ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: MadeInflames skrivet 24 juni 2008 kl. 02:19:34
-
Ja jäklar va de går. Är helnöjd förutom att den är så himla spårkänslig på dålig landsväg, den liksom slingrar sig fram och tillbaka, man kan aldrig slapna av. Har både orginal och vägdäck.Har testat båda, funkar lite bättre med orginal. Farsan har liksom en Kymco o den går så jäkla stabilt behöver knappt å hålla i styret. Har kollat runt lite här på forumet och alla verkar ju ha lite olika åsikter om just spårkänslighet. Toe IN. Camber. Styrdämpare. Däckstryck. Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig.
-
ja du atv eler rapotor
ja skälv kör kymco 300 de går fint på vägen även me grov däck och väg däck ja har de nu i fram väg däck och grov däck i bak
men di är nog vind känslig kanske då ja skulle nog föredra väg däck om du ej kör i skogem och mark då mäst väg för dig så ska du ha väg däck
kolla vad hjulen stor in eller ut
lycka till
-
Sen får man se det lite som en vanesak.
Ibörjan tyckta jag det var otäckt.
Men nu slappnar jag av och passar den bara när den verkligen kastar.
Ibörjan var man lite rädd och passade den hela tiden och då blir det jobbigt.
-
det blir otrolig skillnad om du sänker den.
Sänkning har inget med spårkänslighet att göra.
Det är däck och framvagnsinställning som påverkar.
Börja med att kolla om allt står rakt i framvagnen.
/J
-
Hur ska hjulen stå då, ska dom stå helt rakt eller ska man ha toe in eller ut
för och få den att gå så stabilt som möjligt.
-
Jag tycker att du ska börja med att kolla lufttrycket i däcken ,tyckte min spårade som bara den och då hade jag alldeles för mkt lufttryck i däcken ,släppte ur och behöll lite hårdare fram än bak och då tyckte jag att det blev mkt bättre.
///Mats
-
kolla lufttrycket ja, bör ju vara lika. så angående hjulvinklar kan det nog spöka lite, min är lite TOE OUT, och det tror jag dom flesta har, kommer inte ihåg men tror det skiljer 2cm ungefär om du mäter framför och bakom.
kör med crossdäck och INTE sänkt, dock max breddad och den ligger väl inte som ett strykjärn kanske men den går som tåget och spårar väldigt lite om det inte är stora bulor och skit i vägen
-
Hur mäter man lättast fram hjulvinklarna.
Ena hjulet kan ju stå rätt och de andra snett sett i förhållande till varann.
Kanske bara blir värre om man börjar skruva.
-
Sätt dig på quadden och håll styret så du känner att det är rakt för det känner du.
Sen mäter du mitt på hjulet i höjdled och så mäter du framför och bakom hjulet, då får du ju skillnaden i TOE.
Mät alltid från centrum av däcket till centrum på andra däcket (sett ovanifrån)
-
Tänk på att ha den absolut plant oxå för minsta lilla lut gör att framhjulen står snett.
-
Ja mätte lite snabbt idag o ja tror att mina står toe in ca 2cm ska testa o ändra så ja får toe ut ca 2mm o kolla om det känns bättre.
-
Skrev fel ja mena 2cm toe ut.
-
ja Toe out är ju när hjulen pekar utåt :) du får se hur det går.
Har aldrig sett en quad som kör med Toe IN i alla fall
-
ja Toe out är ju när hjulen pekar utåt :) du får se hur det går.
Har aldrig sett en quad som kör med Toe IN i alla fall
Jag kör toe in på min. Enligt servicemanualen (sid 130) så ska det vara 2-12mm toe in...
-
Efter en hel del laborerande så har ja nu framhjulen ca 5mm toe ut.
Funkar jäkligt mycket bättre än förut när ja hade toe in.
Kör med vägdäck.
-
ja Toe out är ju när hjulen pekar utåt :) du får se hur det går.
Har aldrig sett en quad som kör med Toe IN i alla fall
Jag kör toe in på min. Enligt servicemanualen (sid 130) så ska det vara 2-12mm toe in...
Har inte sett någon som kör med Toe in för blotta ögat i alla fall, oftast tycker jag hjulen tenderar att peka utåt, men det kanske ska vara Toe in, Jag tycker min går skitbra på vägen så jag har inte ens brytt mig om att ändra, får kanske prova toe-in nån gång :)
-
Narmasil ! du behöver väl inte krångla med tå hit och tå dit, du kör ju ändå bara på bakhjul och med bredsladd! :lol: :lol: :lol:
-
Tvärtom så kör de flesta med TOE-IN.
Med toe-in blir den självstabiliserande men lite ovillig att svänga. Toe-out, ostabil men lättsvängd.
Ju bättre däck (läs grepp) du har desto känsligare blir det. Kör du med crossdäck är det alltså inte lika nog som om du kör med landsvägsdäck.
2cm är åt h-lvete för mycket vare sig det är toe-in eller toe-out. Det är millimetrar det är frågan om här.
/J
-
vart mäter ni?
när jag ställer in framhjulen så brukar jag helt enkelt ta av hjulen och lägga 2st rätskivor på bromsskivorna/hjulnaven.
lägg rätskivorna så att hälften av rätskivan ligger i centrum på bromsskivan, mät i båda ändar på rätskivan, avslutar med att mät diagonalt så att inte hjulen pekar åt nåt håll. (man kan ju få samma mått fram och bak fast att det lutar åt höger eller vänster .( trapozid)
2cm blir ju inte så mycket om man mäter långt ut på rätskivan, men blir ju jävligt mycket om man mäter vid fälgkanten.
vart mäter ni?
-
va ni krånglar till det :) jag mäter längst ut på däcket, altså så stor radie som du någonsin får, inte på fälg eller något annat som sitter där, bara hålla centrum på däcket så.
Och ja, visst har min quad gått ungefär dubbelt så långt som mätaren säger, dom där framhjulen åker inte så många mil ändå ^^
hur som helst så är 2cm längst ut på däcket inge vidare mycket toe, och ju längre ut man mäter desto mer exakt blir det ju
-
2cm blir ju inte så mycket om man mäter långt ut på rätskivan, men blir ju jävligt mycket om man mäter vid fälgkanten.
vart mäter ni?
Nu får du fundera igen....
2cm TOE med eller utan rätskiva är likväl 2cm TOE oavsett vart du mäter. Det är bara att med förlängning, typ vattenpass, får du större nogrannhet. Skillnaden i TOE är lika stor oavsett hur långt från centrum du mäter, förutsatt att du mäter på samma avstånd (framför och bakom) centrum.
Hur tror du annars de ange ett mått för TOE om alla använder olika långa vattenpass för att mäta med?
Narmasil -
Enligt servicemanualen (sid 130) så ska det vara 2-12mm toe in...
Om du kör med över 200% feljusterad framvagn så visst är det mycket.
En rekommendadtion är att INTE mäta på däcket, då du inte kan lita på att det sitter på rakt på en quad. Därför mäter man mot insidan av fälgen, eller mot ett vattenpass man lägger på huggen. Tar ett mått, snurrar 180 grader och mäter igen för att utesluta att fälgen är vind. (knappt nödvändigt när man mäter mot hubben).
Du kan aldrig mäta mot ramen utan måste mäta mellan fälgar/hubbar, om nu någon trodde något annat.
/J
-
Det bästa sättet att få det rätt är att mitt på däcket sätt en bit maskeringstape och på det märka ut ett streck med en penna mitten av däcket. Rulla nu quaden så att du antingen har strecket i framkant (kl9) eller i bakkant (kl3) när du mäter, på detta sätt gör det ingen skillnad om du har skeva däck o fälgar :idea:
-
ja du får nog fundera lite själv....
om någonting lutar med säg 15 grader så är ju måttet självklart längre eller kortare om du mäter på en längre sträcka.
ta en penna och rita en vinkel ,så mäter du på olika delar av strecken...får du lika mått så så har du ingen vinkel då har du två parallela streck. dvs varken toe in eller toe ut. neutralt .
tänk innnan du svarar den här gången så slipper jag skrivkramp.. ;)
-
borde vara lättare att ange toe i grader ,eller minuter om det ska vara skit noga.
toe borde väl anges på ett visst avstånd från centrum på fälg, typ en meter ut från centrum eller nåt....jag har ingen aning.!
det är väl troligtvis nåt amerikanskt mått ut från centrum..
-
ja du får nog fundera lite själv....
om någonting lutar med säg 15 grader så är ju måttet självklart längre eller kortare om du mäter på en längre sträcka.
ta en penna och rita en vinkel ,så mäter du på olika delar av strecken...får du lika mått så så har du ingen vinkel då har du två parallela streck. dvs varken toe in eller toe ut. neutralt .
tänk innnan du svarar den här gången så slipper jag skrivkramp.. ;)
Sant, jag var inte tillräckligt tydlig.
Måtten ska alltså tas på samma avstånd från centrum som du har kontaktytan på däcket.
Tog det för självklart att alla visste vart måtten ska tas. Vet du det kan du relativt enkelt räkna ut differensen, om du har måtten för hur mycket större än däcken du har dina mätpunkter.
/J
-
ja du får nog fundera lite själv....
om någonting lutar med säg 15 grader så är ju måttet självklart längre eller kortare om du mäter på en längre sträcka.
ta en penna och rita en vinkel ,så mäter du på olika delar av strecken...får du lika mått så så har du ingen vinkel då har du två parallela streck. dvs varken toe in eller toe ut. neutralt .
tänk innnan du svarar den här gången så slipper jag skrivkramp.. ;)
Sant, jag var inte tillräckligt tydlig.
Måtten ska alltså tas på samma avstånd från centrum som du har kontaktytan på däcket, om man ska vara riktigt noga. Insidan på fälgkanten duger oftast på en gatquad. Annars tar du vattenpasset och lägger på hubben.
Tog det för självklart att alla visste vart måtten ska tas. Vet du det kan du relativt enkelt räkna ut differensen, om du har måtten för hur mycket större än däcken du har dina mätpunkter.
/J
-
Det bästa sättet att få det rätt är att mitt på däcket sätt en bit maskeringstape och på det märka ut ett streck med en penna mitten av däcket. Rulla nu quaden så att du antingen har strecket i framkant (kl9) eller i bakkant (kl3) när du mäter, på detta sätt gör det ingen skillnad om du har skeva däck o fälgar :idea:
precis så brukar jag oxå göra :D
-
Det bästa sättet att få det rätt är att mitt på däcket sätt en bit maskeringstape och på det märka ut ett streck med en penna mitten av däcket. Rulla nu quaden så att du antingen har strecket i framkant (kl9) eller i bakkant (kl3) när du mäter, på detta sätt gör det ingen skillnad om du har skeva däck o fälgar :idea:
Precis så gör jag oxå :D
-
har bytt tillbaka till org däck går så jäkla mycket bättre på landsväg?går verkligen skit stabilt jämfört med lågprofilsvägdäck o så går de ju piskan på grusväg också,
-
Har nu bytt tillbaka till org däcken går så jäckla mycket bättre, nu vågar man ju köra som en 700r ska köras, o så kan man ju piskan lite på grusvägarna också. Lågprofilvägdäcken funkar inte så värst bra, vill till en riktigt slät o bra väg för att kunna köra ordengligt. Vore kul o höra hur andras maskiner går med lågprofilvägdäck för det är det ja vill ha men inte på bekostnad av att de blir så jäckla spårkänsligt som min är.
-
Tog det för självklart att alla visste vart måtten ska tas. Vet du det kan du relativt enkelt räkna ut differensen, om du har måtten för hur mycket större än däcken du har dina mätpunkter.
tackar ! nu vet jag.. :wink: [/list]
-
2cm blir ju inte så mycket om man mäter långt ut på rätskivan, men blir ju jävligt mycket om man mäter vid fälgkanten.
vart mäter ni?
Nu får du fundera igen....
2cm TOE med eller utan rätskiva är likväl 2cm TOE oavsett vart du mäter. Det är bara att med förlängning, typ vattenpass, får du större nogrannhet. Skillnaden i TOE är lika stor oavsett hur långt från centrum du mäter, förutsatt att du mäter på samma avstånd (framför och bakom) centrum.
Hur tror du annars de ange ett mått för TOE om alla använder olika långa vattenpass för att mäta med?
Narmasil -
Enligt servicemanualen (sid 130) så ska det vara 2-12mm toe in...
Om du kör med över 200% feljusterad framvagn så visst är det mycket.
En rekommendadtion är att INTE mäta på däcket, då du inte kan lita på att det sitter på rakt på en quad. Därför mäter man mot insidan av fälgen, eller mot ett vattenpass man lägger på huggen. Tar ett mått, snurrar 180 grader och mäter igen för att utesluta att fälgen är vind. (knappt nödvändigt när man mäter mot hubben).
Du kan aldrig mäta mot ramen utan måste mäta mellan fälgar/hubbar, om nu någon trodde något annat.
/J
2-12mm ja... beror ju som sagt på var man mäter, mäter man vid fälgkanten så är det väl något sådant, jag är inte 100% på vad jag har men tror jag har runt 2cm toe out om man mäter som LAHA sa. Ju längre ut man mäter desto mer exakt kan man ju ställa in det, och mina däck är RAKA! :)