ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: Rawhawk skrivet 7 augusti 2008 kl. 21:41:13

Titel: Låsta bromsar
Skrivet av: Rawhawk skrivet 7 augusti 2008 kl. 21:41:13
Tja!
Jag har precis köpt en beg.Goes 450x och upptäcker efter ca en vecka att om jag bromsar hårt med frambromsen så låser sig framhjulen och släpper ej förens jag släpper på trycket via luftnipplarna i bromsoken.

Undrar om någon annan har haft samma problem?

Hur ska bromsarna funka egentligen? Ska alla hjulen bromsa vid användning av frambromsen/fotbromsen? Det ser ju ut som en sorts bromsvåg på svingen.

Om jag kopplar om bromsarna så att handbromsen tar bara på framhjulen och fotbromsen på bakhjulen blir man underkänd vid ev besiktning då? Det är ju så på min vanliga hoj.
 :?
Titel: Låsta bromsar
Skrivet av: Nyman skrivet 8 augusti 2008 kl. 09:24:13
hej hej

Om enda sättet för dig att släppa på bromsen fram är genom att släppa in luft i systemet så bör du nog tömma, fylla och lufta det, gå samtidigt igenom och se så bromskolvarna rör sig och går tillbaks som dom ska.

Har inte haft problem med min, endast bytt bromsbelägg fram, som jag uppfattar det så är fram och bakbromssystemet ihopkopplat.

Vid endast broms med frambromsen då bromsar den fram, hjälper man samtidigt till med fotbromsen så känns det att den tar ännu mer fram och samtidigt bak, denna effekten känner jag inte om jag bromsar bak först sedan hjälper till med frambromsen.
Titel: Låsta bromsar
Skrivet av: STENE skrivet 8 augusti 2008 kl. 11:00:20
Låter märkligt värre. Har du luft i systemet borde bromsarna "svampa".

Och fot bromsen måste enligt lag påverka alla hjul (vilket jag tycker är helt galet..). men om de kollar detta på en besikting vet jag inte.
Titel: Låsta bromsar
Skrivet av: Edholm skrivet 8 augusti 2008 kl. 14:49:04
Har du luft i systemet så kan även bromsvätskan dels koka, och sen expanderar även luften av värmen från bromsarna, och den är inte lika tryckflexibel som bromsvätskan, dvs den vill inte gå ner i tryck lika lätt som den går upp.  

Så följ föregående talares tips i första hand....töm ur, fyll på med fräsch vätska, lufta ordentligt, och kolla så att kolvarna går tillbaka som de ska...dvs att de kan röra sig fritt åt båda hållen.

På äldre hojar när det börjar bli dags för byte av kolvtätningar så får man oftast putsa kolvarna rena och fina igen då hårdförkromningen på dom drar till sig hårda beläggningar som hindrar dom från att gå tillbaka ordentligt.  Observera att jag sa Putsa! Inte slipa!   Pol eller annat putsmedel räcker gott, autosol är lite på gränsen till för grovt. (motsvarar våtslip 600)
Titel: Låsta bromsar
Skrivet av: Rawhawk skrivet 8 augusti 2008 kl. 19:21:50
Tja
Jag har nu kopplat om bromsarna så att bromsvågen är bortkopplad och nu funkar det, m.a.o så är det den felande länken som sagt.

Ska nu bara hitta den närmsta ÅF som vill hjälpa mig.

Tackar för hjälpen, detta är ett mycket bra forum tycker jag.

 :)
Titel: Låsta bromsar
Skrivet av: STENE skrivet 8 augusti 2008 kl. 23:32:36
om du skriver vart du bor kan du säkert få tipps om en bra ÅF i din närhet.
Titel: SV: Låsta bromsar
Skrivet av: kyozo skrivet 11 september 2008 kl. 22:50:13
har du pratat med nån åf om detta problem ännu ?? å i så fall vad sa han ??

jag har fått liknande problem med min just nu problemet uppstog efter att jag bytt beläggen runt om !
fast min låser sig inte vid EN hård inbromsning utan vig riktigt aktiv körning med många/offta tuffa inbromsningar
på min verkar det som att det bygger upp värme som gör att ok/belägg eller kolv expanderar

jag har testat allt jag kan komma på att göra jag har bytt olja i systemet jag har lufftat alla oken jag har kontrolerat så att inte beläggen ligger "an" för mycket på skivan och bygger upp värme i oken på så vis
har även plockat bort alla oken oc hsmörjt upp rengort en gång till efter bytet utan att komma till rätta med problemet !!

har en fundering kvar att kola det måste ju sitta en backventil i broms cylindern på svingen kan ju vara så att den inte öppnar och stänger som den ska  :dntknow:
jag menar om den ligger stängd ibland när man bromsar så finns ju ingen möjlighet för oljan att komma tillbax från oket tänker jag rätt eller är jag helt ute och cycklar  :help:

trådstartaren sa ju att han kopplade bort sin sving cylinder hur har han då fått det hela at funka andvänder han bakre oljeburken som cylinder ist ? låter knepigt och bräckligt med för den delen då burken är i plast



 :hmmm: får nog bli till att riva isär svingcylindern å kolla hur det ser ut inuti den  :hmmm:

tackasm för alla svar då detta är ett riktigt irriterande problem......