ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Pierre skrivet 6 juni 2008 kl. 19:55:01
-
Tja!
Lämnade in min Raptor på servis när den hade gått ca: 340 mil. Kollade ventiler byte olja och sånt. Och efter det har jag har slarvat lite med att kolla på oljenivån. Har bara kollat när den har varit kall. Men nu sista 40 milen så tycker jag att den har börjat låta mer metaliskt i motorn, svårt att förklara. Men då fråga jag en kompis som åkte motorcyckel med mig och han sa att det börjar låta så när dom börjar bli riktigt inkörda. Så jag tänkte inte mera på det. Men idag när jag hade varit ute och kört lite så tänkte jag att jag kan passa på och kolla oljenivån. Vänta i typ 5 min sen lossnade jag på olje-stickan och då rann det ut olja där. Alltså det var överfullt i oljebehållaren. Öppnade där man fyller på oljan i motorn. Och det såg tort ut där. Testade att sätta igång mortorn på tomgång i typ 3 min. Sen kolla jag igen. Och då hade den sjunkit några cm. Men fortfarande för mycket olja i behållaren. Vad kan det vara för fel? och jag vet att jag frågade hur mycket olja dom hälde i. Och han sa att det gick i ungefär 2,1 liter
-
Luktade oljan Bensin???
-
Luktade oljan Bensin???
Var nere nyss och luktade och jag tyckte inte att det gjorde det. Väldigt lite såna fall
-
I morgon ska jag tömma den på olja och sen se hur mycket det är, Kan ju vara så enkelt att dom har hält i för mycket olja :?
-
kolla oljefiltret som kanske är fullt av metallspån..
-
Hej igen
Nu har jag bytt olja på den och oljefilter. Jag mätte upp oljan som dom hade hält i, Och det var typ 2,35 liter. tok för mycket alltså.
Jag hällde i 6dl i motorn och 1.3 liter i oljetanken. Och körde några minuter med den. Sen kolla jag igen och då låg den mellan min och max.
Det metaliska ljudet är borta nu. Men funderade på en sak igår. Jag har ju höjt den max fram och sänkt den max bak, då lutar ju motorn lite bakåt om ni förstår vad jag menar. Men tänkte om det sitter någon nivå sensor i motorn. Och den luter lite bakåt. Då kanske den tror att det är mera olja i motorn än vad det är. Och då pumpar ut oljan till oljetanken. fast nivån igentiligen är bra? Vet inte riktigt hur det fungerar. Men efter som jag hade för mycket olja i den förut så borde den ju inte ha låtit mataliskt. Och nu när jag hälde i 6 dl i motorn så låter den normalt igen. Så den borde ju ha haft för lite olja i motorn? hehe vet inte om man förstår vad jag menar hoppas någon gör det iallfall :D
-
vi kör ju på bakhjulen i 5 minuter utan att den gnäller nått, och det borde ju rubba oljenivån så säga :)
Den extra tanken funkar ju inte som en torrsump utan mer som en stor hydraultank gör, för att hålla nere tempen på oljan gissar jag, sitter ju ingen kylare till det men ändå
-
vi kör ju på bakhjulen i 5 minuter utan att den gnäller nått, och det borde ju rubba oljenivån så säga :)
Den extra tanken funkar ju inte som en torrsump utan mer som en stor hydraultank gör, för att hålla nere tempen på oljan gissar jag, sitter ju ingen kylare till det men ändå
Hehe jag förstår vad du menar. Men det metaliska ljudet börade komma typ efter 40 mil. Antar att ni inte kör så långt på bakhjulen :lol: Men jag ska kolla oljan ofta nu, Börjar det komma mer och mer olja i behållaren Så är det något som är galet.
Tack för era svar. Återkommer om det börjar strula mer med oljan sen
MVH/Pierre
-
hehe självklart kör vi så långt!!! nere på Autobahn vetu! :) nä skämt å sido, klart vi inte gör, jag menade bara att man kan ligga på bakhjulen i 5 minuter och det blir inga missljud eller så, för oljan får ju en annan vinkel så säga... runt 40 grader eller nå sånt
-
kolla oljefiltret som kanske är fullt av metallspån..
Ta det som en vana när ni byter filter att alltid klippa upp å veckla ut å kolla efter spån.... en billig försäkring...