ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Jimbo66 skrivet 4 augusti 2008 kl. 22:49:58
-
Idag så har jag haft maximal otur!
Jag skulle ut på en tur och när jag hade kommit ca 40m så small det till och motorn blev tvärstum.
Först trodde jag det var en ventil som hade gått av, men efter lite skruvande så fick jag en chock!
Vevstaken hade gått av och kluvit en bit av botten på cylindern, dessutom så hade den skjutit hål på blocket på flera ställen.
Vevstaken har även letat sig in i växellådan och där vet jag hur det ser ut än?
Nu vet jag inte hur jag ska göra, endera så fixar jag motorn eller också så byter jag motor helt och hållet.
Frågan är om man ska sätta dit en Dinli motor igen?
Det kanske är bättre att sätta dit en motor från en Offroad, typ Honda XR600/650 eller något annat märke?
En sak är då klar, det är väldigt märkligt att en vevstake går av efter bara drygt 600mil, endera har jag ett söndags ex eller också är det dålig kvalité.
Om det finns någon här som har delar över från en rasad motor så är jag kanske intresserad.
-
http://www.blocket.se/vi/17332112.htm?ca=22_s
-
fan det va ju billigt alternativ :D
-
Jag undrar om det är bättre kvalité på Predator motorn, det är ju Fuji som tillverkar bägge?
Det som hände kan i och för sig hända vilken motor som helst!
Men man börjar misstänka bristande kvalité när motorn total rasar efter bara drygt 600mil, det ska bara inte hända :(
Jag har inte riktigt bestämt mig än om jag ska satsa på ännu en Fuji motor eller byta till ett helt annat märke?
Det finns både för och nackdelar.
En Predator motor är ju bara att slänga dit och det kommer inte att bli några problem med besiktningen.
Men å andra sidan så kanske den inte har bättre hållbarhet än Dinlimotorn
och då kommer den inte ens att gå fram tills första besiktingen 2010 :)
En Honda XR600 eller 650 motor har bevisligen bra kvalité och har sannolikt mindre rasrisk, men då måste man bygga om fästena och det kan bli problem med besiktningen.
Jag ska sova på saken :)
-
Tvivlar starkt på att det är samma skitkvalitet i predator motorn.... och om dom är byggda på samma fabrik oxå för den delen.... dinli verkar vara tidernas största bedrägeri... 8O 8O
-
Tvivlar starkt på att det är samma skitkvalitet i predator motorn.... och om dom är byggda på samma fabrik oxå för den delen.... dinli verkar vara tidernas största bedrägeri... 8O 8O
Då måste jag haft en satans tur med tanke på mina 850 mil med otroligt lite problem,, 8) 8) 8)
-
Tvivlar starkt på att det är samma skitkvalitet i predator motorn.... och om dom är byggda på samma fabrik oxå för den delen.... dinli verkar vara tidernas största bedrägeri... 8O 8O
Då måste jag haft en satans tur med tanke på mina 850 mil med otroligt lite problem,, 8) 8) 8)
Ja och jag också med mina ca: 2620mil å otroligt lite problem..... :wink:
//Nonne
-
Jag har hittat orsaken till haveriet!
Ramlagren och lagren till balansaxeln glappade vilket resulterade i att balansaxeln och vevpartiet slog ihop.
Det blev tvärstumt och då rök vevstaken.
Så jag rekommenderar Dinli ägare som har maskiner som har några mil på nacken, att kolla så det inte är glapp i ramlagerna och balansaxeln.
En enkel operation som kan rädda en motor som är nära slutet!
-
Tvivlar starkt på att det är samma skitkvalitet i predator motorn.... och om dom är byggda på samma fabrik oxå för den delen.... dinli verkar vara tidernas största bedrägeri... 8O 8O
Då måste jag haft en satans tur med tanke på mina 850 mil med otroligt lite problem,, 8) 8) 8)
Ja och jag också med mina ca: 2620mil å otroligt lite problem..... :wink:
//Nonne
Bara att gratulera... 8) 8)
-
Ja visst är det,,,, 8) 8) 8)
-
gratulerar!!!..och jag tänker inte berätta hur bra dinli är för alla glada dinli ägare!!!!....joooo jag kan inte hålla mig....dinli (/))(%&%(=?)` =)/&%#¤/%(??&%/=(/()??)(?((( o så var det.... 8O ...o så är dom slöa oxå... :D ...håller med pete om att dinli är ett stort bedrägeri....riktiga sopor o det finns inga reservdelar att få tag på mm...mm.... 8O ....oj ...f låt..det var inte meningen!!!... 8O 8O 8O 8O 8O
-
Man kan väl säga så här, Finns några som köper DINLI 450 i tro om att de är en quad som man dundrar runt i en crossgrop med och de är den ju inte riktigt byggd för :wink: MEN byter man lager (SKF) i bakaxeln och byter till teflon bussningar i A-armarna så duger den gott och väl till att köra lite skog, grusväg och asfalt med, sant eller? går ju inte dåligt heller :D
Betänk hur många dinli's som sålts och kolla sedan hur många motorhaverier det är/har varit, så tror jag att procenten blir väldigt liten.
Vet att man inte kan jämföra DINLI med en... öhh låt oss säga raptor eller YFZ 450 men vi har ju en prisskillnad på MINST 30.000:- där oxå.
Lägg 30 loppor på en dinli och jag tror du har en ganska skaplig maskin.
Så lägg ner skitsnacket nu, har skrivet det förr och gör det igen...
dinli ägare vet för det mesta att det inte är någon high end maskin dom åker på, "vi" behöver inte höra gång på gång vilken skit maskin vi köpt (enligt er)
Fel blir det på alla maskiner, inte bara dinli.. allt som oftast beror det på handhavandet och/eller dålig service av maskinen.
Ja, så ser då jag det, hehe 8)
-
det är nog inte 10% av alla missnöjda dinli ägare som öppnar käften o gnäller...jag vet personligen flera rasade dinli 450 som inte har fått så mycket negativ kritik...för ägarna orkar inte hålla på o gnälla på atv center...personligen skulle jag aldrig köpt en dinli om jag visste mer....därför är det bra att alla inte håller tyst.... 8O 8O 8O ...det är helt ok att man gillar dinli...men kvaliten är dålig på material osv...att det är en predator motor är nog inte sant...en kopia ja!!...pete har rätt med att dinli är ett stort bedrägeri eftersom bla brist på reservdelar gör att åf får svårt att hålla en bra service...kanske har blitt bättre jag vet inte...men en sak vet jag att jag aldrig kommer att frångå att köpa kvalitets hojar!!!....köp kvalitets hojar och kom ut o pina bana o upptäck hur tråkigt det är med asfalt o hur grymmt kul det är med crossbana och quadracingen växer i sverige... :lol:
-
Hmm att ni orkar vara så bitter ni icke dinliägare. (var bitter på att yammaha raptor 700 har dåliga bakaxellager i stället, den är ju så dyr och bra)
Vi vet att Dinli är SÄÄÄÄÄMST redan. så det är gammalt och helt ute att klaga på Dinli.
Jag känner mig inte så liiiiite sugen på att preppa en dinli och sedan ut och åka crosstävlingar, grusgropar, myrar, skoterleder, backrace, och ...
ooops Ja just det, var bara crosstävlingar jag inte har provat än.
Även backrace, men snart kanske
henke - en dålig människa, som vill världen så illa när jag råkade köpa en dinli och sparade 40 000:- ....Stackars mig och alla andra som jag plågar ursäkta ursäkta, att jag har en dinli. Men jag är ändå nöjd :lol:
-
Jag tycker att min Dinli var en skitbra leksak,,jag körde stubbåker,grusgrop,grusväg,asfalt,har kört den 800 hårda mil med det vanliga "bolt on" trimmet och tro det eller ej den går än.......Fast nu har den gått i halvpension efter sambon tog över den,, :wink: :wink:
Jag tycker att många "kvallitetsmärkesåkare" är väl hårda och snabba på att klanka ner på Dinlisarna,, 8) 8) 8)
-
det är nog inte 10% av alla missnöjda dinli ägare som öppnar käften o gnäller...jag vet personligen flera rasade dinli 450 som inte har fått så mycket negativ kritik...för ägarna orkar inte hålla på o gnälla på atv center...personligen skulle jag aldrig köpt en dinli om jag visste mer....därför är det bra att alla inte håller tyst.... 8O 8O 8O ...det är helt ok att man gillar dinli...men kvaliten är dålig på material osv...att det är en predator motor är nog inte sant...en kopia ja!!...pete har rätt med att dinli är ett stort bedrägeri eftersom bla brist på reservdelar gör att åf får svårt att hålla en bra service...kanske har blitt bättre jag vet inte...men en sak vet jag att jag aldrig kommer att frångå att köpa kvalitets hojar!!!....köp kvalitets hojar och kom ut o pina bana o upptäck hur tråkigt det är med asfalt o hur grymmt kul det är med crossbana och quadracingen växer i sverige... :lol:
J*vlar vad du klagar på Dinli. Du måste haft grym otur med din maskin. Eller berodde det kanske på handhavandefel. Börjar nästan tro det när man läser dina inlägg :lol:
-
8O tittade in på yama forumet för att se hur mycket bättre dom är :roll:
Hittade nästan högst upp denna tråd/inlägg:
*rasslar i motorn på raptor 700
scrollade vidare och hittar ganska många som har problem med sina yama/raptor oxå, en kvalite maskin för ca: 100.000:- :lol:
Så jag tycker det är lite att kasta sten i glashus jag. 8)
Men de är ju bara min personliga åsikt, och jag vill absolut INTE starta nån debatt iom detta.. Tycker ju själv att yama är en fin hoj
Peace //Kent
-
Varför inte fråga en av våra ÅF:are hur mycket problem det är med dinli?
De vet ju hur många som de sålt samt hur mycket det varit att repa på dem. Men.. jag tror att det inte är så farligt eftersom många av ÅF:arna fortfarande säljer dem. Och jag tror inte de skulle göra det om det var så mycket problem med dem (typ som julas "stora" 4x4 som de tog bort från sortimentet ganska fort).
Sedan är det ju inga problem med era märkes maskiner... Eller?? Finns det någon can-am som gått mer än 300 mil utan att det varit något strul? Finna användare på detta forum som sålt sin can-am för att det var problem och inte kommer att köpa en igen. Finns den någon raptor som inte kröken gått söder på?
ALLA vet att man inte kan begära att man kommer att få samma kvalite av en produkt som kostar hälften så mycket. Vore kul att följa en tråd där det inte skrivs en massa TRAMS så fort maskinen inte är en "fin märkes hoj". Men det är väl något sätt för de som åker fina märkes maskiner att hävda sig.. Suck... Så jag ber alla märkes åkare att tona ned skit snacket. Ni är välkomna att starta egna "prata skit om andra" trådar så ofta ni vill men ni behöver väl inte "skräpa ned" alla andra trådar för det?
Förlåt Jimbo66 att jag med skräpar ned i din tråd. Säg bara till så skall jag rensa bort allt som inte har med ämnet att göra.
-
Varför inte fråga en av våra ÅF:are hur mycket problem det är med dinli?
De vet ju hur många som de sålt samt hur mycket det varit att repa på dem. Men.. jag tror att det inte är så farligt eftersom många av ÅF:arna fortfarande säljer dem. Och jag tror inte de skulle göra det om det var så mycket problem med dem (typ som julas "stora" 4x4 som de tog bort från sortimentet ganska fort).
Sedan är det ju inga problem med era märkes maskiner... Eller?? Finns det någon can-am som gått mer än 300 mil utan att det varit något strul? Finna användare på detta forum som sålt sin can-am för att det var problem och inte kommer att köpa en igen. Finns den någon raptor som inte kröken gått söder på?
ALLA vet att man inte kan begära att man kommer att få samma kvalite av en produkt som kostar hälften så mycket. Vore kul att följa en tråd där det inte skrivs en massa TRAMS så fort maskinen inte är en "fin märkes hoj". Men det är väl något sätt för de som åker fina märkes maskiner att hävda sig.. Suck... Så jag ber alla märkes åkare att tona ned skit snacket. Ni är välkomna att starta egna "prata skit om andra" trådar så ofta ni vill men ni behöver väl inte "skräpa ned" alla andra trådar för det?
Förlåt Jimbo66 att jag med skräpar ned i din tråd. Säg bara till så skall jag rensa bort allt som inte har med ämnet att göra.
Mjo, ungefär vad jag försöker säga jag oxå, fast på ett lite snällare sätt :wink:
-
tror vi skrev i stort sätt samma sak samtidigt :lol:
-
Det vart lite fart i den här tråden.... :lol: :lol:
-
ja du pete du ska alltid ställa till det!!!..... 8O 8O 8O ....
-
Nu när motorn är riven så ser man att Dinlin inte har en dålig motor, snarare så verkar den betydligt bättre än många andra kända märken!
Det är väldigt kraftiga lager i motorn och dom bör "normalt" sett ha lång livslängd innan dom rasar, vevstaken har ungefär samma dimensioner som i en V8 350.
En kompis som håller på med trimmning tittade på toppen,han sa att det var bland dom bästa toppar han har sett.
Toppen är redan från fabrik så pass bra bearbetad att det knappast lönar sig att porta den.
Visst går det kanske att få ur lite mer, men om man jämför med många andra "kända" maskiners orginal toppar så är Dinlin´s betydligt mer genomtänkt.
Orsaken till raset tror jag inte ligger i dålig kvalité, utan orsaken tror jag ligger hos tidigare ägare som inte har varit snäll med den.
Troligen så har det slarvats med oljebyten och motorn har nog plågats till bristningsgränsen.
Alla motorer med låg kubik, höga varv och hög trimmningsgrad, kräver mycket omsorg och täta serviceintervaller av ägaren för att den ska hålla ihop.
Min granne har köpt en Dinli, det både han och jag reagerade över är att hans maskin slår i varvstoppen betydligt snabbare än vad min gjorde.
Skulle tippa på att min varvade ca 1000-1500 v/min mer innan varvstoppen slog i, jag har mina misstankar om att CDI boxen inte är orginal.
Jag läste på Predatorowners forum att även dom har haft problem med havererade motorer när dom har satt dit trimbox, tydligen så är det något man ska undvika totalt.
Oavsett orsaken till haveriet, så ska man veta att det inte bara Dinli som rasar, det gör även andra sk "kända" märken, ta bara inom offroad världen där KTM och Husaberg är vanliga.
Dom har motorer som rasar titt som tätt, Husaberg är ett typ exempel där ventiltallrikar har lossnat på massor av hojar och totalhavererat motorerna.
KTM är ett annat känt problem "märke" pga av att dom har klena växellådor som har stor rasrisk.
Om man ser till statistiken hur många Husaberg och KTM som har rasat i förhållade till mängden, så är Dinli´n en pansarvagn.
Jag har hittills inte hittat någon på nätet som har kört av vevstaken på vare sig en Dinli eller Predator, så jag tror att den här händelsen
är väldigt ovanlig och isolerad.
-
Japp, och då skall man även tänka på att service intervallerna är mkt tätare på en 2-hjuling som KTM eller Husaberg.
Men och andra sidan så går Enduro/cross hojar riktigt hårt.
Men ändå! Heja dinli :)
-
Lundberg, min maskin har troligen gått väldigt hårt och dom tidigare ägarna har nog inte brytt sig om att serva den.
Jag gav inte speciellt mycket för den, men får ju som sagt det man betalar för.
Det har blivit många timmars skruvande i garaget för att överhuvutaget kunna köra med den.
Jag hade tidigare en HD Järnsportster från 1972 och den sålde jag pga av att man inte fick göra annat än att skruva.
Dessutom så skakade den så fruktansvärt att man fick myrkrypningar i hela kroppen bara efter några mil.
När jag köpte Dinli´n så trodde jag att jag skulle slippa att skruva som jag gjorde med HD´n.
Men det har ju blivit sju resor värre, den här maskinen är bara för mycket :(
Det jag har gjort åt den hittills, är följande:
-Kamkedjan var nästan en länk för lång, så den fick jag byta.
-Strylederna var slut så jag tog och byggde om styrstagen så att jag fick dit styrleder från en Mercedes.
Lär nog hålla maskinen ut :)
-Avgaskrökarna var spruckna så dom fick jag svetsa, dessutom så var ljudämparen väck så den fick jag byta.
-Bromsoket läkte som ett såll pga av att en o-ring var sönder, dessutom var klossarna helt slut.
-Kedjan och dreven var helt slut så dom har jag även bytt. Köpte 36 kuggs drevämne från Roffes Motor och drevade om.
-Förgasaren flödade över konstant, så jag fick byta både en o-ring och flottörnålen.
-Har fått fixa en massa el-fel, baklyset och bromsljuset fungerade inte.
Fick byta bromsljuskontakt och några kablar.
Har även fått fixa jordfel till både laddningen och tändspolen.
-Däcken var helt slut så dom fick jag köpa nya.
Satt även dit ITP lättmetallfälgar men dom har jag sålt pga av att övriga reparationer måste prioriteras.
Måste skaffa en annan plåtfälg fram pga av att den gamla är skadad.
(Kanske det finns någon här på forumet som har en?)
-Har fått bytt blinkersar, dom som satt där var helt kvaddade.
Fel som måste åtgärdas är:
Nya bussningar i A-armarna + Nya bussningar i svingen, dessutom så måste lagerna i bakaxeln bytas för dom glappar.
Sedan så är det väl inte mycket mer än att hela motorn måste bytas pga av småtomtar som har sågat av vevstaken :(
Efter dom åtgärderna är klara, så får jag hoppas att den går 10mil innan jag behöver skruva igen :)
-
Orsaken till raset tror jag inte ligger i dålig kvalité, utan orsaken tror jag ligger hos tidigare ägare som inte har varit snäll med den.
Troligen så har det slarvats med oljebyten och motorn har nog plågats till bristningsgränsen.
Alla motorer med låg kubik, höga varv och hög trimmningsgrad, kräver mycket omsorg och täta serviceintervaller av ägaren för att den ska hålla ihop.
måste bara säga att man måste plåga motorerna i 450 maskinerna för att det ska bli något kul att köra :wink: om man bara skulle ha den till att fisa omkring i 70 på landsvägen så kunde man lika gärna köpt sig en smc250 lr liknande :roll:
måste även påpeka det där du skrev om trimningsgrad 8O då 4-hjulingarnas motorer inte är maximerade gämfört med offroad maskinerna som har betydligt mera eftekt så i den aspekten finns inget att hämta angående orsak till motor haveri...
där emot kan dåligt underhåll av motorn vara en väldigt stor faktor men det är ju lätt att kolla om den är servad som den ska då finns ju stämplar i boken
min motor i min maskin rasade pga inkompetent Åf verkstad som inte bytte min trasiga termostat trots tjat och påpekande från min sida från att den var NY
pga av varmgång så tappade mina kammar härdningen och tillsut gick den ena kamen av och orsakade så stora skador på min motor att det blev ett motor byte
(men det tog 8 veckor att få dom att fatta att det var deras fel) :evil:
service och underhåll av maskinen är alltid viktigt för att den ska överleva 8)
-
kyozo, det där med att trimmningsgraden på fyrhjulingar inte är lika hög som på en offroad hoj stämmer inte alltid.
En kompis till mig sysslar med trimmning av offroad hojar, han brukar hålla till på sporthoj.com´s forum
under nicket "Boost 3" och ge tips om portning, trimming etc.
Dom flesta Offroad hojar har enligt han inte alls lika hög trimmningsgrad som Dinlin, han får lägga
ner massor av timmar med portningsarbete för att få topparna lika bra bearbetade som Dinlin har
i standardutförande.
En granne till mig har en Dinli, han ska eventuellt lämna in toppen till Boost och då ska han göra
om insuget så att Bensin/Luft blir mer riktad.
Sedan så blir det planing av toppen så att kompressionen hamnar på över 12kg.
Men i och med att dom höjer kompressionen så blir det mer belastning på vevstaken, vi får
hoppas den håller :)
Igår så snokade Boost i min havererade motor och han tyckte det var en imponerande konstruktion,
det enda som han klagade över var "Vevstaken".
Enligt han så är den lite klen, visst bör den hålla för varven Dinlin har, men ökar man varvtalet genom
CDi trim så är risken stor att den smäller av.
Jag har skickat en förfrågan till Falicon i USA och förhoppningsvis så har dom en race vevstake till
Polaris Predator.
Enligt Boost så är dom väldigt bra och prisvärda, han hade en sån vevstake när han satt en Turbo på en
Honda xr650 för några år sedan (Var med i Bike), det enda han lyckades haverera var vevstakslagret.
-
HAHAHAHAHA....... vicka fåntrattar ni är ( Märkes ) hohoho ahahahaha...... jag och en polare kör dinli 450, min har jag gett stryk i 550 mil och då menar jag STRYK. till saken hör att den som polaren kör runt med har vi haft x-tra kul med, den har vi betsällt delar till från USA, till en predator motor. 563 cc foder med 12:1 JE smidd kolv, bus kammar från hot cams samt ett wileyco helsystem + 200 pilot munstycke. den rackarn, piskar nog ett hand full märkes på fingrarna :whip: både kvalitet och effekt......den håller och levererar uta f-n. tror inte kvalite´n på motorn är att gnälla på ()p
-
kul att höra, har just satt ihop motorn på en 450 dinli som sträckaren gav upp på, fyra krökta ventiler. motorn verkar verkligen väl tilltagen.
-
hur gick det sen då?
-
Trist när det blir sånt här totalextrem haveri, jag vet inte vad som är bäst att göra men jag hade nog tatt en prat med ÅF och fråga vad det är för skrot dom har sålt till dig där vevlager/ramlager ger upp efter 600 mil.
Angående köpa märkes och köra bana. Tänk va grymt det vore om det kom en Dinli med öhlinare osv och körde ifrån en YFZ t.ex... Bara man får rätt förare så går det utan problem!
Då kan du komma och prata sen ()p
-
Angående köpa märkes och köra bana. Tänk va grymt det vore om det kom en Dinli med öhlinare osv och körde ifrån en YFZ t.ex... Bara man får rätt förare så går det utan problem!
Då kan du komma och prata sen ()p
Har du glömt detta reportage?
http://www.atv.skoter.se/scripts/nyhetsarkiv.php?artikel_id=11128
-
Har mekat mycket med dessa motorer,o jag kan bara säga att INTE beror rasen på för dåliga eller underdimensionerade delar iaf.Alltsom oftast sitter felet bakom styret.Service e tydligen något man bara utför på bilar enligt vissa.O övervarv existerar tydligen inte heller så fort man sätter sig på en 4-hjuling.Har haft inne ex som gått 1000 mil o ser bättre än nya ut p,g,a förståndig kundhantering,o tyvärr sett skräckexempel på maskiner som knappt rullat hundra mil o totalhavererat p,g,a oförståndig dito.Självklart e en kopia ALLTID i underläge i dessa diskussioner,men jag LOVAR att jag kan få en polaris att rasa utan att ens starta den oxå om jag vill,endast p,g,a att jag vet HUR.Tråkigt det som hände med din maskin trådstartarn,men du ska veta att det finns ett duktigt stort lager med reservdelar hos generalagenten tvärtemot vad någon annan mindre insatt person skrev.Jag har en beggad bottendel som du kan få till bra pris om du inte redan löst d.
-
JIMBO 66,boost har havererat bra mycket mer delar än en stake. :lol:Fråga vad han tycker om xr:ens vxl-låda. ;)
-
ORKA :banghead: :banghead: :banghead:
-
Har du glömt detta reportage?
http://www.atv.skoter.se/scripts/nyhetsarkiv.php?artikel_id=11128
Intressant läsning, :)
-
Angående köpa märkes och köra bana. Tänk va grymt det vore om det kom en Dinli med öhlinare osv och körde ifrån en YFZ t.ex... Bara man får rätt förare så går det utan problem!
Då kan du komma och prata sen ()p
Har du glömt detta reportage?
http://www.atv.skoter.se/scripts/nyhetsarkiv.php?artikel_id=11128
Beror ju på förare också. En bra förare gör givetvis bättre ifrån sig på en KTM/Yamaha etc jämfört mot en Dinli som är bra mycket tyngre. Ge Tobias Bergström från Minhoj en Dinli så ska du se att han likaväl kniper Topp 5 placering och spöar diverse andra KTM'er och Yammor. Skulle vilja säga att Quadracing är typ 20% maskin 80% Förare ()p
Visst Dinli är nog en bra budgetmaskin. Men ska man vara top of the line så vet nog 95% av folket här vad som gäller
-
Suck,,, orkar inte läsa mer,,vad bråkar ni om...Dinli har hela 3års garanti så varför inte
ta vevstaken o resterna av er Dinli och kasta den genom skyltfönstren hos åf eller importören i Stockholm då...kommer det infarandes en Dinli om dagen så kanske det blir en hel fungerande tillslut....
-
Men herregud vad trött man blir
är det inte bara att titta när trådarna har startats.
3-årsgaranti kom 2009 :rtfm: :rtfm:
Jag förstår inte vad man drar upp gammla trådar då man inte har ngt nytt att vare sig tillföra ämnet el komma med. ()p
-
:lol: :lol: Det vet du väl ironman om du tänker efter ;)
Nu när Dinli kommit på fötter å de inte finns enn massa att klaga på längre,så måste man ju leta upp gamla trådar för att få igång onödiga diskussioner ;) ;) ;) ;) ;)