ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: hankieboy skrivet 21 juni 2008 kl. 09:55:19
-
Skärvången, Jämtland. Körde förmodligen in i en vägbom.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=525840&avdelning_1=101&avdelning_2=143
Vet att Raffeboy här på forumet hade sin Farfar el. morfar i Skärvången och pratade om att fara dit och åka på alla skogsvägar.
Nån som vet mer?
-
ja får säga så här då
begklagar de som skede då i jämtland
r.i.p till familjen :(:(:( villa i frid
det är sorgligt när de sker då
kör lungt där ute
-
Tragiskt när sånt händer,men om folk kunde lära sej att skippa fyllestyrningarna skulle det ske betydligt färre dödsolyckor!
Saxat ut intilliggande artikel,citat:
"Under 2007 omkom sex personer i samband med fyrhjulingsolyckor i vägtrafik. Vägverket för bara statistik över de olyckor som sker på vägar, men man räknar med att olyckor i terräng inträffar i ungefär motsvarande antal.
Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall menar att problem uppstår när arbetsfordon, som fyrhjulingar av typen ATV (All terrain vehicle), körs på vanliga vägar.
-När de används som arbetsfordon är de inte så farliga. Men på vägar får man upp farten och där finns det annan trafik." Slut citat.
Lite motsägelsefullt va?
Ungefär lika många olyckor i terräng som på allmän väg,änndå är det när folk kör på vägar som det är ett problem?!
Hur går det ihop? Ingen nollvision i terrängen,bara på vägarna? :roll:
-
fan, blir ju smått orolig om de hänt ralf nått, ska ringa runt lite till gemensamma kompisar och höra efter
-
No worry, mig är det okej med. Jag var hemma i stan och körde. Dessvärre så var det en bekant till mig, som just börjat köra hjuling. Måste ju erkänna att man är mindre glad över tanken att köra där uppe i Skärvången nu.
-
Fan va skönt att höra av dej Raffe, vart fan orolig ett tag där... Kände du killen som körde ihjäl sig?
Är lika otrevligt varje gång det händer..
btw. du har mail om Myckegensjö.
/H.
-
Ännu en artikel eller vad man nu ska kalla det för..
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1179331&lid=puff_1179333&lpos=rubrik
-
RIP!
Kör försiktigt annars kommer nog någon tråkig lag ändring så det blir slut på gat reggade maskiner.
Om ALLA skulle köra nyktra & med skydd skulle det inte bli så mycket olyckor med dödlig utgång.
-
visst fan är det tråkigt när folk kör ihjäl sig, har en kompis själv som körde cross och var full och det är ju ganska långt ifrån trevligt.
Men å andra sidan tycker jag inte folk ska köra lugnt i form av puttra runt på gator och torg, för då kan man lika gärna cykla. Hjälm och ryggskydd tycker jag är skitviktigt, det är ju ryggraden och huvet som är vitalt, men att köra utan knäskydd t.ex är bara bra, kör du i knät i nått då får du ont! och gör aldrig så igen. men allt som oftast när folk fördärvar knän, axlar, handleder osv så finns det inget skydd som kunde hjälpt, för det har dragits, vridits osv, skydden skyddar ju mot slag!.
Sen ska jag erkänna att jag som bor mitt ute på landet, har fyllekört både bil och quad. men sen är det ju lite från person till person. Har kört bil 2 ggr och då vart såpas klar i huvet att jag vet exakt vad jag håller på med, och kör lite saktare än annars. Visst man ska inte köra full, men i vissa fall så är det bara löjligt att inte göra det. Ska väl även tilläggas att jag ger mig fan på att jag är bättre bilförare med 1 promille i mig än dom sämsta bilförare vi har i sverige i nyktert tillstånd, nog har alla tänkt i någon situation "Vafan har den där typen fått körkortet i ett cornflakespaket eller!?"
T.e.x efter att ha druckit 1 öl och dragit på sig 0.21 promille, det är så förbannat ofarligt så det är inte sant!!! Jag känner många lastbilschaufförer som kör på pressade scheman, och dom bland många andra bilister kör lite trötta osv ibland, det är ju minst lika farligt men ingen som bryr sig om det.
"Vänta nu! du har bara sovit i 2 timmar! inge bil på dig inte!" Visst... det går inte dra en gräns på sånt men det är minst lika farligt som fyllekörning.
Sen finns det ju folk som fyllekör med 2 promille och tror dom är stålmannen och kör i 200 förbi dagis. eller dom som jag själv, kör lite saktare än vanligt beroende på hur full man är, och näääe jag är inte kanon kalas dom få gångerna jag kört bil och jag vet precis vad jag sysslar med, och näääe jag har aldrig blivit så full så jag inte vet vad jag gör, då ligger jag bara som en hög!.
T,ex att fylleköra Quad då. att köra hårdare än man brukar göra är ju ganska långt ifrån smart!. Men att puttra runt lite sakta är inte ett dugg farligt. allt är ju relativt dock.
Nu är ni säkert många som tycker jag är helt dum i huvet, nån håller kanske med till fullo. men ja skullen´te trot!
Nu kan alla ni mammas små nissar skriva hur duktiga ni är som aldrig nånsin bryter mot lagen, att följa lagen till punkt och pricka är idiotiskt, se bara på lagarna i jänkeland. våra är likadana fast inte alla och lika mycket.
Ha en fortsatt bra natt :wink:
-
Känner mig som en mammas lilla nisse när de kommer till fyllestyrning iaf 8O
En sak om man precis öppnat sin första öl å någon ringer å man behöver åka.. Men efter mer än en öl skulle jag aldrig köra..
Jo de är kanske lika farligt att köra trött men de är inte något du planerat in att vara..
Kan man skicka i sig alkohol ska man kunna hålla sig borta från vägen.
-
Med tanke på tidpunkten för Narmasils inlägg och rådande storhelg så kan man ana ett visst alkoholintag för inläggsskrivande.
Finns ingen som i sina sinnes fulla bruk försvarar fyllekörningar och det finns heller ingen anledning att göra det.
-
Mera om våra livsfarliga åkdon.
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=2&id=924208
Det liknar mer och mer hetsjakt på oss.
Hoppas att motorcycklar och båtar får lika stor uppmärksamhet.
Det har ju varit fler fordon än fyrhjulingar med i olyckor denna helg.
:cry:
-
Hörde den här nyheten på radionyheterna igår och jag vart ganska irriterad! Den där Claes Tingvall verkar ju inte ha nån som helst koll,då ska man man inte uttala sej i media heller!
I radio sa dom att fyrhjulingen är ett terrändfordon,men i takt med ökad popularitet så framförs fler och fler på vägarna,och då händer det olyckor.
Fyrhjulingar har inget krockskydd och det är inte ens lag på hjälm!
Är det bara jag som blir förbannad på den här beskrivningen?
Först och främst är det ju skillnad på fyrhjulingar och fyrhjulingar!
Precis som det är skillnad på en crossmotorcykel och en Harley Davidson!
Det finns ju dels fyrhjulusdrivna arbetsfordon som är avsedda för terrängkörning och dels bakhjulsdrivna Quaddar som INTE är gjorda för skogskörning,dessa är GJORDA för vägkörning och klassas som MC!
Vad jag vet är det lag på att ha hjälm när man kör MC,eller har jag missat nått?
För övrigt är det inget krockskydd på tvåhjuliga motorcyklar heller,men det hör man sällan är ett problem när det gäller tvåhjulingar?
Av repotaget i radio att dömma så har dom här jävla ATV-förarna börjat tjuvköra som galningar på allmänna vägar,och det är därför det sker olyckor! Om dom höll sej ute i skogen som det är tänkt skulle vi inte ha nått problem!
Man skyller på oss förare istället för att göra nått åt problemet,nämligen att vi enl. lagen vi FÅR köra med vägreggade fyrhjulingar på vägarna,eftersom det är en motorcykel!
Helt otroligt detta! :twisted:
-
Vad gäller Narmasils fylleinlägg längre upp så är det ju rent nys!
Visst,det finns nyktra som är farliga i trafiken också,men det gör det inte mer rätt att köra onykter!
Ska man gå efter dom premisserna kan man ju köra ganska mycket för fort också,så länge det finns dom som kör fortare än mej!?
Jag är ingen festprisse och jag kan med 100% ärlighet säga att jag ALDRIG kört nått fordon full! Nä,förresten,ska jag vara 100% ärlig hände det EN gång för 20 år sen,det var efter en enskild väg,jag körde bil en kilometer hem en sen kväll,men det är den enda gången.
Och då hör det till historien att jag kört snöskoter i 22 år,inte en METER med alkohol i blodet! Har inga planer på att köra hjuling onykter heller!
Finns INGEN som helst anledning!
-
som jag tänkte så blev halva lasset sura :) jag försvarar inte direkt att fylleköra men jag säger att har man alla indianer i båten och så fort du överskrider 0.2 promille så är du inte en levande massmordsmaskin. Och som att köra trött, är inte något du väljer ? klart som fan det är.
Du kan gå och lägga dig precis när du vill, och stiga upp också, passar det inte med jobbet osv så byt, finns möjligheter till allt bara att dom flesta även jag inte ser på det som en farlig grej, för visst kan man skippa sömn över huvud taget och ändå inte ha några problem.
Det är väl ungefär som att gå på fest utan att dricka alkohol, dom flesta gör det men behöver inte göra det.
Och att fyllekörning är totalt oförsvarbart. Står jag mitt i skogen, ingen täckning på telefon som här ofta är, är full, låt säga en kompis/flickvän skadar sig allvarligt, då skulle jag inte tveka en sekund att köra full även om jag så hade 3 promille och skulle jag ha 3 promille och någon mer är där som tagit 2 öl och inte ville köra för den sakens skull skulle jag bli förbannad.
Att försöka bära någon kan man ju försöka och se hur långt man orkar, dom flesta av mina kompisar orkar jag nog bära 50m skulle jag tro.
För den som vill veta så har ambulansen varit här i vår by några gånger och det tar mellan 1:30-2 timmar. och den som vet hur blod ser ut vet att då kan mycket hända.
Framförallt ni som bor i norra delen av sverige borde veta vad jag pratar om, om ni inte bor mitt i stan vill säga.
Att köra full är långt ifrån bra men det innebär inte automatiskt 99% chans att köra ihjäl sig själv och andra. Jag antar att folk tror jag kör full en gång i veckan ungefär men det har hänt 3 gånger på 23 år så det är ju inget om man lever ett händelserikt liv. Och nej det är väl kanske inte så smart alla gånger men som sagt vissa gånger MÅSTE man. chansen är väl mindre än att vinna på trav men finns ändå.
Håller ni inte med över huvud taget i åvanstående så måste jag säga att ni inte kan tycka vidare mycket om era nära och kära, vilket jag antar att ni gör.
-
ska väl även tilläggas att alla borde veta att köra 10 km/h för sakta är farligare än att köra 10 km/h för fort. hur dumt det än låter, men då ska ju alla köra om.
Bara för att det står i lagboken så är det inte RÄTT, vad som är Rätt och fel avgör ju gemene man, om du får stryk och det står i lagen att man inte får slå tillbaka skulle jag inte tro att du gör det om du nu vill det. Men vad som sägs i lagen är oftast rimligt i alla fall.
Se t.ex på mördare och sånt, polisen kan ju veta till 100% att det är en viss person men kan inte göra något åt det för det finns inte bevis, då vet ju alla att det är FEL fast juridiskt sett är det ju ändå Rätt.
Och som Ben_Dover skrev, han har fyllekört en gång, nu har väl inte jag nån aning om situationen men att han var illa TVUNGEN skulle jag inte tro, det handlade nog mer om en kompromiss, enskild väg en sen kväll, ca 1 km sträcka. Han kunde lika gärna gått den biten? men så tänker man inte alltid, för kör han låt säga i 30 km/h så går det ju piano!.
Så visst har folk anledning att köra onyktert kan man tycka, fast ändå inte
-
Narmasil drar saker till sin spets.
Givetvis finns det tillfällen då det kan vara försvarbart att köra med sprit i kroppen,men särskilt vanligt tror jag inte det är att dessa tillfällen är!
Hur många av oss har varit i den situationen att en kompis blivit allvarligt skadad mitt ute i ingenstans och dör om han /hon inte får vård? Knappast nått som sker varje helg,eller?
Med såna extrema scenarion kan det säkert vara försvarbart att knarka också,under vissa omständigheter...?
Nu tror jag ju inte att alla som kör bil,skoter och/eller fyrhjuling på fyllan kör sjuktransport för att rädda liv,utan snarare är det så att det är personer med spritproblem som fyllestyr.
Jag har då aldrig hört talas om att nån dödsolycka med snöskoter (där sju av tio har alkohol i blodet) var sjuktransport på väg till civilisationen?
Med andra ord tror jag att 99% av fyllekörningarna KAN undvikas om man bara visade bättre omdöme,och detta UTAN att man riskerar nånting!
-
Saxat ut intilliggande artikel,citat:
"Under 2007 omkom sex personer i samband med fyrhjulingsolyckor i vägtrafik. Vägverket för bara statistik över de olyckor som sker på vägar, men man räknar med att olyckor i terräng inträffar i ungefär motsvarande antal.
Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall menar att problem uppstår när arbetsfordon, som fyrhjulingar av typen ATV (All terrain vehicle), körs på vanliga vägar.
-När de används som arbetsfordon är de inte så farliga. Men på vägar får man upp farten och där finns det annan trafik." Slut citat.
Alltid tragiskt med olyckor........................
Men hur är det nu? Man får uppfattningen om att det saknas något hos Vägverket 8)
Är det verkligen så att våra 4x4 "monster" är överrepresenterade när det gäller olyckor? Om jag inte fått allt om bakfoten finns det ju även en typ som kallas Quad :roll:
Är det så att man drar alla över en kam och kallar alla "4-hjulingar" för ATV avsedda för arbete i terräng?
(http://www.bzbagen.se/ena4wheelers/atvcenter/080623_vv.jpg)
Jag skulle vilja se denna Raptor dra mitt fullastade timmersläp i skogen för det är ju enligt Vägverket detta den är avsedd för :?
(Uppfatta nu inte detta som att jag har något mot Quad)
Någon som vet om man kan finna denna statistik det pratas om på Vägverkets hemsida? Har sökt men ej lyckats :cry:
Jag tycker det är mycket relevant för den fortsatta dialogen att få grepp på hur denna statistik sammanställs.
Nykterhet - Vållande till olyckan - Maskintyp - Reggad - Oreggad/terrängreggad - Trolig hastighet - Typ av väg - Antal personer på maskinen - Materialfel mm. mm.
Det framställs ju på de flesta ställen att det är 4-hjulingen i sig som är livsfarlig. Är det verkligen så så borde väl punkten "materialfel" och motsvarande vara väldigt hög i denna statistik?
För det kan väl inte vara så att det är vi människor som stundtals brister i omdömmet?
Läste någon stans att "Handeln" är konsulterad av Vägverket.
Någon som vet vad som menas med "Handeln" och vilka företag som i så fall medverkar som "konsulter"?
Helt uppenbart har man inte lyckats nå fram då tydligen allt är ATV. Maskiner avsedda för terräng som "hittat" ut på vägen :cry:
Man blir mörkrädd av vad som komma skall då det tydligen finns så lite baskunnskap bland dom som skall skapa regler, lagar och eventuella förbud.
Kanske fel tråd för detta som den startades.
Alltid lika tragiskt när någon närstående snabbt rycks ifrån de närmaste oavsett om det sker på 4-hjuling, bil, arbetsplatsen eller sjukdom.
-
Bara att acceptera att vissa är duktigare att köra än oss andra och klarar av högre farter och att köra med alkohol i kroppen.
//L
-
Ironi? :?:
-
En människa med stor alkoholtolerans
klarar givetvis att framföra ett fordon avsevärt bättre
med tex 0.5 promille alkohol i blodet, än en person som sällan dricker.
Men var ska man då dra gränsen, balanstest som i vissa delstater i Usa?
Tror inte det va?
-
Enl. Polisen är det för snåriga regler ang. fyrhjulingar.
Vissa är regade som Traktor,andra som Terrängskoter,andra är motorcykel-regade och sen finns det moped-regade fyrhjulingar! Och för att ytteligare krånla tilld et så kan amn även ha en oregad fyrhjuling! 8O Helt OMÖJLIGT att hålla reda på!
Jag tror ju mera det är viljan att sätta sej in i frågan som är problemet.
Bara intresset fanns tror jag knappast nån skulle ha några problem att se skillnad på en Raptor 700,en Renegade 800 och en 50cc eu-Moppe, dom är ju inte lika som bär direkt tycker jag,men det är väl bara jag det....
-
nej visst man måste dra gränsen för alkoholintag nånstans, men låt säga en person som drar i sig 0,19 promille kan ju bli avsevärt mycket farligare i trafiken än en som drar i sig 0.5 promille, och det är realistiska siffror.
Det GÅR ju inte att ha enskilda gränser för olika folk, men likaså är det mer "rätt" att köra med säg 0,3 promille i blodet.
Jag tror många inte förstår hur jag ser på saken så därför släpper jag det här. och nej ni som tror att jag tycker det är helt okej att köra full bara för att så är det ju inte så. men har jag tagit 2 öl och ska fara till en kompis som bor 5 km bort 3-4 timmar senare så drar jag mig inte för det!. eftersom jag är kapabel till precis samma saker som innan, även om det enligt svensk lag är FEL...
Det är bara att bocka av och se hur duktiga ni är själva... Tänk även på att jag kör QUAD och inte ATV, här är dom saker jag sysslar med titt som tätt.
- Kört utan hjälm
- Kört för fort
- För hög ljudnivå
- Ostrypt
- icke godkända backspeglar
- Kört terräng
- vårdslös körning såsom Bakhjulsåka, drifting etc
- Stannar sällan HELT vid stopp plikt
- Struntar i övergångsställs lagen (detta när jag kör lastbil, för dom har fanimej företräde!)
- Kryssa spärrlinjer
- Fel körfält
- Blinkar inte om jag inte ser nån
- Kör ALLTID med Heljus på dagen (vet inte om det är ett brott men jag tror det)
ETC ETC ETC!
Ja ni ser, så duktig är jag, men lik förbannat har vi som bor här ett eget sätt att tolka lagen, och i andras ögon är jag helt säkert satans eget lilla barn men det som händer är precis lika säkert som vad andra svenssons kallar för vardag.
Har man inte vistats stor del ute på landet så är det omöjligt att veta vad jag pratar om, det är ju ett helt annat sätt att se på lagar och regler, dom finns men dom böjs!. Finns ju ingen som bränner hembränt heller^^
Sen att det här med att köra någon som är sjuk som jag sa innan osv, chansen är väl större att man vinner 1 miljon på lotto, men likaväl så finns det där. så att säga att Alkohol och framförande av fordon är HELT uteslutande, jorden får hellre gå under, det är FEL!
Sen på det DonKichote sa... Jag skulle tro att dom drar Quad och ATV över en kam, enligt mig så har inte riktigt en ATV på vägen att göra likaväl som en Quad inte har i skogen att göra, för det är 2 helt olika saker att köra, men framförallt på vägen, skulle vilja se en ATV göra undanmanöverstestet man för göra när man tar MC kort, går ju garanterat med en quad bara det är lite bredare, en ATV skulle inte jag vågat prova med i alla fall.. 50, 70 och 90 km/h.
Det jag sett på bilder från tidningar osv så verkar det vara mest ATV's som kraschar och så. Nu låter det väl som jag pinkar på alla som kör ATV men jag har inget emot dom bara att en quad har mer på vägen att göra än en ATV
-
Om man vet att man ska hämta en polare eller åka hem till nån & man känner att man MÅSTE ta en bira, då ska man nog ta en funderare om man inte är lite halvalkis.
Ta inte illa upp men om nån som kände att det var så nära så det inte spelade nån roll kör över min hund eller grannes barn, då är det dags att köra lite medeltid på den personen!
Skärpning nu för fxn, bara för att du bor i skogen så äger du inte rätten att göra som du vill. Jo jag vet hur det är på landet, bor inte direkt innanför tullarna själv heller, inte nu längre. Men det är skrämmande att det finns så inskränkta bonnjävlar som tycker sig kunna göra som DOM vill jämt.
Sånt här gör mig vansinnig, sorry.
-
nej visst man måste dra gränsen för alkoholintag nånstans, men låt säga en person som drar i sig 0,19 promille kan ju bli avsevärt mycket farligare i trafiken än en som drar i sig 0.5 promille, och det är realistiska siffror.
Det GÅR ju inte att ha enskilda gränser för olika folk, men likaså är det mer "rätt" att köra med säg 0,3 promille i blodet.
Jag tror många inte förstår hur jag ser på saken så därför släpper jag det här. och nej ni som tror att jag tycker det är helt okej att köra full bara för att så är det ju inte så. men har jag tagit 2 öl och ska fara till en kompis som bor 5 km bort 3-4 timmar senare så drar jag mig inte för det!. eftersom jag är kapabel till precis samma saker som innan, även om det enligt svensk lag är FEL...
Det är bara att bocka av och se hur duktiga ni är själva... Tänk även på att jag kör QUAD och inte ATV, här är dom saker jag sysslar med titt som tätt.
- Kört utan hjälm
- Kört för fort
- För hög ljudnivå
- Ostrypt
- icke godkända backspeglar
- Kört terräng
- vårdslös körning såsom Bakhjulsåka, drifting etc
- Stannar sällan HELT vid stopp plikt
- Struntar i övergångsställs lagen (detta när jag kör lastbil, för dom har fanimej företräde!)
- Kryssa spärrlinjer
- Fel körfält
- Blinkar inte om jag inte ser nån
- Kör ALLTID med Heljus på dagen (vet inte om det är ett brott men jag tror det)
ETC ETC ETC!
Ja ni ser, så duktig är jag, men lik förbannat har vi som bor här ett eget sätt att tolka lagen, och i andras ögon är jag helt säkert satans eget lilla barn men det som händer är precis lika säkert som vad andra svenssons kallar för vardag.
Har man inte vistats stor del ute på landet så är det omöjligt att veta vad jag pratar om, det är ju ett helt annat sätt att se på lagar och regler, dom finns men dom böjs!. Finns ju ingen som bränner hembränt heller^^
Sen att det här med att köra någon som är sjuk som jag sa innan osv, chansen är väl större att man vinner 1 miljon på lotto, men likaväl så finns det där. så att säga att Alkohol och framförande av fordon är HELT uteslutande, jorden får hellre gå under, det är FEL!
Sen på det DonKichote sa... Jag skulle tro att dom drar Quad och ATV över en kam, enligt mig så har inte riktigt en ATV på vägen att göra likaväl som en Quad inte har i skogen att göra, för det är 2 helt olika saker att köra, men framförallt på vägen, skulle vilja se en ATV göra undanmanöverstestet man för göra när man tar MC kort, går ju garanterat med en quad bara det är lite bredare, en ATV skulle inte jag vågat prova med i alla fall.. 50, 70 och 90 km/h.
Det jag sett på bilder från tidningar osv så verkar det vara mest ATV's som kraschar och så. Nu låter det väl som jag pinkar på alla som kör ATV men jag har inget emot dom bara att en quad har mer på vägen att göra än en ATV
Du växer nog upp nån dag OM du inte kört ihjäl dig själv eller nån annan på fyllan.. :twisted: :twisted:
-
många av mina kompisar sitter hemma hela helgerna och ser på TV, en gång i månaden går dom till krogen och super sig kanonfulla, så ser dom på Melodifestivalen, nån enstaka av dom har motorcykel och tar sig kanske 1-2 turer om året som går utanför kommunen.
Är det sånt du kallar vuxen så hoppas jag att jag aldrig blir det.
Jag vill leva livet, jag tänker inte sitta hemma och bli en Svensson, volvo, villa, vovve, tävla med grannen om vem som har nyast volvo med störst fälgar, tvätta bilen oftast i kvarteret. Därför jag heller inte har några planer på att flytta in till stan, jag trivs som hobby rebell och har tänkt fortsätta va det.
Låt säga att du möter mig när jag kör på bakhjulen i 100 km/h på en rak och fin väg, antingen tänker du "fyfan vilken jävla idiot" eller så tänker du "Det var lite tufft!" jag antar att ingen tycker det är tufft för ni är för fega, för svensson.
Att kalla det omoget att hålla på med sånt? nja, då tycker jag det är omoget att sitta hemma och bli gammal i en stol, gå ut och gör nått av ditt liv för fan...
Ha en bra dag
-
-- klipp
- Kört utan hjälm
- Kört för fort
- För hög ljudnivå
- Ostrypt
- icke godkända backspeglar
- Kört terräng
- vårdslös körning såsom Bakhjulsåka, drifting etc
- Stannar sällan HELT vid stopp plikt
- Struntar i övergångsställs lagen (detta när jag kör lastbil, för dom har fanimej företräde!)
- Kryssa spärrlinjer
- Fel körfält
- Blinkar inte om jag inte ser nån
- Kör ALLTID med Heljus på dagen (vet inte om det är ett brott men jag tror det)
-- klipp
Visst, det där gör vi väl alla lite till mans...men det är en j-vla skillnad på detta och att köra onykter... du kan när som helst sluta slanga eller bromsa in, men du kan f-n inte sluta vara onykter.
/johan
-
DonKichote ladda upp timmer kärran här ska köras...
:lol: :lol:
Pete jag tror du har rätt tyvärr :cry: :cry:
-
Enl. Polisen är det för snåriga regler ang. fyrhjulingar.
Vissa är regade som Traktor,andra som Terrängskoter,andra är motorcykel-regade och sen finns det moped-regade fyrhjulingar! Och för att ytteligare krånla tilld et så kan amn även ha en oregad fyrhjuling! 8O Helt OMÖJLIGT att hålla reda på!
Jag tror ju mera det är viljan att sätta sej in i frågan som är problemet.
Bara intresset fanns tror jag knappast nån skulle ha några problem att se skillnad på en Raptor 700,en Renegade 800 och en 50cc eu-Moppe, dom är ju inte lika som bär direkt tycker jag,men det är väl bara jag det....
För nått år sedan så talade jag med flera personer, bland annat vägverket, polisen(kommer inte ihåg namnet men det är en högre chef för trafik har jag för mig) och nån mer som gjort en avhandling i ämnet (Jag har den rapporten om nån vill läsa) plus Robert Collins(Motorsnubben i aftonbladet).
Det jag ville veta var då antalet döda i trafik med fyrhjuling och hur detta gått till.
Det jag upplevde då var just bristen på intresse, alla hade massvis att säga men ingen hade alla fakta om våra fordon.
Den som gjorde en avhandling om antal döda skötte sig bra tills hon började spåna om lösningar/orsaker på/till problemet, vilket var bland annat bälten och burar på hjulingen och orsaker som "Stora däck". Hon har INGET med lösningar att göra, hon ska bara skriva sin rapport utifrån fakta och sen är det bra!
Inte ens korrekt fakta i hur dessa olyckor gått till fanns att få tag i. ( inte i alla fall)
Det är som sagt skrämmande att så många utan kunskaper sitter och stiftar lagar och regler.
Så fort jag började ifrågasätta detta så märktes ointresset av.
Det gick inte att komma nån vart för ingen ville ta till sig den infon jag hade.
Det var bara att luta sig tillbaka och följa utvecklingen.
Att tro att jag som enskild person kunde bidra med nått och kanske få upp ögonen på dessa personer var bra naivt tänkt, det inser jag men tanken var ju god.
Sov gott på er och kör inte onyktra i onödan :wink:
/Benny
-
Jag blir inte förvånad Ben.
Men det är ju tjänstefel att ta fram underlag för lagar när man inte är insatt i frågan,tyvärr inget man kan göra åt det! :evil:
Jag känner igen mönstret från snöskotern. Dom beslutande när det gäller skotern har många gånger inte sett en skoter i verkligheten,KANSKE på bild,om man har TUR!
Ett slående exempel på nissarnas inkompetens är krafttagen mot markskadorna som snöskotrarna orsakar,med bifogad bild på djupa fyrhjulingsspår på en myr! 8O
Det är fan så man baxnar!
Tänk om berörda parter vore lika dåligt insatta i biltrafiken!
Det är ju helt omöjligt att sätta sej in i denna DJUNGEL!
Vissa bilar är lastbilsregade,vissa bilar är små och har över 200 hästar och går jättefort,andra är jättestora och har över 400 hästar,men går inte så fort,, det finns tvåstisiga bilar och minibussar med 8-9 sittplatser,det finns lätta lastbilar och tunga lastbilar,pick-up,och dessutom finns det EU-moppar som ser ut som små bilar! 8O
Och man måste ha olika BEHÖRIGHET för att köra alla dessa oilka fordon! Det är taxibehörighet,lastbilsbehörighet (med eller utan tung släp!),det är bussbehörighet,sen är det förarbevis för EU-moped,och DESSUTOM får man även köra eu-moped på nån av dom ANDRA behörigheterna....
Som sagt,helt OMÖJLIGA snåriga regler att sätta sej in i ju! :wink:
Klarar man allt detta oavanstående så tycker jag man borde klara att se skillnad på en arbetsmaskin och en quad också! :x