ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 00:23:01

Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 00:23:01
Har som sagt en Raptor 700 med modsen som ni kan se i min signatur.

Någon som har jämfört en säg 735cc 11:1 comp, steg 1/2 kammar med en turbo raptor ?

Min bror köpte kammar av en som körde turbo raptor och han tyckte inte att den gick någe väldigt jättebra.

735cc och 11:1 plus kammar hamnar ju på bara 4-5000kr så det är ju 1/4 av turbo priset.

Turbon ska ju kunna fläska ut 130hk ur raptor motorn, kanske inte så bra att köra på så högt tryck men det är ju dubbelt så mycket som med det andra ungefär
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 00:36:55
ska väl även tilläggas att jag aldrig plockat isär raptor motorn, någon som vet om det är något märkvärdigt mot en bil å porta toppen? tänkte göra det också när jag ändå är i farten  :twisted:
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Fredrik_l skrivet 7 juli 2008 kl. 00:40:38
Enligt Four by four så ger turbon 76hk på bakhjulen och 102nm och att öka trycket så att du får ut 130hk så lär inte motorn hålla länge.

http://butik.fourbyfour.se/product_info.php?products_id=305
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 00:45:05
76~hk ska ju vara grundtrycket, sett "många" som kör på 90-100hk utan smärre problem.

Men skulle jag köra med turbo så blir det väl å köra på runt 80-90hk om man nu ändå gör en sån grej.

för jag har ingen lust att betala 15k för 8~hk
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Fredrik_l skrivet 7 juli 2008 kl. 00:49:03
Det är dom sista hk som är dyrast :-) men hur mycket tror du att du skulle få ut av 735cc och 11:1 plus kammar.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 00:58:24
inte säker... nånstans mellan 65-70hk  min bror ska få ut runt 63-64 och han kör 715cc. 11:1 och steg1 kammar, avgas och den där skiten också
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Cummins skrivet 7 juli 2008 kl. 11:37:46
Jag har en fundering, vad kör du på för bränsle kan vara dags att byta till nått annat med mer effekt i. När du pratar om hk menar du på backhjulen eller i motorn.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: zupe skrivet 7 juli 2008 kl. 13:25:01
Hur kan det vara att en fyrhjuling har så pass mycket sämre effekt än en motsvarande mc motor? En 600-700cc mc har ju 75-85 hk original ungefär.
Varför finns dessa effekter i fyrhjulingar?
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: MatsT skrivet 7 juli 2008 kl. 14:27:09
Oftast har dessa motorcyklar fler än 1 cylinder därav det högre kraft uttaget,visst skulle det säkert gå att ha denna effekt på 4-hjulingar med fast då skulle du inte få göra annat än service med kovbyte hela tiden.
sen om man pratar 2-takt så är ju effekten högre direkt men oftast sämre vrid istället.

//Mats
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 15:53:24
och oftast ligger effekten på motorcyklarna vid 12-14.000 varv. Raptorn har sin effekt på halva varvet.

Min bror skulle få 17hk mer än original med det han satt på och original är det ungefär

41hk-->58hk bakhjul
49hk-->66hk motor

Något sånt ska det vara.

Jag bör få ungefär 5hk mer, eftersom jag tänkt porta toppen, har bättre flöde i avgassystemet och liiite mer kubik.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Raecer skrivet 7 juli 2008 kl. 17:39:30
Citat från: "Narmasil"
inte säker... nånstans mellan 65-70hk  min bror ska få ut runt 63-64 och han kör 715cc. 11:1 och steg1 kammar, avgas och den där skiten också




Sitter bara en kam i Raptorn 8O
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 18:06:32
ja jo jag vet :)  men jag blandar det i munnen med min bil där jag har 2 kammar :o
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 18:17:01
Tändningsbox... Hur bra är en sån här tro? Går det att ha både denna och PC3 som jag har ?

http://techquadshop.com/joomla/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=252&category_id=53&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: MatsT skrivet 7 juli 2008 kl. 19:08:49
PM till dig Narmasil :D
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 19:18:07
angående bränsle... nu kör jag på 95 oktan, men måste köra på 99 oktan efter 11:1 ingreppet... finns ju 12.5:1 också och det är då det börjar bli jobbigt med oktanhöjare eller så
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: sunfire skrivet 7 juli 2008 kl. 19:40:46
Citat från: "Narmasil"
Tändningsbox... Hur bra är en sån här tro? Går det att ha både denna och PC3 som jag har ?

http://techquadshop.com/joomla/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=252&category_id=53&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1


Jag har inte den programerbara men den "vanliga" som har kruva 2 och den funkar fint. Kolla med Iroc här på forumet som labbat en hel del med tändkurvor, bränslemappning, kammar och insug.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 20:45:02
hmm, blir nog till att köpa en tändbox när man "ändå handlar" hade tänkt göra sista skrämningen nu och bänka den sen så den blir helt otimerad.

Seså iroc kom hit å skriv :)
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Konsulten skrivet 7 juli 2008 kl. 20:46:31
Har nyss flödestestat toppen och det är inga bra värden i avgaskanalen, tvärstopp mycket jobb där för att få det att funka. fick flöden som räcker till ca:68 HK i toppen efter portning. sen beror det på va det andra säger,  avgasrör innsug. Har ett HMF rör där var det stopp i kolecktorn så det fick göras om till större. Spjällhuset portardes upp och spjällaxeln fick sig en om gång den med. Nu ska 12:1 hög komp kolv på och steg 2 kam. sen får vi se vad det kan bli efter bänkning.......
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 juli 2008 kl. 20:56:38
Hmm ja får nog lämna in min topp så det blir bra flöde i den, har bara "bonn portat" själv så. Sen i avgassystemet ska det då inte va något stopp på länge, finns inget avgassystem som är så rakt och fint och grovt som dubbla barkers, inga kollektorer eller dylikt :)
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Konsulten skrivet 7 juli 2008 kl. 21:13:41
Ja det tycker jag att du ska göra!!! annars kan du ju bara göra det sämre. Men ska man ha mer mos blir det ventiler och 56mm spjällhus. Då kan det börja hända saker....Tändningen är bra att ha för att optimera ( bättre för bränning )och så det inte ska spika ( själv antända ) i toppen.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Raecer skrivet 7 juli 2008 kl. 21:38:49
Citat från: "Narmasil"
Tändningsbox... Hur bra är en sån här tro? Går det att ha både denna och PC3 som jag har ?

http://techquadshop.com/joomla/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=252&category_id=53&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1



Jag har den tändboxen :D  men vet inte om de gör någon skillnad för jag har bara kört med den ikopplad.

Har följande grejor på min:

Tändbox samma som länken ovan
JE kolv 11:1
PCIII
Hotcam 2
Barkers dual avgas
K&N öppet sportluftfilter

Tycker de är bra drag i maskinen genom hela registret, drar ifrån broder ganska lätt som har Alba kittet bestående av avgas, filter och bränslebox.
Kör med 15/38 drevning, han kör 16/36 och min har högre toppfart än vad hans. 8)
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 7 juli 2008 kl. 21:59:20
Citat från: "Narmasil"
angående bränsle... nu kör jag på 95 oktan, men måste köra på 99 oktan efter 11:1 ingreppet... finns ju 12.5:1 också och det är då det börjar bli jobbigt med oktanhöjare eller så


Vilka oktanhöjare tänkte du på då? Finns inga som fungerar nämligen...

Om du nu måste köra högre oktan än 99 med 13:1, vilket jag undrar, får du köpa racesoppa (typ ASPEN), det är det enda som fungerar. Kostar runt 35:-/l för 102 oktan om du inte har känningar...


/J
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Konsulten skrivet 7 juli 2008 kl. 22:11:43
Shell soppan är bra. den är ju bättre när man kör i bänk och den finns på pump. :lol:  PC3 kan du ju göra egen tändkurva på, samtidigt som du kör i bänken det är därför det tar längre tid och köra den i bänk och dyrare ca 5000 kr men det är det värt. men det blir mycket bättre
Titel: Re: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Raecer skrivet 7 juli 2008 kl. 22:46:36
Citat från: "Konsulten"
Shell soppan är bra. den är ju bättre när man kör i bänk och den finns på pump. :lol:  PC3 kan du ju göra egen tändkurva på, samtidigt som du kör i bänken det är därför det tar längre tid och köra den i bänk och dyrare ca 5000 kr men det är det värt. men det blir mycket bättre


PCIII ändrar man bara insprutet med inte tändkurvor :?:  :!:
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Konsulten skrivet 7 juli 2008 kl. 22:53:59
Ja det är klart att du måste ha tändnings modulen annars kan det bli svårt
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: sunfire skrivet 7 juli 2008 kl. 23:03:07
Citat från: "Raecer"

Kör med 15/38 drevning, han kör 16/36 och min har högre toppfart än vad hans. 8)


Har ni samma däckdimension? 16/36 är ju vanligt ihop med lågprofil.
Att speedsensorn kopplas bort med Dynateken borde ju spela en viss roll också.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: sunfire skrivet 7 juli 2008 kl. 23:05:52
Citat från: "Raecer"

Kör med 15/38 drevning, han kör 16/36 och min har högre toppfart än vad hans. 8)


Har ni samma däckdimension? 16/36 är ju vanligt ihop med lågprofil.
Att speedsensorn kopplas bort med Dynateken borde ju spela en viss roll också.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: sunfire skrivet 7 juli 2008 kl. 23:07:38
Citat från: "Raecer"

Kör med 15/38 drevning, han kör 16/36 och min har högre toppfart än vad hans. 8)


Har ni samma däckdimension? 16/36 är ju vanligt ihop med lågprofil.
Att speedsensorn kopplas bort med Dynateken borde ju spela en viss roll också.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: sunfire skrivet 7 juli 2008 kl. 23:08:00
Citat från: "Raecer"

Kör med 15/38 drevning, han kör 16/36 och min har högre toppfart än vad hans. 8)


Har ni samma däckdimension? 16/36 är ju vanligt ihop med lågprofil.
Att speedsensorn kopplas bort med Dynateken borde ju spela en viss roll också.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 8 juli 2008 kl. 00:17:49
mhm mhm! så du säger att ventiler och spjällhus kommer bli bromsen? kommer jag inte få ut full effekt av grejerna om jag bara borrar till 735cc och 11:1 samt gör en vanlig portning? och e.v en tändbox?

Var får jag tag på ventiler och spjällhus i såna fall?
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 8 juli 2008 kl. 00:22:24
och angående oktanhöjare och så, har aldrig använt det själv men en kompis kör på 13:1 i sin 450, så kör han på 99oktan och öser i en skvätt oktanhöjare så går den som smort.

Vet inte hur bra det är eller så, enda annat bränsle jag testat är 130 oktan och det är ju lite att ta i :)
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: sunfire skrivet 8 juli 2008 kl. 10:25:38
Citat från: "Raecer"

Kör med 15/38 drevning, han kör 16/36 och min har högre toppfart än vad hans. 8)


Har ni samma däckdimension? 16/36 är ju vanligt ihop med lågprofil.
Att speedsensorn kopplas bort med Dynateken borde ju spela en viss roll också.
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Konsulten skrivet 9 juli 2008 kl. 21:44:40
Nä inte ventilerna. Avgaskanalen, Det va den som flödade minst av insug & avgas sen vart det ju beskymmer i av gas röret. Men jag vet inte hur ett rör med dubbla ljud dämpare ser ut. Kanske ser bättre ut.

det beror ju helt och hållet hur mycke man vill lägga ner.klart du märker skilnad om du bara byter kolv och kam. men det går ju att få det mycket bättre om man gör allt ( rätt ) måste ju lira hela vägen. man får ju inte ha en plugg någon stans då ar det ju ogjort , Ta en lång slang och knip åt på mitten då bilr det sämmre flöde.
Fick toppen och spjällhus idag i allafall det är stor skillnad. Hoppas jag hinner bänka under semestern
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 9 juli 2008 kl. 23:52:17
tror det blir ett spjällhus och bara portning då, har aldrig haft isär toppen på raptorn men det är 5 ventiler väl ?

om det är i själva kanalen borde jag väl klara mig om jag portar litte bara
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 10 juli 2008 kl. 11:27:22
Citat från: "Narmasil"
och angående oktanhöjare och så, har aldrig använt det själv men en kompis kör på 13:1 i sin 450, så kör han på 99oktan och öser i en skvätt oktanhöjare så går den som smort.

Vet inte hur bra det är eller så, enda annat bränsle jag testat är 130 oktan och det är ju lite att ta i :)


Oktanhöjaren är då mest placebo... ;)

Finns inga seriösa tester som visar på några skillnader att tala om i höjning av oktan med sk "oktanboosters". De bästa visar på en förändring av någon tiondelshöjning.


/J
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 10 juli 2008 kl. 20:38:33
aja skitsam :)  blir att handla...

735cc kit
tändbox
trottelhus
v-power

...kompressor!
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 10 juli 2008 kl. 22:42:06
Citat från: "Narmasil"
tror det blir ett spjällhus och bara portning då, har aldrig haft isär toppen på raptorn men det är 5 ventiler väl ?

om det är i själva kanalen borde jag väl klara mig om jag portar litte bara


4 ventiler :oops:
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 11 juli 2008 kl. 00:38:20
ja 4 låter mycket mer rätt :) men jag vet ferarri har 5 ventiler på många bilar och jag har för mig jag läst att raptorn hade 5 men det är kanske fel :)
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 11 juli 2008 kl. 00:41:11
nu blev jag osäker! har för mig jag läste det där med ferrarri också en gång! dom kanske inte heller har 5 ventiler :)  men har för mig dom testa den på någon bil

"många av ferrarris"  jeje, dags å lägga sig tror jag
Titel: Raptor 700. Mer krut?
Skrivet av: LAHA skrivet 11 juli 2008 kl. 01:51:08
Raptor 660 har 5 ventiler, många tror det är samma motor vilket det ju inte är  :wink: