ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: mats_o skrivet 30 maj 2008 kl. 21:07:54
-
För en ny vagn alltså :)
(http://www.skrangsta.se/images/IMGP1098.JPG)
Skulle egentligen bara byta hjul och hjulaxel på min befintliga vagn plus ev dragstång men som det visade sig så lyckade jag måttade fel på en decimeter på bredden och för att slippa göra om allt så fick det bli en ny korg istället. Precis som på den förra så går det att fälla respektive lem individuellt och man kan dessutom ta ned stolparna vid behov. Bak blev det dock en ny lösning med högre stolpar och tophängd lem. Tanken är att man ska kunna fälla upp baklemmen tippning.
(http://www.skrangsta.se/images/IMGP1099.JPG)
Lasthöjden är lite hög men jag valde detta för att kunna få till en rejäl tippvinkel istället. Flaket är balanserat med 5 cm:s övervikt frammåt så att det ska vara lite framtungt när man kör och lätt att tippa med handkraft. Två spännen håller det låst i nedfällt läge.
(http://www.skrangsta.se/images/IMGP1100.JPG)
Ni får ursäkta den harrumpsvita eldosan men jag hadde slut på sprejfärgen när jag skulle montera elen :). Alla lampor plus reflexer sitter ordentligt skyddade på balken precis bakom eldosan. Det är ett 50X50X5 fyrkantsrör som används som "hjulaxel". Mot den är dragstången fäst med några bultar. Genom att lossa två av dem så kan ta loss dragstången för att få det hela mer kompakt under vinterförvaringen. Man kan lossa hela flakkonstruktionen genom att släppa fyra bultar som håller fast det hela i hjulaxeln men ska man bara lossa flaket så är det enklare att dra ur rundstängerna som agerar gångjärn. I nederkant syns låsen för att hålla flaket nere också
-
Riktigt snyggt :D
//L
-
Aah, gamla bettan. Har den funkat bra Mats?
-
Kanonbra!
Alltid pigg på att ge sig ut på nya äventyr, startade direkt efter vintern utan minsta protest. Största åtgärden hittills har varit en dålig smörjnippel :)
Vi provade ett ordentligt gyttjebad i torsboda också, slutade med att jag stod brevis med gyttja upp till höfterna. :)
-
En liten uppdatering efter första sässongen.
Infästningen mellan dragstång och hjulbalk var för klen tyvärr så det fick bli lite svetsning där. Iom det så sitter dragstången där den sitter vilket då inte ger mig en fullt så smudig vinterförvaring som jag hadde tänkt mig men det får jag väl leva med ;)
Har kört ca 15m3 fyllningsmassor med vagnen under sommaren och kan bara säga en sak om det:
KANON!
Den är hur smidig som helst bakom hjulingen och lätt att backa med. Tippvinkeln räcker till för att även blöta massor ska ramla av. Körde riktigt dygnsur sand här på höstkanten, dvs man sjönk rätt igenom den om man försökte stå på den vid lastningen och även den rutchade av.
-
Jag gasar till det rasar är ju ett välkänt talessätt som jag brukar tillämpa på min stackars vagn. Skedde en rejäl vurpa i samband med lastning vilket ledde till att hjulen inte längre var runda.
Lösningen på det blev att byta upp mig till bildäck (som jag hadde liggande, fick ett par pasande fälgar av en mycket generös arbetskollega).
(http://www.skrangsta.se/images/vagn21_1.jpg)
Det är 165X80R13 så lite försiktigt räknat så har jag 60% mer däckyta mot marken nu
De större däcken innebar ju dock att den gamla lösningen på flakupphängning inte längre dög (att den sen var lite "trött" efter vurpan är en annan sak).
Svets har jag ju fortfarande ingen men som tur var så finns det ju andra som kan svetsa (tack så hemskt mycket) så lite fyrkantrör och några u-profiler senare så såg flakinfästningen ut så här
(http://www.skrangsta.se/images/vagn21_2.jpg)
Bytte även bort gångjärnen till baklämmen mot lite stadigare don.
Sen var det bara det där med att ett fast drag är lite obra när vagnen ligger på sida. Dvs dags att fixa ett ledbart, Försökte ju först med en svetsfri lösning som såg bra ut men där gick jag bet så in som räddare träder ytterligare en arbetskollega. Han hjälpte mig att svetsa till den här lösningen (tack J.)
(http://www.skrangsta.se/images/drag3.jpg)
Det enda som saknas nu är en eldriven tipp och hmmm, ja jag har en liten idé ........