ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: manneman skrivet 12 juli 2008 kl. 04:43:31
-
Bra överskrift för att locka ditt intresse va? :D
Men samtidigt väldigt passande!!!
Angående de genomgående diskussionerna om Bashin Bad Boy, Ps Moto och allt vad kinapuffarna döps till i 200-250cc.
Jepp nu vet ni vad jag pratar om och tänker vilket skräp!
Ja kvalitén på de maskinerna är väl ingen benknäckare precis det kan jag hålla med om, jag äger en själv.
MEN...
Alla har inte råd att slänga upp tiotusentals kronor på en quad och även om man har tummen mitt i handen så finns det ett totalt outstanding forum http://badboy.egetforum.se/forum/ var man hittar lösningen på alla problem som finns med maskinen så de skitpengar den kostar ny eller begagnad för den delen är inte utkastade.
Skitpengar med tanke på vad du får för pengarna efter diverse justeringar med framför allt väghållningen.
Jag har ägt min i en vecka nu och efter att ha lusläst BB forumet och följt alla modifieringar jag måste eller bör göra så är jag på god väg att ha en quad för bus på både gata och terräng var jag kan växla väghållning mellan de båda på en halvtimme. Byte fälgar/däck sänkning 22 cm, justering av camber/caster/toe och tvärtom.
Vad jag vill komma till är att jag tycker det prackas ner på både användare och maskiner vilket jag å min sida anser vara tramsigt ordbajseri av folk som inte begriper att alla kan inte offra 6 månadslöner på en maskin de använder ibland samt att detta är en instegsmaskin av rang och alldeles utmärkt för en tunn plånbok.
Senast idag släppte jag styret med båda händerna i 102 km/h enligt GPSen utan problem, gick spikrakt på vägen! Men som sagt då har jag pillat på den under veckan som gått. Och maskinen släpptes för 1,5 år sedan och motorerna verkar hålla då ingen hört talas om någon som rasat än, själv brukar jag vara jävlig på att rasa motorer så jag lovar att höra av mig om och när jag gör det!
När jag blir stor (är 38) ska jag ha en Polaris Revolver!:roll:
Alltså INSTEGSMASKIN! :D
-
Grattis då, eller nått....?
Har alltid undrat varför de med de billigaste qaddarna alltid(nästan) måste gå i försvar ens innan ngn har tjafsat om dem? Dessutom raljera över hur puckat det är att köpa en maskin för runt en 100-ing?
Försöker man motivera och försvara sitt köp gentemot sig själv, eller?
/Hubbe (som också har varit jättenöjd med kvaliteten på sin "billighetsmaskin" när jag hade en sån, men inte slog mig för bröstet ändå)
-
Men ärligt talat;
En begagnad maskin av ett bättre märke är i alla lägen bättre än en sån där popnitad instegsmaskin?!
Först och främst ska du göra inköpet av en BB, som går på en 17-20k med frakt osv?
Sen ska du kosta på den x antal tusenlappar för att ens få den direkt körduglig? Och sen åker du på reparationer som du aldrig skulle behöva fundera över om du valt något annat än en BB...
Jag vet inte vad totalpriset kan landa på, men du börjar närma dig regionerna för en beggad Raptor 350 eller en beggad Dinli 450 av tidigare årsmod (Som bevisat har bra kvalité)
Jag säger inte att det är dåliga maskiner som jag avråder folk att köpa.. Men jag ber er tänka efter innan ni köper en ny BB och börjar köpa nya uppsättningar hjul osv, för pengarna springer fort iväg upp till regioner där man får en mycket, MYCKET bättre quad..
-
Jag skall vara ärlig och säga att jag var i din situation med
den skillnaden att jag ägt en kinamoped.
Jag har aldrig varit rädd för att skruva och byta delar.
Dock så fick jag efter att ha läst på badboy forumet skrämselhicka
över hur mycket det behövdes skruvas kontra köra.
Det jag känner som borde vara en bra rekomendation till alla är
att vad vill du lägga i pengar och tid att skruva på din fyrhjuling.
Då jag själv behöver den som ett pålitligt kördon fram och
tillbaka till jobbet så är detta inget bra alternativ.
Vad som slår mig med stor häpnad är att dessa personer som köpt
dessa fordon inte tycks reagera över kostnader och tid som de behöver lägga ner på dem.
I slutändan tror jag att det är ungefärligen lika dyrt att köra
ett mer kvalitativt märke som dessa.
Skillnaden är hur mycket tid du själv behövt lägga ner på dem
vad gäller stillastående och mektid.
MVH
Thomas
-
Grattis.
Jag tycker att badboy(ATV PS MOTO ) ser riktigt fin ut. Jag hade varit och provsuttit på en sån- RC handlare Umeå. Jag visste inte att de kan göra 100km/t! Ska man trimma någonting eller är det bara vägdäck?
Är det dig jag såg körande förbi 11/7 20.30 i centrala umeå? Den som jag såg idag var svart kanske.. och lät mycket :P
-
Min raptor 700 har gått ca 700 mil på ett år förutom oljebyten och ventilkoll har jag bytt däcken och bromsbackar bak. Har aldrig haft ett fel. Vill se en Badboy som rullat 700 mil och vad det har kostat totalt. Inköp + delar.
-
Ja man ska defenitivt inte köpa en BB om man är rädd för att skruva! den saken är säker! Har precis sålt min BB som jag kostade på ca 5000kr i enbart delar(styrleder, spindelleder, bussningar, fälgar osv osv osv) jag tillbringade en hel vinter i garaget.. Rev hela cykeln totalt i molekyler och byggde upp den igen (denna gången byggdes den ihop funktionsduglig)säkerligen 4timmar dagligen med att porta o plana toppen, bygga om och förbättra, justera osv.. bytte varenda skruv mot sånna som inte är gängtrasiga från fabrik, hela framvagnen är totalt felkonstruerad från fabrik så den MÅSTE byggas om om man ska åka fortare än 70km/h.. Att en BB är vägregistrerad är ett mirakel.. den är totalt livsfarlig och opålitlig i högre hastigheter då den är felkonstruerad lite här och där.. bromsbelägg ramlar bort osv... visst jag älskar att skruva o bygga om till det bättre o se resultat.. men var det värt det? SVAR NEJ! Dit jag vill komma är att har man inte riktigt redigt med verktyg och kan skruva o bygga så ska man köpa en dyrare/bättre maskin.. Om man nu inte håller sig till skogen där inga medtrafikanter finns...
-
Att en BB är vägregistrerad är ett mirakel.. den är totalt livsfarlig och opålitlig i högre hastigheter då den är felkonstruerad lite här och där....
Ja,jag gissar att det kommer att bli en hel del VÄLDIGT billiga BB's till salu om nått år,då dom ska besiktas första gången!
"OBS- avställd,Ej bes!"
INGEN lär ju gå igenom helt orginal,den chansen finns inte!
Och det är ju inte säkert alla tycker det är värt det att bygga om den så den går igenom besiktningen. :roll:
-
Det borde ju finnas en hel del -04 som ska besiktigas i år, bla Lifan var tidigt ute. Jag tvivlar starkt på att en sån går igenom smärtfritt.
-
Själv så äger jag en sådan maskin och jag tycker att man får mycket maskin för pengarna. Jag köpte min våren 07 och det var den första modellen i sverige. En Sk: "catbrier" som är köpt i västerås. Jag och kompisen köpte ihop. En gul och en svart. Han tröttna efter 12 mil på den så jag köpte den för 15k åt grabben. Vi hade köpt alu fälgar med däck på direkt. Sen ett ett effektsystem o annat munstycke. Sen sänkte vi dom och nu går dom som en dröm. Men allt vi har gjort på dom så hamna notan på runt 19k som är helt acceptabelt (: 14 för hojen + alu fälgar med däck som vi fick spacers med på köpet. Breddar 6 cm totalt.Fram. 4000kr + trim system 2000kr ( Låter mer än dom flesta hojar, Faktiskt lite för mycket (: ) Sen har vi sänkt dom så A armarna fram är i linje med varann. Sen så bak axeln är helt rak med "has" plasten under. Nu går dom som maskiner för minst dubbelt så mycket pengar (: Ca 20 häst i dom o det duger för mig. Här om dagen så körde grabben 5-kamp här i Hedemora o det gick riktigt bra med tanke på motståndet. Han körde emot suzuki 400,artic cat OSV. Var bara några sekunder efter på go-kart banan o rally-cross banan. Jag är RIKTIGT nöjd den.
För dom pengarna vill jag säga. Motorerna har gått klockrent starta i -20 med lite chock. aldrig krånglat dom 700 milen jag har kört. ventil justering vid 500 mil men det måste man köra på allt (: Klockren i över ett år nu !
-
Jag har ägt min i en vecka nu
hör av dig om ytterligare ett par veckor så får vi se.... ;)
En polare körde BB förut, hans gjorde oxå 100km/h dock ej med gps- vid ett tillfälle testade jag mot min Kingquad 700, kan väl säga att om den gjorde 100 enligt mätaren så måste min dåvarande maskin gjort 140km/h, så stor skillnad var det.
Antyder absolut inget, men synd att maskinerna går så olika.
Hur mycket tid och pengar måste man lägga ner på BB innan den funkar som den ska?
Hur mycket reperationer och reklamationer måste man göra innan man betraktar det som ett felköp?
Maskinen måste ta all positiv energi när det ständigt är nåt som måste fixas eller justeras. :o
Njuter varje gång jag hoppar på min maskin och maskinerna före den, bara att starta och köra....
Men du har rätt att det är en inkörsport till ATV världen..