ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Aulawabel skrivet 9 juni 2008 kl. 23:13:21
-
:?: tänkte bara höra om det är någon som har erfarenhet av turbo på raptor 700?? funderar starkt på att köpa en sats!!
-
jag har ingen erfarenhet av turbokitet men är oxå sugen.
Bor du i blekinge...?
-
Vad vill du veta?
-
Tjena Mats!
Både jag och "Aulawabel" har funderingar på turbo, och vi funderar då mest på driftsäkerheten vid "normal" körning, dvs i torra grusgropar med massa damm, landsvägsfart i ösregn, mm.
Det finns tydligen nåt "extrafilter" att dra över som skyddar mot sådana saker, men hur bra funkar det?
bmtech: Japp.
-
Skall du redan sälja Mats?
Hann du ens provköra?
Tråkigt värre ju...
Att editera ett redan inlagd inlägg verkar omöjligt, så det fick bli ett till nu när jag trillade över din annons på Blocket.
-
Tjenare jo raptorn ska säljas eller bytas mot något lugnare eller pengar då min kropp säger ifrån bara av att ha hjälmen på huvudet.(gamla skadpr efter mc-olycka)
Jag har kört efter väg mestadels asfalt men även testat lite grusväg med den och inte märkt någonting av att den ska dra i sig vare sig vatten eller damm,det sitter orginal på kittet en sån påse över knfiltret och jag tycker det fungerar bra,testade även i ösregn både igår och idag och den verkar inte dra i sig vatten ,iallafall inte så att man märker det vid körningen.har hunnit köra ca 50mil med kittet på.
-
är också sugen på turbo. men även mer sugen på kompressor på raptorn!. fyfan så coolt det hade vart :)
Är lite rädd när det gäller turbo att den ska tappa något bottendrag och lite för mycket turbokick.
Turbokick + Bakhjulsåka är säkert ingen bra kombination :cry:
-
man ändrar väl inte det redan låga kompet i raptorn vid turbokonvertering, så det bör inte bli ngn skillnad i bottendrag.
-
att köra grusgropar och dammiga miljöer med turboladdad Raptor kan väl inte vara helt lyckat med tanke på placeringen av luftfiltret som jag sett på bilderna av byggen. skall man göra det f¨r man nog byta filter var 10:e minut för att den inte ska dra i sig för mycket.
Tycker mitt KN filter med socka på blir tillräckligt smutsigt även placerat i luftburken.
skall man turboladda så skall man nog hålla sig till asfalt.
men coolt är det... jävligt coolt.
-
Nu har jag beställt ett turbokitt! kommer om ca två veckor! Ska bli spännande å se hur det blir!!
:lol:
-
AVUNDSJUK :oops:
-
Nu har jag beställt ett turbokitt! kommer om ca två veckor! Ska bli spännande å se hur det blir!!
:lol:
varför inte köpa en riktig motor på en gång och stoppa i blir ju både billigare och bättre i längden
-
Nu har jag beställt ett turbokitt! kommer om ca två veckor! Ska bli spännande å se hur det blir!!
:lol:
varför inte köpa en riktig motor på en gång och stoppa i blir ju både billigare och bättre i längden
Ny motor är knappast bolt-on. Du behöver göra ingrepp i ramen med mera... Sen kan det vara svårt att få support om du har problem. Dessutom blir det tyngre...
Men ska du bara åka på platten; dvs gata / is och grus så skulle jag nog också fundera över det. Med turbo lär det ju inte gå att besikta i alla fall.
/J
-
Stänger man bara av den så skulle det inte vara mer problem än annat "trimm", dom kållar inte hur många hp man har.
-
Stänger man bara av den så skulle det inte vara mer problem än annat "trimm", dom kållar inte hur många hp man har.
Stänger av? Du tycker inte att IC, turbo och de extra rören syns? Besiktningsgubbarna är inte helt korkade...
Nej, de går inte som "ombyggt fordon" för det räcker inte att bara montera turbo. Enda sättet att besikta är att skruva bort kittet eller ha "kontakter".
/J
-
Stänger man bara av den så skulle det inte vara mer problem än annat "trimm", dom kållar inte hur många hp man har.
Stänger av? Du tycker inte att IC, turbo och de extra rören syns? Besiktningsgubbarna är inte helt korkade...
Nej, de går inte som "ombyggt fordon" för det räcker inte att bara montera turbo. Enda sättet att besikta är att skruva bort kittet eller ha "kontakter".
/J
Jo för kan dom godkänna en maskin som har ca 60-70hp när den ska ha 20hp så kan man föresätta deras kompetens... Sen så vet dom inte själva vad dom ska titta på, så dom bedömer en Fyrhjuling som 50% bil och 50% mc.
-
Jo för kan dom godkänna en maskin som har ca 60-70hp när den ska ha 20hp så kan man föresätta deras kompetens... Sen så vet dom inte själva vad dom ska titta på, så dom bedömer en Fyrhjuling som 50% bil och 50% mc.
Möjligt. Men de vet hur en turbo ser ut och de (flesta) är läskunniga. Står det inte i COC:n att den är turbomatad får du aldrig igenom den lagligt, så enkelt är det...
/J
-
får igenom en med 60-70hk? nån som ens har besiktigat med det?
Kan man det så plockar du ju av turbo kittet på en dag och sätter på det en annan dag, man byter ju motorer på bilar för besiktning och det är ju också lite jobb.
"Är inte denna motorn lite klen för en sån här bil?" som besiktningsmannen sa när man svängde in med bur, custom underställ, jättebromsar osv och en snäll motor på 170hk :D
-
Jag har självklart kollat med SBP innan inköp, och precis som Jocke72 skrev så måste en eventuell turbo finnas med i maskinens papper.
Men har man lyckats skruva dit den, så lär man säkerligen även kunna skruva bort den vid en eventuell besiktning...
...om man nu äger den vid det tillfället.
-
Haha... ja har man skruvat dit den så kan man skruva av den... det har ju du redan gjort ett antal gånger nu aulawabel!!! ;)
Se till att få hem raptorn nu så vi kan ut och sprätta å så reta upp fåraherdar med flera!!! O0
:headbang: