ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Snoddas81 skrivet 31 juli 2008 kl. 10:55:24
-
Örnsköldsvik: Dödsolycka utanför Långviksmon
En man i 35-årsåldern omkom i en olycka med en fyrhjuling i natt i Flygsjö utanför Långviksmon, Örnsköldsviks kommun.
Med på fyrhjulingen fanns en kvinna som är förd till sjukhus med allvarliga skador.
Paret färdades på fyrhjulingen på vägen sydost om Trehörningsjö.
Enligt uppgift ska fyrhjulingen ha gått av vägen runt kl. 02.00 i natt, korsat en åker och sedan kraschat i ett djupt dike.
Tecken på olycksplatsen visar att fyrhjulingen voltat i diket och att paret kastats av.
Paret blev liggande på olycksplatsen och hittades först vid 8-tiden i morse av en person som var ute och rastade sin hund. Den allvarligt skadade kvinnan är förd till sjukhus och har ännu inte kunnat höras av polisen.
-
R.I.P
Alltid tråkigt att höra... :(
-
Hoppas bara man inte nu känner nån..men villket fall så är det jävligt.. :cry:
-
tråkigt... RIP!!
-
Länk till artickel.... http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30112
om någon känner igen hojen... :?
tragiskt....
-
Tråkigt, hoppas det inte är fylla igen.
Men tiden för olyckan, 02.00 tyder på det.
-
Länk till artickel.... http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30112
om någon känner igen hojen... :?
tragiskt....
Ser då ut att vara en Outlander 400 iaf. Tragiskt...hoppas som sagt inte att det är fyllekörning igen.
-
Det är tragiskt när något sånt här händer och det har ju som sagt varit ett olycksår för fyrhjulingar.
Jag tror att dom flesta olyckor är alkoholrelaterade, konstigt att människor överhuvudtaget ens tänker tanken att köra påverkad?
Men det är ju inte säkert att den är olyckan berodde på alkohol, vi får hoppas på det?
Det ska bli intressant att se vad vägverkets utredning kommer fram till, kanske det blir någon typ av förarbevis eller andra regler?
Vägverket gnäller på att fyrhjulingar är farliga, men jag anser att dom inte är mer farlig än något annat fordon.
Man kan inte som vägverket tro att man kan reglera bort olyckor genom nya lagar.
För att få ner olyckorna tycker jag dom istället skulle sätta större krav på maskinerna som säljs.
Vissa av fyrhjulingarna tycker jag helst skulle bort från vägarna om dom inte möter vissa krav.
En landsvägsregistrerad arbetsfyrhjuling med traktordäck tycker jag inte alls passar i trafiken.
Däcken och profilen gör att den blir instabil och vinglig, man skulle med all säkerhet köra säkrare stupfull med en Quad med bra Vägdäck.
Så jag tycker dom ska sätta hårdare krav på vilka däck som får användas på fyrhjulingar i trafiken.
Dessutom så är vissa märken helt livsfarliga pga av bredden mellan hjulen, tyngdpunkten ligger dessutom helt fel.
Ta tex Bad Boy 200cc, en maskin som är bland det vingligaste och mest lätt tippade jag någonsin har kört.
Hur den överhuvudtaget kan bli vägreggad är för mig en gåta?
Övriga krav som jag tycker dom ska lägga till, är att det ska vara Sverige godkända bussningar och styrleder.
Om man köper en ny fyrhjuling så är det 4år till första besiktning, men många maskiner har sån dålig kvalité att dom helst skulle behöva besiktigas varannan månad.
-
Förarutbildning skulle sitta fint innan man sätts sej i trafik.varje maskin har sin funktion och viss beteende under färd på landsväg och ett i skogskörning och svårare terräng.har själv vurpat och slagit runt så man lär sej av dessa misstag.tror att man kan minska väldigt mycke om man går den vägen först :wink:
Kör nu lungt där ute och tänkt er för när ni kör osv..vi vill inte läsa mer sånt.....
-
ingemar, jag håller med dig att en förarutbildning skulle kanske minska olyckorna en del.
Men i det stora hela så tror jag inte det har så stor betydelse, onykterhet tror jag är det största problemet som inte någon utbildning i världen kan göra någonting åt.
Förarna måste få in i skallen att dom måste ta ett större personligt ansvar och inse att fyrhjulingar inte är en fylletransport.
Jag läste någonstans att det var i snitt 10 skoterolyckor med dödlig utgång per år, varav 70 procent är alkoholrelaterade.
Dom gjorde en studie av samtliga skoterolyckor med dödlig utgång sedan -70 talet och den visar att hela 89% i åldrarna 20-30år har varit alkoholpåverkade.
Problemet har helt klart flyttas över på fyrhjulingarna pga att det är så många som har dom idag.
En lösning för att få ner olyckorna, vore nog Alkolås-krav både på fyrhjulingar och skotrar.
-
Beträffande fyllan så är det en attitydförändring som lär till,
jag har uppfattningen att ungdomar idag kör mindre på fyllan
än när en annan var ung.
Samma sak blir det nu med fyrhjulingarna.
-
gurra-g, du har kanske rätt ang ungdomar nu och då!
Man minns ju själv hur snurrig man var för 20-25 år sedan, man flängde omkring på skotrar och crossar helt laglöst, men det gjorde dom flesta.
Idag så ser man inte samma tendens, jag skulle då inte tolerera att mina egna barn gjorde samma saker som jag själv gjorde.
Men som tur är blir man äldre och visare!
Jag tror ändå att många olyckor beror på alkohol, många tycker det "Inte är så farligt" att köra fyrhjuling över markerna berusad.
Den attityden måste bort, för annars så kommer olyckorna aldrig att minska!
-
Trist.. Hoppas bara att de inte lämnar några barn etc efter sig.
Ang förar utb så tycker jag att det räcker med att MC klassa dessa fordon. Då menar jag fullt ut. Samma regler samma körkort, inga strypningar etc.
Och jag håller med om att det krävs en attityd förändring men jag har ingen lösning på hur det skall gå till.. Kanske mitt ovanstående kan vara ett steg i rätt rikting. Då det iaf bland mina mc polare inte existerar fyllkörningar.
-
Beklagar soren till dom anhöriga.... :cry:
Angående det Stene anser om att mcklassa fyrhjulingen kan jag inte hålla med om för jag tycker att körtekniken skiljer sig för mycket mellan mc och hjuling, det ända man skulle kunna ha nytta av är väl att läsa vissa trafikproblem som man råkar ut för på mc men det borde väl sunt förnuft fixa lika väl..
-
Trist.. Hoppas bara att de inte lämnar några barn etc efter sig.
Ang förar utb så tycker jag att det räcker med att MC klassa dessa fordon. Då menar jag fullt ut. Samma regler samma körkort, inga strypningar etc.
Och jag håller med om att det krävs en attityd förändring men jag har ingen lösning på hur det skall gå till.. Kanske mitt ovanstående kan vara ett steg i rätt rikting. Då det iaf bland mina mc polare inte existerar fyllkörningar.
Tycker att man ska göra som med snöskoter. t.ex folk som tar körkort efter 2009 måste ta en extra utbildning för fyrhjuling.
På så sätt kommer dom som redan äger och kör reggade fyrhjulingar inte att straffas med utbildning.