ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Kryckan skrivet 21 juli 2008 kl. 15:50:02
-
Tjena!
Köpte mig en Raptor 350 i Lördags, helnöjd med maskinen än så länge!
(Kommer en separat tråd om köpet och hjulingen då jag fotat den lite)
Men nu till två frågor;
Backväxeln, tycker jag har läst att den kan trilskas en del, och det kan man nog säga att min gör..
Visst, man kommer på tekniken för att få tillbaks den i Neutral, men ändå, det vore skönt om den var klockren.. Finns det något man kan göra för att förbättra funktionen?
Sen kan jag, när jag står stilla och drar in kopplingen höra ett klofsande eller vått ljud.. Detta händer långt ifrån alla gånger, men som sagt, det händer.. Någon som har en teori eller ett svar på vad det kan vara? Kopplingen tar bra i övrigt! :)
/Kryckan - nöjd raptorägare
-
Köpte min 350 i helgen med, backen funkar klockrent men att få i framåt igen trilskas, har inte hunnit pilla på det änne men det borde ju finnas justeringsmån på något sätt...
Ruskigt nöjd så här långt med maskinen iaf
-
Jo, det var precis det jag menade..
Det är när man ska tillbaka till N som det jäklas lite..
Dock så får man in viss teknik på det, så om man liksom "tar fart" ifrån back och sen drar bestämt framåt mot N så brukar den allt som oftast hoppa i :)
Ja, det är en djävulskt fin maskin, inget snack om saken!
-
Det är likadant på raptorn med en spak vid motorn. Jag brukar oxå ha ettan i när när man ska i eller ur backen. Sen släpper man kopplingen nån cm när man ska ha i den så brukar det gå finnemang.
-
Kör själv en Raptor 350 och har man inte ettan i när man skall tillbaks från backen så brukar det bråka lite men har man ettan i så går det fint :wink: Lycka till med era nya maskiner :wink:
-
Bara en snabb fråga. Är det så att ni backar och sen när ni backat klart så lägger ni i ettan och därefter så lägger ni ur backväxeln?
Så har jag testat att göra några gg men det raslar ju som lite smått från växelådan.
-
Har faktiskt insett att det är etta som gäller för att lägga tillbaks ifrån backen på ett så smidigt sätt som möjligt! :)
-
Bara en snabb fråga. Är det så att ni backar och sen när ni backat klart så lägger ni i ettan och därefter så lägger ni ur backväxeln?
Så har jag testat att göra några gg men det raslar ju som lite smått från växelådan.
Jag brukar lägga i ettan direkt när jag startar hojjen och sen lägger jag i backväxlen... backar... och sen lägger jag ur den och det brukar gå lätt. Har inte provat att lägga i den när jag har backen i :wink:
-
Bara en snabb fråga. Är det så att ni backar och sen när ni backat klart så lägger ni i ettan och därefter så lägger ni ur backväxeln?
Så har jag testat att göra några gg men det raslar ju som lite smått från växelådan.
Jag brukar lägga i ettan direkt när jag startar hojjen och sen lägger jag i backväxlen... backar... och sen lägger jag ur den och det brukar gå lätt. Har inte provat att lägga i den när jag har backen i :wink:
Kan bara hålla med om att dett smidigaste sättet är att ha växel i när man lägger i & ur backen. Kopplingen helt inne,fram med"backspaken" efter ni backat klart och när spaken ej går att få fram längre så lättar man på kopplingen ngn cm (till dragläge) så hoppar allt på plats. Om jag backar med lådan i neutralläge så brukar jag alltid lägga i en vxl, oftast 1:an, när jag skall lägga ur backen.
Jag har en kompis med en likadan Lill-Rappe som jag och han var helt säker på att han hade raserat växellådan i början av våra quad-karriärer.
Han hade backat med vxl i neutralläge och inte fått fram backspaken tillräckligt när han backat klart så när han petade i 1:an och skulle dra så hände inget, däremot hörde han det i tidigare inlägg nämnda rasslande ljudet. Gissa om han blev glad och lättad när jag stilade lite genom att dra in kopplingen med 1:an i och trycka fram backspaken den sista cm så blev lådan tyst och "Lill-Rappen" gick att köra igen.
Det är som sagt en vanesak, så här efter 1½-års ägande av 350 Raptorn så tänker man inte på hur man gör, man bara gör det...... 8)
Lycka till / L.A.
-
Hur går det med "back-tekniken" förresten, har du fått nån snits på det hela nu ?
M v h / L.A.
Tjena!
Backtekniken sitter gjutet nu, det är inget som helst problem!
Som ni sa, så är det 1ans växel som gäller, och möta lite med koppling om den trilskas.. Väldigt smärtfritt om man jämför med hur jag tjorvade med grejorna i början!
Tack så grymt för tipsen!