ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Lundberg skrivet 5 augusti 2008 kl. 19:38:42
-
Hallå hallå.
Jag vet mycket väl att jag ej är ensam om att muttern till bakaxeln på dinli 450 släpper, trots att man har dragit åt den.
Exakt samma fel på båda mina kompisars Dinlis, så jag är ju inte ensam (Säkert någon utav er som har haft/har samma problem).
Iofs den ena kompisen (Dany) har ju fått ordning på sin mutter.
-"Dränk in den med loctie", är hans råd.
Dock har jag ej testat detta (bara med lite loctie men det gick fungerade inte i alla fall, dock var det ett helvete att få bort muttern :P ).
Så nu undrar i alla fall två st hur i hel.... Får man muttern att sitta still där den sitter och inte "skruva upp sig" (Eller vad den pysslar med, bakdrev samt bromsskiva börjar glappa, trots nya bakhjulslager på både hans och min maskin).
Skall ju ut på en 3-4dagarstur och vill helst slippa beskymmret med att dra åt denna muttern i tid och otid!
Inga köpråd i denna tråden tack (Att kymco 300, can-am osv är bäst osv)!!!
-
Hej
Antingen har du inte fått lagren stumma så att dem åker ihop mer och mer. Eller så fungerar inte låsbultarna. Dra ihop ordentligt sedan dra in låsbultarna så borde det inte vara några problem, dem får inte bottna då fungerar dem ej.
lycka till
/henke
-
dra in låsbultarna så borde det inte vara några problem, dem får inte bottna då fungerar dem ej.
Hallå!
Vad menar du?
Skall man inte dra in dom treskruvarna så dom bottnar?
-
Nä då låser dem ju inte. brukar vara kvar nån mm innan dem bottnar.
Om du dragit dem i botten är det bara skaffa nya längre som inte bottnar så är problemet löst :D
-
Nä då låser dem ju inte. brukar vara kvar nån mm innan dem bottnar.
Om du dragit dem i botten är det bara skaffa nya längre som inte bottnar så är problemet löst :D
Jaja du menar att skallen inte skall bottna.
Det gör dom inte.
Kollade på min och jag har inte glapp på bakdrev eller bromsskiva.
bara upp och ner, precis som om lagren är dåliga. Fast dom har bara gått 10mil nu! nåja 20mil, men glappet kom efter jag bytt med.
Drar man åt så glappar det inget. Kör man en stund så börjar det glappa vertikalt igen (känner på hjulen). Drar man åt så glappar det inte..
osv osv osv...
-
ok
då skulle jag rekommendera att du tar isär och kontrollerar att allt är som det ska där inne.
du kan ju ha du prob med att lagren inte är stumma eller "mellandistansen" inte tar i lagren.
viktigt att shimsen inte är söndernötta om du har kört med ett glapp ett tag. om man kör med glapp så nöter man ner shims och bakaxel mot lagren. då kan hela bakaxeln börja glappa som du beskriver.
-
ok
då skulle jag rekommendera att du tar isär och kontrollerar att allt är som det ska där inne.
du kan ju ha du prob med att lagren inte är stumma eller "mellandistansen" inte tar i lagren.
viktigt att shimsen inte är söndernötta om du har kört med ett glapp ett tag. om man kör med glapp så nöter man ner shims och bakaxel mot lagren. då kan hela bakaxeln börja glappa som du beskriver.
Lagren är stumma, mellanaxel tar i inrelagren.
Pratade med kompisen. samma sak för han.
Har haft sådant glapp sedan maskinen var ny.
Har gått ca 120mil nu.
-
Allt satt som på atv-husets bilder när vi plockade ner bakaxeln:
http://www.atvhuset.se/Shop/Image/Article/F150041-00.jpg
-
ok
men att det är glapp är inte bra, allt ska ju vara stumt. Glapp är dåligt att ha här. om du har glapp när du drar låsmuttern allt du kan (svårt att svara hur hårt du dragit) men jag anv stötdämpar järnet (du har ju en nitro så du har nog inget sånt) och drar allt jag bara kan då har då jag inga glapp och även en kompis som har en dinli har inga glapp. allt blir stumt. Har aldrig behövt efterdra efter lagerbyte, stumt och fint.
Så det är ett tips att dra så att inga glapp finns och går inte det måste det vara något som är fel.
Lycka till
-
har du släppt på insexbultarna först när du drar åt den trekantiga muttern.
Dra åt med en rörtång sen dra insexbultarna då sitter de har aldrig släppt på min
-
Har märkt att körsättet påverkar hur glappt det blir också. Åker man mycket på tvären, te.x smiskar grusvägar, sladdar våt asfalt, eller kör terräng en hel dag, så går spännskruven (den stora 3-kantiga muttern) dra åt upp till ett halvt varv ibland.
Brukar kolla den vid efterservicen när vi varit ute i Kvarn en hel dag eller liknande och maskinerna ska tvättas och smörjas igen. :)
Kör man däremot "normalt", dvs inte så mycket busåka, så håller sig allting som det ska.
Antar att det är sidokrafterna som orsakar det, för alla lager, även om de är nya, rör sig lite i sidled när man sladdar, eftersom det är radiella lager (skulle vara koniska där egentligen med tanke på stel axel och sidokrafterna som blir) och då glappar även shims, spännskruvar, distanshylsa och allting annat runtomkring upp sig något och behöver dras åt igen.
Det farliga är att åka runt med spännskruven dåligt åtdragen. Då börjar det tugga bakaxellager. Blir ett glapp som våldar i sidled, och skrotar lagren.
-
Har EJ glapp när jag har dragit åt muttern :?
Använder stötdämpar verktyget jag med.
Drar ej överdrivet hårt (handkraft så att glappet slutar).
Till NEK:
Jag fattar inte riktigt vad i hel.. det är för fel på dig!!!
Se vad jag skrev i första inlägget!!!!
Börjar tröttna rejält på att du klankar ner på allt och alla hela tiden.
Dinli är absolut ingen dålig maskin. Kom ihåg att även jag haft Kymco som jag var så där nöjd med.
Ge dig nu att förstöra varje tråd du bara kan.
Det ända du gör är att gnälla hela tiden. Är det inte på dinli så gnäller du på detta forumet. Gnäller du inte på det gnäller du på annat. Det är inte bara jag som tröttnat på detta, dock är det väl bara jag som säger ifrån (verkar det som). :? :evil: :evil: :evil: :evil:
-
Använder man grejerna ordentligt så pajar de förr eller senare. Att bara köra på asfalt fram och tillbaka håller tom Kymco för ;)
Hoppas det löser sig för dig Andreas.
GO DINLI!!!!!!!!!!!!!!
-
Bara dra allt du kan.
När drevhubben kliver över låsringen då har du dragit för hårt:D
Allt ska ju sedan vara stumt mellan drevhubben->shims->inre lagerbanor(2 st)->Distanshylsan->inre lagerbanor (2 st)->shims>skivbromshub-> Bricka-> trekantsmutter.
Det som tar stryk om du dragit åt ordentligt när du sladdar/driftar är ju drevhubbens yttre låsring och kulor mellan yttre och inre lagerbanor.(även att materialet i shims och brickor och låsring kan ge sig lite med tiden)
Frågan är ju bara vars det är mjukast, där ger det sig.
Ps hoppas vi slipper bittra icke dinliägare i tråden.
Nytt ordspråk (Det är ute att klaga på dinli)
-
Är det inte risk att man drar sönder lagrena om man drar åt muttern alltför hårt? Enligt de jag pratat med så ska man bara dra åt muttern "lagom hårt" så att den sitter :roll:
-
Okej. Så då är det alltså ingen fara att dra åt ordentligt?
Ingen risk för att lager går sönder?
-
ingen risk att dra åt hårt
bara dem som lever på att sälja lager till dinli som säger så ;)
-
ingen risk att dra åt hårt
bara dem som lever på att sälja lager till dinli som säger så ;)
Okej. då är det bara att traska ut och dra åt ordentligt när man får tid.
Det tackar vi för.
-
Men på min så börjar de rulla trögt om jag drar åt de för hårt.
-
Men på min så börjar de rulla trögt om jag drar åt de för hårt.
Så ska det inte vara
Skulle rekommendera att du öppnade och kollade att allt är som det ska
-
Men på min så börjar de rulla trögt om jag drar åt de för hårt.
Så ska det inte vara
Skulle rekommendera att du öppnade och kollade att allt är som det ska
Så är det på min också. Rullar trögt som satan om jag drar åt för hårt. Jag skulle inte våga att dra åt muttern alltför hårt. Jag drog åt min lagom med lite locktite. Efter det har jag inte haft något glapp eller andra problem.
Har för mig att det finns en tråd om lager som rasat på Dinli pga av de drog muttern för hårt........
-
Men på min så börjar de rulla trögt om jag drar åt de för hårt.
Så ska det inte vara
Skulle rekommendera att du öppnade och kollade att allt är som det ska
Så är det på min också. Rullar trögt som satan om jag drar åt för hårt. Jag skulle inte våga att dra åt muttern alltför hårt. Jag drog åt min lagom med lite locktite. Efter det har jag inte haft något glapp eller andra problem.
Har för mig att det finns en tråd om lager som rasat på Dinli pga av de drog muttern för hårt........
Det låter som att distansröret mellan lagerparen är för kort så att du spänner i hop innerringarna i lagren medans ytterringarna ligger mot sitt lagersäte. I detta fall går lagren trögt och skär i hop ganska fort..
-
Men på min så börjar de rulla trögt om jag drar åt de för hårt.
Så ska det inte vara
Skulle rekommendera att du öppnade och kollade att allt är som det ska
Så är det på min också. Rullar trögt som satan om jag drar åt för hårt. Jag skulle inte våga att dra åt muttern alltför hårt. Jag drog åt min lagom med lite locktite. Efter det har jag inte haft något glapp eller andra problem.
Har för mig att det finns en tråd om lager som rasat på Dinli pga av de drog muttern för hårt........
Det låter som att distansröret mellan lagerparen är för kort så att du spänner i hop innerringarna i lagren medans ytterringarna ligger mot sitt lagersäte. I detta fall går lagren trögt och skär i hop ganska fort..
exakt eller att lagren inte bottnar ordentligt i excentern och därför blir röret för kort.
Så skulle jag inte köra då röret ligger och nöter inne i excentern på bakaxeln och skapar en massa skit där inne som man inte vill ha.
Även att man får en snedbelastning av lagren som inte är bra.( när man skruvar fast bakaxeln)
Jag fick justera lite skador i min excenter när jag bytte lager så att lagren bottnade.
-
Hur gick det nu med lagren ni som hade problem?
Fick ni ihop det (kanske inte hunnit testa och se om det fungerade)
/henke
-
Jag har ej rört mina lager alls,
Drog åt muttern hyfsat hårt.
Bytte en skruv till en lite längre samt mer tåligare så ag kunde dra åt den hårdare.
Åkte en närmare 8-9mil i dag och busade lite extra för att kolla hur det gått.
Kommer hem. Hissar upp dinlin och börjar svära.
För tusan!
Inget glapp!
-
kanon att det löste sig till sist.
O0
Man kan faktiskt slipa ner shimsen så att dem är mer anpassade till inre lagerbanan.
Dem går ju över tätningarna annars och ligger det sand eller annat som kommit in där mellan shims och lager så sliter det på tätningarna.
se hur jag gjorde här.
http://www.atvcenter.se/Forum/index.php?topic=3170.30