ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Veyron skrivet 6 december 2005 kl. 22:02:56
-
har atv tillverkarna börjat tänka på framtiden? kommer någon e85 atv ut?
-
då skulle det blir billgare att köra :P .
7.nått kr e85 :D
11.nått kr 95/98 :cry:
-
Annars får man konvertera sin befintliga ;)
-
ända du behöver göra är att sätta dit lite större munstycken så funkar den perefekt men jag ser ingen anledning att köra på e85 på en atv som ändå drar så lite vinsten blir nästan noll eftersom den drar mer med e85 + att tänk på att garantin försvinner om ni inte skaffat skriftligt på att få köra med etanol
-
ända du behöver göra är att sätta dit lite större munstycken så funkar den perefekt men jag ser ingen anledning att köra på e85 på en atv som ändå drar så lite vinsten blir nästan noll eftersom den drar mer med e85 + att tänk på att garantin försvinner om ni inte skaffat skriftligt på att få köra med etanol
Ett högre bränsletryck hade inte skadat heller. Dessutom tappar man effekt och Liter/Mil. Men jag tycker nog att dom söprlar i sej ganska gott om bensin endå..
-
det är ju lite jobb o konvertera om till etanol, större munstycken, andra bensin slangar, sen lär du försöka få till tändningen så den inte spikar. men skulle du få till tändning o rätt bestyckning så skulle du förmodligen få mer effekt i motorn, etanol ligger som sagt på 104 oktan!! :D
-
inte helt korrekt där Johan w.
För att börja så har du rätt angående större munstycken. Detta för att etanolen har mer syre bundet i sig och behöver alltså fetare bränsle/luft blandning. de drar c:a 30% mer.
Bensinslangarna behöver mycket sällan bytas, det är en skröna som biltillverkarna ofta slänges sig med för att göra det krångligt för folk. Slangarna är ofta i EPDM eller annat alkoholresistens gummi från början. (och skulle man behöva byta så är det max 3dm slang på en atv..)
Att ställa om tändningen är bra men absolut inte nödvändigt.
Som nämndes har etanolen 104oktan och är alltså mindre benäget att självantända. Oktantal är ett mått på hur mycket kompression ett bränsle tål innan det självantänder. Ju högre desto tåligare.
I ett fordon utan turbo/kompressor har du ingen överladdning och därför aldrig högre kompression än vad det var innan etanolkonverteringen.
Med tändningen kan du dock göra så att du kan få ut mer effekt eftersom man kan sätta en aggresivare tändkurva. Har man däremot turbo eller kompressor går det utmärkt att höja laddtrycket, bara man öser på mer soppa.
Lycka till med era konverteringar nu, om någon finner en vinst i det hela.
-
Har man däremot turbo eller kompressor går det utmärkt att höja laddtrycket, bara man öser på mer soppa. hela.
2.4 Bar slutade det med på min bil, sen orkade inte turbon längre. Det är nästan omöjligt att få en motor att knacka sönder så länge man har tillräckligt med etanol. :lol: Men utan överladdning så ser jag ytterst få fördelar med att turbokonvertera en sugmotor, skulle vara för miljöns eller för literprisets skull isåfall. Dock är det underligt att ingen tillverkare har visat någon etanolprototyp på ATV marknaden, tänker mest på arbetsmaskiner som ofta vistas direkt ute i skogarna tex.
-
Har man däremot turbo eller kompressor går det utmärkt att höja laddtrycket, bara man öser på mer soppa. hela.
2.4 Bar slutade det med på min bil, sen orkade inte turbon längre. Det är nästan omöjligt att få en motor att knacka sönder så länge man har tillräckligt med etanol. :lol: Men utan överladdning så ser jag ytterst få fördelar med att turbokonvertera en sugmotor, skulle vara för miljöns eller för literprisets skull isåfall. Dock är det underligt att ingen tillverkare har visat någon etanolprototyp på ATV marknaden, tänker mest på arbetsmaskiner som ofta vistas direkt ute i skogarna tex.
Du menar förståss etanolkonvertera.. gissar jag på. :wink:
-
Har man däremot turbo eller kompressor går det utmärkt att höja laddtrycket, bara man öser på mer soppa. hela.
2.4 Bar slutade det med på min bil, sen orkade inte turbon längre. Det är nästan omöjligt att få en motor att knacka sönder så länge man har tillräckligt med etanol. :lol: Men utan överladdning så ser jag ytterst få fördelar med att turbokonvertera en sugmotor, skulle vara för miljöns eller för literprisets skull isåfall. Dock är det underligt att ingen tillverkare har visat någon etanolprototyp på ATV marknaden, tänker mest på arbetsmaskiner som ofta vistas direkt ute i skogarna tex.
Du menar förståss etanolkonvertera.. gissar jag på. :wink:
Absolut. Det där j*vla ordet "turbokonvertera" är som fastbrännt på näthinnan, jag menar förståss att jag finner få fördelar med att etanolkonvertera en sugis =) En turbokonvertering ger ju bara fördelar *blink*
-
om man dricker sprit och sätter sig och kör är den etonldriven då?? :lol: :lol:
-
om du sparkar dig fram ,ja
-
Det är även så att era ventilsäten kommer att ta större skada vid etanoldrift än vid bensindrift. Varför? Jo för att etanolen är mycket renare i sig och smutsen som finns i bensinen fungerar som stötdämpare till ventilerna/sätena. Alla bilfabrikanter som håller på med etanol gör ventilsäten i kermaik just av den anledningen.
På en bil gissar man ca 3-4000 mil och en hoj varvar ju oftast lite högre så det blir nog tidigare än så.
-
Det är även så att era ventilsäten kommer att ta större skada vid etanoldrift än vid bensindrift. Varför? Jo för att etanolen är mycket renare i sig och smutsen som finns i bensinen fungerar som stötdämpare till ventilerna/sätena. Alla bilfabrikanter som håller på med etanol gör ventilsäten i kermaik just av den anledningen.
På en bil gissar man ca 3-4000 mil och en hoj varvar ju oftast lite högre så det blir nog tidigare än så.
Så mycket skada gör den väl inte, blyersättningen som man använder skyddar ju det mesta i slitageväg. Det optimala vore att konvertera en tvåtaktare.
-
Har inte testat själv, så jag talar inte av egen erfarenhet men jag vet att biltillverkarna först bara hade tänkt att konvertera utan att ändra topparna, men de fick i sista stund även byta toppar på etanolbilarna pga slitage i ventilsätena.
Hur det skulle funka med en 2t har jag inte funderat över.