ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: quattrojonas skrivet 10 juli 2008 kl. 03:10:46
-
Tjena alla. Ny här.
Har fått problem med fuggen.
Skvallerröret pissar bensin vid lite gaspådrag och maskinen dör.
Är originalbestyckad, men ostrypt.
har öppnat upp den efter konstens alla regler och jag har lusläst forumet på fakta om fuggarna.
Fuggen är ren innuti btw..
Mvh // Jonas
-
kolla tätningen till flottör nålen säkert den som ej håller tätt
-
Eller bara ta lös den och blåsa i hålet. Far det skit någonstans brukar det fastna där.
-
Läste att du skruvat en del kan vara så att du löst ett fel (skitig fugg) men fått ett annat :idea: :?: . Har du kollat gaffeln till flotören så att den inte böjts till ett lägge där den inte kan lyfta nålen tillräkligt för att stänga flödet :?: .
-
Hoppas jag inte skrämmer livet ur dig men vi gjorde en lite tråkig upptäckt på en maskin i helgen. Denna maskin har under en tid haft en lite för slapp kamkedjespännare vilket nu resulterat i att kamkedjan kuggat över. Maskinen går med möda att starta när detta uppstår men går lite slappt med en helt annat motorljud samt givetvis en helt annan karaktär :D Iochmed att lite kompression gick förgasarvägen så pissade överflödesslangen i fuggen åxå lite soppa vid gaspådrag och den dör. Hoppas jag har fel men kolla in hur kammarna står och att inte din spännare slappat till sig. Men är din maskin lättstartad och går normalt så borde du inte torskat på det här. Fasen, dessa maskiner skulle inte utrustats med milmätare utan timräknare så serviceintervallerna kunde bli lite rättvisare.
M.v.h.
Hank Von Helvete
-
Lazze: Är du säker att det är kamkedjesträckaren som är orsaken till att kedjan var så slapp?
Jag köpte en Dinli för några veckor sedan, den slamrade när man släppte på gasen och den gick ner på tomgång.
Först trodde jag att det var sträckaren, men efter lite skruvaden så gjorde jag och en kompis en upptäckt, kedjan var totalt slut, så jag beställde en ny!
Vi jämförde sedan den nya och gamla kedjan, den gamla var nästan en länk för lång och det var bara tur att den inte hade gått av.
Hur en kamkedja kan bli så slut på drygt 500mil är helt ofattbart, det måste vara dålig kvalité eller ett söndags ex?
En kompis till mig har skruvat mycket med Offroad hojar under åren och han säger att kedjas konstruktion är väldigt bra, minst lika bra som på en Honda XR650.
Den ska med andra ord hålla några tusen mil innan den är i det skick som min kedja var.
Om den nya blir lika fort slut som den gamla så ska jag se om det inte finns någon tredjeparts tillverkare av kedjor till Polaris Predator.
Till 99,9% så är det samma kedja, för när man tittar i verkstadshandboken till Predatorn så ser motorerna identiska ut både på in och utsidan!
-
Nej, jag kan inte med säkerhet skylla allt på sträckaren. Kedjan lämnar åxå en hel del frågeteckan. Men precis som du säger, den borde fasen hålla många mil. Den vi pulade med igår har flera länkar som är "tröga" vilket visade sig bero på att den slagit emot blocket p.g.a allt fladder. Så jäkla svårt att hitta vart problemet uppstår men helt klart så är kedjan rejält misstänkt den åxå. Ska kontrollmäta den ikväll. Har för mig att det finns angivna toleranser i servicemanualen.
M.v.h.
Hank Von Helvete
-
Jag ska åka och hämta en Predatormotor denna vecka om allt håller. Då ska här jämföras jäklar inamma! :D
M.v.h.
Hank Von Helvete
-
Lazze: Jag är nästa helt säker på att kedjan på din maskin är slut.
För om man så tar bort sträckaren och man har en fräsh kedja så tror jag inte att den kuggar över, det blir bara slammer i motorn.
Den gamla kedjan kunde man lätt kugga över för hand utan att tippa kammen, men det gick inte med den nya.
Om du får tag på Predator motorn så hoppas jag att du kan lägga ut lite info om Predator vs Dinli motorn :)
Men jag är helt säker på att det är samma motor, det är bara CC som skiljer.
Jag fick tag på en pdf verkstadshandbok till Predatorn och den är betydligt bättre än den som är till Dinlin.
-
Lazze: Jag är nästa helt säker på att kedjan på din maskin är slut.
För om man så tar bort sträckaren och man har en fräsh kedja så tror jag inte att den kuggar över, det blir bara slammer i motorn.
Den gamla kedjan kunde man lätt kugga över för hand utan att tippa kammen, men det gick inte med den nya.
Om du får tag på Predator motorn så hoppas jag att du kan lägga ut lite info om Predator vs Dinli motorn :)
Men jag är helt säker på att det är samma motor, det är bara CC som skiljer.
Jag fick tag på en pdf verkstadshandbok till Predatorn och den är betydligt bättre än den som är till Dinlin.
Den pdf filen vore ju guld om du kunde lägga upp här. tex genom rapidshare el. dyl. så fler kan få ta del av den:) !!
-
Predator 500 servicemanual!
http://rapidshare.com/files/129607677/Predator500.zip.html
-
Jag är helt övertygad om att du har rätt Jimbo. Jag var hem och mätte kedjan på lunchen och ta mig fasen, den är nästan en hel länk för lång. Lite lustigt är att min maskin har gått nästan dubbelt så långt utan detta bekymmer. Ok, givetvis med en massa andra eländen. :lol: Men ska jag vara helt rättvis så är 99 % av mina ras spårbara i min omedvetna okunskap och hysteriska nyfikenhet. Tycker maskinerna i dessa lersprättare håller en mycket hög standard i motsats till många här. Nu får jag väl en jäkla massa "spö" för det här påståendet :lol: Det finns ju vissa som helt sjukligt klankar ner på dessa pjäser utan att ens se sin egen roll och sitt eget ansvar i dom ras man får på halsen. Jaha, då blir det pepparspray för min del då da! HAHAHA!!!...Ännu fler blåa tår!.. :lol: Det bjuder jag på!
May The Force Be With You All
Hank Von Helvete
-
Lazze, Dinlin´s motor har väldigt bra konstruktion, dom som säger den är dålig vet inte vad dom snackar om!
En kompis till mig sysslar mycket med trimming av Offroad hojar, han var med i bike för ett par år sedan för han hade slängt på en turbo på en Honda XR650!
Han blev mycket förvånad av Dinlin´s motorkonstruktion, den håller minst samma klass som XR650 och är betydligt bättre än både Husaberg och KTM.
Frågan är bara hur materialkvalitén är?
Han säger i alla fall att det finns stor potential i motorn och det skulle gå att plocka ur en hel del kusar till.
Till hösten så ska han porta toppen åt mig, men det första jag ska göra är att skicka efter nya 38mm krökar från Dalhems och bygga ett nytt system ända framifrån.
Jag har en Viper slip-on dämpare, men själva avgassystemet är för klent och tar mycket effekt.
Förgasaren ska också bytas till en annan mikuni med acc pump, vacuum förgasaren som sitter där är svår att bestycka in och drar ner effekten en hel del.
Kammarna behöver man nog inte bry sig om, för dom som sitter där är redan ganska vassa!
-
Hoppas jag inte skrämmer livet ur dig men vi gjorde en lite tråkig upptäckt på en maskin i helgen. Denna maskin har under en tid haft en lite för slapp kamkedjespännare vilket nu resulterat i att kamkedjan kuggat över. Maskinen går med möda att starta när detta uppstår men går lite slappt med en helt annat motorljud samt givetvis en helt annan karaktär :D Iochmed att lite kompression gick förgasarvägen så pissade överflödesslangen i fuggen åxå lite soppa vid gaspådrag och den dör. Hoppas jag har fel men kolla in hur kammarna står och att inte din spännare slappat till sig. Men är din maskin lättstartad och går normalt så borde du inte torskat på det här. Fasen, dessa maskiner skulle inte utrustats med milmätare utan timräknare så serviceintervallerna kunde bli lite rättvisare.
M.v.h.
Hank Von Helvete
Den startar hur fint som helst. Så fort jag har tömt förgasaren på lite bensin så startar den hur fint som helst igen tills jag gasar på och den börjar bluddra.
ska köpa en ny förgasare och kolla om det löser problemet. Funkar inte det så får jag väll plocka isär motorn dåra. Vattenpumpen skar för några veckor sedan, det fixades på firma och motorn gicks igenom. Men det var när vattenpumpen skar som fuggen ballade ur för chefen. Efter service så gick den bra igen i typ 1 vecka. sen köpte jag den av honom och 2 dagar efter jag köte den så började fuggen igen. Med en polare baktill så går den hur fint som helst.
MVH // Jonas
-
Kul att höra att spisen fått ett gott betyg av någon som verkligen har kunskapen.
Jag har "plågat" min maskin med lustgas sedan den var ny mer eller mindre. Har endast lyckas bränna 2 avgasvetiler vilket jag ganska enkelt spårade till spänningsfall vilket gjorde att elpumpen inte förmådde att få fram tillräckligt med soppa. Har inte ens behövt byta kolv under dessa plågsamma försök. Ringarna byter jag varje år bara för att.
Fuskade lite och matchportade insugskanalen samt avgaskanalen med tillhörande finputsning vilket gjorde spisen lite roligare. För att göra bestyckningen lite simplare monterades en Dial-A- Jet. Kör med UNI filter och hempulat avgassystem som avslutas med en Supertrapp dämpare avsedd för HD.
Inhandlade även en Mikuni HSR 42 som jag inte hunnit montera än. Är mycket nyfiken på vad den kan ge. Den ska testas nu när semestern äntligen kommer.
Quattrojonas, har du kollat så ingen kompression smiter ut genom fuggen? Nu startar tydligen din maskin som den ska vilket borde utesluta ventilbekymmer, men kolla iallafall. Sedan finns även risken med en överkuggad kamkedja. Kolla även inställningarna där. Vill inte tro (nu har jag ytterst sällan rätt :lol: ) att din förgasare är problemet. Iochförsig så kanske flottören inte "orkar upp" så att nålen tätar. Jag ska ändå byta fugge så du kunde få testa min och prova innan du köper en ny.
Här kommer en pervers länk. Fasen, skulle inte det här vara något? Kolla även in alla galna videos!
http://www.hiperturbo.com/
May the force be with you
M.v.h.
Hank Von Helvete
-
Kollat upp flottörnivån?
-
Kul att höra att spisen fått ett gott betyg av någon som verkligen har kunskapen.
Jag har "plågat" min maskin med lustgas sedan den var ny mer eller mindre. Har endast lyckas bränna 2 avgasvetiler vilket jag ganska enkelt spårade till spänningsfall vilket gjorde att elpumpen inte förmådde att få fram tillräckligt med soppa. Har inte ens behövt byta kolv under dessa plågsamma försök. Ringarna byter jag varje år bara för att.
Fuskade lite och matchportade insugskanalen samt avgaskanalen med tillhörande finputsning vilket gjorde spisen lite roligare. För att göra bestyckningen lite simplare monterades en Dial-A- Jet. Kör med UNI filter och hempulat avgassystem som avslutas med en Supertrapp dämpare avsedd för HD.
Inhandlade även en Mikuni HSR 42 som jag inte hunnit montera än. Är mycket nyfiken på vad den kan ge. Den ska testas nu när semestern äntligen kommer.
Quattrojonas, har du kollat så ingen kompression smiter ut genom fuggen? Nu startar tydligen din maskin som den ska vilket borde utesluta ventilbekymmer, men kolla iallafall. Sedan finns även risken med en överkuggad kamkedja. Kolla även inställningarna där. Vill inte tro (nu har jag ytterst sällan rätt :lol: ) att din förgasare är problemet. Iochförsig så kanske flottören inte "orkar upp" så att nålen tätar. Jag ska ändå byta fugge så du kunde få testa min och prova innan du köper en ny.
Här kommer en pervers länk. Fasen, skulle inte det här vara något? Kolla även in alla galna videos!
http://www.hiperturbo.com/
May the force be with you
M.v.h.
Hank Von Helvete
Hank von Helvete. Jag testar gärna din fugge. Har ett D-A-J installerat på min med då jag trodde att det kanske kunde minska mina bekymmer med den. Dock så ville det inte iaf.
Jag bor i stockholm dock och du bor antagligen någon annanstans 'n i närheten för att måla fan på väggen.
Ska ta med mig fuggen till stibomotor.se imorn och kolla om dom kan hitta något fel på den. Dock så är jag glatt överraskad att med D-A-J så gick den fan så mycket bättre den korta stund den gick.
Då är det ju perfekt att jag också har unifilter på min Så det typ är Plug and play.
Skicka lite uppgifter över PM så kanske vi kan lösa något.
MVH // Jonas
-
Kollat upp flottörnivån?
Tänkte samma sak.
Kan vara så enkelt att du kanske bara behöver bocka till plattan på flotören så den stänger tidigare.
Bockar du för mycket kommer flotören stänga för tidigt & maskinen får ej soppa bockar du åt andra hållet kommer flotören stänga för sent & det rinner över. Du behöver inte bocka mycket bara lite.
-
Kollat upp flottörnivån?
Tänkte samma sak.
Kan vara så enkelt att du kanske bara behöver bocka till plattan på flotören så den stänger tidigare.
Bockar du för mycket kommer flotören stänga för tidigt & maskinen får ej soppa bockar du åt andra hållet kommer flotören stänga för sent & det rinner över. Du behöver inte bocka mycket bara lite.
Hmmm, ska testa. Kan liksom inte gå mer fel än vad som redan är iaf..
Men om man Ska ha ett nytt innanmäte, typ nålar och fan och hans moster. Vart köper jag det lättast på nätet. Kanske ska kolla stiften också för att få ett hum om hur motorn mår.
Jo, det är ju torrsump på våra maskiner. Min olja i expansionskärlet så att säga, den luktar lite soppa aktigt. Det är väll ett bevis på att den har gått på tok för tjockt va? Vart sitter luftskruven alla pratar om förresten?
MvH // Börjar bli trött på maskiner Jonas
-
Nu har jag tagit förgasaren till en firma som fick kolla på den. Han hittade inga fel han heller. Har testat att böja lite på metallplattan där flottörnålen sitter, men skiten flödar över fortfarande. Någon som vet vart man kan köpa nya flöttornålar via nätet ?
Fler tips på vad som kan vara kajko?
Mvh // Jonas
-
Nu har jag tagit förgasaren till en firma som fick kolla på den. Han hittade inga fel han heller. Har testat att böja lite på metallplattan där flottörnålen sitter, men skiten flödar över fortfarande. Någon som vet vart man kan köpa nya flöttornålar via nätet ?
Fler tips på vad som kan vara kajko?
Mvh // Jonas
Har du fått till gasaren?
Om den skickar soppa genom slangen i botten prova plugga slangen och se om det hjälper. Med tiden så tätar inte skruven så bra.
Annars måste det vara flottören som inte tätar ordentligt (orkar täta) när den blivit tillräckligt fylld.
Om den fungerar när ni sitter 2 på den så är den ju känslig vilken vinkel den sitter i. :hmmm:
MVH
Henke
-
Tack för trådlyftet.
Och nej, den funkar fortfarande inte.
Har varit på massa olika firmor och dom hittar inget fel heller.
Har ett DAJ monterat men det är samma skit med det på.
Gubben på stibomotor.se böjde till den lilla metallplattan som flottörnålen sitter på så nu läcker den på tomgång, men inte på lite mer varv. Vill inte ställa upp tomgången på typ 3k rpm för att ha den igång.
Nu ska en polares farsa kolla på den, han har redan fuggen, men hittar nget fel han heller.
Jävla idiot köp. Allt började med en skuren vattenpump och sen dess har den gått såhär.. DVS INTE ALLS! :P
Hur kollar man flottörnivån förresten?
Mvh // Jonas
-
När jag köpte min Dinli så flödade förgasaren över och det hade ingenting med flottörnivån att göra.
Problemet var att det var små ojämnheter i själva hålet där flottörnålen ska täta, men det är enkelt
att lösa om det är där felet ligger.
Kör ner en tops i hålet med lite tandkräm och gnugga runt, då får du bort eventuella ojämnheter.
-
Saken är den att innan vattenpumpen skar totalt så gick den hur fint som helst..
Ska kolla egenom skiten igen och kolla om jag hittar något annat fel.
Vart köper man invärtes-reservdelar till en mikuni förresten?
Mvh / Jonas
-
Skulle tro att det ligger nog något i det Jimbo66 säger att det strular något med tätningen för flottören.
Då den fungerade när det satt 2 st på den. (lutningskänslig)
delar till gasaren borde finnas hos dem flesta ÅF som har motorcyklar (som sämst beställningsvara)
Dinlioch polaris ÅF borde då lätt hitta i deras sortiment.
-
Ska kolla upp det där.
Nu ska det jagas reservdelar.
Har polaris samma fugge som dinli också?
-
quattrojonas, det är samma förgasare på Predatorn!