ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Hanen skrivet 31 juli 2008 kl. 09:11:08
-
Min gammla Linhai börjar låta konstigt, ett hårt nästan skramlande ljud. Svårt att lokalisera ljud i en motor men det verkar komma från den bakre delen av variatorn. Vid kallstart låter det mindre, men blir värre när den blir varm, förövrigt går den som den alltid gjort. Nån som tror sej veta vad det kan vara?
-
det kan vara den främre variator skivan som är lös så var det på min 300 4x4 :lol:
-
OK, ska kolla i morron. Andra tänkbara orsaker?
-
Är det en äldre maskin så sitter det inget stödlager till
sekundärvariatorn, det kan vara lagren som gått till den.
-
Är det en äldre maskin så sitter det inget stödlager till
sekundärvariatorn, det kan vara lagren som gått till den.
Det låter nästan mera troligt. Är det ett ingrepp man fixar själv eller måste man lämna in till "farbror doktorn"?
-
Det beror på dina kunskaper, jag har aldrig gjort det i alla fall.
Det finns sprängskisser och manualer på nätet i alla fall
vår Norska vän MaxMekker har lagt ut dom på sin hemsida.
-
Jag har nog fan den sprängskissen på gammla datorn, blir till att leta.
-
OK, ska kolla i morron. Andra tänkbara orsaker?
Beror på vad det är för skrammel, min började att skramla redan vid 76 mil och det inträffade när den blev varm och vid vissa hastigheter. Leverantören slängde på några extra fjädrar till avgassystemet eftersom han trodde att det var det som var felet. Men det hjälpte inte så till slut blev jag så trött på skramlet att jag köpte ett Wileyco system och nu är det slut på skramlet. Troligtvis var det insatsen i dämparen som skramlade när det blev varmt.
/Blizzter
-
hade likande ljud i min. men det lika mycket hela tiden. då var det "växellådan" som skruvarna lossat på. sitter några bultar rakt bakifrån som är lite "svåra" att hitta.
-
hade likande ljud i min. men det lika mycket hela tiden. då var det "växellådan" som skruvarna lossat på. sitter några bultar rakt bakifrån som är lite "svåra" att hitta.
Har varit så j-a varmt senaste tiden så man har inte orkat felsöka. Men nu har jag ju fått lite tips att gå efter. Vad ör det för dimension till bultarna i "lådan" så man vet vad man letar efter?
-
tror det var typ 13:s hylsa. ramen går ned bakom stötdämparen (om man ser bakifrån) i den sitter det 2 bultar.
-
tror det var typ 13:s hylsa. ramen går ned bakom stötdämparen (om man ser bakifrån) i den sitter det 2 bultar.
OK, så fort jag piggnar till ska jag kolla upp det. Det är ju sånna fel man vill ha, bara att dra åt några bultar... 8)
-
Jag har ett skrammel i min, som jag också trodde kom från motorn först, mitt skrammel blev också värre när den blev varm, men oljudet i min visade sig komma från ljuddämparen som Blizzter skriver. Prova att bryta på ljuddämparen mednas du varvar upp den, och lyssna...
-
Jag har bytt dämpare några gånger, så jag tror inte det är problemet, men givetvis ska jag titta efter.
-
Du hade delvis rätt Stene, bultarna satt mycket riktigt löst, men oljudet kvarstår. :cry:
-
hmm.. Har du kollat hur det ser ut vid de gummi upphängda bultarna som sitter under variator kåpan (du behöver inte lossa kåpan utan du ser den nedanför kåpan). Tänkte om det är så att när dina bakre bultar släppt så har bussningarna fått lite "styk" så de nu ligger imot och "slammrar".
-
Är det en äldre maskin så sitter det inget stödlager till
sekundärvariatorn, det kan vara lagren som gått till den.
Om lagrena vore dåliga borde man väl känna ett visst glapp i variatorn? Plockade bort kåpan och främre variatorn igår, tänkte att vikterna kanske var slitna och skapade obalans, men dom såg bra ut och axeln glappade inte.
-
Köpte min Muddy för ett par veckor sedan, och nu har den börjat bråka. :cry:
Låter illa. Låter som det är på vänster sida av motor, bakom den svarta kåpan. (Och ja, är totalt okunnig på motorer, tyvärr)
Grannen i byn har tittat som hastigast på den, tryckte med handen mot motorn, framför den svarta kåpan, och det tystnade. Dock kom det svarta plastbitar ramlandes ner på marken, ser brända/avskavda ut.
Vad finns bakom den svarta kåpan?
Please help!
-
Köpte min Muddy för ett par veckor sedan, och nu har den börjat bråka. :cry:
Låter illa. Låter som det är på vänster sida av motor, bakom den svarta kåpan. (Och ja, är totalt okunnig på motorer, tyvärr)
Grannen i byn har tittat som hastigast på den, tryckte med handen mot motorn, framför den svarta kåpan, och det tystnade. Dock kom det svarta plastbitar ramlandes ner på marken, ser brända/avskavda ut.
Vad finns bakom den svarta kåpan?
Please help!
Bakom den svarta kåpan sitter variatorn.
-
Köpte min Muddy för ett par veckor sedan, och nu har den börjat bråka. :cry:
Låter illa. Låter som det är på vänster sida av motor, bakom den svarta kåpan. (Och ja, är totalt okunnig på motorer, tyvärr)
Grannen i byn har tittat som hastigast på den, tryckte med handen mot motorn, framför den svarta kåpan, och det tystnade. Dock kom det svarta plastbitar ramlandes ner på marken, ser brända/avskavda ut.
Vad finns bakom den svarta kåpan?
Please help!
Går maskinen fortfarande?
-
Den startar ja, men jag vill inte köra den.
-
Min goda granne som kollade på den har följande teori :
- den nedre motorupphängningen (återigen, kan inget om motorer, så använder jag fel uttryck så får ni ha överseende med det) innehåller en bussning som verkar helt slut
- detta skulle kunna föra med sig att motorpaketet vridern sig och variatorn, som tydligen finns bakom den svarta kåpan, tar i plasten på insidan
- ny sådan bussning är beställd, får se om det hjälper.
- tyvärr befinner jag mig drygt 40 mil från min kära 4-hjuling, så det är inte
att kasta sig över problemet ikväll direkt . . .
Finns det någon "därute" som tror nå't om ovanstående teori, eller har andra förslag på vad som kan ha hänt får ni gärna komma med tips! Man vill ju om inte annat köra maskinen när det är dags för att dra älg fram i oktober!
-
Bussningen ska se ut så, trodde själv att den var slut, men icke
Beställde en ny, den såg likadan ut.
/Musicman
-
Ska nu upp till Dalarna i helgen, får se om min granne har någon god idé. Hade hoppats få lite input från detta forum, men det var lite glest . . . . .
-
Som sagt..! Den bussningen ska tydligen se ut så.....så den kan du utesluta.!
/Johan
-
Köpte min Muddy för ett par veckor sedan, och nu har den börjat bråka. :cry:
Låter illa. Låter som det är på vänster sida av motor, bakom den svarta kåpan. (Och ja, är totalt okunnig på motorer, tyvärr)
Grannen i byn har tittat som hastigast på den, tryckte med handen mot motorn, framför den svarta kåpan, och det tystnade. Dock kom det svarta plastbitar ramlandes ner på marken, ser brända/avskavda ut.
Vad finns bakom den svarta kåpan?
Please help!
Är det inte kopplingen då som du har eldat upp? Det står i manualen till maskinen att man inte ska åka och slira på kopplingen för då bränner man upp den. På högväxeln så måste man köra 11Km/h för att det inte ska slira.. Kör du tungt lass eller terräng körning i låg fart så ska lågväxeln alltid i.! På så sätt så blir det knappt något slitage alls på kopplingen, Enda undantaget är backväxeln som inte har "Låg", försök att undvika att backa upp ett par ton timmer med backen. Om du alltid ser till att gasa "bestämt" när du ska iväg så att kopplingen bara används ett kort ögonblick, så tror jag den kan hålla hur länge somhelst. Kör du i ett träsk på högväxeln så är det över inom 5 minuter.. Min maskin har gått 380 mil och kopplingen är fortfarande som ny trots en del skogs och träsk körningar.
/Blizzter
-
Tack för svaret Blizzter! Har som sagt var bara kört kanske 3 mil själv, så det är möjligt att förre ägaren eldat upp kopplingen, vad vet jag?
I "värsta" fall, för den lokala allt-i-ett-mekanikern titta på den, han gör service på allt med hjul, såväl 2 som 4hjuligt.
Är på G upp om ett par timmar, imorrn får jag åtminstone klappa om den!
The Devil
-
Tack för svaret Blizzter! Har som sagt var bara kört kanske 3 mil själv, så det är möjligt att förre ägaren eldat upp kopplingen, vad vet jag?
I "värsta" fall, för den lokala allt-i-ett-mekanikern titta på den, han gör service på allt med hjul, såväl 2 som 4hjuligt.
Är på G upp om ett par timmar, imorrn får jag åtminstone klappa om den!
The Devil
En annan sak med Linhai som verkar vara standard det är att den käkar ungefär lika mycket motor olja som man brukar blanda till en 2-taktare. :) Brukar få hälla i en deciliter vid varje fulltankning ungefär, en del går ju upp i luftburken och hamnar i tappslangen och resten har jag ingen aning om vart det tar vägen. Men att kollat oljan på maskinen varje gång är väldigt viktigt, får hoppas att den förre ägaren till din maskin inte kört maskinen torr så att det är något lager som mår dåligt.
/Blizzter
-
Ett tag sedan jag var inne nu, har jobbat & jobbat, och stupat i säng på kvällarna.
Nåja, mitt "oljuds"-problem är över! Det var splinsen som var slut yttre, främre delen av variatorn. Fick beställt & hemskickat en reservdel som nu monterats av min "mekaniker-granne". Jag är med 4-hjuling igen, lagom till älgjakten!
Tack för alla bra tips, ska definitivt läsa och använda detta forum framöver.
The Devil
-
Ett tag sedan jag var inne nu, har jobbat & jobbat, och stupat i säng på kvällarna.
Nåja, mitt "oljuds"-problem är över! Det var splinsen som var slut yttre, främre delen av variatorn. Fick beställt & hemskickat en reservdel som nu monterats av min "mekaniker-granne". Jag är med 4-hjuling igen, lagom till älgjakten!
Tack för alla bra tips, ska definitivt läsa och använda detta forum framöver.
The Devil
Det var som fan, skönt att det inte va nått värre. Min står hos fyrhjuling.se, hoppas att det är lika "enkelt" på min.
-
Ett tag sedan jag var inne nu, har jobbat & jobbat, och stupat i säng på kvällarna.
Nåja, mitt "oljuds"-problem är över! Det var splinsen som var slut yttre, främre delen av variatorn. Fick beställt & hemskickat en reservdel som nu monterats av min "mekaniker-granne". Jag är med 4-hjuling igen, lagom till älgjakten!
Tack för alla bra tips, ska definitivt läsa och använda detta forum framöver.
The Devil
Det var som fan, skönt att det inte va nått värre. Min står hos fyrhjuling.se, hoppas att det är lika "enkelt" på min.
Hut har det gått? är maskinen tillbaka och vad var i så fall felet?
-
Står där fortfarande. Förmodligen ramlager som rasat, eller vevlager, inte kul.
-
blä... Låter inget vidare. Hoppas det löser sig. Har också ett olustigt problem.. Men har inte hunnit kolla på det ännu. Den går runt på starten några varv sen tjärvar det. Så får man vrida lite för hand. sen går den ett par varv igen... får riva hela motorn så fort garaget blir ledigt..
-
blä... Låter inget vidare. Hoppas det löser sig. Har också ett olustigt problem.. Men har inte hunnit kolla på det ännu. Den går runt på starten några varv sen tjärvar det. Så får man vrida lite för hand. sen går den ett par varv igen... får riva hela motorn så fort garaget blir ledigt..
Låter inget vidare det heller. Men din gamla Linhai har ju gjort rätt för sig, du har väl nyttjat den rätt duktigt?
-
blä... Låter inget vidare. Hoppas det löser sig. Har också ett olustigt problem.. Men har inte hunnit kolla på det ännu. Den går runt på starten några varv sen tjärvar det. Så får man vrida lite för hand. sen går den ett par varv igen... får riva hela motorn så fort garaget blir ledigt..
Låter inget vidare det heller. Men din gamla Linhai har ju gjort rätt för sig, du har väl nyttjat den rätt duktigt?
Jo den har fått jobba ganska hårt. men det är väl därför man köper en 4-hjuling ::)
-
Stene har du hittat problemet med din motor ännu? Hoppas att det inte var eller är ett stort fel på motorn. :(
-
Stene har du hittat problemet med din motor ännu? Hoppas att det inte var eller är ett stort fel på motorn. :(
Nja.. Jag har mitt garage fullt med ett nytt kök som jag tänkte att jag skulle fått in men jag kom till insikt att jag inte hinner innan jul. Så jag har nu kört ner maskinen till TRECH.SE så får de kolla på den. Har inte pratat med dem ännu men tänkte ringa på tisdag.