ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: atviggesund skrivet 5 augusti 2008 kl. 22:38:52
-
Skulle hänga på ett släp på min cf ed idag men gick inge vidare. Handtaget på släpet tog i ramen ovanför dragkulan :? .
Fick skruva bort plattjärnet som kulan sitter i och vända det upp och ner och då hoppade släpet dit direkt eftersom kulan kom lite längre ner.
Nån som haft samma problem?
-
jag tror inte det är bra idé att vända på den. för det sitter ett par klackar på ramen och en fördjupning på plattgjärnet. om jag minns rätt. det är nog för att den inte ska glappa och att den ska sitta rätt även om en bult går av eller vibrerar bort, bara en idé från min sida. kan ha fel!
-
jag tror inte det är bra idé att vända på den. för det sitter ett par klackar på ramen och en fördjupning på plattgjärnet. om jag minns rätt. det är nog för att den inte ska glappa och att den ska sitta rätt även om en bult går av eller vibrerar bort, bara en idé från min sida. kan ha fel!
Då sitter det åt rätt håll nu alltså. Innan jag vände på det så satt fördjupningarna uppåt. Måste vara felmonterat från fabriken :x
-
Jag lät tillverka ett längre järn och lite mer nerböjt då funka det fint att koppla.
-
Mitt fäste till dragkroken sitter med böjen neråt, så att kulan sitter lägre, har inte sett någon CF/Goes där fästet sitter annorlunda.
Har aldrig haft några problem med att haka på en vanlig släphandske och dra bilsläp. Inget som tar i ramen.
Det är nog allra troligast att din satt felmonterad från fabrik...
-
Hej !!!
Har samma problem med att handtaget på släp tar i fästramen för nummerskylten.
Var hos återförsäljaren och frågade och han hade inte hört talas om detta (men han hade inte provat att slänga på ett släp heller :-\ ).
Nån som kan slänga upp / PM:a en bild på hur det skall se ut när kulan (plattjärnet) är rätt monterat.
Ser ju att det finns utrymme för järnet som kulan sitter i att vara ca 1 cm längre ned för att inte ta i den plåt som den sticker ut genom.
Har en -09:a. Vet inte om det är nån skillnad mot tidigare årsmodeller.
Detta är ju inte så lite irriterande :(veryangry):
-
Hej !!!
Har samma problem med att handtaget på släp tar i fästramen för nummerskylten.
Var hos återförsäljaren och frågade och han hade inte hört talas om detta (men han hade inte provat att slänga på ett släp heller :-\ ).
Nån som kan slänga upp / PM:a en bild på hur det skall se ut när kulan (plattjärnet) är rätt monterat.
Ser ju att det finns utrymme för järnet som kulan sitter i att vara ca 1 cm längre ned för att inte ta i den plåt som den sticker ut genom.
Har en -09:a. Vet inte om det är nån skillnad mot tidigare årsmodeller.
Detta är ju inte så lite irriterande :(veryangry):
Det är den enda bilden jag kan bjuda på.
Bilden är tagen pga skruvarna hade krökt sig & därför är kulan sned.
Jag råkade ha för mycket kultryck.
Men du kan se vilket håll plattan sitter åt.
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/DSC00020_mini.jpg)
-
limited edition har en annan ram bak, det sitter ett rör ivägen vid nummerplåten, (ska igentligen inte vara dragkrok på vägreggademaskiner.)
skar ut och bockade en 60x25mm plåt , borrade och försänkte för tapparna i raminfästningen åt en kompis, det funkade bra .(förlängde det ca 200mm )
det var snudd på omöjligt att ha kärra kopplad innan, om man väl fått på den så var det ingen lek att ta av.
konstig konstruktion!
-
Precis....konstig konstruktion :(
Mailat till atvsweden och ser om de har något förslag i ämnet.
Kan ju inte vara meningen att man skall ta fram stora sågen på nya grejjor....
-
Fick precis detta mail från atvsweden
Hej!
Din maskin är inte felkonstruerad på något vis. Vi tillhandahåller ett kit
som fungerar ungefär som ett avtagbart drag som kan beställas via våra ÅF.
Med detta kit monterat på Din maskin så kan Du köra med ett släp utan
problem.
Jag passar på att nämna att våra maskiner ej är registrerade att framföras
på ALLMÄN väg med släp så Du är medveten om detta faktum!
De var snabba att svara på mail ()p
Blir väl att skaffa ett sånt då
-
Nån som har en "trailer holder extension" monterad på sin cf/goes för att slippa att såga sönder staget för nummerplåten. Om så funkar den med vanliga släphandskar utan problemet med att den tar i ?
http://www.atvsweden.se/pl/category/1093/trail_holder_complet
-
På min ED har jag tagit bort staget, omöjligt att fungera annars, har även en egentillverkadskylt som sitter på locket till handskfacket ,9cm*22cm tror jag måtten blev. Har även bytit plats på skyltlampan så den sitter o lyser under skylten nu :) Blev bra alltiohopa....
-
På min ED har jag tagit bort staget, omöjligt att fungera annars, har även en egentillverkadskylt som sitter på locket till handskfacket ,9cm*22cm tror jag måtten blev. Har även bytit plats på skyltlampan så den sitter o lyser under skylten nu :) Blev bra alltiohopa....
bilder bitte!
-
Fick oxå rådet att kapa bort staget och flytta nummerplåten.
Men är ju starkt emot att göra åverkan på splitternya grejjor, så därför köper jag nog
den andra varianten på dragkrok.
Idiotiskt att man ens måste fundera på detta egentligen..... :(
-
För mig har det funkat fint efter att jag vände plattjärnet åt rätt håll. Har inte behövt kapa bort nåt. Har kört med både fullstor släpvagn och ett julasläp :)
-
För mig har det funkat fint efter att jag vände plattjärnet åt rätt håll. Har inte behövt kapa bort nåt. Har kört med både fullstor släpvagn och ett julasläp :)
Fasiken, får ta och skruva isär plattjärnet och testa att vända det och se då om det hjälper. Leverans av nya "dragkroksförlängaren" verkar dröjja..... :(
-
För mig har det funkat fint efter att jag vände plattjärnet åt rätt håll. Har inte behövt kapa bort nåt. Har kört med både fullstor släpvagn och ett julasläp :)
hålen är väl försänkta till infästningen? går väl inte att vända fel? :hmmm:
nån som har en bild?
-
För mig har det funkat fint efter att jag vände plattjärnet åt rätt håll. Har inte behövt kapa bort nåt. Har kört med både fullstor släpvagn och ett julasläp :)
hålen är väl försänkta till infästningen? går väl inte att vända fel? :hmmm:
nån som har en bild?
Jo då. Går alldeles utmärkt att vända fel :). Kineserna lyckades iaf :knupple:
-
Så, nu har jag haft inne min på första servicen och passade på att montera den avtagbara dragkroken från atvsweden. Blev skitbra tycker jag och nu är det inga problems att dra vagnar utan att behöva kapa några stag + att man helt kan ta av den när man inte behöver den. Rekomenderas, den gick på 495:-
-
Så, nu har jag haft inne min på första servicen och passade på att montera den avtagbara dragkroken från atvsweden. Blev skitbra tycker jag och nu är det inga problems att dra vagnar utan att behöva kapa några stag + att man helt kan ta av den när man inte behöver den. Rekomenderas, den gick på 495:-
har du möjlighet att lägga upp en bild?
-
Så, nu har jag haft inne min på första servicen och passade på att montera den avtagbara dragkroken från atvsweden. Blev skitbra tycker jag och nu är det inga problems att dra vagnar utan att behöva kapa några stag + att man helt kan ta av den när man inte behöver den. Rekomenderas, den gick på 495:-
har du möjlighet att lägga upp en bild?
Japp, men får bli i helgen när jag är i stugan . Det är ialla fall detta artikelnr om du undrar http://www.atvsweden.se/sv/article/14199/01_trailer_holder_extension
-
Jag hade samma problem att koppla draget så jag flyttade dragkroken bakåt en bit och flyttade samtidigt nummerplåten
-
Här kommer en bild på det avtagbara drag som finns att köpa till. Tycker det är perfekt .... ()p Låg runt 500 kr.
-
Sätter lite liv i denna tråd :)
Såg efter 3 år med maskinen att mitt dragkroks fäste satt åt fel håll :lol: :lol: :lol: Har dock inte haft nå större problem med att de satt så men iallafall... Nu är de som de borde ha varit från början !! :djump:
-
Så här gjorde jag när jag insåg att kineserna inte lyckats tänka tanken till slutet.
Blev riktigt aplack och hämtade rondellen och en burk Hammarlack.
Käringen gillar att ha ryggstöd och armstöd på sidorna så den biten lät jag vara kvar.
Här ute i skogen behövs ingen regplåt och jag lär knappast köra på väg mer än möjligen om den måste in på verkstad.
Så här sågade jag. Först det runda röret som är i vägen. Sedan en liten flik i järnet ovanför kulan. Nu kan jag hänga på släpet så länge det är i hyfsat rak linje efter hjulingen.
Kineserna måste haft riktigt hjärnsläpp då de "designade" hela skiten med sissybar, kula, etc. Man måste ju ner på knä för att koppla släpet.
-
Tycks som att det är hopplöst att plåta med mobilkameran för att bilderna blir för stora. Kom igen nu! Det är år tvåtusentio. Jag återkommer då jag lyckas förminska bilderna.
-
Ska ha in bilder på vinkelslipsmassakern.
-
Precis så gjorde jag på min ED när jag hämtade den (maj-08), jag kapade oxå bort den runda fast jag sparade inte så mkt som du gjorde. Jag kapade inne vid ramen :) Hade jag vetat att man skulle eller Kunde lösa problemet med ett annat fäste från AtvSweden hade jag ju Givetvis valt Den lösningen ist!
//Janne
-
Här kommer en bild på det avtagbara drag som finns att köpa till. Tycker det är perfekt .... ()p Låg runt 500 kr.
Köpte en likadan i går. Passformen var inte helt 100%, men det får duga. Den kostade 495:-, men hos http://www.eumoppenomc.se/CF-Moto-dragkroksfoerlaengare tar de 3 ggr mer betalt!
Det är precis samma förlängare (t.o.m. samma bild som ATV Sweden har på sin hemsida!