ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: *Anton* skrivet 3 juli 2008 kl. 02:37:53

Titel: var sitter stypningen på en cf moto?
Skrivet av: *Anton* skrivet 3 juli 2008 kl. 02:37:53
tja... jag vet att det inte e en fråga om en cf moto det gäller men är inte cf moto 500 ganska så lik en Kazuma Jaguar 500? Pappa har ju en Kazuma och han vet inte var strypningen sitter. så min fråga är: Sitter inte strypningen på  en cf moto på "samma" ställe som på en Kazuma Jaguar? Iså fall var?
Titel: var sitter stypningen på en cf moto?
Skrivet av: Edholm skrivet 3 juli 2008 kl. 14:54:45
Jag har jämfört Kazuma Jaguar 500 (ÖB säljer den) och CF Moto Allroad 500.   Maskinerna liknar varandra på avstånd, men när man tittar under skalet så är knappt en enda pinal rätt. Inte motorn heller för den delen vilket man först kunde tro.  Det enda som är i närheten skulle vara främre lastgallret isåfall.  

Dock är de flesta hjulingar strypta på liknande sätt.  Det vanligaste är trottelstopp och avgasstrypning. Trottelstoppet brukar vara en klack i trottellocket på förgasaren eller en skruv uppe i gasreglaget, ibland både och. Dessa hindrar gasreglaget från att röra sig fullt ut.  Avgasstrypningen kan vara en katalysator med små celler eller en reducering av avgasrörets diameter någonstans i avgassystemet. Oftast en bit längre bak, mellan skarven på ljuddämpare och avgasrör, då en strypning ökar avgastempen. Och det vill man inte ha nära avgasventilerna.  

Vissa tillverkare, te.x Suzuki och Hyosung har strypta trottlar på CV-förgasarna, där trotteln har ett hål som släpper in luft till vacuumklockan på förgasaren, detta hindrar trotteln från att resa sig hela vägen upp, och man åker alltså runt på halvgas oavsett hur öppet luftspjället i förgasaren är. Man kan antingen byta trotteln till en utan hål, eller täppa igen hålet på ett snyggt sätt med kemisk metall eller epoxy. Måste göras snyggt dock, då hålet oftast brukar ligga i en glidyta på trotteln, det får alltså inte sticka ut några grader eller liknande. Kan orsaka att trotteln låser sig på fullgas, och det är inte en särskilt cool upplevelse. Särskilt inte med CVT-låda där det inte finns någon koppling att trycka in.  8O