ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Statsminister skrivet 21 maj 2008 kl. 12:35:33
-
Ventil smatter?
Mina ventiler smattrar ganska mycket på tomgång, detta sägs dock vara normalt. Men vad jag inte tror är normalt är att när jag ökar varvet så tror jag att smattret är kvar. Enligt han jag köpte maskinen av så kontrollerades ventilerna i Januari, och jag köpte den för någon månad sedan. Han säger att han inte åkt alls mycket efter servicen och till det att jag köpte den. Bör jag få ventilerna kontrollerade? Isåfall, vad är det för kostnad på detta? Vad händer om jag kör med felinställt?
-
Ventil smatter?
Mina ventiler smattrar ganska mycket på tomgång, detta sägs dock vara normalt. Men vad jag inte tror är normalt är att när jag ökar varvet så tror jag att smattret är kvar. Enligt han jag köpte maskinen av så kontrollerades ventilerna i Januari, och jag köpte den för någon månad sedan. Han säger att han inte åkt alls mycket efter servicen och till det att jag köpte den. Bör jag få ventilerna kontrollerade? Isåfall, vad är det för kostnad på detta? Vad händer om jag kör med felinställt?
Självklart bör du kontrollera ventilspelet om du tycker det smattrar.
det är inte heller svårt att göra själv. skaffa dig ett bladmått och plocka av ventilkåpan.
däremot är det trixigare att ställa ventilerna om spelet är för stort/litet. det bör du lämna till någon som kan det.
att köra med för tajt eller för stort spel är skadligt för Ventilerna. är du osäker så borde du kolla det.
Lycka till
//Droopfy
-
Plocka bort tank och plast, sedan är det bara bort med kåpan och mäta?
-
Plocka bort tank och plast, sedan är det bara bort med kåpan och mäta?
rätt så långt... men du måste vrida motorn till ett visst läge så där inte är något tryck mellan ventilerna och kamaxeln.
detta ser du på svänghjulet på vänster sida av motorn. på svänghjulskåpan finns två lock. ett stort i centrum, där innanför finns en mutter som du skall vrida på för att dra runt motorn till rätt läge.
ett mindre ovanför denna där du ser svänghjulet och dess olika märkningar.
dock vet jag inte exakt vilket märke som skall visas i hålet vid inställning av ventiler. det borde någon annan Dinlifantast ha koll på.
när motorn står i rätt läge kan du mäta ventilernas spel.
köp ett bladmått med 0,03 och uppåt i nogrannhet. finns på momentum eller välsorterade järnaffärer. biltema har också. men deras stannar vid 0,05 och då kan du inte mäta exakt nog.
hoppas de klarnar en aning
//Droopfy
-
Tack för kanonbra tips! Då vart helgen räddad då! Får mitt plastämne till att göra egna bussningar i morgon, hoppas jag hinner med att både svarva dom samt checka ventilerna!
Tack än en gång!
-
Var köpte du det plastämnet? Är inne på samma idé men har inte hittat någon som säljer lämpligt materia att svara i.. :?
-
momentum köpte jag det på. Köpte en meter 25 mm rundstav för 88:- exklusive. Tänkte först köpa 30mm och svarva ur som originalet ser ut i dag. Men jag kör på 25mm och borrar ur, och använder mig av brickor på sidorna istället.
-
Tack för info´n. Momentum finns det ju ett i Linköping. Ska höra med bipart om dom är kapabla att få fram sånt här i stan också.
-
Denna plasten ska vara enormt slitstark. En maskin vi byggt utrustade vi med vanliga "båtrullar" på ett ställe där vi hade mycket friktion, dessa rullar var totalt nerslitna efter ca 30 minuters arbete. Vi skaffade dessa rullar och dom har nog i skrivande stund snurrat i ca 600 arbetstimmar i dessa förhållanden, och det syns inte på dom! Dom skall även vara självsmörjande, dom känns feta när man håller i dom.
-
Vad är det för material i plasten då?
Jag skulle behövt göra nya bussningar också.
-
Jag vet inte vad det är för speciell plast. Men jag vet att man använder det delvis till bussnigar/glidytor i olika maskiner. Tex glidytor i kranen på skogsmaskiner, grävare osv.
-
Du har inte Momentums artikelnummer på den där plasten? :) Nu när det var såpass speciellt med slitresistansen?
-
Tyvärr inte. Jag ringde och beställde "den här vita rundstaven i plast"
Det fungerade utmärkt :)
-
Är det Delrin kanske?
-
Vit rundstav?
Låter som "acetal stav"
Men kanske testa Oilon. tror det är oljefylld nylonliknande plast.
Skall vara självsmörjande med.
-
Vit rundstav?
Låter som "acetal stav"
Men kanske testa Oilon. tror det är oljefylld nylonliknande plast.
Skall vara självsmörjande med.
Har för mej att Delrin är samma sak som Acetal. (POM)
-
Vit rundstav?
Låter som "acetal stav"
Men kanske testa Oilon. tror det är oljefylld nylonliknande plast.
Skall vara självsmörjande med.
Det låter som denna.
-
Vit rundstav?
Låter som "acetal stav"
Men kanske testa Oilon. tror det är oljefylld nylonliknande plast.
Skall vara självsmörjande med.
Det låter som denna.
Kanon! Det har vi på jobbet. :)
-
Plocka bort tank och plast, sedan är det bara bort med kåpan och mäta?
rätt så långt... men du måste vrida motorn till ett visst läge så där inte är något tryck mellan ventilerna och kamaxeln.
detta ser du på svänghjulet på vänster sida av motorn. på svänghjulskåpan finns två lock. ett stort i centrum, där innanför finns en mutter som du skall vrida på för att dra runt motorn till rätt läge.
ett mindre ovanför denna där du ser svänghjulet och dess olika märkningar.
dock vet jag inte exakt vilket märke som skall visas i hålet vid inställning av ventiler. det borde någon annan Dinlifantast ha koll på.
när motorn står i rätt läge kan du mäta ventilernas spel.
//Droopfy
Du ska se ett "T" och ett sträck. Sikta in dig på strecket så står motorn i TDC= Top Dead Center.