsa till den muttern.
Jag hade ett T och ett I på mitt svänghjul, kollar du på rätt ställe ?
tror det iaf kollade i predatorns bok.. den lilla utav dom 2 plast pluggarna på vänster motorhalva?
-
tror det iaf kollade i predatorns bok.. den lilla utav dom 2 plast pluggarna på vänster motorhalva?
låter som rätt ställe.
har du inte dinlis service bok ?
-
nej ingen till dinli men predatorn är väll snar lik? ikväll kanske ´hela motorn åker ur och sen åker kanske donator motorn i :-) dinlin har ju faktist gått snart 50mil så det är väl dax för ett motorbyte ::)
eller så jävlas jag lite till med dinli motorn.. hade inte tänkt bygga föränn i vinter men men..
måste kopplingen bort oxå?
-
Har du bestyckad din förgasare sunbird?
-
japp eller gör det nu rättare sagt
min va helt orörd fram till jag börja demolera den
setup blir
unifilter
155 i main ( munstycke )
egen byggt avgas med fullflödes slipon från min GSX-R 750 ombyggt och avstämt till dinli...
-
ok. vad är orginal?. En som har haft likande problem lämnade in sin. Renoveringsfirman sa att den var fel bestyckad. När får du på grejerna? väntar otåligt efter resultat:-)
-
Onlyhenke, det är farligt att modda sträckaren för det kan vara
kamkedjan!
Jag trodde också det var sträckaren det berodde på när min slamrade,
men i själva verket så var det kamkedjan som hade dragit ut sig nästan
en länk!
Som tur var så kuggade kedjan över när jag tog bort sträckaren, hade
det den inte gjort det så hade jag lyckats att få igång den med en
moddad sträckare.
Visst hade den blivit tyst i motorn, men förr eller senare så hade kedjan
gått av och det har blivit ett motorhaveri (Iofs så blev det ett ändå :)
-
nope sunbird kopplingen behöver du inte ta bort.
Om det är toppen du ska renovera menar du ?
50 mil :o bra grejor det
jag har dinli service manualen om du vill ha den ? (ett måste när man kör en dinli)
-
Onlyhenke, det är farligt att modda sträckaren för det kan vara
kamkedjan!
Jag trodde också det var sträckaren det berodde på när min slamrade,
men i själva verket så var det kamkedjan som hade dragit ut sig nästan
en länk!
Som tur var så kuggade kedjan över när jag tog bort sträckaren, hade
det den inte gjort det så hade jag lyckats att få igång den med en
moddad sträckare.
Visst hade den blivit tyst i motorn, men förr eller senare så hade kedjan
gått av och det har blivit ett motorhaveri (Iofs så blev det ett ändå :)
Jag vet att det är farligt att modda den men fjädern blir lite matt efter ett tag.
Min slammrade bara när den var kall och när den blev varm så slutade den.
och den hade blivit lite sladdrig i mothållet så jag gjorde en tillfällig lösning på den bara.
Vet att man inte ska hålla på med den. Men jag är försiktig.
Det är inte bra att köra med en för slapp kedja liksom.
/henke
-
Onlyhenke, det kan ju bara var kamkedjesträckaren på din maskin om du har
tur, men fjädern måste vara ruskigt slut för att den ska börja slamra.
Jag har sett några här på forumet som har haft en kedja som har
sträckt ut sig, jag har även snackat med en verkstad som sysslar med
Dinli, även dom hade stött på problemet.
Men det det verkar bara som om vissa maskiner blir drabbade, normalt
sett så ska en sån kraftig kedja som Dinli har hålla flera tusen mil innan
den blir slut.
Troligen så är det fabrikationsfel på vissa kedjor, men skulle kedjan bli
slut på min maskin så kommer jag absolut inte att köpa en orginalkedja.
Det kommer att bli en kvalitéts kedja från endera en hoj eller en Polaris
Predator.
Jag skulle tro att det finns massor med hojar som har en liknande typ av kedja
som länkavståndet stämmer på.
Om man får kapa eller förlänga den gör inte så mycket, huvudsaken är att den
håller i längden.
Det går att modifiera det mesta till det bättre, jag får snart hem en Falicon vevstake
som jag har skickat efter från USA.
Den vevstaken håller för väldigt hög effekt och höga varv, enligt några från USA som sysslar
med Predatorn så ryker orginalvevstaken vid ca 10000 varv, men en Falicon Knife Rod håller
för flera tusen varv över det.
När jag har rivit motorn så ska jag lägga upp lite bilder på motorn, även vevstaksbytet kommer
jag att fota för det kanske finns dom som är intresserade att se hur det går till!
-
Nu är man på banan igen motorn går och allt är som det ska ...
skiter i att plocka bort verktygen så kanske det går snabbare på ? måndag när det är dax för nya shims hehe ( hoppas det håller ett litet tag iaf )
ska ner till garaget i dag igen och svettsa slipon ala gixxer
Mas: Dinli instr-bok skulle vara jätte trevligt!
-
en snabb fråga bara innan jag åker ut och gasar
det satt en markerning på drevet utanför nedre kamdrivningsdrevet ? varför måste det nollas isf mot vad? kan inte hitta info om det någonstans
svara snabbt nu ( Måste åka lite ) :-)
-
Markeringen på drevet! Kamkjedjan har 3 blanka länkar och dom länkarna skall passa in mot markeringarna! "2 markeringar uppe och en markerin nere, där du ser pricken på drevet! Markeringarna uppe skall stå kvart i tolv om jag inte har fel men det är bäst att du kollar detta i en manual eller om någon annan kan tala om hur det ska vara!!!
-
hejhopp
efter min hård shimsning där jag tog i för mycket pga att återförsäljaren inte hade dom shims jag skulle ha har hojen gått stenhårt i 150 mil utan minsta bekymmer ()p
ingen är gladare än jag .... måste varit fel från början
-
Vart köpte du dina shims och vad kostade dom?
Har precis fått tag på ett litet garage till min Dinli med förgasarknas och tänkte riva rubbet i vinter och kolla ventiler och packningar och fan och hans moster.
Min fugge flödar över och det är inget fel på den. Säger 7 olika firmor.
-
Hej på er. tack till alla som skriver på forumet. klockrent forum! jag skulle behöva lite hjälp.
jag har en dinli 450 -08 nitro edition som vägrar starta när den är kall. Man får bogsera igång den varje gång:-(. Jag har rengjort förgasaren, tändstiftet har en gyllenbrun färg men är snustorrt. känns som om den inte får soppa. Kan det vara ett ventilproblem? Den startar alltid när den är varmkörd och går som en klocka då. Har provat att starta med startkabel och det är rejält med kräm i batteriet.
Skulle vara evigt tacksam om någon har ett tips.
MVH Hoody
Hej!
Hoody vad gjorde du exakt för att bli av med detta problem?
Tacksam för svar!