ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: djn skrivet 22 juni 2008 kl. 08:23:22
-
Hej efter att bromsbeläggen bak byttes så fungerar inte bakbromsen
längre , är det någon som har nåt tips på va de kan va. Man borde ju inte behöva lufta för det va ju ingen slang som togs bort under bytet
mvh
-
vad tror du om att sänka den där j-a skithojjen i en djup sjö och köpa en riktigt med kvalitet som inte strular/går sönder hela tiden?
Ni Dinli åkare kan inte vara riktigt hundra?
Ni köper en skithoj försvarar den till 100%, Sen grinar ni när den går sönder en gång i veckan och kan inte förstå hur det kunde bli såhär...
Hur dum kan man bli? Jo som en Dinli ägare!
-
Xtreame:
Stackars människa, din mor måste ha varit alkolist redan under gravideteten antar jag?
-
Xtreame tack för det seriösa svaret ,trodde detta var ett forum där folk med samma intresse kan hjälpa varandra oavsett vad för märke man kör, men jag hade tydligen fel sorry
-
Jag har problem med att mitt ok fastnar på bakbromsen. Det är bara två av dom som löperfritt när jag bromsar. Har du testat att ta isär och smort upp oket?
-
ok nej det har jag inte, pedalen går i botten när man bromsar o kolvarna rör sig inte överhuvudtaget. det var den förra ägaren som bytte o han sa att han inte hade tagit bort nån slang men jag tycker det verkar som att det är luft i systemet , hur går man till väga när man luftar? Tack för ditt svar :)
-
Xtreame tack för det seriösa svaret ,trodde detta var ett forum där folk med samma intresse kan hjälpa varandra oavsett vad för märke man kör, men jag hade tydligen fel sorry
Jag tror att Xtreame är en Flexbert wannabe :) Tror du kommer få flera seriösa svar inom kort. Har bytt bromsbelägg utan problem men som Statsminister säger så kolla oket och smörj upp det.
-
ok jag får testa det tack ska ni ha
-
Xtreame tack för det seriösa svaret ,trodde detta var ett forum där folk med samma intresse kan hjälpa varandra oavsett vad för märke man kör, men jag hade tydligen fel sorry
Försöker ju hjälpa dig till insikt men det är lönlöst! Fortsätt försvara skithojjen och dess åkare. Hehe! Mecka på! :D
Dinli ordspråk: Varför åka när man kan mecka?
-
Det är lite små meck att lufta bromsarna. Bäst är om du känner nån som har en vakumsug och kan hjälpa dig. Går absolut snabbast och smidigast.
Annars finns det säkerligen någon på forumet här som kan skriva lite mer detaljerat hur man går till väga.
-
Tryckte du in kolven något vid byte av belägg? Lägger sig an genom att pumpa pedalen ett X tal gånger!
Smörj glidpinnarna med kopparpasta! Se även till att damaskerna sitter på riktigt!
Jo! Kör in belägg i början, Kör du hårt och bromsar hårt så bildas det en hård yta på beläggen, Varken bra för bromsskiva eller din säkerhet!
-
du har luft i systemet med allra största sannolikhet 8)
prova att montera bort HELA bromsoket och häng det så högt upp som det bara går(slangar å vajrar är väl inte så långa)men du kan pumpa upp dinlin med en domkraft bak så den lutar framåt.
sen så släpper du på skruven där bromsvätskan kommer IN i oket,och så pumpar du på bakbromsen,kommer inte ihåg om du ska pumpa först och hålla pedalen nere samtidigt som du släpper på skruver så att luften kommer ut(sen drar du ju åt den innan du pumpar igen)eller om det är tvärs om....
det finns en liten o-ring på kolven tror jag,den kan åså ha gått av,då kommer det ut olja och det blir inte tätt.
en sån tror jag du hittar på en mack eller på jula eller nåt :wink:
-
glömde att du måste nog pumpa många gånger innan det händer nåt,minst 30 iallafall.
mvh bagarn
-
ok det ska jag testa imorrn, tackar så mycket för tipsen :D
-
Eller så trycker du bromsvätskan bakvägen upp från bromsoket till broms cylindern med en slank och en flaska med broms vätska i och då måste du låssa på bromsvätske behållarens lock oxså..
-
Xtreame tack för det seriösa svaret ,trodde detta var ett forum där folk med samma intresse kan hjälpa varandra oavsett vad för märke man kör, men jag hade tydligen fel sorry
Försöker ju hjälpa dig till insikt men det är lönlöst! Fortsätt försvara skithojjen och dess åkare. Hehe! Mecka på! :D
Dinli ordspråk: Varför åka när man kan mecka?
Här ser vi en som gett upp själv:
Corvette Z06 -07 Usa import, Till Salu!!! ( För mycket meckande hela tiden )
Äger ingen Quad idag : Sålde den till "djn" tydligen
Själv åkt 600mil på dinli, no problemas!
-
Jag har ganska nyligen köpt en begagnad dinli -06 som hade diverse defekter.
Bland annat så var bakbromsen helt väck, så jag tog och rev isär oket och bytte en liten o-ring som hade gått sönder.
Men sedan då jag skulle lufta bromsarna så började eländet, det räckte inte med att bara lufta bak pga av att bakbromsen även tar fram.
För att lufta bakbromsen så måste man först och främst leta rätt på slangkopplingen som sitter under fronten.
På den slangkopplingen så sitter det en även en luftnippel, man måste använda både den och den som sitter på oket bak för att få ur luften ur systemet.
Sedan är det bara att pumpa och lufta 1000-10000ggr innan man har bromstryck (bara skojar) :)
I övrigt så tycker jag Dinlin är en suverän maskin för priset, visst har den vissa brister, men dom är inte så stora att dom inte går att rätta till.
Yttre styrlederna på maskinen jag köpte var slut (dålig kvalité) och när jag skulle beställa nya så fick jag till svar att man måste köpa hela styrstagen kompletta!
Helt obegripligt?
Så jag tog och byggde om styrstagen så att jag kunde skruva dit styrleder från en bil.
Jag köpte 2st styrleder till en Mercedes för 300kr och slipade infästningen för styrlederna (Hålen) koniska.
Fungerar kanon, styrlederna lär nog vara det sista som ryker skulle jag tro.
Motorn verkar vara helt suverän, jag har en kompis som har varit med i Bike (Han byggde en turbo till en Honda XR650), han har läst en hel del om Dinli efter jag köpte den.
Han säger att motorn på maskinen har stor potential, så inom en snar framtid så ska jag riva lös toppen och låta han porta den.
Sedan så ska vi fara och sätta upp maskinen i bromsbänk, det ska bli väldigt intressant att se hur mycket effekt det går att klämma ur den.
Det som är gjort åt den nu är Viper slipon, Unifilter (Ska byta för det är för tätt), Dial a Jet munstycke.
Fögasaren är ok om man ska köra orginal, men om man ska trimma så kan det bli problem pga att den är vakuumstyrd.
Det kommer att bli en Mikuni med accpump, betydligt enklare att bestycka in.
Jag hoppas att vi kan klämma ur den 60-65hk (Kanske mer ) på bakhjulen, kul blir det i alla fall :)
-
Det lät som att du hade lite planer för din dinli, kommer bli intressant med motorn de där :) , hoppas på lite info om hur det går med den framöver