ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Ankburk skrivet 18 augusti 2008 kl. 15:01:49
-
Hejsan!
Jag har ett lite mysko problem med min Suzuki ltz400 och jag ska försöka beskriva det så gott jag kan :P.
Jag har nyss köpt den, en 05:a, Startar och går som en klocka men igår när jag körde i sandtaget för första gången så la den av rätt som det var när jag drog in kopplingen å lät gasen va.
Sedan var den inte så pigg på att gå när jag jag startade den, utan den la av på en gång om jag inte gav någon gas.
så jag väntade lite å sen gick den fint igen, och visade inte tecken på att vilja lägga av igen förens efter när jag kört ett tag. Då mitt nere i gropen så dog den igen och la av direkt efter jag startat den, och var inte villig att starta allt någon gång fast jag gav gas. sen väntade jag ett tag till då. Så gick det igen, å gick finfint hela vägen hem.
Jag är förvirrad, men tänkte om det berodde på kylningen, att den vart överhettad eller nåt.
Kan tändningssystemet skapa ett sådant problem som detta också?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få ^^!
/MVH Magnus
-
Hejsan!
Jag har ett lite mysko problem med min Suzuki ltz400 och jag ska försöka beskriva det så gott jag kan :P.
Jag har nyss köpt den, en 05:a, Startar och går som en klocka men igår när jag körde i sandtaget för första gången så la den av rätt som det var när jag drog in kopplingen å lät gasen va.
Sedan var den inte så pigg på att gå när jag jag startade den, utan den la av på en gång om jag inte gav någon gas.
så jag väntade lite å sen gick den fint igen, och visade inte tecken på att vilja lägga av igen förens efter när jag kört ett tag. Då mitt nere i gropen så dog den igen och la av direkt efter jag startat den, och var inte villig att starta allt någon gång fast jag gav gas. sen väntade jag ett tag till då. Så gick det igen, å gick finfint hela vägen hem.
Jag är förvirrad, men tänkte om det berodde på kylningen, att den vart överhettad eller nåt.
Kan tändningssystemet skapa ett sådant problem som detta också?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få ^^!
/MVH Magnus
Kolla så att avluftningsslangen från tanklocket inte är vriden eller igentäppt.... det låter som ett bränsleproblem....
-
Det låter som att den är felbestyckad, det ser ut som att det sitter annat avgassystem på en original.
Tack för svaren jag fått hittills :)!
Japp, det sitter ett trimmsystem på som satt där när jag köpte den, och öppet luftfilter (som det väl kallas)? som ger nån extra häst. Men ja... vad borde jag kan börja med att göra/kolla då?
/MVH Magnus
-
Kolla vad för munstycken du har i förgasaren. Du bör kunna köra med 27,5-30 lågfart 160-170 huvud
Kolla att bland skruven på förgasaren är utskruvad 1,5-2,5 varv
-
om det inte är munstycket kan det vara skit i förgasaren som täpper igen och den inte får någon soppa :cry:
-
om det inte är munstycket kan det vara skit i förgasaren som täpper igen och den inte får någon soppa :cry:
Hm, ja men då borde den inte gå så fint som den gör annars...
Just att den vart såhär efter jag kört ett tag, sen vart bra igen när jag väntade lite å sen funka hela vägen hem :S...
Helmysko, men jag ska kolla förgasaren lite!
Om det inte är nåt direkt skit så kan det väl vara att justera bränslegrejset lite?
/MVH Magnus
-
Det låter precis som om du får vacum i tanken....
Kolla så att avluftningsslangen från tanklocket inte är vriden eller igentäppt
Prova även att blåsa i soppaslangen med tanklocket av så du ser att det inte är täppt där....
-
Hade exakt samma problem tidigare.
Berodde på felaktig inställning av lågfartunstycke + bränsleskruv.
Så här ligger det till, eftersom den lägger av när du inte har gaspådrag så kan man direkt utesluta övriga bränslekretsar i förgasaren, likaså att tanken inte får luft eftersom den då skulle lägga av även tex vid fullt gaspådrag.
När motorn är varm så vill den ha en magrare blandning vid start än när den är kall.
Kolla lågfartsmnunstycket. Jag hade 27,5 när mina problem uppstod - bytte till 25 och problemet försvann helt. (orginal är 22,5). 2-2,5 varv på bränsleskruven brukar vara ganska rätt, men justera in den ordentligt (lyssna på motorn). Min ville ha 2,25 varv.....
-
Hade exakt samma problem tidigare.
Berodde på felaktig inställning av lågfartunstycke + bränsleskruv.
Så här ligger det till, eftersom den lägger av när du inte har gaspådrag så kan man direkt utesluta övriga bränslekretsar i förgasaren, likaså att tanken inte får luft eftersom den då skulle lägga av även tex vid fullt gaspådrag.
När motorn är varm så vill den ha en magrare blandning vid start än när den är kall.
Kolla lågfartsmnunstycket. Jag hade 27,5 när mina problem uppstod - bytte till 25 och problemet försvann helt. (orginal är 22,5). 2-2,5 varv på bränsleskruven brukar vara ganska rätt, men justera in den ordentligt (lyssna på motorn). Min ville ha 2,25 varv.....
Tack än en gång för bra svar :D!
Jag ska kolla allt detta och skriver här på denna tråd igen när jag fixat det, skriver vad jag gjort och hur det funkade!
/Over and out
-
Hej igen, jag har hittat problemet!
Av någon anledning så när jag har Bensinkranen på "ON" så kan detta problem uppstå, men när jag har den på "Res" så funkar det finfint fast jag har nästan full tank...
Så jag lär väl skruva lös kranen och kolla :S.
/MVH Magnus