ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Nicki skrivet 31 juli 2008 kl. 05:35:44

Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Nicki skrivet 31 juli 2008 kl. 05:35:44
det finns en del olika som typ SE LE GTYR,, vad är skillnaden ???
hur e det med drevningen ,, om man tar bort strypningen vad har man för tophasighet,, går den bra orginal?? vad bör man byta för att få en snabb raptor ??? hoppas någon svarar på mina konstiga frågor
Titel: yamahaaaaaaaaaaa
Skrivet av: EKWALLRACING skrivet 31 juli 2008 kl. 09:27:21
Finns 2st fina svart/röda med lite goooa tribals på atvhuset

Gatreggade .. tro jag dessutom..

 :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Lowest skrivet 31 juli 2008 kl. 11:16:06
Hej bara färgen som skiljer 2färgat eller 1färgat. 1färgat R och 2färgat SE.
Orginal utan strypning ca 115-120 km/t. Min toppar ca 130km/t Bara ett kugg drevat fram annars orginal (OBS det är mätt med GPS).
Dom går bra orginal. Min har rullat ca 700 mil förutom normal service (olja, filter, tändstift) så har jag bara bytt bromsbelägg bak och jordkabeln till bakljuset gått av.
Obs den har inte gått 700 lugna mil. Vi åker överallt sandtag, gegga, hyggen, slighögar och snö
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Nicki skrivet 31 juli 2008 kl. 11:43:25
Tack lowest har sätt en del köra i gegga med dom och komma fram rätt bra ,, är den stabil i 130 km ,, du säger mätt med gps vad visar mätaren??,, fan är dom så hållbara ,, är din förutom drevning orginal??? har du testat och köra mot en can am ???
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Lowest skrivet 31 juli 2008 kl. 12:33:50
Den går hur stabilt som helst man kan köra med en hand. När min mätare visar 106 går det i 126. Min magnet sitter för längt ifrån har inte brytt mej i att flytta den. Förutom drevning är den är helt orginal har bara borrat 4 små hål i insattsen i ljuddämparen.
Var till Rättvik och tävlade i hillclimb 2 vändor upp i slalombacken på tid. Tog en Renegade x med ett par sekunder 8)  Men man fick endast ha Endast bakhjulsdrift i tävlingen.(Renegaden gick fortare med 4wd inkopplat)
Den är hållbar med tanke hur mycket pisk den fått :D  
Det lilla jag kört mot Canam så hänger den med.
Det är dåligt med folk som åker Canam häromkring mest quadar mycket Raptorer å Suzuki
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: snapper_one skrivet 31 juli 2008 kl. 18:30:28
Du köper väl inte en Fiat när du har en Lamborgini. :D
Kanske inte riktigt den jämförelsen, men men.
Varför byte ?
Eller blir det att ha båda ?
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 31 juli 2008 kl. 22:12:31
En raptor är något snabbare i ax och lite högre toppfart än vad renegaden har men skiljer inte mycket men det finns 1 miljard grejjer att skruva dit på en raptor så att den går fortare.. och i lera går det att ta sig fram fast inte som en 4*4 och hållbarheten är väldigt bra ja har också kört 700 mil och inget har gått sönder. sen kan man ha olika hastighetsmätare beroende på vilken modell man har boril eller dresel eller pauletti..
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: LAHA skrivet 31 juli 2008 kl. 22:24:47
Citat från: "Lowest"
Hej bara färgen som skiljer 2färgat eller 1färgat. 1färgat R och 2färgat SE.


Nja den viktigaste skillnaden är stötdämparna, SE har piggybackdämpare som är mycket bättre än vanliga  :idea:
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Lowest skrivet 31 juli 2008 kl. 22:54:15
Citat från: "LAHA"
Citat från: "Lowest"
Hej bara färgen som skiljer 2färgat eller 1färgat. 1färgat R och 2färgat SE.


Nja den viktigaste skillnaden är stötdämparna, SE har piggybackdämpare som är mycket bättre än vanliga  :idea:

 
Från årsmodell -08 har alla raptorer samma dämpare fram. -07 och äldre skillde det på dämparna fram.
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Wizzman skrivet 31 juli 2008 kl. 23:37:55
Jag köpte en Raptor 700 -07:a uttagen 10:e April i år. Var och hämtade den förra torsdagen.

Jag är jävligt nöjd, det är en helt underbar maskin att köra.
Jag har ett Alba trimkitt på min med luftfilter, helsystem och bränslebox. Den går upp på bakhjulen i 60km/h på fyrans växel om man ligger på rätt varvtal, släpper av så fjädringen sjunker ihop lite och sen gasar på igen. På trean reser den sig om man bara gasar.

Den toppar 120Km/h enligt GPS. Speedsensorn är fortfarande inkopplad. Den går inte mycket fortare utan speedsensorn men drar bättre upp till 120.

Dessutom går den suveränt på vägen, och har inte alls dom jobbiga vibrationerna i ramen som jag är van vid sedan jag körde Dinli 450 (Som inte heller är någon dålig maskin, men inte jämförbar med raptorn). Lite svajig är den med crossdäcken, men jag har beställt vägdäck på fälg som bör komma när som helst...

Jag provkörde en Kawasaki KFX450 -08:a innan jag köpte raptorn och raptorn passar mig mycket bättre. Men ska man köra på crossbana hade nog Kawan varit bättre.

Rekommenderar varmt raptorn, i alla fall om du framförallt ska köra den på vägen.
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: sunfire skrivet 2 augusti 2008 kl. 12:07:39
Citat från: "Wizzman"
Den går upp på bakhjulen i 60km/h på fyrans växel om man ligger på rätt varvtal


Varvtalet är väl alltid sama när du kör på 4:ans växel i 60... ;)
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 2 augusti 2008 kl. 13:16:17
Citat från: "sunfire"
Citat från: "Wizzman"
Den går upp på bakhjulen i 60km/h på fyrans växel om man ligger på rätt varvtal


Varvtalet är väl alltid sama när du kör på 4:ans växel i 60... ;)



Beror ju på om man har drevat eller inte :lol:  Min reser sig på 3.an men då har jag 15/38drevning. Den gör 152km/h enligt gps :twisted:
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Beta skrivet 2 augusti 2008 kl. 16:58:42
Ni som säger att hojen bara är att gasa upp på bakhjulen på 3:ans växel, hur mycket menar ni då att den reser sig? och sitter ni med en normal körställning.

För min hoj raptor kan jag då inte direkt säga att den resr sig på 3:an med en normal körställning, visst lättar väl framhjulen en anning men jag skulle ändå inte kalla det för att man kan gasa upp på bakhjulen. På 2:an däremot så kan jag hålla med om den verkleigen reser sig, och då spelar det det ingen roll om jag sitter normalt eller på tanken.

Jag undrar bara för att jag är lite skeptisk till alla som säger att dom reser på växlar upp till 4:an utan att "hjälpa till" med körställning eller ställa om dämpare. För jag tvivlar på att min hoj skulle gå så mycket sämre än alla andra. Ska kanske tillägga att jag kör med GYTR slipon, filter samt PCIII:a
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Wizzman skrivet 2 augusti 2008 kl. 17:05:43
sunfire: hahahaha... Var nog lite trött när jag skrev det :-)

Beta: på trean kan man slå runt baklänges om man vill.
På fyran får man som sagt släppa av så framfjädringen sjunker ihop den gasa på igen, och man måste ligga på rätt varvtal så man får vridmomentet med sig. Min fjädring är standardinställd.

Men sitter man på tanken så reser den ju sig inte på trean... Utan man får ju sitta normalt.

Jag kör med ALBA helsystem, velocity filter och alba bränslebox
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: LAHA skrivet 2 augusti 2008 kl. 17:12:21
Citat från: "Wizzman"
sunfire: hahahaha... Var nog lite trött när jag skrev det :-)

Beta: på trean kan man slå runt baklänges om man vill.
På fyran får man som sagt släppa av så framfjädringen sjunker ihop den gasa på igen, och man måste ligga på rätt varvtal så man får vridmomentet med sig. Min fjädring är standardinställd.

Men sitter man på tanken så reser den ju sig inte på trean... Utan man får ju sitta normalt.

Jag kör med ALBA helsystem, velocity filter och alba bränslebox


Du väger nog inte över 100 kg heller va?  8O
Titel: Funderar på att köpa raptor 700
Skrivet av: Beta skrivet 2 augusti 2008 kl. 18:16:33
Citat från: "LAHA"
Citat från: "Wizzman"
sunfire: hahahaha... Var nog lite trött när jag skrev det :-)

Beta: på trean kan man slå runt baklänges om man vill.
På fyran får man som sagt släppa av så framfjädringen sjunker ihop den gasa på igen, och man måste ligga på rätt varvtal så man får vridmomentet med sig. Min fjädring är standardinställd.

Men sitter man på tanken så reser den ju sig inte på trean... Utan man får ju sitta normalt.

Jag kör med ALBA helsystem, velocity filter och alba bränslebox


Du väger nog inte över 100 kg heller va? 8O


Jag? nej väger in runt 64.

Men jag kanske har konstig körställning då eller så för mycket fjädring som ska tryckas ihop.