ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: 450cc skrivet 2 juli 2008 kl. 22:55:42
-
Tjao!
Någon som kan ge tips om inställningen? Mätte mina framhjul med vattenpaset utvändigt idag och konstaterade att höger fram lutar inåt mer än vänster. Klurigt !! Borde de inte stå lika vinkel ??
Skiljer kanske en 5-6mm.
Sen vad gäller för to-in / to-out inställningen på en dinli 450??
450cc
-
2mm to-in per sida är det som gäller, tyng ner med egen vikt vid inställning, såg att någon gjort det själv utan att tynga ner och ställde då 1 mm på var sida sen när han kollade med med egen vikt på sadeln vart det 2mm :wink:
-
Tackar, då har man lite mer kött på benen när det gäller to-in.
Sen gäller det att fixa vinkeln på hjulen? Möjligen kan man hona ur spindelledsfästet en aning så leden sjunker in djupare för att på det sättet göra en justering av hjulvinkeln!!?? Skall ta mig en funderare på det där.
Annars vore det bra om någon kan rekomendera en specialist inom området :D då gärna runt stockholmstrakten.
Risken är väl stor att hjulen pekar käpprätt åt helvete när man meckat färdigt :D
450cc
-
Vad händer om man har to-out istället? Det ser ut som jag har det, har inte mätt.
Hur mäter man på enklast sätt utan en massa dyra apparater?
-
Det ska vara 2mm toe in. enklast mätter man avståndet med två tumstockar. sätt en vid varje fälgkant klockan 3, slå ihop siffrorna du får där dom mötts gör det samma klockan 9, allså på motsatta sidan. ex:56,2+50cm klockan3=106,2 Och 56+50cm klockan 9=106, blir= 2mm toe in. Anngående Camber vinklar kolla kullbultarna brukar haverera på Dinli
-
Det ska vara 2mm toe in. enklast mätter man avståndet med två tumstockar. sätt en vid varje fälgkant klockan 3, slå ihop siffrorna du får där dom mötts gör det samma klockan 9, allså på motsatta sidan. ex:56,2+50cm klockan3=106,2 Och 56+50cm klockan 9=106, blir= 2mm toe in. Anngående Camber vinklar kolla kullbultarna brukar haverera på Dinli
Va fan är en "kullbult" ??? (k)nullbult hade jag fattat!
-
Om man har to-out så blir hjulingen väldigt slingig o orolig att köra. Så blev min när ja hade den iaf.
-
Ja vad ska man kalla dom små kullederna som siter längst utt på framvagns stagena :?:
-
Ja vad ska man kalla dom små kullederna som siter längst utt på framvagns stagena :?:
Kanske "styrhjulupphängningsspindellederna" :lol:
Skall checka dessa men har inte märkt något glapp!!
Bara ut i garaget och rycka och slita lite igen!