ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Skinkis skrivet 21 maj 2008 kl. 08:59:04

Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Skinkis skrivet 21 maj 2008 kl. 08:59:04
Hej!
Har en Raptor 700R.
Det är ju en EFI motor, sitter även en Dobeck Performance TFi box i den som, om jag har förstått det hela rätt, ger en möjlighet att justera soppan.

Då till frågan, går det att E85 konvertera och justera upp soppan med denna box, eller måste man göra på något annat vis?

Vad jag kan se så finns det inga nackdelar att E85 konvertera, utan snarare bara fördelar?

Tankar och tips?
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Hubbe skrivet 21 maj 2008 kl. 09:47:04
E85, sliter betydligt mer på motorn, serviceintervallerna krymper rejält, du måste tanka oftare, ev. så pallar inte dina gummidetaljer i bränslesystemet att ha långvarig kontakt med sprit, E85 är väldigt aggressivt.
Varför vill du köra på e85? Miljövinsten är ju i princip ingen alls, det förekommer mkt lobbying för e85, trots att många forskningar påvisar försumbara eller negativa miljöeffekter.
Prismässigt så skiljer det inte mkt, du behöver öka soppan med c:a 30% för att få rätt blandförhållande. Då blir det inte mer än några spänn per mil i skillnad och det äter det tätare serviceintervallet upp.

Vilka fördelar finns det?
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: FreddeDalarna skrivet 21 maj 2008 kl. 10:05:44
Citat från: "Hubbe"
E85, sliter betydligt mer på motorn, serviceintervallerna krymper rejält, du måste tanka oftare, ev. så pallar inte dina gummidetaljer i bränslesystemet att ha långvarig kontakt med sprit, E85 är väldigt aggressivt.
Varför vill du köra på e85? Miljövinsten är ju i princip ingen alls, det förekommer mkt lobbying för e85, trots att många forskningar påvisar försumbara eller negativa miljöeffekter.
Prismässigt så skiljer det inte mkt, du behöver öka soppan med c:a 30% för att få rätt blandförhållande. Då blir det inte mer än några spänn per mil i skillnad och det äter det tätare serviceintervallet upp.

Vilka fördelar finns det?


Jag har kört på E85 i snart ett år helt utan problem. Anledningen till detta är min högkompskolv och att jag hellre tankar billig etanol istället för V-power.
Något om slitaget kan jag inte inte uttala mig men det finns precis som med miljövinsten, två olika opinionssidor om aggressiviteten hos bränslet.
Tanka får jag göra lite oftare men jämfört med andra som åker trimmat ligger min förbrukning aldrig mer än 1-2 dl högre per mil, och förbrukningskostnad/mil är för mig 4 kr lägre tack vare dagens oljepris. Att detta äts upp av serviceintervall håller jag inte med om, yamahas serviceintervall på 250 mil är kort och tål etanol, DOCK tål INTE oljan när maskinen står en längre tid.
Enda egentliga nackdelen jag ser med E85 är att jag ibland har svårt att hitta en mack att tanka på (kryllar inte av dom på skogen i Dalarna).

Angående om du kan använda dobech boxen så vet jag inte, jag har en PCIII och rekommenderar den starkt tillsammans med en bredbandslambda och bromsbänk. Men att det går att konvertera är helt klart dagens sanning!
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Skinkis skrivet 21 maj 2008 kl. 10:32:30
Med andra ord borde det vara fullt möjligt då, för de instruktioner jag läst ang. Dobech boxen så skall det gå att justera soppan med den.

Jag hör nog till en av de personer som inte tror att E85 skadar ledningar osv. så länge maskinen används.
Dock inget vidare att låta maskinen stå en längre tid med E85.
Finns flertalet folk som E85 konverterat sina bilar och kört 10 tusentals mil utan problem, så rimligtvis borde det fungera även på en ATV.
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: rptr skrivet 21 maj 2008 kl. 14:40:09
Frågan är fortfarande, varför skulle man vilja göra det?
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: gurra-g skrivet 21 maj 2008 kl. 15:11:41
Etanol tillåter en högre kompression samt att det kyler
motorn bättre än bensin. Och det där med att det skadar ledningarna
är inget som är ett bekymmer, Metanol däremot är mycker aggressivare.

Tänk bara på att Etanol är farligare, det kan brinna i slutna kärl på ett sätt som bensin inte kan.
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Hubbe skrivet 21 maj 2008 kl. 15:31:22
Kul att höra att alla avfärdar etanolens aggressivitet mot vissa gummisorter. Alla är tydligen jäkligt insatta i valet av slangar och packningar som just deras tillverkare valt.
Att säga att man hör till dem som inte tror att det är aggressivare var det märkligaste jag hört på länge, är du materialspecialist, eller bara ignorant?

Nästa ifrågasättande, varför skulle e85 vara mer korrosivt när hojen står än när den går? i slangarna är det ju fortfarande kontakt hela tiden med bränslet, oavsett om det står still eller flödar förbi.

Visst det går att köra många mil utan problem, men ett gummi som inte tål etanol kommer med tiden att släppa ifrån sig partiklar i bränslet, samt till slut börja läcka. (inte helt kul om det börjar droppa etanol på motorn.)
De allra flesta bränsleledningar är INTE anpassade för sprit.

Men visst har man överladd eller höjt kompressionen så finns det ju en vits med att prova. Men för att spara några få kronor per mil så skulle inte jag riskera att köra på etanol. För trots allt, hur många mil kör man på ett år?
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Skinkis skrivet 21 maj 2008 kl. 16:18:57
Hubbe>> Materialspecialist är jag knappast, ignorant? tveksamt..
Däremot jobbar jag med E85 bilar hela dagarna och har inte sett någon skillnad på varken slangar, tankar eller topparna efter x-antal tusen mils körning.

Att E85 skulle vara så aggressivt mot ledningar och packningar i en ATV så att det börjar läcka efter ett par mil tror jag inte på, och med handen på hjärtat, det är nästan så illa du får det att låta.

För att återgå till huvudfrågan, jag ville ha svar på om det gick att justera boxen så den kan kompensera för E85, inte om det var skadligt eller ej.
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: shivaxl skrivet 21 maj 2008 kl. 17:05:48
Det där med slitage är rena skiten, Det enda som etanolen kanske kan skada är gammalt gummi, Med gammalt gummi menar jag sådant gummi som är +20år, Vet en killen för några år sedan som körde jämt etanol i sin turbo bil ifrån 85, Det var så många som tjöta om att det skulle gå åt pipan, Han körde etanol i över 1 år, Inga problem alls, Och då tog han bort sina gammla bensinslangar, pump, mm för att kolla, Inga problem alls! Man ska inte tro på allt förens man har provat själv, Själv kör jag etanol i min bil, gjort det länge, Inga problem alls,
Det där med etanol och miljö har ju främst handlat om att det är redigt miljöfarligt vid kallstarter!
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Snill3 skrivet 21 maj 2008 kl. 17:46:00
HAHAHA!!! att e85 sliter mer på motorn är bara skit snack! tvärt om så är det snällare för motorn då det har högre verkningsgrad än bensinen, vilket i sin tur gör att man bör ha lite förtändning. du får en förbruknings ökning på 7-10% vilket faktisk gör att man känar en slant så som priset ser ut nu. att det är agressivt mot gummi är väl i och för sig sant men i en väldigt liten grad, så liten att det inte märks dom första 5 åren... men det kan däremot lösa upp vissa plast sorter väldigt fort, men buta sammanlagt ca 40cm plast slang ( om det är plast på maskinen) är ju inte hela världen. jag är ingen materiel specialist, men har jobbat med e85 under väldigt extrema former i bilar i snart 3år. MvH Linus
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Snill3 skrivet 21 maj 2008 kl. 17:55:29
hahaha att e85 sliter mer motorn bara skit snack! tvärt om så är det snällare, för att det har högre verkningsgrad än bensinen vilket i sin tur gör att man bör ha lite förtändning. du får förbruknings ökning 7-10%, vilket man faktisk känar en slant på som priset ser ut nu. att det är agressivt mot gummi är väl i och för sig sant men i en väldigt liten grad så liten att den inte märks dom första åren. det kan däremot lösa upp vissa plast sorter ganska fort. men att byta sammanlagt 40cm slang på maskinen (om det är plast)är ju inte hela världen. jag är ingen materiel specialist men har jobbat med e85 under extrema former i bilar i snart 3år mvh linus'
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Snill3 skrivet 21 maj 2008 kl. 17:56:26
Citat från: "Hubbe"
E85, sliter betydligt mer på motorn, serviceintervallerna krymper rejält, du måste tanka oftare, ev. så pallar inte dina gummidetaljer i bränslesystemet att ha långvarig kontakt med sprit, E85 är väldigt aggressivt.
Varför vill du köra på e85? Miljövinsten är ju i princip ingen alls, det förekommer mkt lobbying för e85, trots att många forskningar påvisar försumbara eller negativa miljöeffekter.
Prismässigt så skiljer det inte mkt, du behöver öka soppan med c:a 30% för att få rätt blandförhållande. Då blir det inte mer än några spänn per mil i skillnad och det äter det tätare serviceintervallet upp.

Vilka fördelar finns det?


hahaha att e85 sliter mer motorn bara skit snack! tvärt om så är det snällare, för att det har högre verkningsgrad än bensinen vilket i sin tur gör att man bör ha lite förtändning. du får förbruknings ökning 7-10%, vilket man faktisk känar en slant på som priset ser ut nu. att det är agressivt mot gummi är väl i och för sig sant men i en väldigt liten grad så liten att den inte märks dom första åren. det kan däremot lösa upp vissa plast sorter ganska fort. men att byta sammanlagt 40cm slang på maskinen (om det är plast)är ju inte hela världen. jag är ingen materiel specialist men har jobbat med e85 under extrema former i bilar i snart 3år mvh linus'
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: FreddeDalarna skrivet 21 maj 2008 kl. 19:10:17
Citat från: "Hubbe"

Nästa ifrågasättande, varför skulle e85 vara mer korrosivt när hojen står än när den går? i slangarna är det ju fortfarande kontakt hela tiden med bränslet, oavsett om det står still eller flödar förbi.

quote]

Nu har det smugit sig in ett missförstånd hos dig Hubbe, det jag skrev om var att OLJAN inte mår bra när maskinen står länge. Serviceintervallet man får använda sig av blir tidsmässig istället för kilometermässig.

Och just det (inte riktigt mot Hubbe), en etanolraptor luktar fränt!  :twisted:
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: shivaxl skrivet 21 maj 2008 kl. 19:16:17
lukten ifrån etanol avgaser påminner lite om nystekt handburgare :)
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: FreddeDalarna skrivet 21 maj 2008 kl. 20:43:35
Aha! Så det är därför alla som åker bakom mig blir hungriga och börjar bråka om ett besök på närmaste sibylla!  :lol:
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: gurra-g skrivet 21 maj 2008 kl. 20:52:28
Blanda i lite ricinolja i Etanolen så ska ni få känna på doft!
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Hubbe skrivet 21 maj 2008 kl. 21:27:58
Citat från: "Skinkis"
Hubbe>> Materialspecialist är jag knappast, ignorant? tveksamt..
Däremot jobbar jag med E85 bilar hela dagarna och har inte sett någon skillnad på varken slangar, tankar eller topparna efter x-antal tusen mils körning.

Att E85 skulle vara så aggressivt mot ledningar och packningar i en ATV så att det börjar läcka efter ett par mil tror jag inte på, och med handen på hjärtat, det är nästan så illa du får det att låta.

För att återgå till huvudfrågan, jag ville ha svar på om det gick att justera boxen så den kan kompensera för E85, inte om det var skadligt eller ej.


Men bilarna du jobbar med är ju säkerligen anpassade för etanolen och har således inte gummi/plaster som inte tål sprit. En icke anpassad bil/mc KAN ha sådana material i kontakt med bränslet. Har man exempelvis ngn del i Polycarbonat(väldigt vanlig plast för formsprutade detaljer) så tål de inte alkohol.
Men ni gör givetvis som ni vill, jag säger bara att JAG inte skulle vilja riskera min maskin för några futtiga hundringar om året.

Angående förbrukningsökning om 7-10% så har INGEN biltillverkare lyckats med det. Har man tur så drar de bara 30% mer...
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: shivaxl skrivet 21 maj 2008 kl. 22:22:17
Citat från: "gurra-g"
Blanda i lite ricinolja i Etanolen så ska ni få känna på doft!


Och om man har vatteninsprut på sin bil, Då ska man hälla i lite förgasar olja, Då luktar det flygbränsle :)
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Snill3 skrivet 24 maj 2008 kl. 21:17:15
Angående förbrukningsökning om 7-10% så har INGEN biltillverkare lyckats med det. Har man tur så drar de bara 30% mer...[/quote]

vilka uppgifter grundar du det utalandet på?? vi jobbar med motor tuning och har i dagens läge e85 konverterat nästan 300 bilar med allt från orginal effekt upp till ca750hk, vi har aldrig! lyckats få bilen att dra mer än i det värsta fallet 12% mer vid e85 körning. har heller aldrig hört talas om en e85 bil eller flexi som dra 30% mer bränsle, skulle vilja höra om du har ETT exempel?
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: sunfire skrivet 24 maj 2008 kl. 21:45:52
Utan att orka räkna %-satser hänvisar jag till den här artikeln.
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=421461

 :?  :?
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: maxorn skrivet 25 maj 2008 kl. 07:17:52
har själv en 96 ford taurus ffv den ökar förbrukning med ca 25-30%
när den går på etanol, detta beror på att motorn själv känner av blandnings förhållandet och ökar bränsletrycket på denna lite äldre bil ökar hk antalet något, inte lika mycket som moderna ffv bilar, om man däremot tankar e 85 i en maskin som ej är anpassad för detta så finns inte dessa sensorer då borde ju bränsle åtgånget inte öka nämnvärt,däremot utan högre tryck så får man nog inte någon piggare motor snarare tvärtom,när det gäller ev miljövinster så påstås det att oljebolagen i usa satsat omkring 300miljoner sek på anti etanol kampanjer.sanningen ligger nog någonstans mitt i mellan.
Titel: E85 i Raptorn?
Skrivet av: Hubbe skrivet 25 maj 2008 kl. 22:41:24
Citat från: "Snill3"
Angående förbrukningsökning om 7-10% så har INGEN biltillverkare lyckats med det. Har man tur så drar de bara 30% mer...


vilka uppgifter grundar du det utalandet på?? vi jobbar med motor tuning och har i dagens läge e85 konverterat nästan 300 bilar med allt från orginal effekt upp till ca750hk, vi har aldrig! lyckats få bilen att dra mer än i det värsta fallet 12% mer vid e85 körning. har heller aldrig hört talas om en e85 bil eller flexi som dra 30% mer bränsle, skulle vilja höra om du har ETT exempel?[/quote]

Behöver du fler exempel eller räcker de här ovan?
Har en hel uppsjö med missnöjda kollegor med e85 tjänstebilar...
gör man en konvertering är det en annan sak, där gör man mappar anpassade för just det bränsle vi har här och med utgångspunkt att sänka förbrukning eller öka prestanda. inga fel idet men knappast tillämpbart på ett ehmmafix med en dobech box på en 4t enstånka.