ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: flipstick471 skrivet 3 augusti 2008 kl. 20:54:46

Titel: ventilfråga
Skrivet av: flipstick471 skrivet 3 augusti 2008 kl. 20:54:46
Såå..
nu har jag kollat lite,och det verkar som det får bli schimsning av både IN och EX.
På avgassidan så får jag in ett 0.30 blad,det är lite trångt, men det går ganska lätt. Så där behöver jag väl nån liten schims.

På insugsidan så är det lite konstigare tycker jag, fast det kanske inte är konstigt alls.
Där får jag iaf inte in 0.15 på nån sida,men jag får in 0.10 på den ena, men inte på den andra, kan det bli så att d sliter lite olika? det är väl kanske inget konstigt?
Så där får det väl bli några schims med..

Men sen undrar jag hur man lättast kommer åt att byta schimsen? har nån som gjort det lite tips kanske? måste man släppa på kedjan och plocka bort kamaxlarna lr hur gör man?

//Andreas
Titel: ventilfråga
Skrivet av: EKWALLRACING skrivet 3 augusti 2008 kl. 23:50:00
Kanske killen skulle lämna in den istället

O.30 på avgas är för stort och på insug är det för litet
tror det skall vara 0.18 på Dinli på exaustt och inlet.
kostar 600:- på en service verkstad..
Titel: ventilfråga
Skrivet av: flipstick471 skrivet 4 augusti 2008 kl. 09:35:56
Citat från: "EKWALLRACING"
Kanske killen skulle lämna in den istället

O.30 på avgas är för stort och på insug är det för litet
tror det skall vara 0.18 på Dinli på exaustt och inlet.
kostar 600:- på en service verkstad..


Avgas ska vara 0.27 +- 0.05 och insug 0.15 +-0.05

Så, så illa är det ju inte.
Titel: ventilfråga
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 4 augusti 2008 kl. 10:25:09
Ja det behöver inte vara lika på IN de är oftast lite olika. En av de måste juh schimsas och då schimsar du givetvis oxå EX även om det kanske inte skulle behövas beroende på hur trögt 0.30 går in det där måste man juh ha lite känsla för.
Har du redan plockat isär allt tar det inte lång tid för en verkstad att fixa så lämna in den blir allt ordentligt gjort eller ta iaf hjälp av nån kunnig person som vet vad han gör.
Ska du ändå göra det själv, gör en markering på kedja o drev innan så du sätter tillbaka allt som det satt.

"Så där behöver jag väl nån liten schims"
Hoppas du inte tänkt bygga på med flera schims på samma ställe?

Här har du servicemanualen, läs.
http://www.anan.se/junior/sitemedia/stuff/DMX450_service_manual.rar
Titel: ventilfråga
Skrivet av: flipstick471 skrivet 4 augusti 2008 kl. 14:54:41
Citat från: "ICE_Junior"
Ja det behöver inte vara lika på IN de är oftast lite olika. En av de måste juh schimsas och då schimsar du givetvis oxå EX även om det kanske inte skulle behövas beroende på hur trögt 0.30 går in det där måste man juh ha lite känsla för.
Har du redan plockat isär allt tar det inte lång tid för en verkstad att fixa så lämna in den blir allt ordentligt gjort eller ta iaf hjälp av nån kunnig person som vet vad han gör.
Ska du ändå göra det själv, gör en markering på kedja o drev innan så du sätter tillbaka allt som det satt.

"Så där behöver jag väl nån liten schims"
Hoppas du inte tänkt bygga på med flera schims på samma ställe?

Här har du servicemanualen, läs.
http://www.anan.se/junior/sitemedia/stuff/DMX450_service_manual.rar


Hehe.. nej självklart så lägger jag inte ihop flera schims..haha.. ;-)
Jag har inga planer på att lämna in den till nåt ställe, dels pga av att den får transporteras osv, och sen så är det semester stängt o annat..nej,så svårt är det inte att skruva lite enstånkare. Värre saker har man gjort.
Men när jag ser tillbaka på mina första inlägg i denna fråga så är jag medveten om att jag snurrade till det lite med saker o ting.

Nu har jag dock tagit isär alltihop,markerat på drev osv,plockat loss skålarna med schimsen i, dom satt lite fastkletade på insidan, lagt upp dom o ska mäta dom med mikrometer, det står ju även nr på schimsen, typ 185 tex, men man ska väl ändå mäta dom ordentligt o köpa nya schims efter vad mikrometern visar?

Jag gjorde även så att när jag plockat loss ena drevet o kamaxel så fäste jag upp kedjan med en stripe så den inte skulle kunna åka ner nåt, då borde den ju automatisk ligga kvar på rätt kuggar där nere, och iom att motorn står i TDC läge så kan den ju inte hamna galet när man sätter tillbaks det, iom att man markerat hur dreven där uppe skall sitta. Lr har jag fel?

Perfekt väder att skruva idag, ösregn o 15 grader..;-)
Titel: ventilfråga
Skrivet av: daffan skrivet 4 augusti 2008 kl. 17:13:16
Japp, mät ordentligt och byt till rätt.
Men risken är att kamkedjan faktiskt har kuggat över där nere, det händer tyvärr alldeles för lätt...kolla om du är osäker.
Titel: ventilfråga
Skrivet av: LAHA skrivet 4 augusti 2008 kl. 19:20:28
Har väl ingen betydelse om kedjan hoppat en kugg? För ingen är väl så dum att dom märker drevet mot kedjan  8O