ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: SLUG skrivet 3 augusti 2008 kl. 11:37:56
-
Längst bak på avgasröret sitteter det ett sil-liknande litet galler fastsvetsat. Ska man ta bort det för att strypningen ska vara helt borttagen? Det känns lite konstigt att insugets area är mångdubbelt större än utblåsets.
Jag har redan tagit bort strypning i insuget och det gjorde en enorm skillnad. Frågan är om man kan få ut lite till om man avlägsnar "gallret" i avgasröret?
...och hur gör man vid besiktningen, måste den dit igen?
-
Vad menar du med "katten" (katalysatorn som jag förstår)?
Är det det lilla gallret som du kallar för katten, eller är det något annat du menar att jag ska ta bort?
-
nej den hittar du om du lossar dämparen från röret o kollar in i däparen så sitter den nog där 8) de gjorde den på min outlaw iaf :)
-
OK, tack, ska titta på det.
Hur ska jag göra med silen då? Ska den bort?
Förstår ni vad jag menar, jag har en 08, så det kanske är ett relativt nytt påfund. Jag kan konstatera att terräng reggade Polaris ej har "sil".
-
Silen är en gnistsläckare, och tanken är att den ska förhindra att du sätter eld på skogen. Bara att ta bort skiten.
-
Hade du en strypning i insuget säger du?!
På min sitter ingen strypning där...
Vad menar du med "längst bak i avgasröret"? Menar du på ljuddämparen, eller menar du i slutet på röret, där ljuddämparen börjar. Där satt nämligen min katalysator... Nåt "galler" har ja inte hittat på min...
Ha en bra dag!
-
pratade med en polaris åf för ett tag sedan då jag var sugen på att köpa en sportsman 800 frågade lite om strypningar mm då sa han att dom är styrpta på olkia vis alla är inte identiska lite skumt tycker jag iaf .... det fans tydligen till å med maskiner som är strypta i databoxen å dom går inte att ta bort om man inte byte box enligt den åf iaf.....
-
Min 800 X2 2008...fjernet innsug platen..... etterpå går min 800 X2 opp på bakhjulene ved aksellerasjon
-
Hade du en strypning i insuget säger du?!
På min sitter ingen strypning där...
Vad menar du med "längst bak i avgasröret"? Menar du på ljuddämparen, eller menar du i slutet på röret, där ljuddämparen börjar. Där satt nämligen min katalysator... Nåt "galler" har ja inte hittat på min...
Ha en bra dag!
På ljuddämparen längst bak har Polaris monterat en liten böj som mynnar ut nedåt bakåt. Det är ett röravsnitt på c:a 20 mm i diameter och har en 90 graders böj. Kanske för att undvika att vatten ska rinna in om man badar med maskinen. Allra sist på röret har man trätt på ett rör av något större dimension (24 mm kanske), i änden allra sist sitter ett litet sil-liknande galler (fullt synligt). Det här påträdda röravsnittet (hylsan) med sitt galler sitter sedan punktsvetsat på det 90 graders böjda röret efter ljuddämparen. Om man skulle vilja skojja med någon och trycka in en kork i röret så går det alltså inte pga gallret.
Att det skulle röra sig om ett gnistskydd låter iofs helt troligt men jag tycker mig ha sett att alla maskiner inte har ett sådant skydd. Dessutom blir ju den sammanlagda utblåsarealen inte större än c:a 3 st sugrör från Mc:Donalds vilket borde ge en strypeffekt.
Angående katalysator har jag inte tittat på det ännu, men det verkar vara en slags löstagbar insats i ljuddämparen så vitt jag förstår. Den får gärna sitta kvar för min del eftersom den fyller en viss funktion, såvida den inte förorsakar en kraftig nedsättning av effekten(?).
-
Hade du en strypning i insuget säger du?!
På min sitter ingen strypning där...
Vad menar du med "längst bak i avgasröret"? Menar du på ljuddämparen, eller menar du i slutet på röret, där ljuddämparen börjar. Där satt nämligen min katalysator... Nåt "galler" har ja inte hittat på min...
Ha en bra dag!
Glömde visst svara på var min strypning satt.
Se: http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15332
Kompletterar även med en bild på mitt galler/sil:
(http://i36.tinypic.com/5z0bhw.jpg)
-
Frågan är om katalysatorn gör någon verkan på en fyrhjuling?, blir avgasröret så pass varmt?
Har hört att den på bilar börjar fungera först vid 600 grader, det vill säga när värmen har kommit nog långt bak i "systemet".
-
Hehe :oops:
Glömde bort att det var du som postade dom där bilderna...
Tyvärr så satt det ju ingen strypning på min där.
Nåt sånt där galler hade ja inte på varken den förra maskinen, eller på denna...
Konstigt att dom har så många olika lösningar på samma maskin :?
-
Hehe :oops:
Glömde bort att det var du som postade dom där bilderna...
Tyvärr så satt det ju ingen strypning på min där.
Nåt sånt där galler hade ja inte på varken den förra maskinen, eller på denna...
Konstigt att dom har så många olika lösningar på samma maskin :?
Kan det vara så att din maskin inte är strypt, att dom helt enkelt glömt att montera strypningarna? Tråkigt om du hoppas på mer effekt iofs. Kan du inte jämföra effekten på något sätt med någon som har en liknande maskin. Vad har du för toppfart? Min gick i 65 km/h, precis enligt reg.bevis. Du kan ju även försöka kolla tiden på 0-100 m och lägga ut här på forumet.
-
Jag har rejsat med en Can-Am Outlander 500. Och den rackaren hängde med mej utan problem... Ja drog den dom första tio metrarna om vi startade från stillastående på (asfalt) men sen hände den med utan problem. När vi hade lite rull på maskinerna när vi drog på, så åkte vi sida vid sida hela tiden :?
Min toppar 106km/h enligt GPS. Enligt mätaren så går det saktare...
Men samtidigt så känns den piggare än min förra 800:a. Och den hade ja tagit bort strypningen på :? Så ja är lite osäker på hur det ligger till igentligen.
Åandra sidan så går ju Dreaman:s 800 X2 upp på bakhjulen när strypningen åkte av och det gör absolut inte min.
Så ja tror nog att min ÄR strypt ändå.
-
Jag hade nog gissat att din maskin inte är strypt, jag tror aldrig du hade kommit upp i dessa prestanda med en strypt maskin. Polaris motorer tillhör ju inte de motorer med mest effektuttag även om de är ok. Dessutom väger Polaris en hel del. Till sist använder Polaris en paralelltwin på 800:an, V-twinnar utvecklar som jag förstått mer kraft (Rotax har V-twin och kör med stort effektuttag).
Deremot skulle jag kunna tänka mig att 800:an skulle tåla att trimmas lite utan att man behöver känna att plågar motorn nämnvärt, men det är bara en gissning.
-
Jag har rejsat med en Can-Am Outlander 500. Och den rackaren hängde med mej utan problem... Ja drog den dom första tio metrarna om vi startade från stillastående på (asfalt) men sen hände den med utan problem. När vi hade lite rull på maskinerna när vi drog på, så åkte vi sida vid sida hela tiden :?
Min toppar 106km/h enligt GPS. Enligt mätaren så går det saktare...
Men samtidigt så känns den piggare än min förra 800:a. Och den hade ja tagit bort strypningen på :? Så ja är lite osäker på hur det ligger till igentligen.
Åandra sidan så går ju Dreaman:s 800 X2 upp på bakhjulen när strypningen åkte av och det gör absolut inte min.
Så ja tror nog att min ÄR strypt ändå.
Jag tippar på att du har någon strypning på din maskin. Min och polarens
maskiner toppar mer än vad mätaren kan visa. Dessutom tror jag att mätaren visar för lite! (har dock inte testat det så noga ännu, så jag vet inte säkert.)
Om jag skulle trycka full gas från stillastående så skulle den garanterat slå runt. Har varit nära ett par ggr!
Min och polarens var strypta med en bricka i insuget samt någon slags galler eller katalysator i ljuddämparen. Polaren har kvar "katalysatorn" (eller vad det nu är ..) i ljuddämparen och det
känns som att min (utan "katalysator") går bättre.
Vi har dock tagit några tider eller jämfört speciellt noga så det kan vara en inbillning oxå ..
/Magnus
-
Ja, där ser man.
Min går som sagt INTE upp på bakhjulen vid fullt pådrag. Den har lättat på framhjulen nåra gånger bara och då har det varit vid rödljus (på asfalt med andra ord)
Med min tur så är väl min strypt i nån databox :?
Så ja lär väl aldrig få full effekt i min maskin :cry:
-
Jag undvek det där med bakhjulen pga att vad som går på bakhjulen och vilka maskiner som inte gör det är så olika beroende vem som berättar om det. Jag hade mc tidigare och det var samma sak där, min maskin som inte gick på bakhjulet enligt mig, gick på bakhjulet enligt andra. Vissa maskiner går på bakhjulet på alla växlar, och andra inte. Till och med motorjournalister säger olika.
Jag tror att om du sätter dig längre bak, rycker till lite och har bra fäste med bakhjulen betyder väldigt mycket. Mer än motorstyrkan ibland. Många sätter ju en fot bak för att flytta mer vikt bakåt. Det är nog ingen som ljuger om bakhjulsåkat, men folk uppfattar saker så olika.
Din maskin kan ju i alla fall inte vara helt och hållet strypt om den gör över 100 km/h.
-
Min förra Polaris gjorde oxå lite över 100 innan ja fick bort strypningen. Så inte är det nåra 20hk i strypt version inte...
Läste på Polaris riders club forumet att någon hade haft en liten "hylsa" som gjorde att gasspjället inte öppnade sej mer än 1/3 delar. Den skulle sitta på..... Äh, här är en länk ;) : http://www.polarisridersclub.com/sweden/forum/show_thread.asp?forumID=2&ShowtradID=257
Har inte haft tid att kolla detta ännu. Hoppas det sitter nåt sånt på min :P
(Värkar inte va nåt vidare drag på det där forumet...)
-
Palm: På en polares 800 hittade vi inte heller någon strypning "där dom brukar vara". Men efter tips skruvade han loss insuget från motorn och där satt det en bricka inklämd. Så har du inte provat att skruva loss insuget från motorblocket så gör de och kolla. Men lite dur sitter det en strypning där :wink:
slug: Ja det är en strypning på avgasröret, på min satt det 3st sådana silar på röret.
-
slug: Ja det är en strypning på avgasröret, på min satt det 3st sådana silar på röret.
Tre stycken!!!
Hur då? Innanför varandra på rad.
Har du tagit bort dina, och hur gör du i så fall när det blir dags för besiktning? Blir det skillnad om man tar bort dem? (frågvis som ett barn :oops: )
Kan du inte fraga din polare vad hans 800:a gjorde före/efter borttagninga av strypningen så har Palm något att jämföra med.
-
Palm: På en polares 800 hittade vi inte heller någon strypning "där dom brukar vara". Men efter tips skruvade han loss insuget från motorn och där satt det en bricka inklämd. Så har du inte provat att skruva loss insuget från motorblocket så gör de och kolla. Men lite dur sitter det en strypning där :wink:
slug: Ja det är en strypning på avgasröret, på min satt det 3st sådana silar på röret.
DET ska ja kolla så fort ja kan!
Hoppas det sitter där! TACK!
-
Virker som at jeg også må ut og demontere min 800 x2 2008.
På min var det en plate/bricka på insuget men ikke mellom motor og innsug men mellom innsug og spjeldhus.
Det var ingen gnistfanger på eksos stussen heller på min polaris da den ankom fra forhandler.
Men min går opp på bakhjulene når jeg gir full gass fra 0 km/t
-
Jag fattar ingenting av dessa stypningar i så fall.
Om vägreggadde fyrhgjulingar tvingas vara strypta till en bestämd maxeffekt borde det ju inte vara någon större skillnad mellan dem i strypt utförande. Oavsett motorstorlek och fabrikat.
Men det verkar ju vara stor skillnad:
15 kw med 500 cc = max 65 km/h
15 kw med 600 cc = max 106 km/h
...en gåta för mig???
-
slug: Jepp, dom sitter innanför varandra. Jag fick kapa röret 3ggr innan jag fick bort alla, jag ville ju kapa så lite som möjligt men då dök det bara upp nya galler hela tiden :?
Det är ett par år kvar till besiktningen så det får man fundera på då närmare. Den stora skillnaden som jag tyckte märktes var på ljudet och bränsleförbrukningen.
Palm: Jepp det får vi hoppas. Vi tyckte hans 800 gick rätt bra men det var ju inte i närheten att den ville resa vid start eller nått sånt. Men han berättade att det blev stor skillnad efter att han tagit bort brickan.
-
Palm: På en polares 800 hittade vi inte heller någon strypning "där dom brukar vara". Men efter tips skruvade han loss insuget från motorn och där satt det en bricka inklämd. Så har du inte provat att skruva loss insuget från motorblocket så gör de och kolla. Men lite dur sitter det en strypning där :wink:
Trodde du menade att det gick att ta bort själva ALU-grejjen som sticker ut från cylindern. Men den är ju juten i samma block... För där insuget sitter skruvat i "alu-grejjen" så har ja redan kollat och där satt det inget... :(
Hade en där på min förra maskin (Polaris 800 ´06)
Är väl bara att inse att den är strypt i nån data-box eller nåt >:(
/Palm
-
Jag var inte med då rickard plockade bort sin men på han förstod jag det som att det bara var en bricka som var fastskruvad, dvs att det skulle se ut som en packning mellan fästet och blocket men som har mindre hål.
Det känns ju surt om det skulle vara i något data-box. Men jag har ju inte hört om en enda som fått sådan strypning så det kan inte vara vanligt. Kan du inte gulla med din handlare och fått något tips på hur man kan kolla om det sitter i data-boxen?
-
Palm! Om du har stort hål hela vägen kan ju inte strypningen ligga där, du måste ju ha kollat hela vägen från luftburk till cylindern vid det här laget. Känn med fingrarna om du inte kommer åt att titta. Kolla sedan att spjällen öppnar fullt också. Sedan finns det ju inte någon anledning att leta där något mer. Jag föreslår sedan att du frågar även utanför "Polaristråden" i det här forumet för att, om möjligt, få kontakt med fler som kanske har liknande erfarenheter. Eller som är mer insatta i hur det kan vara gjort i ditt fall.
-
Ja, ja tycker att ja har kolat hela vägen, men inte kunnat hitta något. Har iofs inte kollat på spjället när ja gasar, men om man lyssnar på spjället så hör man att det inte når ändpunkten förns gasen är i botten... Så ja antar ju att det inte sitter nåt där.
Får väl ta mej ork att ringa min ÅF och se om han har "orkat" ta reda på var strypningen sitter :-\
Ha en bra dag!
/Palm