ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: VolvoV8 skrivet 20 juli 2008 kl. 13:07:00
-
Hej! Skulle idag kontrollera remmen så att inte den var nersliten och passade samtidigt på att provköra den på neutralen för att se hur variatorerna skötte sig och fick då se att främre variator voblade litegrann.. skruvade bort båda variatorerna och kände på främre axeln, det var säkerligen glapp 3-4mm upp och ner!!!! :evil: cykeln har gått 34mil så det känns ju inte så kul.. Nu till min fråga; Är det ramlagrena till veven som har gett upp eller sitter det nån form av stödlager till den här axeln?
MVH/Jon
-
du har ju stöd i kåpan du tog bort axel änden går ju in i en lagring
-
jaha?:) Lagret ska ju inte vara glappt för det!
Hur som helst så har jag tagit isär det och här följer en liten guide till er som tänkt fixa det själva!
Inte alls svårt om man inte har tummen mitt i handen...
Guiden startar efter att man lossat båda variatorerna!
1: Lossa alla bultar till kåpan(jo min rem måste bytas! :D )
(http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/20080720127.jpg)
2:Knacka försiktigt på axeln
(http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/20080720128.jpg)
3:Lossa bultarna till lagerstoppet
(http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/20080720130.jpg)
4:Ta bort distansen
(http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/20080720131.jpg)
5:Knacka försiktigt ur lagret med hjälp av en hylsa eller dylikt!
(http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/20080720133.jpg)
6:Klart!
(http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/20080720135.jpg)
Knacka i det nya lagret FÖRSIKTIGT på dess ytterkant! EJ(!!!) på den inre lagerbanan!
Lagrets mått är 80x40x18mm!(vet ej om det blev i rätt ordning nu men vilket mått som är vad är inte så svårt att lista ut!:)
Gör rent grejorna noggrant och gör allt i omvänd ordning för att plocka ihop det igen!:)
MVH/Jon
-
Gjorde samma sak här om veckan, men byte packboxen som läckte ut olja till variatorerna.
-
blev dt skillnad :?:
-
PS bra guide :D :D :D :D :D
-
Jo jag hade tänkt att byta packboxen också!
Jag har bara rivit isär mitt än så länge då jag upptäckte glappet idag och det är inte många lageraffärer öppna på en söndag!:)
Ja jag hoppas iaf inte att det glappar med det nya lagret också! Så ja bättre ska det bli!:)
Jag har även känt av rättså skapliga vibrationer när jag stått stilla på N och varvat mycket! Så det här är nog en stor bov till vibrationerna då främre variatorn inte centrerade så bra! Så till er som har vibrationer vid mycket varv(vid stillastånde givetvis) ska nog kolla upp eran främre axel!
MVH/Jon
-
PS bra guide :D :D :D :D :D
Tack ska du ha! Får hoppas det hjälper någon! :D
-
hur kände du glappet upp o ner eller ut o in
-
Lagret kan omöjligen glappa 3-4 mm, är det inte variatorn som glappar
på splinesaxeln bara? Det är ju ett stödlager i kåpan också.
-
Bra bilder, hur blev resultatet efter bytet då? Är det en märkbar skillnad?
-
Underbart att folk börjar fatta att man ska fota samtidigt som man fixar med sina "leksaker".
Det underlättar för den som meckar så man kan se hur man plåckade isär sen också så kan man då göra en guide som denna underbara guide.
Så det underlättar för lekkamraterna.
Tackar för denna
kommer säkert att bli användbar för många
-
Lagret kan omöjligen glappa 3-4 mm, är det inte variatorn som glappar
på splinesaxeln bara? Det är ju ett stödlager i kåpan också.
Läs vad jag skrev igen! Den främre axeln som primärvariatorn sitter på glappade 3-4mm! (det mätt längst ut på axeln med variatorn bortplockad) alltså ett rejält glapp!
Vad stödlagret har med denna sak att göra är jag inte med på... Oavsett om stödlagret sitter där eller inte så är ju huvudlagret fortfarande lika glappt.. Och det ska det ju inte vara... det enda stödlagret gör är ju precis som det låter att det ger stöd åt primärvariator axeln så att det ska bli mindre påfrestningar på huvudlagret...
Ett glapp in och ut är ingen fara så länge det är litet, däremot ska det INTE glappa upp och ner!
-
Bra bilder, hur blev resultatet efter bytet då? Är det en märkbar skillnad?
Som skrivet tidigare; Har ej hunnit sätta dit nått nytt lager än!
Underbart att folk börjar fatta att man ska fota samtidigt som man fixar med sina "leksaker".
Det underlättar för den som meckar så man kan se hur man plåckade isär sen också så kan man då göra en guide som denna underbara guide.
Så det underlättar för lekkamraterna.
Tackar för denna
kommer säkert att bli användbar för många
Jag är ju helt ny här på forumet men jag fattade direkt! :wink:
Klart man försöker hjälpa andra! det är ju det som är det roligaste med ett forum! :D
MVH/Jon
-
Men den axeln är väl själva vevaxeln, eller???
-
Klart du inte hunnit byta än, det är ju fortfarande söndag. Det är ju söndag Hela dan idag, läste nog lite slarvigt :D .
Hoppas verkligen det blir skillnad när du fått det bytt, glöm inte att skriva här igen när du är klar.
-
Men den axeln är väl själva vevaxeln, eller???
Ok, ser nu att det är en centrifugalkoppling mellan variatorn och vevaxeln.
Sitter väl skitlager i orginal.
-
Vill bara rätta felet i guiden
Kullagret är nog 6208 = 40x80x18
40=axeldiameter
80=diameter på hela lagret
18=bredden på lagert
Rätta MIG om jag har fel
-
Är det tätning som skyddar lagretskulor så ska det vara 2rs
Ser så ut på bilderna då är det alltså 6208 2rs
kostar org 792 hos atvsweden men jag hittade det för 206kr mycket enkelt att hitta
-
Mycket fin guide, ja :D
Har inte själv behövt byta just det där lagret än, men stödlagret i kåpan tokrasade för mig när jag fick in vatten i CVT´n. Vanligt plåttätat 6003-lager. Nu sitter det SKF 6003RS2 (dubbel gummitätning) där istället. Toktyst från stödlagret nu. 8)
-
vad är det för betäckning på packboxen.
-
Är det tätning som skyddar lagretskulor så ska det vara 2rs
Ser så ut på bilderna då är det alltså 6208 2rs
kostar org 792 hos atvsweden men jag hittade det för 206kr mycket enkelt att hitta
Ja jag såg att det var väldans dyrt original... Ett skf lager borde nästan vara billigare! Det sitter en plast tätning på ena sidan(utåt variatorn) och är helt öppet på andra! antagligen så att det får smörjning av motoroljan! hittar man inget lager med endast en tätning kanske man kan köpa ett med tätningar åt båda hållen och ta bort den ena?
Mycket fin guide, ja
Har inte själv behövt byta just det där lagret än, men stödlagret i kåpan tokrasade för mig när jag fick in vatten i CVT´n. Vanligt plåttätat 6003-lager. Nu sitter det SKF 6003RS2 (dubbel gummitätning) där istället. Toktyst från stödlagret nu.
Tack för den bra kritiken! :) Mitt stödlager ser helt okej ut men då kanske man ska passa på att byta ut det eftersom det verkar är av samma kvalitet som det andra!
MVH/Jon
-
oki då är det alltså 6208 1rs.
det hittar jag bara på ebay. kostar då 171 kr med frakt
-
Är lagret oljesmort med packbox, så kan man lika gärna köpa ett
lager utan packningar alls. Det blir billigare också.
-
Tjena!!!
Råkade halka in på en sida som har lager+div andra saker när
jag letade efter däck som var till salu i en annan rubrik.
http://www.dapra.se/kullager.html
mvh tompas
-
Har nu varit in på SKF och köpt det lilla stödlagret i kåpan, det stora lagret fixade kompisen från sitt jobb! Hur som helst så frågade jag SKF vad dom skulle ha för det stora lagret och han sa ca 270kr! Rättså billigt om man jämför med ett "cf-moto original" lager som kostar över 800kr...
Har nu kört lite och visst vart det skillnad!:) mycket mindre vibrationer!
Är lagret oljesmort med packbox, så kan man lika gärna köpa ett
lager utan packningar alls. Det blir billigare också.
Enligt killen som jag köpte lager av på SKF så ska ett hel kapslat lager vara det ultimata! Som han själv sa; Våra lager är smörjda en gång och det håller väldigt länge, även vid varm temperatur och höga varv! Han sa dessutom att inget kommer varken in eller ut i ett helkapslat lager, som det är original så smörjer motoroljan lagret och visst blir det koks och metallspån i oljan på en 4-takt som också kommer in i lagret om det är öppet så ett helkapslat lager är mycket bättre! Det lät vettigt tyckte jag iaf o sattsade på ett helkapslat lager! Tiden får avgöra vilket som är bäst! hojtar till när min gått 68mil så ser vi om det också är gappt!:)
PS: Jag sattsade även på ett helkapslat kullager som stödlager så det ska hålla tio gånger bättre än original!
MVH/Jon
-
Har nu varit in på SKF och köpt det lilla stödlagret i kåpan, det stora lagret fixade kompisen från sitt jobb! Hur som helst så frågade jag SKF vad dom skulle ha för det stora lagret och han sa ca 270kr! Rättså billigt om man jämför med ett "cf-moto original" lager som kostar över 800kr...
Har nu kört lite och visst vart det skillnad!:) mycket mindre vibrationer!
Är lagret oljesmort med packbox, så kan man lika gärna köpa ett
lager utan packningar alls. Det blir billigare också.
Enligt killen som jag köpte lager av på SKF så ska ett hel kapslat lager vara det ultimata! Som han själv sa; Våra lager är smörjda en gång och det håller väldigt länge, även vid varm temperatur och höga varv! Han sa dessutom att inget kommer varken in eller ut i ett helkapslat lager, som det är original så smörjer motoroljan lagret och visst blir det koks och metallspån i oljan på en 4-takt som också kommer in i lagret om det är öppet så ett helkapslat lager är mycket bättre! Det lät vettigt tyckte jag iaf o sattsade på ett helkapslat lager! Tiden får avgöra vilket som är bäst! hojtar till när min gått 68mil så ser vi om det också är gappt!:)
PS: Jag sattsade även på ett helkapslat kullager som stödlager så det ska hålla tio gånger bättre än original!
MVH/Jon
-
Har nu varit in på SKF och köpt det lilla stödlagret i kåpan, det stora lagret fixade kompisen från sitt jobb! Hur som helst så frågade jag SKF vad dom skulle ha för det stora lagret och han sa ca 270kr! Rättså billigt om man jämför med ett "cf-moto original" lager som kostar över 800kr...
Har nu kört lite och visst vart det skillnad!:) mycket mindre vibrationer!
Är lagret oljesmort med packbox, så kan man lika gärna köpa ett
lager utan packningar alls. Det blir billigare också.
Enligt killen som jag köpte lager av på SKF så ska ett hel kapslat lager vara det ultimata! Som han själv sa; Våra lager är smörjda en gång och det håller väldigt länge, även vid varm temperatur och höga varv! Han sa dessutom att inget kommer varken in eller ut i ett helkapslat lager, som det är original så smörjer motoroljan lagret och visst blir det koks och metallspån i oljan på en 4-takt som också kommer in i lagret om det är öppet så ett helkapslat lager är mycket bättre! Det lät vettigt tyckte jag iaf o sattsade på ett helkapslat lager! Tiden får avgöra vilket som är bäst! hojtar till när min gått 68mil så ser vi om det också är gappt!:)
PS: Jag sattsade även på ett helkapslat kullager som stödlager så det ska hålla tio gånger bättre än original!
MVH/Jon
-
Har nu varit in på SKF och köpt det lilla stödlagret i kåpan, det stora lagret fixade kompisen från sitt jobb! Hur som helst så frågade jag SKF vad dom skulle ha för det stora lagret och han sa ca 270kr! Rättså billigt om man jämför med ett "cf-moto original" lager som kostar över 800kr...
Har nu kört lite och visst vart det skillnad!:) mycket mindre vibrationer!
Är lagret oljesmort med packbox, så kan man lika gärna köpa ett
lager utan packningar alls. Det blir billigare också.
Enligt killen som jag köpte lager av på SKF så ska ett hel kapslat lager vara det ultimata! Som han själv sa; Våra lager är smörjda en gång och det håller väldigt länge, även vid varm temperatur och höga varv! Han sa dessutom att inget kommer varken in eller ut i ett helkapslat lager, som det är original så smörjer motoroljan lagret och visst blir det koks och metallspån i oljan på en 4-takt som också kommer in i lagret om det är öppet så ett helkapslat lager är mycket bättre! Det lät vettigt tyckte jag iaf o sattsade på ett helkapslat lager! Tiden får avgöra vilket som är bäst! hojtar till när min gått 68mil så ser vi om det också är gappt!:)
PS: Jag sattsade även på ett helkapslat kullager som stödlager så det ska hålla tio gånger bättre än original!
MVH/Jon
-
Har nu varit in på SKF och köpt det lilla stödlagret i kåpan, det stora lagret fixade kompisen från sitt jobb! Hur som helst så frågade jag SKF vad dom skulle ha för det stora lagret och han sa ca 270kr! Rättså billigt om man jämför med ett "cf-moto original" lager som kostar över 800kr...
Har nu kört lite och visst vart det skillnad!:) mycket mindre vibrationer!
Är lagret oljesmort med packbox, så kan man lika gärna köpa ett
lager utan packningar alls. Det blir billigare också.
Enligt killen som jag köpte lager av på SKF så ska ett hel kapslat lager vara det ultimata! Som han själv sa; Våra lager är smörjda en gång och det håller väldigt länge, även vid varm temperatur och höga varv! Han sa dessutom att inget kommer varken in eller ut i ett helkapslat lager, som det är original så smörjer motoroljan lagret och visst blir det koks och metallspån i oljan på en 4-takt som också kommer in i lagret om det är öppet så ett helkapslat lager är mycket bättre! Det lät vettigt tyckte jag iaf o sattsade på ett helkapslat lager! Tiden får avgöra vilket som är bäst! hojtar till när min gått 68mil så ser vi om det också är gappt!:)
PS: Jag sattsade även på ett helkapslat kullager som stödlager så det ska hålla tio gånger bättre än original!
MVH/Jon
-
Tjena!!!
Råkade halka in på en sida som har lager+div andra saker när
jag letade efter däck som var till salu i en annan rubrik.
http://www.dapra.se/kullager.html
mvh tompas
Har nu varit in på SKF och köpt det lilla stödlagret i kåpan, det stora lagret fixade kompisen från sitt jobb! Hur som helst så frågade jag SKF vad dom skulle ha för det stora lagret och han sa ca 270kr! Rättså billigt om man jämför med ett "cf-moto original" lager som kostar över 800kr...
Har nu kört lite och visst vart det skillnad!:) mycket mindre vibrationer!
Är lagret oljesmort med packbox, så kan man lika gärna köpa ett
lager utan packningar alls. Det blir billigare också.
Enligt killen som jag köpte lager av på SKF så ska ett hel kapslat lager vara det ultimata! Som han själv sa; Våra lager är smörjda en gång och det håller väldigt länge, även vid varm temperatur och höga varv! Han sa dessutom att inget kommer varken in eller ut i ett helkapslat lager, som det är original så smörjer motoroljan lagret och visst blir det koks och metallspån i oljan på en 4-takt som också kommer in i lagret om det är öppet så ett helkapslat lager är mycket bättre! Det lät vettigt tyckte jag iaf o sattsade på ett helkapslat lager! Tiden får avgöra vilket som är bäst! hojtar till när min gått 68mil så ser vi om det också är gappt!:)
PS: Jag sattsade även på ett helkapslat kullager som stödlager så det ska hålla tio gånger bättre än original!
MVH/Jon
-
Har nu varit in på SKF och köpt det lilla stödlagret i kåpan, det stora lagret fixade kompisen från sitt jobb! Hur som helst så frågade jag SKF vad dom skulle ha för det stora lagret och han sa ca 270kr! Rättså billigt om man jämför med ett "cf-moto original" lager som kostar över 800kr...
Har nu kört lite och visst vart det skillnad!:) mycket mindre vibrationer!
Är lagret oljesmort med packbox, så kan man lika gärna köpa ett
lager utan packningar alls. Det blir billigare också.
Enligt killen som jag köpte lager av på SKF så ska ett hel kapslat lager vara det ultimata! Som han själv sa; Våra lager är smörjda en gång och det håller väldigt länge, även vid varm temperatur och höga varv! Han sa dessutom att inget kommer varken in eller ut i ett helkapslat lager, som det är original så smörjer motoroljan lagret och visst blir det koks och metallspån i oljan på en 4-takt som också kommer in i lagret om det är öppet så ett helkapslat lager är mycket bättre! Det lät vettigt tyckte jag iaf o sattsade på ett helkapslat lager! Tiden får avgöra vilket som är bäst! hojtar till när min gått 68mil så ser vi om det också är gappt!:)
PS: Jag sattsade även på ett helkapslat kullager som stödlager så det ska hålla tio gånger bättre än original!
MVH/Jon
-
http://http://http://