ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: larsostman skrivet 20 juni 2008 kl. 00:54:58
-
Varför är fyrhjulingsfolk så rädda för mil?
Det är ju någon här på forumet som har en Brute som han lär ha kört typ 12-1500 mil med, det är väl inget, egentligen?
Om samma motor suttit i en MC å den hadde gått 1500mil så hade ingen lyft på ögonbrynet för det, eller?
Om en maskin för 100+ inte klarar att köra typ 10´mil med då är det ju kass, klart servicar å sånt ska vara gjorda och jag menar inte 10000mil med lågväxel i ett lerhål. Utan en MC-reg som går på gatan, hur sliten kan den bli???
Man undrar ju, man hör mycket konstigt om maskiner som bara har gått typ 500mil, den är/borde ju vara som ny.
Trevlig midsommar allihopa!!! :P
-
Jag tror det handlar mer om vad miltalet inneburit för maskinen...Ju högre miltal desto mer har maskinen i frågan förmodligen varit med om. Jag tror att om en köpare börjar se sig omkring efter en maskin i 100+ klassen så vill nog inte köparen köpa något som " kan gå sönder " ... för högt miltal i jämförelse med det satta priset kanske avskräcker, även om maskinen i sig kanske är i topptrim.
Tyvärr tror jag att många stannar upp just vid miltalet, hänger fast vid det och tvekar och säljaren kanske inte ens får en chans att visa upp ifyllda serviceböcker etc.
Bara en tanke jag hade...
-
Själv körde jag över 1000 mil med mn Linhai 300 och den rullar fortfarande :lol:
Trevlig midsommar :P
-
Om maskinen har många timmar så har den förmodligen legat i lerinpackning större delen av dess livstid eller dragit timmer.
Många mil, ja, den har åkt på relativt släta vägar större delen av dess livstid.
Vilken hade du tagit?
Om man köper en Kawasaki VN800 Classic MC, inte exakt samma motor men det skiljer typ 59cc & några hästar, där är det ju inte ett problem att maskinen gått 3200mil, men om motorn sitter i en ram med fyra hjul, då är den troligen slut....
Tror att vi är vana att se på 4hjulinar som en variant av skoter, dom har ju inte en lung stund. Där vill man väl kanske inte köpa en som gått 6700mil.
Lite märkligt är det ju. Det kommer nog att ändras nu när det blir vanligare & vanligare att man kör väg med dom.
-
Om maskinen har många timmar så har den förmodligen legat i lerinpackning större delen av dess livstid eller dragit timmer.
Många mil, ja, den har åkt på relativt släta vägar större delen av dess livstid.
Vilken hade du tagit?
Om man köper en Kawasaki VN800 Classic MC, inte exakt samma motor men det skiljer typ 59cc & några hästar, där är det ju inte ett problem att maskinen gått 3200mil, men om motorn sitter i en ram med fyra hjul, då är den troligen slut....
Tror att vi är vana att se på 4hjulinar som en variant av skoter, dom har ju inte en lung stund. Där vill man väl kanske inte köpa en som gått 6700mil.
Lite märkligt är det ju. Det kommer nog att ändras nu när det blir vanligare & vanligare att man kör väg med dom.
Fast att jämföra en motorcykel med en quad/atv som körs på landsväg är väl inte helt lika? Jag menar, problemet med en atv/quad är väl att den körs hårdare genom att varvet konstant blir högre (framförallt på landsväg) mot en motorcykel. Ligga i 90 km/h meden atv/quad måste ju genera avsevärt mer slitage på motorn mot att ligga i motsvarande fart med en motorcykel just pga varvet.
-
Varvtalet kan ju sänkas rejält med annan drevning så det jag skulle gå på om jag köpte begagnat vore nog helhetsintrycket beträffande skick på hojen. En maskin som varit lerinpackad eller gått MX skvallrar nog själv om detta med repor och andra skavanker. En maskin som har gått över 1000 mil o fortfarande är snygg o hel är ju utan tvekan välskött så den skulle iaf jag välja :idea:
-
En maskin som varit lerinpackad eller gått MX skvallrar nog själv om detta med repor och andra skavanker. En maskin som har gått över 1000 mil o fortfarande är snygg o hel är ju utan tvekan välskött så den skulle iaf jag välja :idea:
Även där skulle jag dra öronen åt mig, saker är till för att användas och kommer därmed att få skavanker.
En som kör MX är förmodligen rätt kunnig och sköter om sin hoj (motor, lager, koppling o.s.v ) men däremot så har en hoj gått 1000mil och inte har en repa på plasten så börjar man ju undra varför. Visst kan den hojen vara i jätte bra skick men den kan ju och vara körd av en "noob" som inte vet vad oljebyte är.
Var faktiskt med om en sån grej då jag skulle köpa en 2-hjulig cross. Var iväg och kollade på en CR250 som vid första anblick såg jättefin ut. Efter lite mer grankskning så syntes ett halvtskuret bakhjulslager, glappsving, glappstyrkrona sen vid frågan hur ofta oljebyte sker, fick då som svar : nä har nog inte bytt olja den här går så bra så det behöver man inte...(han hade då haft den i 3 år! gissa om jag köpte den.
Hojen jag köpte var en hoj som gått en heldel bana som var ful i plasten och var lite äldre MEN han om hade haft den visste dock vad han pratade om och hade renoverat motor och bytlager lite över allt och skött om sin leksak även om den gått hårt så var den i bra skick förutom plasten då. (jag vet detta eftersom att det var en kompis kompis som jag köpte den av. Säljaren visste dock inte det, utan det var jag som komfram till vem det var och fick lite opartisk andrahands info)
Vad jag vill ha sagt egentligen är nog att då man köper en hoj så ska man inte stirra sig blind på mil, timmar och utseende även om det kan vara en bra hint om hur väl en vara är skött. Utan kolla på vilket verkligt skick den är i.
-
Tror att vi är vana att se på 4hjulinar som en variant av skoter, dom har ju inte en lung stund. Där vill man väl kanske inte köpa en som gått 6700mil.
Precis,men det lustiga är ju att en skoter som gått 6700 mil knappt FINNS,oavsett hur gammal den är!
Kolla på blocket! "Ingen" skoter har gått mer än 5-600 mil oavsett om det är en -05:a eller en -88:a! Lite lustigt tycker jag faktiskt! :roll:
Jag bytte in en skoter för några år sen som gått 960 mil.
"Den hade gått långt den här" tyckte handlaren,fast om man slog ut milen per säsong vart det bara 160 mil!
Och det väldigt lustiga var att när jag nästa år kom och bytte in den nya skotern så hade inte handlaren nått att säga om miltalen trots att den gått 300 mil på en säsong!?
Logik??
Grejen är den att man knappt ser en skoter med 1000 mil på mätaren,däremot tror jag INTE att folk sluta använda skotrarna när dom gått 600 mil,det är nog nått annat detta beror på.... :wink:
Om nu sen samma fenomen uppträder på vägreggade quaddar äterstår väl att se,men det är lite svårare att fiffla med digitala mätare... 8)
-
Om maskinen har många timmar så har den förmodligen legat i lerinpackning större delen av dess livstid eller dragit timmer.
Många mil, ja, den har åkt på relativt släta vägar större delen av dess livstid.
Vilken hade du tagit?
Om man köper en Kawasaki VN800 Classic MC, inte exakt samma motor men det skiljer typ 59cc & några hästar, där är det ju inte ett problem att maskinen gått 3200mil, men om motorn sitter i en ram med fyra hjul, då är den troligen slut....
Tror att vi är vana att se på 4hjulinar som en variant av skoter, dom har ju inte en lung stund. Där vill man väl kanske inte köpa en som gått 6700mil.
Lite märkligt är det ju. Det kommer nog att ändras nu när det blir vanligare & vanligare att man kör väg med dom.
Fast att jämföra en motorcykel med en quad/atv som körs på landsväg är väl inte helt lika? Jag menar, problemet med en atv/quad är väl att den körs hårdare genom att varvet konstant blir högre (framförallt på landsväg) mot en motorcykel. Ligga i 90 km/h meden atv/quad måste ju genera avsevärt mer slitage på motorn mot att ligga i motsvarande fart med en motorcykel just pga varvet.
Vet du vilka varv vi pratar om... Kör själv en brute 08. Varvstoppet på en twin, tex can-am 650-800 samt brute force 650-750 ligger strax över 7000... vilket måste ses som mellanregister på en vanlig landsvägs twin, som varvar både 10 och 11 tusen beroende på modell.. nä varv varken dödar eller sliter nämnvärt mer på maskinen. Övervarv och dålig service är de flästa problem bortsett från vissa måndags exemplar som alla läger har. (för att inte kasta skit)
-
En maskin som varit lerinpackad eller gått MX skvallrar nog själv om detta med repor och andra skavanker. En maskin som har gått över 1000 mil o fortfarande är snygg o hel är ju utan tvekan välskött så den skulle iaf jag välja :idea:
Även där skulle jag dra öronen åt mig, saker är till för att användas och kommer därmed att få skavanker.
En som kör MX är förmodligen rätt kunnig och sköter om sin hoj (motor, lager, koppling o.s.v ) men däremot så har en hoj gått 1000mil och inte har en repa på plasten så börjar man ju undra varför. Visst kan den hojen vara i jätte bra skick men den kan ju och vara körd av en "noob" som inte vet vad oljebyte är.
Var faktiskt med om en sån grej då jag skulle köpa en 2-hjulig cross. Var iväg och kollade på en CR250 som vid första anblick såg jättefin ut. Efter lite mer grankskning så syntes ett halvtskuret bakhjulslager, glappsving, glappstyrkrona sen vid frågan hur ofta oljebyte sker, fick då som svar : nä har nog inte bytt olja den här går så bra så det behöver man inte...(han hade då haft den i 3 år! gissa om jag köpte den.
Hojen jag köpte var en hoj som gått en heldel bana som var ful i plasten och var lite äldre MEN han om hade haft den visste dock vad han pratade om och hade renoverat motor och bytlager lite över allt och skött om sin leksak även om den gått hårt så var den i bra skick förutom plasten då. (jag vet detta eftersom att det var en kompis kompis som jag köpte den av. Säljaren visste dock inte det, utan det var jag som komfram till vem det var och fick lite opartisk andrahands info)
Vad jag vill ha sagt egentligen är nog att då man köper en hoj så ska man inte stirra sig blind på mil, timmar och utseende även om det kan vara en bra hint om hur väl en vara är skött. Utan kolla på vilket verkligt skick den är i.
Min brutte har gått 3700tim och det är en -03
MEN den är inte sliten i lager eller motor inte mycket glappig heller.
Vad inebär detta tro ???
Väl underhållen men ANVÄND det syns på plasten.
Den är repig och sprucken men motor o det maskinella funkar kanon..
Jag valde en som såg lite sämre ut men värkade vara bra underhållen.
Sedan att den inte är vaxad o polerad bryr jag mej inte om
för jag vill ha en funktionsduglig maskin i stället för en puts maskin.
MISSTÄNKER att den gått som någonslags touring maskin i kanada/usa med tanke på timmarna..
Så tänkte jag använd mycke/många timma på kort tid väl underhållen..
Jag kan ha fel men det kändes rätt
// Nesse
-
3700 timmar, nu snackar vi!
Det är ju det jag menar, inte är det nått problem att få en kvalitetsmaskin att hålla.
Som det sas, inte varvar en MC just nå mycket mindre heller än en hjuling. Sen är det ju bra mycket svårare att varva sönder en maskin med CVT än en med manuell låda. Den ligger ju alltid på "rätt" varv om man inte ligger i max hastighet & det gör man ju kanske inte, har adrig gjort än i alla fall.
Sen när man tänker på ett oerhört omfattande mätarskruvandet på snöskotrar så blir man ju förvånad att någon tror på den.
Jag hade en 93´Yamaha Phazer som hade gått 1500 enligt mätaren, när jag skulle sälja den så var det många komentarer om hur ofantligt långt den hade gått, hela 100 mil om året...
Nä, det är lite tramsigt, klart grejjerna håller om man sköter dom.
-
Det är kortsagt omöjligt att säga att få mil är bättre än många. Det hela beror på vem som haft fordonet alltså hur det är skött och kört.
Det är ju samma sak med bilar. Många skulle aldrig köpa en tre år gammal bil som gått 20.000 mil,dom skulle mycket hellre köpa en likadan som bara har 5.000 mil på mätaren,men vad är det som säger att bilen med få mil är bättre?
Långmilaren har gått som firmabil med enbart långkörning samt fulltecknad servicebok,bilen med få mil har ägts av en 70-årig gubbe som bara kört kortkörningar med många kallstarter samt höga varv på varje växel p.g.a. att han är halvdöv! Service tycker han är onödigt då ju bilen funkar utmärkt änndå!
Bara ett tänkbart scenario... 8)
-
Det är kortsagt omöjligt att säga att få mil är bättre än många. Det hela beror på vem som haft fordonet alltså hur det är skött och kört.
Det är ju samma sak med bilar. Många skulle aldrig köpa en tre år gammal bil som gått 20.000 mil,dom skulle mycket hellre köpa en likadan som bara har 5.000 mil på mätaren,men vad är det som säger att bilen med få mil är bättre?
Långmilaren har gått som firmabil med enbart långkörning samt fulltecknad servicebok,bilen med få mil har ägts av en 70-årig gubbe som bara kört kortkörningar med många kallstarter samt höga varv på varje växel p.g.a. att han är halvdöv! Service tycker han är onödigt då ju bilen funkar utmärkt änndå!
Bara ett tänkbart scenario... 8)
Ligger mycket sanning i det du säger ovan.
-
En maskin som varit lerinpackad eller gått MX skvallrar nog själv om detta med repor och andra skavanker. En maskin som har gått över 1000 mil o fortfarande är snygg o hel är ju utan tvekan välskött så den skulle iaf jag välja :idea:
Även där skulle jag dra öronen åt mig, saker är till för att användas och kommer därmed att få skavanker.
En som kör MX är förmodligen rätt kunnig och sköter om sin hoj (motor, lager, koppling o.s.v ) men däremot så har en hoj gått 1000mil och inte har en repa på plasten så börjar man ju undra varför. Visst kan den hojen vara i jätte bra skick men den kan ju och vara körd av en "noob" som inte vet vad oljebyte är.
Var faktiskt med om en sån grej då jag skulle köpa en 2-hjulig cross. Var iväg och kollade på en CR250 som vid första anblick såg jättefin ut. Efter lite mer grankskning så syntes ett halvtskuret bakhjulslager, glappsving, glappstyrkrona sen vid frågan hur ofta oljebyte sker, fick då som svar : nä har nog inte bytt olja den här går så bra så det behöver man inte...(han hade då haft den i 3 år! gissa om jag köpte den.:
Haha, det var nog bland det roligaste jag hört på flera veckor.. Tror fan att du inte köpte hojjen, hehe.