ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Dicke skrivet 18 juni 2008 kl. 20:37:04
-
Körde i 50-60 km när den plötsligt börjar att knacka,låter som ett väldigt högt ventilspel,endast vid gas ej på tomgång,låter både uppe vid toppen och nere vid veven.
Har kollat ventilspel OK,kan det vara ett vevlager eller en kolvbult?
Har gått endast 200 timmar
-
Kolla kamkedjorna.
-
Körde i 50-60 km när den plötsligt börjar att knacka,låter som ett väldigt högt ventilspel,endast vid gas ej på tomgång,låter både uppe vid toppen och nere vid veven.
Har kollat ventilspel OK,kan det vara ett vevlager eller en kolvbult?
Har gått endast 200 timmar
Svårt att säga utan att ha hört det.... men ett vevlager brukar låta mer vid gassläpp... köp ett stetoskop fär att lokalisera var det låter.... knack kan även vara en skuren kolv... eller en kamkedja som är på väg att säga upp sig... en kompis körde av en kamkedja på en kawa och den knackade och rasslade om vart annat... kolvbult är osannolikt...
// Pete
-
Har hört tidigare när jag startat den att det vart ett knackande ljud,typ en kolv som slamrar,men har slutat efter det att den blivit varm,jag tyckte oxå att den blev orkeslös efter knacket började
-
Är det vanligt att kamkedjan/kamkedjorna ger upp så tidigt?
-
Ja på den jag bytte på hade bara gått 250 mil har jag för mig... kedjan till den bakre cylindern, den främre var lite sträckt så jag bytte den för säkerhets skull...
Det måste ha varit fabrikationsfel på den kedjan... har inte hört att det ska vara problem med dom, stälde frågan på kawieriders och alla skakade på huvet....
-
Jag har exakt samma problem med min.
Slängde in den på service för några dagar sedan, ska bli spännande att höra vad det är för fel.
Min har endast gått 120 h.
-
Pete!!
Knackade den oxå ?
-
Caprice666 återkom gärna och med vad det var för fel på din,jag har precis plockat ur min motor,men inte börjat att riva.
-
Pete!!
Knackade den oxå ?
Japp
-
Körde i 50-60 km när den plötsligt börjar att knacka,låter som ett väldigt högt ventilspel,endast vid gas ej på tomgång,låter både uppe vid toppen och nere vid veven.
Har kollat ventilspel OK,kan det vara ett vevlager eller en kolvbult?
Har gått endast 200 timmar
HMMM min knacka vid gas på drag å det var vevlager ras .dom dära knackningarna kommer oftas vid belastning kan var vevlager eller kolvbult då . kan vara så att man ar kört med för lite olja kawan MÅSTE man ha koll på olje stickan måste stå på max (ja körde me för lite olja)
-
Körde i 50-60 km när den plötsligt börjar att knacka,låter som ett väldigt högt ventilspel,endast vid gas ej på tomgång,låter både uppe vid toppen och nere vid veven.
Har kollat ventilspel OK,kan det vara ett vevlager eller en kolvbult?
Har gått endast 200 timmar
HMMM min knacka vid gas på drag å det var vevlager ras .dom dära knackningarna kommer oftas vid belastning kan var vevlager eller kolvbult då . kan vara så att man ar kört med för lite olja kawan MÅSTE man ha koll på olje stickan måste stå på max (ja körde me för lite olja) :cry:
-
Körde i 50-60 km när den plötsligt börjar att knacka,låter som ett väldigt högt ventilspel,endast vid gas ej på tomgång,låter både uppe vid toppen och nere vid veven.
Har kollat ventilspel OK,kan det vara ett vevlager eller en kolvbult?
Har gått endast 200 timmar
HMMM min knacka vid gas på drag å det var vevlager ras .dom dära knackningarna kommer oftas vid belastning kan var vevlager eller kolvbult då . kan vara så att man ar kört med för lite olja kawan MÅSTE man ha koll på olje stickan måste stå på max (ja körde me för lite olja) :cry:
Så sant som det var sagt..... men det jag menade var att man varvar utan växeln i och släpper gasen, OM det knackar mer så är det vevlager... och givetvis vid belastning....
-
Precis så vart det med min,knackar vid gas ej på tomgång,i neutralläge,jag tyckte den blev lite motorklen oxå,men kan vara inbillning.Jag kollade oljan innan körning å den var på halva strecket,jag trodde det räckte,men tydligen inte,kollar man oljan med stickan helt nedskruvad eller ej ? vart det dyrt att renovera ? bytte du bara vevlager? eller fick du slipa veven oxå
-
Precis så vart det med min,knackar vid gas ej på tomgång,i neutralläge,jag tyckte den blev lite motorklen oxå,men kan vara inbillning.Jag kollade oljan innan körning å den var på halva strecket,jag trodde det räckte,men tydligen inte,kollar man oljan med stickan helt nedskruvad eller ej ? vart det dyrt att renovera ? bytte du bara vevlager? eller fick du slipa veven oxå
stickan ska vara helt nedskruvad ja fick slipa veven & staken.ca 15-17000kr då var den helt klar å mont i hojen .om du kan skruva så kan du nog komma på samma pris .om du ska inte göra något själv så kostar det mycket mera ( typ i & ur med motor kan man göra själv) :wink:
-
Kanske lika bra å köpa en ny vevaxel då,kostar 400 $ om du tar en från Usa, jag kollade olja som jag hade tömt,var ca 1,5 liter i burken
-
Usch usch nu har jag rivit, fy fn vilket skit , Bara å byta vevlager å vevaxel,även ett ramlager slut,fulla oljepumpen med spån å skit,kolven verkar även ha slagit i toppen,vevstaken glappade ca 5 mm,har aldrig sett nå liknande,,,ja ja bara å arbeta mer å få ihop pengar till grejjer,oljepumpen verkar sitta illa till i mitten på motorn,så nu förstår jag att det är viktigt å ha fullt med olja i den,kör man på bakhjulen länge lär det inte bli nå smörjning,nu ska jag ta lite gravöl,tjingeling
-
Det låter konstigt att det kan bli såna skador på en märkesmaskin efter så lite körning,
Hur har ni kört maskinen ni som råkar ut för det, har ni kört
"normalt" eller?
Menar inte att ni skulle misshandlat maskinerna, men såna här fel ska bara inte inträffa efter så kort tid tycker jag.
-
Jag har iaf bytt olja mellan 20-30 timmar,på landsväg har jag aldrig plågat den.
Däremot när man är i skog å mark,det är klart man buskör då,tex när man fastnar i lera eller ngt annat,men det är ju bara korta stunder.
Man har väl kört både skoter å motorcykel bra mycket värre,kul om det kunde komma fler å skriva om detta problem, som vart med om ngt liknande.
-
Jösses, det här låter inte alls roligt.
Är det mycket bakhjulsåka, kan det vara det som är boven?
-
Jag skulle tro att det är bakhjulsåkning samt fastkörningar i lera å skit,när man stått med framhjulen uppe å bakhjulen nere i skiten,har nog inte fått tillräckligt med olja då
-
Många i usa som har rasat kawamotorer vid bakhjulsåkning.... :(
Typ 50 meter är max vad man bör köra på bakhjulet....
-
Nästan anade det när jag såg placeringen på oljepumpen,
-
Jag klarar nästan 1meter så det är nog lungt för min del :roll:
Finns det inga skvalpplåtar i tråget? Eller någon bra pick-up för sånna saker??
-
Tänkte jag skulle knäppa några kort,och visa hur illa det sitter,men vart kan man lägga ut korten ? har ingen hemsida
-
Tänkte jag skulle knäppa några kort,och visa hur illa det sitter,men vart kan man lägga ut korten ? har ingen hemsida
Jag använder photobucket för bilder, men det finns andra siter också.
www.photobucket.com
-
Jag klarar nästan 1meter så det är nog lungt för min del :roll:
Finns det inga skvalpplåtar i tråget? Eller någon bra pick-up för sånna saker??
Problemet är att oljan inte rinner tillbaks från toppen när hojjen har den vinkeln.... vilket du märker om du kör långt på bakhjulet eller upp för en lång och brant backe.... då trycker den upp olja i luftburken och det börjar ryka....
Man kan dra en egen returslang från topparna ner i blocket... men det är inget man gör på en eftermiddag....
-
Jag skulle tro att det är bakhjulsåkning samt fastkörningar i lera å skit,när man stått med framhjulen uppe å bakhjulen nere i skiten,har nog inte fått tillräckligt med olja då
Hmmm jävlav skit kan man säga ja tror veven kostar 6000-6500 kr på kawa om du ska ha en snarast så kan du ringa till kawa dom har den på 24 tim dom har lager i holand eller ring FUNRIDE.SE dom fixar det mästa mvh Tobbe :? :?
-
Är detta något som Kawa vet om och arbetar med eller har dom åtgärdat det på nya maskinen?
Blir ju lite orolig för broder har en brutte.
-
Jag tror att om man kollar att nivån på oljan är ok,så är det nog inga större problem,sen är det ju bara å dränera ut den olja som kommer i burken,6800:- + moms kostar en ny vev,i Usa kostar den 300 $ ca 1800 :- sek,men har nu hittat ett allvarligare problem,ena ramlagret det på generatorsidan typ ett kamaxellager har fått lite smisk,finns ej som reservdel,måste köpa 2 nya halvor = 18000:-,kanske ngn har nå förslag? vad göra :( det kan ju inte vara första Kawan med detta problem.
All som allt kostar dessa delar som behövs efter raset 35000:- i Sverige,då är inte demontering å montering inräknat,enbart delar, sjukt.
Nä nu ska jag ta många gravöl :?
-
I mitt fall så visade det sig vara det bakre kamdrevet som satt löst.
Nu går den som en raket igen.
-
Lyckliga dig Caprice666
-
Jag tror att om man kollar att nivån på oljan är ok,så är det nog inga större problem,sen är det ju bara å dränera ut den olja som kommer i burken,6800:- + moms kostar en ny vev,i Usa kostar den 300 $ ca 1800 :- sek,men har nu hittat ett allvarligare problem,ena ramlagret det på generatorsidan typ ett kamaxellager har fått lite smisk,finns ej som reservdel,måste köpa 2 nya halvor = 18000:-,kanske ngn har nå förslag? vad göra :( det kan ju inte vara första Kawan med detta problem.
All som allt kostar dessa delar som behövs efter raset 35000:- i Sverige,då är inte demontering å montering inräknat,enbart delar, sjukt.
Nä nu ska jag ta många gravöl :?
Ramlager kan en duktig motorrenoverare ordna åt dig... Birka racing i stockholm gör mycket specialjobb....
-
Ja då har man beställt ny vev å vevstake samt lite lager packningar å diverse andra reservdelar,,Tack Pete :D
-
Ja då har man beställt ny vev å vevstake samt lite lager packningar å diverse andra reservdelar,,Tack Pete :D
Tjena Dicke. Hur har det gått med ditt projekt? Fått igång Bruten, hur mkt kostade det? Vill ha lite uppföljning!
Vad skulle en helt ny Brute 750 motor importerat från USA kosta måntro?
MVH
-
Nu har brorsans brutte också rasat >:(
Finns det inga service bulletiner om detta?
Det borde ju inte direkt bara hända här i sverige?
-
Som ovan nämnt.. Har min Kawa tagit tjänsteledigt.
En annan är jävlit offtrack när de gäller motorer. Men mitt problem är att sist ja gav mig ut så kokade den efter enbart 15-20 minuters landsvägskörning. :-\ Inte själv varit närvarande dom 2 sista turerna med maskinen utan haft den utlånad. Indikatorn på displayen visade inget om att den var varm. Den sög åt sig vatten som fan ibörjan å man såg inget vatten komma ut nånstans. Jag strippade maskinen å hittade inget märkbart fel. fyllde upp den med vatten igen å gav mig ut på provkörning. Maskinen känns bra å låter bra. Men sen när ja kom hem å slog av motorn igen så var de tryck i systemet å den sköt tillbaka vattnet ner i tanken. Topplocken tänkte jag. nu är den isär plockad och är man kritisk kan man kanske tyda på nått märke på toppen men inte säkert att de är läckage. har kollat termostaten å den funkade fint. nån som har nån ide nu under väntan på nya packningar å planing av topparna??? tacksam för ideér.
-
Ja äntligen så är maskinen igång bytte vevstake vevlager och vevslängen samt putsade till ramlagret i den vänstra halvan,så nu går den klockrent,allt som allt inkl frakt + lite extra delar som styrleder och kulbultar gick det på 6300:- mot för ca 25000:- här hemma,en till sak är att kolla kylvätska,,inte bara i kärlet utan skruva upp locket och se till att det finns vatten ända upp,,,den visar inte att den blir het då den suger luft,då givaren sitter uppe i termostathuset.