ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Kryckan skrivet 3 juli 2008 kl. 21:58:24
-
Tjena..
Ny på forumet och går i köptankar.
Har siktat in mig lite på "lillraptorn", dels är den billig i försäkring och dessutom ligger dom rätt bra i pris just nu.
Hur står sig en sådan maskin gentemot t ex Dinli 450 och Hyousung 450? Raptorn kommer vara ombestyckad, öppet filter och helsystem/slipon, bör väl resultera i ungefär 35 häst?
Ska ha maskinen till att busåka lite med, samt även åka lite grusvägar och även asfalt (transportsträckor och utflykter).. Vad är det för toppfart/acc i en Raptor i ovanstående utförande?
Kommer även åka en hel del stig/kraftledningar, är det fin framkomlighet i maskinen? (Här lär effekten räcka och bli över)
Har sökt lite på forumet (när jag väl lyckades), men många trådar spårar ur redan efter 3e inlägget :?
Tacksam för uttömmande och bra svar! :)
/Kryckan
-
350:n är en ärlig och bra maskin, men prestandamässigt har den inget att hämta mot 450 maskiner. Det man får för pengarna är en märkesmaskin som pallar med att användas, tyvärr är den lite i dyraste laget jämfört med Suzukis LTZ som nog e strået vassare på allt
.
-
måste nog hålla med föregående talare.. LTZ:an ligger mycket bra i pris nu och raptorn är inte så "exotisk" att köra..
satsa på en LTZ, det är en lätt och ganska snabb maskin med mycket bra kvalitet..
-
Dessa två svar har ju inte direkt fått en att sukta mer efter lillraptorn, men det är nyttigt med fler vinklingar.
Det som talar så starkt för raptorn är ju försäkringspremien, som är nästan larvigt låg, plus att det verkar vara en genuin maskin med bra kvalité rakt igenom!
-
jag tror inte att det är någon skillnad på premien då alla maskiner för gatbruk är reggade max 20 hk..
jag betalar 2900 hel per år för min dinli 450 SS.
tycker jag är billigt.. jag betalade samma för min gamla ching chong bashan 200..
mvh Peter
-
jag har fått en premie på 1500 spänn helår/helförsäkring på en Raptor 350, det är sjukt billigt! Dessutom lär den vara hyfsat snål i soppan också? vad drar era 350 blandad körning (ostrypt osv)?
Lillraptorn är ju reggad som ännu mindre än 20hk vad jag vet?!
-
Den finns väl reggad som både 7 och 11kw.
Är det en Yamahareggad får du inte skjutsa, men det får du på Dreselvarianten...
-
Jag betalar 3700:- per tävlings fordon som jag tävlar med helår
då är det bara delkasko alltså ej trafik försäkring
men stöld och brand.
På Trygg Hansa
Ps
D :lol: u skall vara med i en Svemo ansluten klubb.
-
Men då har jag ju den hellre helförsäkrad för 1,500kr om år? :)
Måste ju vara bättre, eller hur? :D
Men nåväl, mer köpråd om Raptor 350 tack! :)
-
Jag kör en Raptor 350 helsystem, filter m.m och jag är nöjd med den, men som vanligt vill man alltid ha mer :?
Ang bränsle förbrukningen så ligger den på ca 0.5l/m.
Vill du ha en billig hoj att äga tycker jag du skall satsa på 350:n men vill du ha lite mer prestanda tycker jag LTZ:an.... priset skiljer inte så jätte mycket och LTZ:an har även den bra kvalitet.
-
Skönt med lite svar ifrån en 350ägare.
Jag tror nog att det är maskinen för mig, pga kostnad och kvalité, som jag förstått är överlag bra?
Hur är framkomligheten på din maskin?
Tar den sig bra fram om du är ute och åker lite lättare terräng? Det allra stökigaste förstår jag ju att det är 4x4 som gäller för, men lite krafledningar och även lite ospårat kommer den att gå!
Mvh!
-
Finns filmer på www.atvstockholm.se där en 350 är med och åker i skogen. Det bara att börja kolla igenom deras grymma filmarkiv (borde inte ta mer än några dagar. ;)
-
Skönt med lite svar ifrån en 350ägare.
Jag tror nog att det är maskinen för mig, pga kostnad och kvalité, som jag förstått är överlag bra?
Hur är framkomligheten på din maskin?
Tar den sig bra fram om du är ute och åker lite lättare terräng? Det allra stökigaste förstår jag ju att det är 4x4 som gäller för, men lite krafledningar och även lite ospårat kommer den att gå!
Mvh!
Framkomligheten är helt ok, jag kör inte så mycket ute i skogen men det går utan några större problem. Så länge man inte drar ut på dom allra lerigaste ställena :lol:
-
0,5 är ju faktiskt riktigt bra :)
Har kollat en del på atvsthlm nu och det verkade gå rätt fint..
Vilken hastighet kan ni ligga och transportåka i?
Uppge gärna drevning också.
/K
-
Med 15 drev fram och 38 bak (orginal) kan man ligga runt 90 utan att det varvar alltför mkt. Maxhastigheten är väl runt 125 enligt mätaren med 15 drev men då känns det som hela skiten ska explodera :)
Har du orginal drevet fram (13) så kan du köra i runt 70.
Sen med 17 fram och 36 bak så om jag inte har fel för mig kan man nog ligga i runt 110.
-
Med 15 drev fram och 38 bak (orginal) kan man ligga runt 90 utan att det varvar alltför mkt. Maxhastigheten är väl runt 125 enligt mätaren med 15 drev men då känns det som hela skiten ska explodera :)
Har du orginal drevet fram (13) så kan du köra i runt 70.
Sen med 17 fram och 36 bak så om jag inte har fel för mig kan man nog ligga i runt 110.
'
Jag kör 17/36 på min man ligger i 100km/h utan att tokvarva.... har man medvind och nedförsbacke kan man ligga i 130km/h med tokvarv (mätarfart.... )med vapormätare 8) Min mätare visar ganska exakt 8km/h för mycket
-
Nu verkar det bli affär i helgen..
Så jag ska se vad som sitter på vid köpet, drev osv.
Sen blir det uppgradering med Slip-on och en uppsättning "vägdrev" och en "busdrev".
Var köper man billiga Slip-ons till Raptor 350?
Hur mycket krut ger det om man enbart plockar ur insatsen/rensar orgdämparen?
Även ett luftfilter ska på är det tänkt!
Vad kör ni för bestyckning efter uppgraderingarna?
/K