ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Pegazus_Online skrivet 28 juni 2008 kl. 19:29:27
-
Som vanligt med min tur så går allt fel. Har haft lite strul innan med min maskin, en glappande bakaxel men fick den utbytt. kollade igenom maskinen och konstaterade att det läckte in olja i cvt huset från motorn. Inte mycket men lite grann. (packboxfel förmodligen) kollade med återförsäljaren hos vilken jag köpt min maskin och han sa att jag skulle lämna in den för garantiåtgärd men hann aldrig så långt för idag så skulle jag ut på en åktur och för det första så small det till och så fick jag se att packningen som sitter precis ovanför cvthuset mellan skarven på bakre delen av avgasröret och främre röret hade släppt (försvunnit) det fanns bara några småbitar kvar på hasplåtarna så då lät den som en gammal traktor, jaha tänkte jag det är vell bara att åka hem då. MEEEEEEEEEN. . . . vid en korsning med stop plikt så skulle jag stanna och. 8O . . nae det fanns ingen bromsverkan, :evil: fick till slut stop på maskin då jag svängde ner i en slänt med mycket gräs, tittade efter och såg att bromsslangen til bakbromsen hade gått emot en plåtbit som sitter som skydd för värmen från avgasröret, den hade gått emot skruven som håller plåten på plats och smällt av värmen. KUL!!! *SUCK* när jag var typ 4 mil hemmifrån så började det låta som en sågklinga som skär genom trä, hann precis släppa gasen och då small det till och jag fick ingen kraft i maskinen. Men vafan då. Ja a det är ju bara konstatera att rem-fan hade gått av. Så min fråga är. . . Kan jag ha någon garanti för detta eller är det bara pynta?! Tycker ju att betalar man 59.000 för en maskin, kina import eller inte så skall den för fan hålla mer än 210 mil
Dessutom tycker jag att det blir åt helvete för varm i cvt huset och att maskinen drar mycket vatten. tacksam för svar av någon.
-
Spännande läsning... helt otroligt, detta som hänt din maskin och det bara efter drygt 200mil. Du lär ha fått ett sk. måndagsex.
cf 500 är helt okey 4-hjuling och den ska hålla och kunna rulla mycket längre än i ditt fall..
Tråkigt med alla defekter. Men dessa fel som uppstått löser din återförsäljare . Garantin gäller.
-
hallå du....
läs mina trådar sen, så blir du glad och kan se att du inte e själv.... väntar just nu på en begagnad maskin i utbyte mot mitt måndagsexemplar!
Lycka till, kan ju bara säga att jag säljer och köper ny, när tillfälle ges, och då blir det kawa el. Yamaha....
men min höll ivf i 300 mil...så du har ju typ 100 kvar innan du måste byta ut hela maskinen..
/Mart
-
Ha. ja a.... Fixar till denna och säljer den. Har tröttnat på detta strul redan. Skaffar nog en Yamaha Raptor 350 istället. Synd bara när jag lagt ner så mycket tid på att fixa egna fina hemmagjorda hasplåtar. men men. får se om återförsäljaren fixar detta först och hur lång tid det tar, vem vet....kanske kan åka en sista sväng i vinter innan försäljning.
-
Efter mycket om och men så fick jag svar från min återförsäljare att remmen är ju ingen slitdel....ja det visste jag ju redan men att plast pluttarna som sitter i främre variatorn, dom som håller plattan till vikterna och som kanske heter något på glid lager fast dom är av plast, inte är garantijobb tycker jag är jäv... konstigt då dom inte går att köpa som reservdel utan du måste byta hela variatorkittet och det kostar 1995:-. ja menar.... min maskin har gått 210 mil och det är inte mycket. plastpluttarna (glidlagrena) är stora som en femtioöring och kan inte kosta mer än 20 öre att tillverka men dom går inte köpa löst. men men nu vill i allafall inte ens funride kännas vid av att det är garantijobb utan att det bara är för mig att pynta.... någon som vet vad exakt garantin gäller för ?! gäller den kanske inte för motordetaljer....blir en jävl.. dyr hoj att åka med om jag måste köpa en ny främre variator var 200:e mil. tacksam för svar.
-
()p min maskin stod stilla i en månad ungefärr men sen så fixade guldkillarna på fun :djump:ride maskinen o nu går den som skinnet. fick tipset att ta bort katten som sitter i främre delen av avgassystemet (kröken) i skarven och detta gjorde susen. maskinen är mer rapp än nånsin och en del av värmen försvann från högerfoten/benet. rekommenderar att ta bort den då den är billig att ersätta vid en besiktning. (kostar ca 700:-)
kollade lite på dinli 520 och den är i stort sett samma som cf men skiljer i detaljer som t,ex att insuget för variatorn sitter på vänster sida och det är ju bra för på cf:en så värmer kröken upp insugsluften till variatorn som redan är åt h-vete för varm men som sagt....ta bort katten....stooor skillnad. skall försöka sätta dit en fläkt så det blir bättre rotation i cvt huset men att dra om röret är ju en liten idé det med.
-
för att cvt ska bli ännu svalare ett tips är att på själva "motorhuven" sätta en snorkel eller liknanade då motorhuven näst intill täpper till luftintags hålet till cvt
-
Jag anser att bromsslangen skulle ha kontrolerats vid service vilket absolut är en service punkt. Avgas systemet är ju en självklarhet att det skall lagas på garanti. Att köra med "lätt" läckage vid variatorn kan tyckas galet. Sen att verkstaden som utfört service på din maskin har utsatt dig för fara är helt oaceptabelt tycker jag. Om jag inte mins fel är väl dessutom bromslangarna stålspunna eller? Då bör väl nästan "skavet" på gått ett tag eller? .Har du full service bok?