ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Wizzman skrivet 28 juni 2008 kl. 10:48:37
-
Min Dinli 450 bluddrade på vissa varvtal i mellanregistret, plus att den började bli svårstartad. Kollade ventilspelet och det var OK, så jag trodde jag behövde kolla över bestyckningen på förgasaren.
Men för att vara säker så slog jag sönder det gamla tändstiftet och gjorde en adapter för att kunna göra "leakdown" test, d.v.s trycksätta cylindern och se hur mycket som läcker ut, och vart det läcker ut.
Jag gjorde testet med kall motor, så det läckte förbi mycket ner i vevhuset, vilket det kanske inte hade gjort med varm motor... Men så läckte det ut i avgassystemet också = otäta avgasventiler.
Hur som helst, jag beställer ett nytt kolvkitt när jag ändå har den isär... Den har ändå gått 570 Mil. (Trots att jag funderar på att sälja den) Kolven ser hyffsat fin ut på sidorna, men när jag kollar i hålet för kolvbulten får jag nästan en chock - Där har den skurit!!
Någon som har varit med om det?
Den har slammrat/tickat lite men dels hade jag för stort ventilspel på nån cylinder och så misstänkte jag att kamkedjan var lite för slak, men det var den inte. Antagligen är det kolvbulten som har slammrat.
Se bild: http://www.pixbox.se/pic_show_id21646819.html
-
Hur det kan hända efter 570mil är ju helt obegripligt, troligen ett fabrikationsfel.
Det var tur att du kollade kolven, det kunde ju ha gått en bit ur den och då har det blivit en dyr reparation.
Jag köpte en Dinli begagnad för några veckor sedan och har skruvat som en galning för att få någon ordning på den (Fick den billigt)!
När man släppte gasen så småknackade den i motorn, så man började misstänka att det var ett lager som var slut, men det verkade helt otroligt eftersom den bara har gått drygt 500mil.
Jag och en kompis började rota efter problemet och kom fram till att det var kamkedjan som var orsaken.
Vi tryckte in en skruvmejsel in i kamkedjesträckaren och då blev det tyst.
Först trodde vi att det var sträckaren det berodde på, men det var inte, det var kamkedjan som var totalt slut.
Det är en rätt kraftig kamkejda på Dinlin så den bör hålla några 1000mil innan man behöver byta.
Så jag ringde ett samtal till en verkstad som sysslar med Dinli och dom hade hade varit med om att kamkedjan hade sträckt ut sig på vissa maskiner.
Förmodligen så är det dåligt material i vissa kedjor, för konstruktionen är det då inget fel på.
Jag hoppas att det är bättre material i den nya kedjan jag har beställt, jag ska även byta till en bättre fjäder i kamkedjesträckaren eller alternativt bygga om den helt.
-
Finns det något mått man kan kontrollera på kamkedjan för att se så att den är OK?
Den var spännd på min, så jag tror att den är OK, men det vore ju kul om man kunde kontrollmäta den på nåt vis. Typ "mät mellan 10 länkar och måttet ska vara max xxx millimeter"
Har lagt upp ett par bilder till på http://www.pixbox.se/alb_show_id841865_page0.html
bland annat på avgasventilerna som läckte.
-
Min kamkedja var flera länkar för lång, det var bara tur att den inte kuggade över eller gick av.
Om din är spänd så är det nog inga problem.
Men när man ser dina bilder på ventil-läkaget och kolven, så tror jag att jag ska riva lös cylindern i förebyggande syfte och kolla hur det ser ut som!
Vad kostar en ny kolv?
-
Ett tips!
En kompis till mig håller på med trimmning av diverse hojar och han gav mig ett tips för att få motorn att hålla betydligt bättre.
Han hade tidigare problem att få kammarna att hålla, men efter han började med att hälla slick 50 i oljan så förvann problemet.
(Varför går det inte att ändra inläggen utan att det blir Debug fel?)
-
En komplett kolv gick på 1050:- inkl kolvringar, kolvbult och kolvbultsclips (563:- för bara kolven har jag för mig)
Nåt på 90kr för cylinderfotspackning, 320 för topplockspackning.
Avgasventiler 473:-/st har jag för mig, men mina klarade sig ju. Det räckte att slipa dom med pasta. Misstänkte att dom var ovala annars, men det var dom inte.
Då är nog min kamkedja OK... Vad kostade den?
Kör på så pass bra olja, så jag tycker inte att man ska behöva hälla i tillsatser :-S (Castrol GPS).
När jag fick den skulle den vara nyservad.... (Köpte den beg på firma) Men luftfiltret var inte rengjort (unifilter), och det var för lite olja i den + att den var svart första gången jag kollade oljan efter ca 15 mil. När jag bytte själv så är oljan lika fin efter 40 mil, så troligtvis hade dom inte bytt olja alls. Antar att det är p.g.a för lite olja som kolvbulten skurit.
-
Kamkedjan kostar drygt 600kr men jag har inte fått den än, förhoppningsvis så har jag den på Tisdag.
-
när du skrev ett visst rpm, vilket varvtal ungefär?, stannar det efter ett tag och den går som den ska igen?
Jag har möjligen samma problem, den är lite trögstartad, och bluddrar vid 3000 varv upp till 4-5000 varv kanske, sen funkar den som den ska igen
-
när du skrev ett visst rpm, vilket varvtal ungefär?, stannar det efter ett tag och den går som den ska igen?
Jag har möjligen samma problem, den är lite trögstartad, och bluddrar vid 3000 varv upp till 4-5000 varv kanske, sen funkar den som den ska igen
Det kan nog vara däromkring (Har ju ingen varvräknare). Den bluddrar dock inte om man har låg växel, utan bara om den får jobba hårt. Men jag tycker ändå inte den ska börja misstända och bluddra. Har provat med lite olika bestyckningar men jag får inte bort det.
Ska bli intressant att se hur den blir nu med täta ventiler och ny kolv.
-
Dom flesta motorer går orent och misständer om en ventil eller flera är tillräckligt otäta, det blir dålig kompression.
Jag tror att din maskin kommer att gå som som en "klocka" när du har skruvat ihop den :)
-
Ska man anse det som "farligt" för motorn att köra en längre sträcka om kolven har skurit ?
-
Det är inte bra att köra om det blir skador på kolven.
Det kan finnas microsprickor som blir större och tillslut så går det en bit ur kolven som kan orsaka en väldigt dyr reparation.
Men en kolv brukar hålla väldigt länge och det är ovanligt att en kolvbult skär.
Det man ska vara noga med, är att rengöra filtret regelbundet, då slipper man få in en massa onödigt skräp i motorn som i långa loppet både kan skada ventiler och kolv - resp cylinder.
Man ska även vara noga med att byta olja, särskilt på en relativt ny motor, då får man ur filspånet som bildas av alla slitytor.
-
jag har en kvar en nästan komplett predatormotor om nån e sugen...(en är såld redan)
-
Predatormotor!!!!!!!!....Vill ha!!!....
Vad saknas och vad handlar det om för pengar?
M.v.h.
Hank Totalt Åt Helvete
-
Dinlin är ihopsatt nu och går bra. Fick bestycka om förgasaren en del för att få bort bluddrandet på mellanregistret.
Den blev mycket mer lättstartad med täta ventiler!
Men nu blir det nog en Raptor 700 tror jag... Trött på att hålla på och mickla med en gammal vacuumförgasare, det tillhör ju hedenhös-tiden :-/