ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: David_A skrivet 7 juni 2008 kl. 18:30:54
-
Funderar på hur pass mycket vibrationer ni har i era Raptors.
Själv tycker jag att det är ganska störande att sitta och köra långt förutom på vissa varvtal. Mest upplevs det i fotpinnar och handtag, vilket gör att man nästan domnar bort efter en 5 mils landsvägskörning.
Har inga direkta erfarenheter från andra maskiner, så jag vet inte hur pass mycket det brukar vara. Finns det något som kan lindra vibrationerna? Kan maskinen ha börjat vibrerat mer pga av slitage/skada på dom 120 mil som förra ägaren kört den?
-
Funderar på hur pass mycket vibrationer ni har i era Raptors.
Själv tycker jag att det är ganska störande att sitta och köra långt förutom på vissa varvtal. Mest upplevs det i fotpinnar och handtag, vilket gör att man nästan domnar bort efter en 5 mils landsvägskörning.
Har inga direkta erfarenheter från andra maskiner, så jag vet inte hur pass mycket det brukar vara. Finns det något som kan lindra vibrationerna? Kan maskinen ha börjat vibrerat mer pga av slitage/skada på dom 120 mil som förra ägaren kört den?
vad kör du för drevning? du kanske varvar på tok för högt när du kör landsväg?
personligen tycket jag inte det är någon fara med vibrationer i min Raptor.
visst skakar det. men sånt är ofrånkomligt.
///droopfy
-
Funderar på hur pass mycket vibrationer ni har i era Raptors.
Själv tycker jag att det är ganska störande att sitta och köra långt förutom på vissa varvtal. Mest upplevs det i fotpinnar och handtag, vilket gör att man nästan domnar bort efter en 5 mils landsvägskörning.
Har inga direkta erfarenheter från andra maskiner, så jag vet inte hur pass mycket det brukar vara. Finns det något som kan lindra vibrationerna? Kan maskinen ha börjat vibrerat mer pga av slitage/skada på dom 120 mil som förra ägaren kört den?
Hej!
Har du dina crossdäcken på än?
Jag upplever inte mycket vibrationer på min, Och ligga och köra 5mil är inga problem alls!
-
finns ju styre med gummibussningar, som ska mjuka upp det hela så styret blir lite lite flexibelt, samma på min, jag kör med crossdäck och ibland kan man känna händerna domnar bort. inte ofta jag kör så långt som 5 mil landsväg på en gång
-
Jag har inga problem med vibrationer. Har åkt 28 mil på en dag utan problem. Har orginaldäcken på. Min har gått ca 650 mil
I orginalstyret sitter det vikter längst ut. Efter en rullning böt jag styret så jag fick köpa styrvikter och sätta dit. Det funkar fint
Jag tror det mesta vibrationerna kommer ifrån däcken om dom inte är helt runda.
-
Jag har inga problem med vibrationer. Har åkt 28 mil på en dag utan problem. Har orginaldäcken på. Min har gått ca 650 mil
I orginalstyret sitter det vikter längst ut. Efter en rullning böt jag styret så jag fick köpa styrvikter och sätta dit. Det funkar fint
Jag tror det mesta vibrationerna kommer ifrån däcken om dom inte är helt runda.
Vikterna måste sitta ända in till där styret börjar svänga, och lite till, Jag krökte styret en gång precis i kröken, helt omöjligt att dra rätt med ben och arm styrka, var till att värma!
-
Jag kör med orginaldrevning och crossdäcken. Vibrationerna som jag stör mig på är av typen tandläkarborr-vibrationer. Dvs små ettriga jäklar som killar i händer och fötter. Dom stora vibrationerna som skakar speglar och hastighetsmätare inträffar bara vid vissa låga varvtal, och känns inte av när man kör i 70-100.
Tycker att dom försvinner helt om man kopplar ur och släpper gasen, så jag tror ändå att däcken är ganska oskyldiga. Känns mer som motorvibrationer som fortplantar sig till ramen.
-
Samma vibrationer har jag, men det är som det ska vara i en så pass stor stånka. Lite krypningar i fingrarna och arslet får man stå ut med :wink:
-
Samma vibrationer har jag, men det är som det ska vara i en så pass stor stånka. Lite krypningar i fingrarna och arslet får man stå ut med :wink:
Härligt med vita-fingrar som ger dålig cirkulation i fingrarna med åren :)