ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Jimbo66 skrivet 17 juli 2008 kl. 23:39:39
-
Jag har fått problem med att batteriet drar ur!
Trodde först att det var batteriet men när vi mätte hur mycket den laddade så var det ca 12.7 -12.8 volt.
Normalt vad jag vet så brukar dom flesta 12v fordon ladda runt 13.5 - 14 volt.
Är det någon här som vet vad "Normal" laddström är på Dinli´n?
-
Min laddar runt 13,5 - 14 volt
-
Statsministern, jag förstod nästan att det var nått mysko med laddningen, jag undrar vad det kan vara för fel?
Laddningregulatorn tror jag inte det är, för då skulle den inte ladda alls eller alternativt börja överladda.
Jag skulle bli väldigt tacksam om någon här på forumet kan ge mig ett tips!
(Det verkar vara en massa buggar på forumet, för när man postar så blir det "debug fel" och det tar en Låååååång stund innan inlägget syns.
Vilket i sin tur resulterar i att man kan lyckas med en Dubbel eller Trippel postning av samma inlägg!
Dessutom så går det inte att ändra i ett inlägg man har postat....
"Kan inte någon Moderator se över vad det är för fel i Databasen som sköter forumet?" )
-
Att laddningen lägger av börjar bli lite vanligt på Dinli, jag har en känsla av att det beror på hur de placerat den från fabrik. Nere vid värmen och vatten/smutssprutet. Precis de förhållanden en regulator INTE ska ha, då de bl.a blir varma och innehåller elektriska komponenter. Att de dessutom sitter bultade direkt i ramen, utan någon vibrationsdämpande gummiupphängning mellan, är knappast gynnsamt det heller, när motorn är en enstånka med mycket kubik = vibrerar mycket.
På Dinlin jag hade lade laddningen av 2 gånger, jag fick byta regulator 1 gång, andra gången var det den positiva matarkabeln (den röda av de två svarta till regulatorkabeln) som hade ärgat av inne i sin isolering, och tillslut gått av. Hittade två avslitna ändar som var gröna av ärg i ändarna. Troligtvis något skav på isoleringen, och sen hade vattnet krupit in och gjort sitt. Men sedan dess ( var ett antal mil sedan på den maskinen nu) så har laddningen hållit finfint. Det verkar vara så att vissa regulatorer är känsligare än andra.
Provade även med ProCom´s "Racing"-regulator till Polaris Predator 500, men den var det ett extra sladdpar på, och jag fick det inte att funka hur jag än kopplade.
En kompis Dinli lade också laddningen ner på, regulatorbyte där med.
Och senast när vi var ute och åkte med Östgötagänget i Lördags, så lade laddningen på Senz´s hoj av, det var djävulskt varmt i skogen den dagen. Dock är det inte fastställt om det verkligen var regulatorn, eller bara jordfel.
På Dinli sitter det dessutom en för svag säkring till laddningen original. Sitter 10 A monterat när det ska vara 15 A.
Börja med att kolla alla kopplingar (särskilt till själva batteriet, vrålkänsligt om det inte är fullt åtdraget och fin kontakt där), sladdars kontinuitet (så att de leder ström ordentligt och inte har några brott) till regulatorn, och säkringarna såklart. Sitter under sadeln. Har en av dom smullit, och den är på 10 Ampere, så behöver du byta upp dig där.
-
Nu har jag fått laddningen tillbaka och den laddar 13.8 volt som den ska göra, det hade blivit oxidering i säkringshållaren :)
Om man vill ha laddningsregulatorerna hel ett tag, så ska man hålla koll på att det inte är något glapp på jord och plus till batteriet.
Om man tappar tex jorden till batteriet så ryker laddingsregulatorn till 95%.
För ett par år sedan så hade jag en Adly 300 och den rök laddningsregulatorn pga av jordfel, fabriken hade gjort en miss och skruvat fast jordkabeln i ramen utan att ta bort färgen.
Men det är inte nödvändigt att köpa en regulator till tex en Dinli eller vad det nu är.
Till Adlyn så fick jag tag på en regulator på skroten från en Kawasaki 1100 och det fungerade hur bra som helst.
Det är viktigaste är att det är rätt antal kablar, både Dinlin och Adlyn har 3 gula kablar och det är många hojar som har samma konfiguration.
-
Skönt att det var ett enkelt fel då.
Jo, de flesta har den konfigurationen. Dinli har tre gula för matningen från statorn och sedan en röd och svart (+) och (-) som går till batteriet.
-
Har problem med laddningen på min med men hitta kontakten som går till batteriet den var fastbränd i varandra lirka loss den men sen när jag mäter laddningen laddar den 13,5 på tomgång men ökar på varv till c:a 14,8 volt
vad händer om den överladdar?
-
Batteriet exploderar.
Men 14.8 är normalt. Över 15 volt börjar det finnas anledning till oro.
-
Ok tack för snabbt svar va lite orolig ett tag
-
hej min rolley vill nog inte ladda mer, batteriet drar ut hela tiden fastän den är igång kan man hitta laddningsreläet nånstans ???